بازار آریا - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم بدهیهای دولت به پیمانکاران حدود 300 هزار میلیارد تومان است از ضرورت تدارک تمهیداتی برای جریان یافتن این داراییهای منجمد در
اقتصاد کشور سخن گفت.
در پروژه «نیم قرن با
اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارشهای
اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت
اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر
اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن
اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی
اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ
اقتصاد ما محصول تلاشها و تصمیم گیریها در دهههای گذشته است. امسال در این پروژه سالهای 1394، 1384، 1374، 1364، 1354 از هر دهه انتخاب شده است.
در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیمقرن با
اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارشهای روزنامههای «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از
اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان میشود.
11 شهریور 1354؛ مراکز استانها با خطوط آهن به هم میپیوندند
راه آهن دولتی
ایران نقشه جزئیات طرح ساخت خطوط راه آهن سراسر کشور را اعلام کرد.
براساس این طرح، در طول برنامههای عمرانی پنجم تا هشم کلیه مراکز استانها و شهرستانهای بزرگ کشور به وسیله خطوط آهن به یکدیگر متصل میشوند.
در اجرای طرح یکپارچه کردن خطوط آهن سراسر کشور قصرشیرین از طریق همدان به خط آهن جنوب کشور میپیوندد، مشهد از طریق کرمان به زاهدان متصل میشود و سراسر نقاط کنارههای جنوب و شمال کشور از طریق خط آهن به همدیگر وصل میشوند.
ساخت خطوط آهن سراسری کشور در 11 مرحله و در طول برنامههای عمرانی پنج ساله پنجم، ششم، هفتم و هشتم کشور ساخته میشود.
مراحل اول و دوم این طرح که شامل دو خطه کردن و برقی کردن خطوط فعلی راه آهن کشور و همچنین ادامه خط آهن مشهد به سرخس و تایباد و متصل کردن خط آهن جنوب کشور به اصفهان از طریق ازنا و ادامه خط آهن زرند به کرمان و متصل شدن آن به بندرعباس است که در طول برنامه عمرانی پنجم و ابتدای برنامه ششم انجام میشود.
مرحله سوم این طرح که متصل کردن کرمان به زاهدان میباشد که تا پایان برنامه عمرانی ششم ایجاد میشود. در طول این برنامه مراغه نیز به وسیله خط آهن به اشنویه متصل میشود.
بدین ترتیب با اجرای طرحهای فوق در آینده خط آهن سراسری کشور از طریق سرخس، جلفا و آستارا به خط آهن شوروی و از طریق زاهدان به خط آهن پاکستان و از تایباد به افغانستان و از طریق قصر شیرین به
عراق متصل خواهد شد.
11 شهریور 1364؛ اراضی کشت موقت کماکان در دست زارعان باقی میماند
به دنبال صحبتهایی که در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با اراضی کشت موقت مطرح شد و نیز انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه در اراضی کشت موقت نباید کشت شود و چنانچه زارعین اقدام به کشت نمایند بر علیه آنها اقامه دعوی خواهد شد. ستاد مرکزی هیاتهای واگذاری زمین در اطلاعیهای اعلام کرد، به استناد بخشهای شماره 27630/1 مورخ 62.9.21 و 45513/1 مورخ 62.10.28 شورای عالی قضایی، اراضی کشت موقت که در سالهای 58 و 59 در کل کشور و تا پایان سال 60 در کردستان در اختیار کشاورزان بوده است کماکان تا تعیین تکلیف قطعی از طرف
مجلس شورای اسلامی به همان وضعیت خواهد ماند.
11 شهریور 1394؛ آمار جدید از بدهی دولت
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم بدهیهای دولت به پیمانکاران حدود 300 هزار میلیارد تومان است از ضرورت تدارک تمهیداتی برای جریان یافتن این داراییهای منجمد در
اقتصاد کشور سخن گفت.
پیش از این برآوردهای وزیر
اقتصاد از تخمین 250 هزار میلیارد تومانی برای مانده بدهی دولت به پیمانکاران سخن گفته و اضافه کرده بود که دفتر ویژهای که طی یک سال گذشته برای پایش و محاسبه بدهیهای دولتی در وزارت امور
اقتصاد و دارایی تشکیل شده، طی این مدت بیش از 150 هزار میلیارد تومان از بدهیهای دولتی را دقیقا شناسایی کرده است آمار جدید نشان میدهد دولت به براورد جدیدتری از حجم بدهیها دست یافته است.
این در حالی است که به جز بدهی دولت به پیمانکاران، موارد دیگری از بدهی دولتی مثل «بدهی دولت به شبکه بانکی»، «بدهی دولت به صندوقهای بازنشستگی به خصوص تامین اجتماعی»، «بدهی دولت از ناحیه فروش اوراق مشارکت»، «بدهیهای خارجی»، «بدهی دولت به صندوق توسعه ملی» و «بدهی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی» نیز وجود دارد که سنجش آنها، ارقام فعلی را تا حد قابل توجهی افزایش میدهد؛ چرا که فقط یک قلم بدهی تقریبا 106 هزار میلیارد تومانی به شبکه بانکی میتواند سطح آمار بدهیها را بیش از یک سوم افزایش دهد.