بازار آریا
نمایش خانگی در حال گسترش/ تولید اولین برنامه‌ی اقتصادی
شنبه 6 مرداد 1403 - 17:28:18
بازار آریا - کارمانی با هدف تامین مالی برای کسب و کار‌ها و با حمایت دولت و بخش خصوصی به عنوان رقیبی جدی برای برنامه‌های کسب و کار محور صدا و سیما وارد بازار نمایش خانگی شد و البته نمی‌توان کارمانی را تنها برنامه‌ی متفاوت پلتفرم‌های نمایش خانگی دانست.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، محمدحسین سلطانی، محمد سلوکی، محمدرضا رضائیان و گروه برنامه‌سازی کارمانی را شاید پیش‌ازاین بار‌ها و بار‌ها در صداوسیما دیده باشیم، اما سلوکیِ پای ثابت سیما، پای در برنامه‌ای متفاوت در نمایش خانگی گذاشت.
یکی از سه پلتفرم اصلی 8 خرداد 1403 قسمت اول کارمانی را منتشر کرد تا پلتفرم‌ها با ورود به عرصه‌ای که پیش‌ازاین بیشتر صداوسیما به سمت آن رفته بود، رقابت خود را با سیما وارد عرصه‌ای تازه کنند.
بانک کارآفرین، معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری، روزنامه‌ی دنیای اقتصاد و سکوی تأمین مالی جمعی "کارن‌کراد "؛ نام‌هایی هستند که در صفحه‌ی اصلی کارمانی به‌عنوان حامیان برنامه در نظر گرفته‌شده‌اند. تلویزیون پیش‌ازاین در برنامه‌هایی همچون"میدون"، " پایش"، "شتاب"و "جشنواره کارآفرینی"سعی در ساخت چنین برنامه‌هایی که از آن‌ها با عنوان» Businesses & Entrepreneur Shows" (برنامه‌های کسب‌وکار و کارآفرینی) یاد می‌شود تلاش‌هایی انجام داده بود؛ اما برجسته‌ترین حامی این برنامه‌ها را می‌توان معاونت علمی ریاست جمهوری عنوان کرد. اهمیت حامیان این‌گونه برنامه‌ها ازآن‌جهت است که چنین برنامه‌هایی نیاز به سرمایه‌گذاری برای جذب کارآفرینان در برنامه‌هایشان دارند.
مزیت کارمانی ایجاد تعامل با مخاطب است
کارمانی صرفاً به حمایت‌های دولتی و خصوصی خود اکتفا نکرده و مخاطب خود را با سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌کننده‌های در برنامه وارد یک تعامل متفاوت می‌کند. کارمانی با شعار «تماشای این برنامه به سود شماست» توانسته است بیش از 80 میلیارد تومان سرمایه از مردم جذب کند و مشارکتی چندین هزارنفره از مخاطبان بگیرد. در کارمانی کسب‌وکار‌هایی که واجد شرایط تأمین مالی جمعی هستند، بعد از ارزیابی‌های فنی و نظارت‌های دقیق و اخذ مجوز شرکت فرابرس ایران، بر روی سکوی تأمین مالی جمعی قرار می‌گیرند و به دنبال آن فرصت سرمایه‌گذاری برای مخاطبان برنامه امکان‌پذیر خواهد شد. کسب‌وکار‌ها طرح خود را حداکثر در یک بازه یک‌ساله به اجرا درآورده و مشارکت‌کنندگان را با مدل مشارکت در درآمد، در سود خود سهیم می‌کنند.
استقبال 80 میلیارد تومانی مخاطبان در تأمین سرمایه طرح‌های ارائه‌شده در "کارمانی" نشان‌دهنده اعتماد مردم و ظرفیت قابل‌تأمل یک پلتفرم برای عبور از سرگرمی‌سازی و نگاه جدی به حوزه‌های دیگر برنامه‌سازی و مشارکت‌های مردمی است.
خاکساری، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، در گفتگو با مهر بیان داشت «کارمانی با ارائه بستری امن و شفاف، سرمایه‌گذاری را برای افراد با هر سطح دانش و تجربه مالی آسان می‌کند. افراد با حداقل 500 هزار تومان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برنده، می‌توانند در سود آن طرح‌ها سهیم شده و به رونق کسب‌وکار‌ها کمک کنند.» تجمیع این دو موضوع روی یکدیگر یعنی حمایت‌های دولتی - خصوصی و جذب سرما‌یه‌ی مردمی کارمانی را به رقیبی جدی برای صداوسیما تبدیل کرده است.
در نگاهی دیگر کارمانی برخلاف مدل‌های مشابه صداوسیمایی خود، معرفی کسب‌وکار‌های مختلف را در راستای سرمایه‌گذاری مخاطب دانسته است، اما در صداوسیما این امر صرفاً در معرفی کسب‌وکار خلاصه می‌شود. این موضوع عدم مشارکت مخاطب و منفعل نگه‌داشتن آن، باعث کاهش بازدید اثر نیز خواهد شد.
پلتفرم‌ها پا روی جا پای صداوسیما می‌گذارند.
اما نکته‌ی حائز اهمیت اینجاست که ورود به حوزه‌هایی که جای پای صداوسیما در آن پررنگ‌تر است نشان‌دهنده‌ی رویکرد جدید پلتفرم‌ها در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و ورود به حوزه‌هایی کلان‌تر از سرگرمی ست. مخاطب پلتفرم‌ها که تا پیش‌ازاین صرفاً برای فیلم و زنجیره و مستند اشتراک نمایش خانگی دریافت می‌کرد اکنون با خرید این اشتراک‌ها خود را مخاطب محتوایی تخصصی می‌بیند که دیگر توسط صداوسیما طراحی نشده و این پلتفرم‌های نمایش خانگی و سرمایه‌گذارانشان هستند که مخاطب را با خود همراه می‌سازند.
روزنامه‌ی دنیای اقتصاد به‌عنوان یکی از حامیان اصلی کارمانی در گزارشی اهداف کارمانی را چنین بیان می‌کند «یکی از اهداف اصلی کارمانی، معرفی و ترویج ابزار تأمین مالی جمعی به‌عنوان ابزاری نوین برای تأمین سرمایه در گردش کسب‌وکارهاست. سازندگان این برنامه امیدوارند با استفاده از قدرت رسانه، این روش از تأمین مالی را به‌طور گستردهتری به جامعه معرفی کنند.» همراهی قدرت رسانه و پلتفرم‌های نمایش خانگی با حوزه‌هایی غیر از سرگرمی باعث افزایش قدرت این رسانه‌ها نیز خواهد شد و باید دید در طی هفته‌های آینده آیا شاهد افزایش برنامه‌هایی در حوزه‌ی سیاسی، اجتماعی و ... خواهیم بود؟

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1175174/نمایش-خانگی-در-حال-گسترش--تولید-اولین-برنامه‌ی-اقتصادی
بستن   چاپ