بازار آریا - خبرآنلاین / در حالی منابع ارزی کشور با محدودیتهای بسیار روبهروست و صنایع تولیدی مهم کشور همچون خودروسازان (تولیدی)، قطعهسازان،
صنعت تایر و دیگر صنایع با مشکل تامین
ارز مورد نیاز دست و پنجه نرم میکنند که مونتاژکاران بیشترین وارثان
ارز کشور هستند و بعضا آنهایی که
ارز کلان اخذ کرده مجدد در صفهای تخصیص
ارز آن هم مجدد با رقمهای بالا دیده میشوند.
منابع ارزی کشور به عنوان یک ثروت ملی همواره باید مورد استفاده مناسب و حداکثری در راستای توسعه و آبادانی کشور قرار گیرد، طی سالهای اخیر هم که منابع ارزی کشور با محدودیت روبرو بوده، مدیریت منابع و مصارف ارزی اهمیت چند برابری یافته است؛ به طور نمونه طی سالهای اخیر کالاهای اساسی و بهویژه مواد غذایی و دارو در صف اول تخصیص
ارز قرار داشتند.
در این بین بسیاری از صنایع کشور که از قضا
صنعت مادر، بزرگ و اصلی هم هستند، با مشکل تامین
ارز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود روبرو بودند و هستند. به طور نمونه قطعهسازان کشور که از مهمترین حلقه زنجیره تامین و تولید
خودرو و از جمله مهمترین صنایع کشور به حساب میآیند، چند سالی است که تحت فشار تامین منابع ارزی قرار دارند و گلایهمند از "چینیزه شدن" مجموعه
صنعت خودرو هستند.
در این رابطه، رئیس انجمن و رئیس کمیته مواداولیه انجمن صنایع همگن قطعهسازی به صراحت اعلام میکند که "یکی از مشکلات اصلی، موضوع تامین
ارز مورد نیاز خودروسازان است؛ وقتی قرار است
ارز خودروساز تامین شود، میشنویم که گفته میشود،
ارز وجود ندارد اما در مقابل شاهد هستیم که
ارز مورد نیازخودروسازان مونتاژکار چینی، به راحتی تامین میشود!
نکته مهم اما اینجاست در حالیکه برای دو خودروساز بزرگ با میانگین ارزبری 2000 الی 2500
دلار برای هر محصول، ارزی (ارز تالار دوم/ مرکز مبادله) وجود ندارد اما برای خودروهای مونتاژی چینی، بعضاً 14 تا 16 هزار
دلار ارز (به نرخ مرکز مبادله) تخصیص داده میشود و بهراحتی قطعات آنها وارد، مونتاژ انجام و عرضه صورت میگیرد؛ اما همانطور که اشاره شد، تامین
ارز برای تولید محصولات داخلی، چالشی بزرگ است.
بررسی آمار گمرک نشان میدهد که تنها یکی از خودروسازان مونتاژی که البته بیشترین تیراژ تولید خودروهای مونتاژی چینی را هم دارد، رقمی بالغ بر یک میلیارد تومان
ارز در سال گذشته دریافت کرده است.
این درحالیست که این شرکت طی چند نوبت طی یکسال اخیر،
قیمت محصولات خود را بهروز کرده است اما باتوجه به اینکه در یک نوبت به طور مثال
قیمت یک یا دو محصول بهروز شده (نه همه محصولات؛ بلکه محصولاتی که در مرحله اول مشمول افزایش
قیمت نشده بودند) بود، به طور کلی میتوان گفت که دو یا سه مرتبه
قیمت محصولاتش در سال 1402 افزایش یافت.
طبق آمار گمرک، در سال گذشته مجموع ارزش ریالی صادرات کشور قریب به 87 میلیارد
دلار و میزان
ارز واردات 66 میلیارد و 200 میلیون
دلار بوده است؛ از میزان بالغ بر 66 میلیارد
دلار واردات صورت گرفته به کشور در سال 1402، حدود شش میلیارد
دلار مربوط به اجزا و قطعات خودرو، 782 میلیون
دلار مربوط به اجزا و قطعات موتورسیکلت، 850 میلیون
دلار مربوط به واردات کشنده (کامیون) و 224 میلیون
دلار نیز مربوط به واردات 11 هزار و 236 دستگاه
خودرو سواری بوده است.
از سوی دیگر در مجموع خودروسازان کشور در یکساله 1402، یک میلیون و 338 هزار و 856 با سهم 77 درصدی خودروسازان بزرگ ( 1.031.947) و با سهم 23 درصدی، 306 هزار و 909 دستگاه
خودرو در خودروسازان خصوصی، به تولید رسیده است.
در صورتی که
قیمت کارخانه خودروهای
سواری و وانت مبنای محاسبه قرار گیرد، میزان فروش این خودروها در سال گذشته به 760 هزار میلیارد تومان میرسد که با در نظرگرفتن متوسط
قیمت دلار آزاد در بازار سال 1402 (51 هزار و 500 تومان)، این رقم معادل 14 میلیارد و 750 میلیون دلار، محاسبه میشود.
مضاف بر این، با احتساب ارزش خودروهای وارداتی به ارقام فوق، (براساس گزارش صندوق بینالمللی پول) در نهایت فروش خودروهای
سواری و وانت در سال 1402 در
ایران از 15 میلیارد
دلار فراتر خواهد رفت و متوسط
قیمت خودرو در کشور به حدود 600 میلیون تومان (حدود 11.5 دلار) برآورد میشود.
از جهتی دیگر، گزارش گمرک از 100 واردکننده اول کشور و میزان
ارز دریافتی در سال 1402، قابل بررسی است؛ در این لیست، اسامی 21 شرکت فعال در زمینه مجموعه
صنعت خودرو درج شده که هشت مورد آن شرکتهای خودروساز
سواری و در سر لیست این خودروسازان، صنایع خودروسازی مدیرانخودرو قرار گرفته است. همچنین نام پنج تولیدکننده خودروهای تجاری، دو شرکت تولیدکننده موتورسیکلت و شش شرکت فعال در زمینه تامین قطعات دیده میشود.
جمع ارزش واردات این 21 شرکت در سال 1402 حدود 8.8 درصد از کل ارزش واردات و معادل پنج میلیارد و 85 میلیون میلیون
دلار ثبت شده که از این میزان، به ترتیب ارزش واردات سازندگان خودروهای
سواری و وانت بالغ بر 3.3 میلیارد دلار، شرکتهای فعال در زمینه تامین قطعات 1.46 میلیارد دلار، تولیدکنندگان خودروهای سنگین 880 میلیون
دلار و سازندگان موتورسیکلت 180 میلیون
دلار گزارش شده است.
طبق آمار در وزارت صمت در این رابطه، به طور متوسط و تقریبی، هر خودروی ایرانخودرو 3327
دلار و هر خودروی سایپا 2226
دلار ارزبری در سال 1402 داشته است؛ برای خودروسازان خصوصی در مجموع قریب به سه میلیارد
دلار اختصاص داده شد که بالغ بر یک میلیارد آن صرفا به گروه مدیرانخودرو اختصاص یافت. 540 میلیون
دلار سهم کرمانموتور، 300 میلیون
دلار سهم بهمنموتور، 140 میلیون
دلار سهم آرینپارس موتور، 110 میلیون
دلار سهم فرداموتورز و 70 میلیون
دلار سهم ماموت قرار گرفت.
باتوجه به متوسط نرخ
ارز تخصیص یافته به هر دستگاه، برای محصولات مدیرانخودرو نرخ ارزبری برای هر محصول 12.8 دلار، برای کرمانموتور 9.2 دلار، بهمنموتور و فرداموتورز هریک 13 دلار، آرینپارس موتور 14.5
دلار و ماموتخودرو 17،241
دلار محاسبه میشود.
براساس آمار و ارقام فوق و بررسیها میتوان به جرائت گفت که در حالی منابع ارزی کشور با محدودیتهای بسیار روبهروست و صنایع تولیدی مهم کشور همچون خودروسازان (تولیدی)، قطعهسازان،
صنعت تایر و دیگر صنایع با مشکل تامین
ارز مورد نیاز دست و پنجه نرم میکنند که مونتاژکاران بیشترین وارثان
ارز کشور هستند و بعضا آنهایی که
ارز کلان اخذ کرده کرده مجدد در صفهای تخصیص
ارز آن هم مجدد با رقمهای بالا دیده میشوند.
درحالیکه خودروسازان داخلی برای تولید محصولی ایرانی و داخلی، نیاز به
ارز کمتری داشته و دریافت بهموقع و مکفی
ارز میتواند گرهگشای بخش اعظمی از مشکلات مجموعه
صنعت خودروسازی کشور (از تامینکنندگان مواداولیه و قطعهسازان تا صنایع زیرمجموعه همچون تایر) باشد تا در تحقق برنامههای تولید و افزایش تولید خودرو، گامی بزرگ برداشته شود اما این
ارز به مونتاژکاران چینی (که برای تولید یک محصول تقریبا هفت الی هشت برابر
ارز بیشتری نسبت به داخلیها مصرف میکنند) تخصیص پیدا میکند.
چینیزه شدن
صنعت خودروی کشور، صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی را به شدت نگران کرده است؛ به گونهای که دغدغه اصلی امسال تولیدکنندگان، چینی شدن این
صنعت وابستگی به
چین در
صنعت خودرو است که به شکل غیرقابل باوری در حال افزایش است.
این درحالیست که در مقطعی نیز بخاطر داریم که سال گذشته، مسئولان وزارت صمت، آب پاکی را بر دست خودروسازان ریخته و اعلام کردند که خودروسازان بایستی خود، فکری برای تامین
ارز مورد نیاز کرده و از ارزهای صادراتی استفاده کنند.
این درحالیست چندی پیش، عزتالله اکبری تالارپشتی- رئیس کمیسیون صنایع
مجلس شورای اسلامی- ضمن مزمت اینکه مدام اعلام میشود «ارز نداریم،
ارز نداریم» تصریح کرد: آیا از این موضوع خجالت نمیکشید؟ پس از 44 سال چرا باید جوری مدیریت کرد که به چنین وضعیتی برسیم؟ به وزیر صنعت، معدن و
تجارت نیز اعلام کردهایم که بخش
صنعت و معدن باید در تامین
ارز به
نفت و
گاز طعنه بزند؛ اینکه بگوییم
صنعت ارز ندارد، واقعاً خجالت آور است.
وی با بیان اینکه از رئیس کل
بانک مرکزی و وزیر صمت طی دو مرتبه، یکبار شش صبح و بار دوم عصر دعوت کرده و درخواست کردهایم که تخصیص
ارز صنایع را معطل نگذارند، گفت: رئیس کل
بانک مرکزی در جلسه دوم اعلام کرد که
صنعت هرچه درخواست
ارز داشته، تخصیص دادهایم و وزیر صمت نیز این موضوع را رد نکرد.
البته ناگفته نماند که هرچند که گروه صنعتی مدیرانخودرو بیشترین
ارز را دریافت کرده اما میزان تیراژ تولید آن نیز پس از دو خودروساز بزرگ، بیشترین تیراژ تولید
خودرو بوده است؛ بنابراین هرچند
ارز زیادی را دریافت کرده و همیشه دغدغه افزایش
قیمت و بهروزسانی محصول دارد اما بنظر میرسد در تولید کم نگذاشته باشد.
همانطور که اشاره شد از مجموع یک میلیون و 338 هزار و 856 دستگاه خودروی تولیدی در کشور در سال گذشته، 306 هزار و 909 دستگاه
خودرو توسط بخش خصوصی تولید شده که 251 هزار و 57 دستگاه آن سواریهاست.
گفتنی است باتوجه به اینکه
صنعت خودروسازی و زیرمجموعه آن (قطعهسازی، تایر و...) در کالاهای اساسی قرار ندارند،
ارز تخصیصی آنها
ارز تالار دوم (مرکز مبادله) محاسبه شده و تخصیص داده شده است.
https://www.bazarearya.ir/fa/News/1155383/خودروسازان-چینی-ارز-دولتی-را-بلعیدهاند!