ابرپروژه های دچار قهر و آشتی و تعویض مسئولان/ استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تحقق شعار سال ضرورت دارد
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - در طول سالهای گذشته شاهد آن بوده ایم که هر سال بار افتتاح پروژه های مهم اقتصادی اصفهان بر دوش سال بعد می افتد و توجیه مدیران شهری و مسئولان استانی نیز عدم جذب بودجه است و این در حالی است که در بسیاری از موارد، بودجه مورد نظر از سوی دولت وعده داده تخصیص یافته است.
از جمله ابرپروژه های اصفهان که گرفتار این تسویف ( به فردا انداختن کارها) شده است می توان به خط دوم متروی اصفهان اشاره کرد که از دو سال گذشته تاکنون، هر بار مسئولان شهری وعده افتتاح ان را ابتدا به نیمه دوم سال و قبل سال جدید موکول کرده و سپس به سال بعد حواله دادند و کم کم با گذشت حدود 6 سال ممکن است به سرنوشت خط اول دچار شد که 15 سال افتتاح آن طول کشید!! توجیه مسئولان شهری هم همچون همیشه این بوده است که بودجه محقق نشده است و البته این تحقق بودجه همیشه پیش شرط قولهای آنها برای افتتاح پروژههای مهم نیز هست.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ابرپروژه های دچار قهر و آشتی و تعویض مسئولان
از دیگر ابرپروژه های دچار قهر و آشتی و تعویض مسئولان در اصفهان می توان به کارگو ترمینال فرودگاهی، دهکده لجستیک و قطار سریع السیر اصفهان تهران اشاره کرد در حالی که هریک در برداشتن بار اقتصادی از دوش استان نقش بسزایی دارند.
البته در تمام این مواد به ویژه در زمینه مترو و قطار سریع السیر اصفهان موضوع بودجه و سرمایه گذار مطرح است، موضوعاتی که دیگر به یک بهانه کهنه و باورنکردنی تبدیل شده است چراکه استانهای دیگر در همین کشور به راحتی برای پروژه های خود بودجه جذب می کنند اما استانی که بیشتین سهم مالیاتی کشور پس از پایتخت را می پردازد همواره با وعده «سال آینده» به مردم خود و البته صبر باورکردنی مردمش روبرو است.
بودجههای تخصیصی به اصفهان برگشت و مسئولی بازخواست نمیشود
در این ارتباط حمید مومنی فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین، با بیان اینکه در بسیاری از موارد در جذب بودجههای تخصیص داده شده به استان موفق عمل نکردیم و بدین ترتیب بسیاری از پروژههای مهم اقتصادی و عمرانی اصفهان بر زمین مانده است، اظهار کرد: در برخی موارد حتی بودجههای تخصیصی به جای استفاده در اصفهان برگشت شده است اما مدیر مربوطه نه تنها بازخواست نمی شود بلکه گاهی ارتقای مقام نیز پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه تمام مسئولان و نمایندگان باید در قبال عملکرد و وعده های عملیاتی نشده خود پاسخگو باشند، افزود: مسئولان استانی باید در این زمینه به شکل جدی وارد عمل شوند و نمایندگان استان نیز برای خق مردم به واقع مطالبه گر باشند، نقشی که به درستی توسط مسئولان در ارتباط با اصفهان ایفا نشده است مگرنه چنین شرایطی از نظر فرونشست، آلودگی، تغییر اقلیم وحشتناک از معتدل به گرمسیری و وضعیت ناراحت کننده تولیدکنندگان را تجربه نمیکردیم.
مطالبات اصفهان در بخش دولتی با جدی پیگیری نمی شود
فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: بعضا مطالبهگری که بخش خصوصی در ارتباط با پروژه های اصفهان از جمله کارگوترمینال، خطوط ریلی و قطار سریع السیر و دهکده لجستیک و حتی آب و هوای اصفهان دارد در بخش دولتی به شکل جدی پیگیری نشده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، شاخص بارها عنوان شده است که سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با قطار سریع السیر اصفهان_ تهران سنگ اندازی می کند اما نگاه ما این است که این بهانه ها، رفع تکلیف از خودمان است، باید ببینیم که چرا مطالبهگری ما به درستی جواب نداده است، حتی با وجود اینکه اتاق بازرگانی سالها در حال پیگیری این مسئله با جدیت بوده است.
هنوز خطوط هوایی ویژه ترانسفر و حتی خط مستقیم به برخی نقاط کشور و دنیا نداریم
مومنی با بیان اینکه در اصفهان با این همه عظمت تجاری، ما هنوز خطوط هوایی ویژه ترانسفر و حتی خط مستقیم به برخی نقاط کشور و دنیا نداریم، افزود: رسانه ها باید موضوعات را به درستی هدایت و از مسئولان مطالبه گری کنند شاید اتفاقات خوبی رقم بخورد.
امید است امسال با توجه به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، ابرپروژه هایی که به هر دلیلی در استان اصفهان مسکوت مانده و یا با پیشرفت اندکی همراه هستند هر چه سریعتر به سرانجام برسند.
-
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۹:۴۱
-
۱۲ بازديد
-

-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1292604/