بر اساس گزارش دیپلماتیک واچ؛
چین پیشتاز صادرات جهانی خودرو شد
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - در فوریه 2025، صادرات کلی خودروهای چین 11درصد رشد داشت، اما صادرات خودروهای برقی تسلا که در چین تولید میشوند، با کاهش شدید 87.1 درصدی نسبت به سال گذشته، به تنها 3,911 دستگاه رسید.
گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد-نیلوفرادیبنیا؛ چین از نظر تعداد خودرو، به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده، از ژاپن پیشی گرفته و بین سالهای 2021 تا 2024 رشد خیرهکنندهای معادل 300درصد در صادرات خود تجربه کرده است. این رشد با سرمایهگذاری عظیم دولتی و خودکارسازی گسترده بهدست آمده است.
همچنین بازار داخلی این کشور که بزرگترین بازار خودرو در جهان است موتور محرک رشد تولید بوده است، اما با کند شدن فروش داخلی، چین بهطور تهاجمی بر صادرات تمرکز کرده است. با وجود اعمال تعرفهها از سوی آمریکا و اروپا، مزیتهای اقتصادی چین و سرمایهگذاریهای هدفمند و استراتژیک این کشور، همچنان جایگاه برتر آن را در صنعت جهانی خودروسازی حفظ کرده و تقویت میکند.
براساس گزارشی از دیپلماتیک واچ، با این حال، این گسترش سریع اکنون با چالشهای جدی روبهرو شده است، از جمله محدودیتهای تجاری و ممنوعیتهای کامل در بازارهای کلیدی مانند ایالات متحده. در نتیجه، رشد صادرات خودروهای سواری چین در سال 2024 بهطور چشمگیری کاهش یافته و تنها 26 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ته است.
با وجود چالشهای موجود، پیشبینی میشود صادرات خودروهای چینی همچنان ادامه یابد، هرچند با شتابی ملایمتر. به لطف هزینه تولید پایین، تسلط بر فناوری خودروهای برقی، و حمایتهای دولتی، خودروسازان چینی قادرند زیانهای احتمالی را بهتر تحمل کرده و به گسترش حضور جهانی خود ادامه دهند.
در فوریه 2025، صادرات کلی خودروهای چین 11درصد رشد داشت، اما صادرات خودروهای برقی تسلا که در چین تولید میشوند، با کاهش شدید 87.1 درصدی نسبت به سال گذشته، به تنها 3,911 دستگاه رسید.
رشد صادرات خودرو در چین، نشانهای از یک تحول بنیادین در صنعت خودروسازی جهان است. این نقطه عطف، بیانگر قدرتگیری فزاینده چین است که با اتکا به زنجیرههای تأمین قدرتمند، فناوریهای پیشرفته و توسعه چشمگیر بخش خودروهای برقی، جایگاه خود را در این صنعت بیش از پیش تثبیت کرده است.
یکی از عوامل کلیدی پشت رشد چشمگیر صادرات چین، افزایش خودروهای انرژی نو (NEV) است. در سال 2023، چین 1.203 میلیون دستگاه خودروی انرژی نو صادر کرد که نشاندهنده رشدی شگفتانگیز به میزان 77.6 درصد نسبت به سال قبل است. با داشتن اکوسیستم پیشرفته خودروهای انرژی نو، چین اکنون حدود 70درصد از پتنتهای جهانی فناوریهای خودروهای انرژی نو و بیش از 50درصد از پتنتهای خودروهای متصل به اینترنت را در اختیار دارد.
تولید مقرونبهصرفه و فناوری پیشرفته، مزیت رقابتی قابلتوجهی برای خودروسازان چینی در بازارهای بینالمللی ایجاد کرده است. هزینه تولید پایین، باعث شده خودروهای چینی در مقایسه با برندهای غربی و ژاپنی بسیار رقابتی باشند.
آینده صنعت خودروی چین
کارشناسان پیشبینی میکنند صادرات خودروی چین در سال های آینده نیز همچنان به رشد خود ادامه دهد. با سرمایهگذاری بیشتر در تولید محلی و شبکههای توزیع بینالمللی، خودروسازان چینی در موقعیت خوبی برای گسترش بیشتر در سطح جهان قرار دارند.
با حرکت جهان بهسمت حملونقل برقی، تسلط چین در فناوری باتری و تولید اقتصادی خودروهای برقی احتمالا جایگاه این کشور را در صدر صنعت خودروسازی جهانی برای سالهای آینده حفظ خواهد کرد.
-
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۴:۴۹
-
۱۵ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1290175/