نوسازی نیمه جنوبی خط یک مترو در تعطیلات نوروز؛
طلب کمک برای متروی تهران
گزارش ویژه
بزرگنمايي:
بازار آریا - نوسازی نیمه جنوبی خط یک متروی تهران در تعطیلات نوروز، باعث شد تا موضوع بهسازی و تعمیر مترو در حومه شهر تهران از سوی اعضای شورای شهر مطرح شود و از آنجایی که شهرداری تهران متولی نوسازی و بهسازی متروی حومه نیست، این موضوع مستلزم آن است که از دولت خواسته شود تا به آن ورود کند. درحالی که شهر تهران مجهز به 180 کیلومتر متروی تونلی است؛ طول خطوط غیرتونلی (بالاستی) با توسعه خطوط حومهای شامل کرج، هشتگرد و پرند به 130 کیلومتر رسیده است. بخش عمدهای از جمعیت روز تهران با استفاده از این خطوط متروی «بالاستی» روزانه به تهران سفر کرده و شامگاه به شهرهای خود بازمیگردند، بنابراین حفظ و تعمیر این خطوط ضرورتی غیرقابل اجتناب است که از سویی ضامن ایمنی شهروندان بوده و از سوی دیگر به افزایش کارایی و عمر واگنهای قطار میانجامد.
به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد ، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اولین جلسه شورای شهر تهران در سال 1404 گزارشی از نوسازی نیمه جنوبی خط یک متروی تهران در ایام نوروز ارائه کرد و گفت: خط یک مترو در سالهای 80 و 81 به بهرهبرداری رسید و تقریبا 22 سال از عمر این خط میگذرد. بخشی از این خط در نیمه جنوبی «بالاستی» بود و با توجه به عدم نوسازی طی بیش از 2 دهه، نیاز به نوسازی داشت؛ با این وجود دشواری این اقدام و نیاز به توقف حرکت قطارها در طول دوره نوسازی باعث شده بود تا این موضوع مهم به تعویق بیفتد که این موضوع به عملکرد قطارها آسیب میزد و در واقع عامل بخشی از خرابی قطارها و در نتیجه توقفات بود.
شهرداری تهران در طول تعطیلات نوروز و با تعریف بازه تقریبا 20 روزه توانست تعمیر و نوسازی نیمه جنوبی خط یک مترو تهران از ایستگاه علیآباد تا شهرری را اجرایی کند. این کار شامل خطریزی کامل، آمادهسازی مجدد زیرساختها و تعویض ریلها بود.
تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز در این جلسه به موضوع لزوم نوسازی خطوط بالاستی مترو در خطوط حومه شهر تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به گسترش متروهای حومهای به تهران طول خطوط بالاستی مترو به حدود 130 کیلومتر رسیده است؛ این درحالی است که طول کل خطوط مترو تونلی که از جنس بتن است حدود 180 کیلومتر است.
خطوط بالاستی با توجه به میزان مصرف نیاز به بهسازی و تعویض «بالاست» در بازه حدودا 10 تا 12 ساله دارند. در شرایط کنونی خطوط کرج، هشتگرد و پرند شامل خطوط بالاستی هستند. این خطوط مترو در حیطه مسؤولیت شهرداری تهران نبوده و لازم است که دولت مسؤولیت خود در زمینه این خطوط را برعهده گرفته و کار نوسازی این خطوط به کمک دولت اجرایی شود. اجرای این موضوع در خطوط پرتردد ضروریتر شمرده میشود.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در ادامه به کمبود امکانات و تجهیرات لازم برای عملیات بهسازی خطوط بالاست مترو اشاره کرد و گفت: ابزارآلات موجود کافی نبوده و قدیمی هستند؛ در این شرایط ضروری است که شهرداری تهران با ارائه یک لایحه، زمینه خرید تجهیزات لازم برای تعویض، بهسازی و نوسازی مسیرهای «بالاست» را تامین کند.
-
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۷:۰۵
-
۱۱ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1288330/