بازار آریا

آخرين مطالب

ورود خودروهای لوکس و اقتصادی به کشور اقتصاد ایران

ورود خودروهای لوکس و اقتصادی به کشور
  بزرگنمايي:

بازار آریا - در ایران طی سال 1403 یکی از موضوعات مهم اقتصادی و صنعتی بود که پس از سال‌ ها محدودیت و ممنوعیت، با هدف تنظیم بازار، کاهش قیمت‌ ها، و افزایش دسترسی مردم به خودروهای باکیفیت‌تر، دوباره در دستور کار دولت قرار گرفت.
واردات خودرو از سال 1397 به دلیل تحریم‌ های اقتصادی و کاهش منابع ارزی ممنوع شده بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اما در سال 1401، با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و تدوین آیین‌ نامه‌ های مربوطه، مسیر واردات مجددا باز شد. این روند در سال 1403 شتاب بیشتری گرفت و دولت سیزدهم با هدف شکستن انحصار خودروسازان داخلی، کاهش آلودگی هوا با ورود خودروهای برقی و هیبریدی ، و پاسخ به نیاز بازار، سیاست‌ های جدیدی را اجرایی کرد. بر اساس قانون بودجه 1403 و مصوبات مجلس، سقف منابع ارزی برای واردات خودرو ابتدا تا 2 میلیارد یورو تعیین شد که بعدا در لایحه بودجه 1404 به 3 میلیارد یورو افزایش یافت. این منابع عمدتا از محل ارز صادراتی، ارز ایرانیان خارج از کشور، و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین شد. همچنین، تعرفه واردات خودرو در این سال 100 درصد تعیین شده بود که در برخی موارد برای خودروهای برقی و هیبریدی کاهش یافت.
آمار و ارقام رسمی بر اساس گزارش‌ های رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان واردات خودرو در سال 1403 به‌طور قابل‌ توجهی افزایش یافت. در ادامه، آمار تفکیکی ارائه می‌ شود:
1. نیمه اول سال 1403 (فروردین تا شهریور):
طبق اعلام محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران، در 6 ماهه اول سال 1403 بیش از 22 هزار دستگاه خودروی سواری به ارزش 438 میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص قطعی شد.
در پنج ماه ابتدایی سال، 15 هزار و 504 دستگاه خودرو به ارزش 317 میلیون و 476 هزار دلار وارد کشور شد. 
عمده خودروهای وارداتی در این دوره شامل مدل‌های اقتصادی از برندهای تویوتا (کرولا و لوین)، نیسان (سانی و سیلفی)، هوندا (سیتی)، و محصولات چینی بود.
2. تا پایان آذرماه 1403:
فرود عسگری، رئیس کل گمرک، اعلام کرد که از ابتدای سال تا پایان آذر، 35 هزار و 127 دستگاه خودروی سواری نو ترخیص قطعی شده است. ارزش این خودروها بیش از 700 میلیون دلار برآورد شد.
3. واردات تا پایان سال 1403:
برخی منابع، ادعا کردند که تا پایان سال 1403 حدود 50 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. این رقم اگرچه هنوز به‌صورت رسمی توسط گمرک تأیید نشده، اما با توجه به روند افزایشی واردات، قابل‌توجه است. برای مقایسه، در سال 1402 تنها 11,236 دستگاه خودرو به ارزش 223 میلیون دلار وارد شده بود.
شرکت‌های واردکننده اصلی بر اساس داده‌های گمرک، شرکت‌ های زیر در سال 1403 نقش برجسته‌ای در واردات خودرو داشتند:
1. معین خودرو ایرانیان : با واردات 4,518 دستگاه تا شهریور، صدرنشین واردکنندگان بود و عمدتاً خودروهای تویوتا را عرضه کرد.
2. سایپا: با 3,108 دستگاه، در رتبه دوم قرار گرفت و به‌ عنوان یک شرکت دولتی، واردکننده خودروهای چینی و برخی مدل‌های ژاپنی بود.
3. کرمان موتور و بهمن موتور: به ترتیب با 1,517 و 1,350 دستگاه، دیگر بازیگران اصلی در واردات خودرو به کشور بودند.
این چهار شرکت حدود 70 درصد از خودروهای وارداتی را تا نیمه سال تامین کردند.

بازار آریا

کدام خودروها وارد ایران شدند؟ در سال 1403، سیاست وزارت صمت بر واردات خودروهای اقتصادی با قیمت متوسط حدود 19,500 دلار (بر اساس ارزش اعلام‌شده توسط گمرک) متمرکز بود. شروط اصلی واردات عبارت بودند از:
حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی برای خودروهای بنزینی. عمر کمتر از 5 سال و کارکرد زیر 80,000 کیلومتر برای خودروهای کارکرده. رعایت استانداردهای یورو 5 برای کاهش آلودگی زیست‌محیطی. تأییدیه خدمات پس از فروش توسط شرکت‌های واردکننده. همچنین، خودروهای برقی و هیبریدی با تعرفه‌ های پایین‌تر (حدود 4 تا 15 درصد) وارد شدند تا استفاده از این مدل‌ ها در مناطق آزاد و شهرهای بزرگ تشویق شود.
آیین‌ نامه‌ ها و قوانین جدید در دی 1403، آیین‌نامه جدیدی توسط مدیرکل دفتر واردات گمرک ابلاغ شد که شرایط زیر را تعیین کرد:
شرکت‌های دارای تأییدیه خدمات پس از فروش از وزارت صمت می‌توانستند ثبت سفارش کنند. اشخاص حقیقی برای استفاده شخصی، مجاز به واردات یک دستگاه خودرو با شرط عدم واگذاری تا 5 سال شدند. شرکت‌های حمل‌ و نقل عمومی نیز برای تأمین ناوگان خود، با شرط عدم تغییر پلاک به شخصی تا 10 سال، امکان واردات داشتند. تأثیرات واردات خودرو بر بازار ورود خودروهای خارجی در سال 1403 تأثیرات متفاوتی بر بازار داشت:
1. کاهش قیمت‌ها: برخی گزارش‌ ها، نشان می‌ دهند که افزایش عرضه باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار شد. این امر به‌ویژه در اواخر سال مشهود بود.
2. رقابت با تولید داخل: خودروسازان داخلی مانند ایران‌خودرو و سایپا همچنان با انحصار نسبی مواجه بودند، اما ورود خودروهای خارجی فشار رقابتی را افزایش داد.
سخن پایانی واردات خودرو در سال 1403 به یکی از نقاط عطف سیاست‌ های اقتصادی دولت تبدیل شد و با رشدی چشمگیر نسبت به سال‌ های گذشته، نشانه‌ای آشکار از اراده‌ی جدی برای تحول در ساختار بازار خودروی کشور را به نمایش گذاشت. این افزایش قابل‌ توجه، که پس از سال‌ ها محدودیت و ممنوعیت در حوزه واردات خودرو رخ داد، نه‌ تنها نوید بخش رقابتی‌ تر شدن بازار داخلی بود، بلکه تلاشی برای پاسخگویی به مطالبات انباشته‌ شده‌ ی مصرف‌کنندگان و کاهش انحصار در صنعت خودروسازی داخلی به شمار می‌رفت.
با این حال، این مسیر رو به جلو بدون چالش نبوده است. تأمین ارز مورد نیاز برای واردات، به‌ ویژه در شرایطی که اقتصاد کشور همچنان با نوسانات ارزی و فشار تحریم‌ ها دست‌ و پنجه نرم می‌کند، یکی از موانع اصلی پیش روی این سیاست بوده است. تعرفه‌ های بالای گمرکی نیز، که با هدف حمایت از تولید داخل وضع شده‌اند، هزینه‌ های واردات را به‌ طور قابل‌ توجهی افزایش داده و این امر بر قیمت نهایی خودروهای وارداتی برای مصرف‌کنندگان تاثیر منفی گذاشته است. علاوه بر این، کندی فرآیندهای اجرایی و بوروکراسی پیچیده در ترخیص خودروها از گمرک، زمان‌بندی عرضه به بازار را با تأخیر مواجه کرده و گاه نارضایتی‌ هایی را در میان خریداران و فعالان بازار به دنبال داشته است.
با وجود این موانع، کارشناسان و سیاست‌ گذاران امیدوارند که با ادامه‌ی این روند و رفع تدریجی مشکلات موجود، سال 1404 به نقطه‌ ی تکامل این سیاست‌ ها تبدیل شود. انتظار می‌ رود که با بهبود زیرساخت‌ های ارزی، بازنگری در تعرفه‌ ها و تسریع در فرآیندهای اداری، واردات خودرو نه‌ تنها به تعادل‌ بخشی به بازار داخلی کمک کند، بلکه اثرات مثبتی مانند افزایش کیفیت خودروهای داخلی از طریق رقابت، کاهش قیمت‌ ها در بلند مدت و دسترسی مصرف‌ کنندگان به گزینه‌ های متنوع‌تر را به همراه داشته باشد. این تحولات می‌تواند رضایت عمومی را افزایش داده و اعتماد به سیاست‌ های اقتصادی دولت را تقویت کند، مشروط بر اینکه اجرای این برنامه‌ ها با دقت و شفافیت بیشتری همراه شود.
منبع گسترش نیوز
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.
مارمولک‌بازی ساسی؛ تهدیدی خاموش برای نسل جوان بحران سرقت در ایران: ناامیدی شهروندان از عملکرد قانون بحران سرقت در ایران: ناامیدی شهروندان از عملکرد قانون آخوند بلاگر؛ حراج دین برای لایک و کامنت بیشتر! نستله و معمای سرمایه‌گذاری خارجی؛ فرصت یا تهدید برای اقتصاد ملی؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1285517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأکید بر عزت و رونق اقتصادی ملت ایران

کشف غول قاچاق و پولشویی؛ بیش از 2 هزار میلیارد تومان تخلف اقتصادی

اقتصاد ایران در بن‌بست دولتی‌گرایی؛ راه نجات کجاست؟

تکرار تهدیدات ترامپ علیه حوثی‌ها

1403؛ سال سخت اقتصاد ایران/ از تغییر دولت تا ناترازی انرژی

کشف چند هزار میلیاردی پلیس فتا از کالای قاچاق

تجاوز دوباره آمریکا به یمن

بازنشر یک پیام توسط عراقچی در توئیتر

چند دیپلمات روس از این کشور اخراج شدند

جزئیات معامله 56.4 میلیون دلار در بازار ارز تجاری

مجلس پیگیر علت سانحه اتوبوس کرمان شد

دیدار سید هادی خامنه‌ای با مهدی کروبی

واکنش سناتور آمریکایی به انتصاب رئیس جدید شاباک

تصادف مرگبار 2 خودرو در جاده خرامه - سروستان/ چند نفر کشته شدند؟

کشف 9 هزار اسباب‌بازی قاچاق در اصفهان

شهرها؛ موتور نجات جهان از بحران اشتغال/ معمای 800 میلیون جوانِ در جست‌وجوی کار

وزیر جهاد کشاورزی: کمبودی در بازار شب عید مشاهده نشد

رایزنی پزشکیان با همتای الجزایری

اقدام مشترک این کشورها برای مقابله با تعرفه‌های ترامپ

سخنگوی دولت: با عاملان واژگونی اتوبوس کرمان - مشهد برخورد قاطع می‌شود

لغو مصوبه سوابق تحصیلی پایه یازدهم پشت کنکوری‌ها

حواشی پرزیدنت ترامپ

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

خبر استعفای بیش از 40 نماینده مجلس کذب است

مدیریت بحران مازندران: از روشن کردن آتش در محیط‌های طبیعی خودداری کنید

درخواست مهم حماس از جامعه بین‌المللی درباره اسرائیل

احتمال کاهش قیمت نفت عربستان در مه 2025

پلیس فتا چند هزار میلیارد تومان کالای قاچاق را کشف و ضبط کرد

واکنش این کشور به تهدیدات ترامپ علیه ایران

توقیف 2 نفتکش در آب‌های خلیج فارس

پزشکیان: برای مردم یمن آرزوی پیروزی داریم

رمزگشایی از مانور اردوغان در مدیترانه؛ گروکشی سلطان از لیبی تا شام/ پشت پرده ترکش‌های هم‌صدایی پوتین و حفتر علیه آنکارا

تمرکز استان اصفهان بر تحقق‌بخشی به سرمایه‌گذاری برای تولید

مرگ خواننده مشهور ترکیه هنگام اجرا

پشت پرده خداحافظی زودهنگام یک چهره اقتصادی از دولت؛ مُهر سکوت طیب‌نیا می شکند؟

پزشکیان: ایران خواستار گسترش روابط با ترکمنستان در تمام زمینه‌ها است

اطلاعیه مهم سازمان هواپیمایی برای مسافران نوروزی

آیا مالیات اضافی کارگران به آنها بازگردانده می‌شود؟

فاطمه ربی درگذشت

سپاه پاسداران یک بیانیه مهم صادر کرد

طلا، دلار یا مسکن، بهترین سرمایه‌گذاری در سال 1404 چیست؟

ایلان ماسک: مریخ بخشی از آمریکا خواهد بود

مزرعه کوچک، دنیای بزرگ؛ نقش کشاورزی خرد در آینده ایران

مهاجرت استادان دانشگاه؛ ضربه‌ای به آموزش عالی ایران است

امیدوارم در سایه تقویت پیوندهای همسایگی دستاوردهای خوبی به نفع ملت‌های منطقه داشته باشیم

انتشار بیانیه مهم ارتش

توقیف یک پراید با راننده 10 ساله!

مجلس دومای روسیه در حال بررسی تصویب «توافق جامع راهبردی ایران و روسیه» در ماه آوریل

بیش از 4 میلیون و 168 هزار جلد سند روستایی و شهری صادر شد

استراتژی چین برای تسلط بر بنادر جهان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی