تولید پراید همچنان در دستور کار!/ واردات زوتی برای پارسخودرو خوشیُمن نبود
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - اقتصادنیوز : پارس خودروییها در بازه زمانی فروردین تا بهمن 1403 در مجموع بیش از هزار و 140 دستگاه پراید تولید کردند. البته از آنجایی که پراید به موزه رفته و صورتهای کدال پارس خودرو نشان میدهد تولید پراید به صورت SKD بوده، این گمانه تقویت میشود که پارس خودروییها یا بدنه پراید تولید میکنند یا پکیجهای متنوع این خودروی پرفروش، مثل پکیج موتور را در دستور کار دارند.
به گزارش اقتصادنیوز، پارس خودرو در سال 1403 توانست تکانی به سبد محصولات خود دهد و تولید سهند را به طور انبوه آغاز کند. اما همچنان این خودروسازی تولید پراید را به صورت SKD (پارس خودرو پیشتر پراید را به صورت حقالعملکاری برای سایپا تولید میکرد) در دستور کار دارد.
دردسر تنوع محصولات پارس خودرو
سهند محصولی است که پارس خودروییها در سال گذشته تولید انبوه آن را آغاز کردند.
این خودروسازی تا پایان بهمن 1403 در مجموع حدود 13 هزار و 300 دستگاه سهند را در خطوط تولید خود تکمیل کرد، اما از این تعداد تنها حدود 11 هزار و 180 دستگاه را برای مشتریان فاکتور کرد. بنابراین شاهد هستیم که بیش از دو هزار و 110 دستگاه از این محصول جدید در کف پارکینگ پارس خودرو مانده و به مشتریان واگذار نشده است. این تعداد سهند زمینگیر شده در کف پارکینگها حدود 15 درصد از تولید کل سهند تا پایان بهمن 1403 را شامل میشود.
پارس خودروییها تولید آزمایشی سهند را سال 1402 آغاز کردند. خودروساز زیرمجموعه سایپا تا پایان دومین ماه از فصل زمستان آن سال در مجموع تولید 50 دستگاه سهند را نهایی کرده بود.
پارس خودروییها بهرغم استارت تولید انبوه سهند همچنان با دردسرهایی در تولید این محصول جدید روبهرو هستند و به نظر میرسد همچنان دستاندازهایی در مسیر تولید سهند وجود دارد.
تولید پراید همچنان در دستور کار!
پارس خودروییها در بازه زمانی فروردین تا بهمن 1403 در مجموع بیش از هزار و 140 دستگاه پراید تولید کردند. البته از آنجایی که پراید به موزه رفته و صورتهای کدال پارس خودرو نشان میدهد تولید پراید به صورت SKD بوده، این گمانه تقویت میشود که پارس خودروییها یا بدنه پراید تولید میکنند یا پکیجهای متنوع این خودروی پرفروش، مثل پکیج موتور را در دستور کار دارند.
اما هر چه هست، پراید همچنان در خطوط تولید پارس خودرو حاضر است. البته صورتهای مالی پارس خودرو تا پایان بهمن 1403 نشان میدهد این خودروسازی هیچیک از حدود هزار و 140 دستگاه SKD پراید را نفروخته است و مشخص نیست آنها را چه کرده است.
خودروساز زیرمجموعه سایپا تا پایان بهمن 1402 نزدیک به هزار و 650 دستگاه پراید را به صورت SKD تولید کرده بود. بنابراین شاهد هستیم تیراژ تولید پراید به صورت SKD تا پایان بهمن 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 30 درصد کاهش یافته است.
اما پارس خودروییها تا پایان بهمن 1402 بیش از 700 دستگاه از پرایدهای تولید شده به صورت SKD را فروختند.
باید منتظر ماند و دید با توجه به کاهش 30 درصدی تولید پراید به صورت SKD، پارس خودرو تولید پراید را در سال 1404 ادامه خواهد داد یا خیر.
واردات زوتی خوشیُمن نبود
پارس خودروییها در سال 1403 به واردات زوتی DL5 مشغول بودند. این خودروسازی تا پایان بهمن 1403 در مجموع نزدیک به 500 دستگاه از این محصول چینی را وارد کرد. پارس خودروییها تا پایان دومین ماه از فصل زمستان 1402 نیز حدود 370 دستگاه زوتی DL5 وارد کرده بودند. این خودروسازی بعد از برداشتن قفل واردات خودرو، خیلی زود وارد گود شد، اما در این زمینه علاوه بر اینکه ناموفق بود، بدشانسی هم دامنش را گرفت.
زوتی DL5 به همراه چانگان CS35 پلاس جزو اولین خودروهایی بودند که پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی قرار گرفتند، اما با اقبال چندانی از سوی متقاضیان روبهرو نشدند. بدشانسی پارس خودروییها آنجا بود که تولید این محصول زوتی در بازار چین متوقف شد و دیگر امکان تداوم واردات آن وجود نداشت.
پارس خودروییها در حال حاضر واردات ROEWE erx5 که یک کراساوور پلاگین هیبرید چینی است را در دستور کار دارند. این محصول جدید پارس خودرو در آخرین دور فروش خودروهای وارداتی از مسیر سامانه یکپارچه فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز در دسترس مشتریان قرار داشت. اخبار منتشر شده از استقبال متقاضیان از این خودرو حکایت دارد. شاید این استقبال خاطرات تلخ زوتی DL5 را از ذهن پارس خودروییها پاک کند.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.
-
جمعه ۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۸:۳۰
-
۱۲ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1282629/