کرایههای تاکسی در تهران گران شد
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - ایرنا : رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: سقف افزایش نرخ پایه خطوط تاکسیرانی در سال 1404 نسبت به سال جاری به طور متوسط 36.8 درصد بوده و این نرخ از اردیبهشت اعمال است.
جعفر تشکری هاشمی روز سهشنبه در جلسه 312 شورا و در جریان بررسی لایحه نرخ کرایه تاکسی برای سال 1404 گفت: میزان افزایش نرخ کرایه برای سال 1404 مطابق با میزان تورمی اعلامی است.
وی ادامه داد: سقف افزایش نرخ پایه خطوط تاکسیرانی در سال 1404 نسبت به سال جاری به طور متوسط 36.8 درصد است.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1404 اعمال میشود.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه سازمان تاکسیرانی موظف به اجرای سامانه هوشمند است، یادآور شد: البته فاز اول این سامانه اجرایی شده که جای تقدیر دارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با بیان اینکه یکی از وظایف شهرداری این بود که سامانه تاکسی برخط را راه اندازی کند، گفت: وزارت کشور آیین نامه ای دارد که بر اساس آن نرخ کرایه تاکسی های هوشمند بر اساس شدت ترافیک، طول مدت سفر، نوع وسیله نقلیه و مواردی از این قبیل تعیین می شود و همین باعث می شود که رانندگان رغبتی برای فعالیت در سامانه ما نداشته باشند.
محسن هرمزی با تأکید بر اینکه اگر این سامانه مورد توجه قرار نگیرد در گام اول با شکست مواجه خواهد شد، اظهار کرد: تقاضای بنده این است که برای تاکسی های دربستی که مشابه اسنپ و تپسی فعالیت خواهند کرد، نرخ پیشنهادی مورد موافقت قرار بگیرد.
شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه سال قبل مکلف شدیم که سیستمی را راه اندازی کنیم که بر تاکسی های هوشمند نظارت کنند و از سیستم سنتی خارج شویم، گفت: هفته قبل سیستم برخط راه اندازی و در هفته آینده از آن رونمایی خواهد شد.
وی افزود: عمده اقشار از تاکسی استفاده می کنند و این تاکسی ها با ماهیت تاکسی های ویژه متفاوت هستند. ظرف دو هفته در 12 هزار تاکسی از 27 هزار تاکسی تهران، سامانه برخط نصب شد و 45 هزار راننده تاکسی در سامانه ثبت نام کرده اند.
مالکی با بیان اینکه تاکسی های تهران خدماتی را از شهرداری تهران همچون طرح ترافیک و بیمه تکمیلی دریافت می کنند، یادآور شد: 30 هزار راننده تاکسی در اپلیکیشن هایی فعالیت می کنند که زیر نظر تاکسیرانی نیست و به همین دلیل سامانه برخط تاکسیرانی راه اندازی شد. در فاز اول بنا بر این شد که مدت زمان سفر در محاسبه نرخ کرایه مؤثر باشد.
وی ادامه داد: در روزهایی که این سامانه راه اندازی شد، برای مثال در میدان ونک تاکسی ها منتظر مسافران هستند؛ درحالیکه در گذشته نزدیک به 150 مسافر منتظر تاکسی بودند و تنها دو یا سه دستگاه در پایانه حضور داشت.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران همچنین تصریح کرد: معطلی 25 دقیقه ای در پایانه میدان ونک به سه دقیقه رسیده و حتی شهرهای اقماری نیز درخواست برخط سازی تاکسی های خود را داشتند. سازمان فاوا با ما در این زمینه همکاری کرد و تاکسی برخط با همکاری این دو مجموعه عملیاتی شد.
مالکی با بیان اینکه رانندگان تاکسی مدت زمان سفر را در اپلیکیشن ثبت می کنند که قابل رصد است، اظهار کرد: شهروندان نیز با اسکن کیو آر نصب شده روی تاکسی هزینه را می پردازند.
وی اضافه کرد: در فاز دوم در روز گذشته مناقصه ای برگزار شد تا تاکسی های گردشی نیز ساماندهی شوند. در بخش تاکسی گردشی سیستم به گونه ای طراحی شده که اگر شخص اول در منزل ثبت سفر انجام و اجازه دهد که راننده مسافر سوار کند، با نرخ عادی گردشی سوار تاکسی می شوند و تنها راننده ثبت سفر خواهد کرد.
مالکی با اعلام اینکه 400 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد بسیار پایین در هفته های آینده به رانندگان 172 تاکسی برقی اعطا خواهد شد، گفت: این تاکسی ها در خطوط برخط فعالیت خواهند کرد.
وی در ادامه یادآور شد: نرخ کرایه برای شهروندانی که مسافران تاکسی های خطی هستند، بسیار مهم است و ما به صورت آزمایشی تاکسی برخط را اجرایی کردیم و با توجه به بازخوردهای مثبتی که دریافت شد، در 600 خط تاکسی برخط را اجرایی کردیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه قیمت تاکسی شهرداری در پلتفرم 15 تا 20 درصد از نرخ دیگر پلتفرم ها ارزان تر خواهد بود، تصریح کرد: با این وجود باید جذابیت هایی ایجاد کنیم که طرح با شکست مواجه نشود.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.
-
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸:۲۳
-
۱۰ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1277847/