بزرگنمايي:
بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی سیاستهای موتورهای جستوجو باعث شده که شرکتهای پایدار (با مسوولیتپذیری زیستمحیطی و اجتماعی) بیش از رقبا در جستوجوهای اینترنتی دیده شوند.
به طور ویژه، موتور جستوجوی گوگل در سالهای اخیر اهمیت بیشتری به محتوا و متون مرتبط با پایداری داده است. بر اساس برخی اطلاعاتی که در اینترنت یافتیم، مشخص شد که موتورهای جستوجو به نحوی در حال تکامل هستند که هوادار وبسایتهایی با فناوری سبز و مسوولیت اجتماعی باشند. این هواداری میتواند به دلیل وجود طیف مختلفی از واژههای مرتبط با پایداری از جمله دوستدار محیطزیست تا کاهش رد پای کربن باشد.
در نتیجه این سیاست، شرکتهایی که از پایداری استقبال میکنند، نهتنها نقش مفیدی در سرنوشت سیاره زمین خواهند داشت، بلکه رویتپذیری خود در جستوجوهای اینترنتی را هم افزایش میدهند و به این شکل امکان ارتباط با مشتریان بیشتری به دست میآورند. در حالی که گوگل هیچگاه به طور مستقیم نشان نمیدهد از چه معیارهایی برای رتبهبندی وبسایتها در موتورهای جستوجو استفاده میکند، سرنخهای جمعآوریشده توسط ما، حاکی است که وبسایتها و محصولاتی که واقعا سبز باشند (و نه در تلاش برای سبزشویی)، نسبت به رقبای غیرپایدار خود رتبه بهتری میگیرند.
تمرکز گوگل بر پایداری
الگوریتمهای گوگل به طور مستمر پیشرفتهتر میشوند و مهندسان تلاش میکنند یک قدم عقبتر از مشاوران سئو بمانند. در حالی که رتبهبندیهای جستوجو به طور سنتی تحتتاثیر عواملی مانند کلیدواژهها، لینکهای ورودی و کیفیت محتوا بود، پایداری نیز تبدیل به یکی از عوامل مهم رتبهبندی وبسایتها شده است. تعهد گوگل به اولویتدهی محتوای مرتبط، مفید و مسوولیتپذیر اجتماعی بخشی از فشار مستمر آنها برای بهبود تجربه کاربرانش است. در حقیقت، گوگل در حال کار روی ادغام پایداری با محصولات و خدمات مختلف خود بوده است. به عنوان مثال، این شرکت عنوان کرده است که تا سال 2030، میزان خالص کربن (گازهای گلخانهای) ناشی از فعالیتهایش را به صفر میرساند. این هدفگذاری به معنای آن است که آلایندگی پایگاههای داده و خدمات ابری نیز خنثی خواهند شد. به عنوان بخشی از این ماموریت، گوگل در 20 سال گذشته همکاریهای گستردهای با سازمانها و کسب و کارهایی در سراسر جهان داشته است تا از نظر تامین انرژی و صرفهجویی در مصرف گامهایی محکم به سمت پایداری بردارد.
نقش هوش مصنوعی در الگوریتمهای جستوجو
هوش مصنوعی نقش مهمی در این تغییر جهت داشته است. با ادامه تکامل سیستمهای هوش مصنوعی، اکنون آنها مجهز به امکانات بیشتری برای شناسایی و اولویتدهی به محتوای حامی اقدامات پایدار هستند. بهویژه الگوریتم برت (BERT) گوگل که جزئیات و شواهد کوچک زبان انسانی را بررسی میکند و قادر به درک بهتری از محتوای وبسایتهاست. از این رو، وبسایتهایی که درباره مسوولیت جمعی برای سلامت محیطزیست صحبت میکنند، در موتورهای جستوجو بیشتر به کاربران نشان داده میشوند. با این شرایط، زمان آن رسیده است که به مردم و سیاره اهمیت دهید!
علاوه بر این، از هوش مصنوعی برای افزایش اقدامات پایداری در شهرها استفاده میشود. اهدافی مانند کاهش انتشار آلایندهها و بهبود بهرهوری انرژی از طریق پروژههای مختلف گوگل در همکاری با شهرهای مختلف دنبال میشود.
پایداری به عنوان معیار رتبهبندی
اهمیت این موضعگیری گوگل در قبال کسبوکارهای پایدار چیست؟ نخست و مهمتر از همه، اتخاذ برنامههای پایداری و اطلاعرسانی شفاف درباره آنها در وبسایت شما اهمیتی تاریخی یافته است. اما هدف فقط برخورداری از یک احساس خوب یا باز کردن مسوولیت از سر خود نیست. پایداری اقتصادی و زیستمحیطی به طور مستقیم بر سئو و رتبهبندیهای وبسایت شما اثر میگذارد. اهمیت پایداری و اطلاعرسانی شفاف در مورد آن را میتوان از سه نظر بررسی کرد:
تناسب با مصرفکنندگان مدرن: مصرفکنندگان امروز به طور روزافزونی دغدغه محیطزیست دارند. آنها به دنبال نشانهای تجاری همفکر و همدغدغه میگردند. اگر اقدامات و محتوای کسب و کار شما، طنین پایداری داشته باشد، طیف گستردهتر و مشارکتیتری از مخاطبان را جذب خواهید کرد.
رویتپذیری موتورهای جستوجو: از آنجا که گوگل به محتوای مرتبط با پایداری امتیاز میدهد، وبسایت شما میتواند رتبهبندی بهتری در جستوجوهای اینترنتی به دست آورد. این سخن به معنای افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت شما و فرصتهای بیشتر برای تبدیل جستوجوگران به مشتری است. تمام اینها در حالی اتفاق میافتد که فرصت معرفی خود به عنوان یک پیشگام بازار و تمایز نسبت به رقبا را به دست میآورید.
بهبود تعامل با وبسایت: آن دسته از مطالب و محتوایی که بار آموزشی یا الهامبخشی برای اقتباس رویههای دوستدار محیطزیست داشته باشند، به احتمال بیشتری با دیگران به اشتراک گذاشته میشوند. نتیجه آن افزایش لینکهای ورودی و شاخصههای تعامل با وبسایت است که هر دو مورد امتیاز وبسایت شما را در جستوجوهای اینترنتی افزایش میدهد.
استفاده از پایداری در استراتژی محتوا
اگر قصد نفع بردن از امتیازات موتورهای جستوجو دارید، با چند قدم کوچک میتوانید پایداری را در محتوای خود برجستهتر کنید:
وبسایت خود را بهروزرسانی کنید: مطالب، مطالعات موردی و مقالاتی منتشر کنید که اقدامات و اهداف پایداری شما را برجسته میکنند. البته شفاف و صادق باشید.
از کلیدواژههای مرتبط با پایداری استفاده کنید: اصطلاحاتی مانند کسب و کار پایدار، کاهش رد پای کربن و فناوری سبز، انطباق بیشتری با خواستههای موتور جستوجو و کاربران دارد.
تلاشها و اقدامات خود را نشان دهید: اگر به واقع پایداری اولویت شماست، آن را نشان دهید.
بهبود تجربه کاربری را اولویت دهید: سادهسازی فضای وبسایت و تسهیل فعالیت و جستوجوی کاربران، نهتنها تجربه آنها را بهبود میبخشد، بلکه امتیازتان نزد موتورهای جستوجو را هم بالاتر میبرد.
منبع: greenprophet
-
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲:۱۷
-
۱۷ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1275793/