واکاوی چالشهای ترانزیت در تجارت خارجی
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیایاقتصاد: در شصت و هفتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی بر توسعه ظرفیتهای زیرساختی حملونقل تاکید شد.
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعهتجارت محمود بازاری، مدیرکل دفتر ترویج تجارت این سازمان گفت: سازمان توسعهتجارت ایران مکلف است باهمکاری دستگاههای اجرایی ذیربط و در راستای مثبتشدن تراز تجاری غیرنفتی تا پایان سال1404 برنامهریزی و هدفگذاری لازم را با تعیین سهم دستگاهها و تقسیم کار ملی انجام و گزارش اقدامات را در دورههای 6 ماهه به شورا ارائه دهد.
در ادامه سیدعلی امامی؛ معاون خدمات تجاری سازمان توسعهتجارت ایران افزود: شاخصهای لجستیک ایران عدد 123 است که به هیچوجه مطلوب نیست. سهم دریا در صادرات و واردات نسبت به دیگر حوزهها از جمله ریل و جاده بیشتر است و اکنون 72درصد کالای صادراتی از طریق دریا جابهجا میشود؛ همچنین 85درصد از واردات کالا از طریق دریا وارد کشور میشود.
وی بر توسعه و تقویت ظرفیتهای زیرساختی تاکید کرد و افزود: در حالحاضر 25بندر، 55فرودگاه و 33پایانه مرزی در حال فعالیت هستند، همچنین در جادههای کشور 450هزار کامیون و 31هزار واگن بار و 9 فروند هواپیمای باری محصولات تجاری کشور را جابهجا میکنند. 60درصد کالاهای صادراتی از طریق کامیونهای ایرانی و 40درصد ازبار صادراتی از طریق کامیونهای خارجی جابهجا میشوند.خطوط منظم دریایی، کمبود کشتی رو-رو در دریای خزر، اصلاح ماده38 قانون تامین اجتماعی، ترافیک مرزی، کمبود واگن و لکوموتیو و کندی ارائه خدمات اسنادی که منجر به افزایش هزینه توقف و انبارداری میشود، از جمله مهمترین موانع تجارت در حوزه حملونقل هستند.
-
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰:۰۳
-
۳ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1275338/