بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیای اقتصاد : دولت ترامپ اعمال تعرفه 25درصدی بر کالاهای وارداتی از مکزیک و کانادا و اعمال تعرفه 20درصدی بر کالاهای وارداتی از چین را اجرایی کرد. یک سوال مهم این است که اثر تعرفههای جدید بر سطح قیمتی کالاهای مختلف در اقتصاد آمریکا چگونه خواهد بود؟ بر اساس بررسیهای موسسه مودیز، تعرفهها در برخی کالاها مستقیما به قیمت مصرفکننده منتقل میشوند؛ درحالیکه در برخی دیگر، واردکنندگان بخشی از هزینه را جذب میکنند. برای کالاهای دارای جایگزین، اثر تعرفه کمتر است؛ زیرا رقابت میان تولیدکنندگان باعث کاهش رشد قیمت میشود. اما در کالاهای خاص که جایگزین مستقیم ندارند، تمام هزینه تعرفه به مشتری منتقل میشود. تجربه پیشین در رابطه با تعرفهها نشان داد حتی تولیدکنندگان داخلی نیز قیمتهای خود را در مواجهه با تعرفهها بالا میبرند. اگرچه تاثیر تعرفهها بر قیمت کالاها متفاوت است، اما نتیجه کلی، افزایش تورم در اقتصاد آمریکا است. از سوی دیگر اعمال تعرفهها باعث کاهش رشد اقتصادی شرکای تجاری خواهد شد.
علیرضا کتانی: دولت ترامپ در دوره دوم، بر طیف گستردهای از کالاها و کشورها تعرفه اعمال کرده است. سوال مهمی که در این میان، ذهن بسیاری از فعالان و تحلیلگران را به مشغول کرده این است که اثر قیمتی این تعرفهها چگونه خواهد بود؟ پاسخ به این سوال دشوار است. روزنامه والاستریت ژورنال از موسسه تحقیقاتی اقتصادی مودیز خواست تا بررسی کند که تعرفههای مختلف چگونه بر قیمت کالاهای مختلف از کشورهای گوناگون تاثیر میگذارند. نتایج بهدستآمده از این مدلها یک پیشبینی قطعی نیست، اما یک تصویر کلی از این امر ارائه میدهد که تعرفهها چگونه ممکن است قیمتهای روزمره را تحت تاثیر قرار دهند. بررسیها نشان میدهد اثر تعرفه 10درصدی بر هر کالا، با توجه به کششپذیری تقاضای آن، متفاوت است و گاهی کل این تعرفهها به قیمت منتقل میشود و گاهی بخش عمده هزینهها به واردکننده منتقل میشود.
اثر قیمت بر کالاهای دارای جایگزین
یک تعرفه 10درصدی بر کفشهای وارداتی از چین، قیمت آنها را تقریبا 4درصد افزایش میدهد، اما روی مشروبات الکلی وارداتی از ایتالیا، این افزایش تقریبا 10درصد خواهد بود. چرا این تفاوت وجود دارد؟ تعرفهها تنها عامل تاثیرگذار نیستند. تغییرات نرخ ارز، دردسترس بودن جایگزینها، و استراتژیهای قیمتگذاری تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز در تعیین قیمت نقش دارند. همه این عوامل بر میزان «انتقال تعرفه» یعنی اینکه چه مقدار از تعرفه به مصرفکننده منتقل میشود تاثیر میگذارند. در این تحلیل، مودیز فرض کرده است که مطابق با اعلام ترامپ تعرفه 25درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا تعرفه 10درصد بر سایر کشورها اعمال شده است. ترامپ پیشتر یک تعرفه 10درصدی اضافی بر کالاهای چینی اعمال کرده و اعلام کرده است که تعرفه 10درصدی دیگری نیز در راه است. مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز میگوید: «راههای بسیاری وجود دارد که تعرفهها از طریق آنها بر قیمتها و اقتصاد تاثیر میگذارند. تاثیرات زنجیرهای آنها گاهی اوقات غیرمنتظره هستند.»
تحلیل مودیز نشان میدهد که یک تعرفه 10درصدی بر رومیزیهای وارداتی از هند تنها باعث افزایش 2درصدی در قیمت نهایی آن میشود. دلیل این امر این است که بسیاری از کشورها رومیزی تولید میکنند و برای جلب نظر مصرفکنندگان آمریکایی رقابت شدیدی دارند. بهدلیل وجود این گزینههای جایگزین، تاثیر تعرفه بر قیمت کلی کالاهای پارچهای خانگی حتی کمتر و حدود 0.8درصد خواهد بود. مصرفکنندگان معمولا حساسیت زیادی نسبت به کشور تولیدکننده این کالاها ندارند. بنابراین قیمت این نوع کالاهای مصرفی، صرفا بهدلیل تعرفه، دستخوش تغییرات بزرگی نمیشود. همین موضوع احتمالا برای پوشاک، قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو و برخی محصولات آرایشی عمومی نیز صادق است.

محصولات قفسهای
تحلیلها نشان میدهد تعرفههای بالاتر و
قیمت بالاتر مشروبات الکلی ایتالیایی تاثیر چندانی بر میزان مصرف آن ندارد؛ کسی که معتاد به مصرف یک نوع نوشیدنی خاص است، بهراحتی به گزینه دیگری روی نمیآورد. بنابراین، فروشندگان به احتمال زیاد تمام هزینه
تعرفه 10درصدی را به مشتری منتقل میکنند؛ زیرا مطمئن هستند که مشتریان زیادی را از دست نخواهند داد. آنها ممکن است
قیمت سایر مشروبات الکلی را افزایش دهند تا کاهش سود حاصل از
تعرفه را جبران کنند یا برعکس، ترجیح دهند قیمتها را ثابت نگه دارند تا سهم بازار خود را افزایش دهند.
محصولات بدون جایگزین
تعرفهها بیشترین تاثیر را زمانی دارند که جایگزین داخلی یا خارجی برای محصول وجود نداشته باشد یا محصول موردنظر در بازار جایگاه ویژهای داشته باشد. حتی اگر تعرفهها،
قیمت آیفون جدید را افزایش دهند، طرفداران
اپل احتمالا همچنان آن را خریداری خواهند کرد. کنسولهای بازی نیز در همین دسته قرار میگیرند؛ زیرا این
صنعت عمدتا در دست چند شرکت مانند نینتندو، سونی و مایکروسافت است. بسیاری از کنسولهای فیزیکی در
چین تولید میشوند و گیمرها نمیتوانند بهراحتی به برند دیگری روی بیاورند. همین مساله به تولیدکنندگان و واردکنندگان قدرت میدهد تا قیمتها را بالا ببرند و تاثیر تعرفهها را جبران کنند. تحلیلها نشان میدهد که تقریبا کل
تعرفه 10درصدی بر
قیمت کنسولهای بازی وارداتی از
چین به مصرفکنندگان منتقل میشود و
قیمت یک دستگاه 500دلاری را به حدود 548دلار افزایش میدهد.
محصولات با
قیمت بالا و گزینههای محدود
مکزیک بزرگترین تامینکننده خودروهای
سواری و شاسیبلند خارجی برای ایالات متحده است و 23درصد از واردات سال2024
خودرو این کشور را تشکیل میدهد.
تعرفه بر خودروهای مکزیکی، نهتنها
قیمت خودروهای وارداتی از این کشور را افزایش میدهد، بلکه باعث افزایش
قیمت تمام خودروها میشود؛ زیرا سایر تولیدکنندگان و نمایندگیها این فرصت را پیدا میکنند که سود بیشتری کسب کنند.
همین پدیده در سایر محصولات نیز دیده شده است. برای مثال، زمانی که در سال2018 تعرفههایی بر ماشینهای لباسشویی اعمال شد، نهتنها
قیمت این محصولات افزایش یافت، بلکه
قیمت خشککنها نیز بالا رفت؛ زیرا این دو محصول معمولا باهم خریداری میشوند. مطالعات نشان دادهاند که حتی
قیمت ماشینهای لباسشویی تولید داخل نیز در
آمریکا پس از اعمال تعرفهها در سال2018 افزایش یافت؛ زیرا تولیدکنندگان داخلی هزینههای خود را (مانند افزایش هزینههای نیروی کار و
تعرفه بر قطعات وارداتی) به مصرفکننده منتقل کردند و همچنین قیمتهای خود را متناسب با افزایش
قیمت ماشینهای وارداتی تنظیم کردند. علاوه بر این، تولیدکنندگان آمریکایی انتظار دارند که تعرفههای اعمالشده بر قطعات واسطهای مانند فولاد و آلومینیوم نیز بر
قیمت نهایی محصولات تاثیر بگذارد. تاثیراتی که در این تحلیل مودیز لحاظ نشدهاند، اما کاملا محتمل هستند.
بهطور کلی به نظر میرسد اثر تعرفهها بر
تورم کالاهای مختلف در
آمریکا بسته به نوع
کالا متفاوت خواهد بود؛ با این حال، آنچه تحلیلگران بر آن متفقالقول هستند، این است که تعرفهها در نهایت بر تورم، اثری صعودی خواهند داشت.
استارت
ماشین جنگ تجاری
ترامپ خواب
ترامپ برای «ساخت چین»