بزرگنمايي:
بازار آریا - باشگاه خبرنگاران جوان : سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه از سال آینده قرارداد 60 رام تراموا اجرا میشود، گفت: ترامواها از سال آینده وارد تهران خواهد شد.
نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران، ظهر امروز دوشنبه 13 اسفند 1403 با حضور جمعی از اهالی رسانه در خانه روزنامه نگاران شهر برگزار شد.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در هفتههای اخیر بخشی از کلان پروژههای شهرداری که از قبل وعده آن داده شده بود، به بهره برداری رسید، گفت: با حضور رئیس جمهور بسته بزرگ برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی به مردم تقدیم شد که خبر خوبی بود و به ثمر نشست و امروز در چهار مسیر اتوبوسرانی در نقاط مرکزی شهر و محدوده طرح ترافیک، اتوبوسها فعال شدهاند.
خبر مرتبط

بازگشت تراموا از تهران به چین؟ احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به موفقیت آمیز بودن تستهای شبانه 2 رام تراموای 3 کابین در تهران از احتمال انجام تستهای روزانه با تراموای 4 کابین خبر داد.
اتصال مسیر سرزندگی به خوابگاههای دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی و تهران در آینده
محمدخانی با بیان اینکه به زودی آغاز به کار قطار ملی در خطوط مترو نیز انجام خواهد شد، تصریح کرد: مسیر 47 کیلومتری سرزندگی نیز به شهروندان تقدیم شد که یک شبکه جذاب و مفرح برای پیاده روی، دوچرخه
سواری و استفاده از اسکوتر برقی است. اتفاق خوب ادامه این شبکه در سطح شهر است و از چهار بوستان بزرگ فدک، پردیسان، 13 هکتاری و نهج البلاغه عبور خواهد کرد و به برج میلاد، بوستان گفتوگو و خوابگاههای دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران خواهد رسید.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ویژگی مهم این مسیرها این است که بر فراز بزرگراهها قرار دارد و هیچ تداخل و تزاحمی با شبکه معابر بزرگراهی و خیابانها ندارد و فردی که وارد مسیر میشود بدون برخورد با وسایل دودزا میتواند طی مسیر کند.
محمدخانی با بیان اینکه روز چهارشنبه همزمان با روز درختکاری فاز اول کمربند سبز تهران به پایان خواهد رسید، یادآور شد: قرار بود 50 هزار هکتار فضای سبز پیرامون شهر اجرا شود که از دهه 70 این طرح آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص اختلال در خطوط مترو در روزهای گذشته اظهار کرد: مسئله مترو مسئله پیچیدهای است و از ابتدای دوره روی این موضوع تأکید کردیم و گزارشات متعددی در مورد وضعیت شبکه مترو از ابتدای دوره وجود دارد. اقدامات بسیار خوبی از جمله اورهال قطارها صورت گرفته و حتی واگنهای DC پلاس به ناوگان بازگشته است. این در حالی است که در ادوار قبل میگفتند که این قطارها قابلیت استفاده ندارند، اما با قابلیتهای جدید به مسیر بازگشت.
وی افزود: واگنهای چینی را نیز از
چین دریافت خواهیم کرد و امیدواریم با همکاری دولت و پیگیریهای وزارت خارجه برای تکمیل پیش پرداخت، اولین رامها را وارد خطوط کنیم. مترو به 3 هزار واگن نیاز دارد که امروز هزار و 500 واگن داریم و این درحالیست که در ابتدای دوره تعداد واگنها هزار و 100 مورد بود. ما تا کنون توانستیم 400 واگن اضافه کنیم. با این شرایط تراکم جمعیت در قطارها و ایستگاهها بیشتر میشود که شرمندگی ما را به دنبال دارد، اما تمام تلاش معاونت حمل و نقل و شرکت واگن سازی بر این است که از تمام مسیرهای ممکن تأمین واگنها را دنبال کنند.
محمدخانی در مورد کمک دولت به تأمین پیش پرداخت قرارداد واگنهای مترو با چین، گفت: ما در ارتباطی تنگاتنگ با دولت بودیم و رئیس جمهور در این زمینه دستورات لازم را داده و امیدواریم تا پایان سال شهردار و یا معاون حمل و نقل و ترافیک در مورد تسریع این روند اخبار خوبی را به مردم بدهند.
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر وعده افتتاح ایستگاههای مترو در تهران، یادآور شد: بخشی از تأخیرها با توجه به اولویت بندی بودجه و شرایط کارگاهها انجام شده است. در برخی موارد معارضینی وجود دارد و گاهی در بخش بودجه نیز اعتبارات به موضوعات اولویت دارتری اختصاص پیدا میکند. به هر شکل امیدواریم در بهار سال آینده هر چهار ایستگاه وعده داده شده افتتاح شود.
تراموا سال آینده وارد تهران میشود
محمدخانی در مورد تست دو رام تراموا در تهران، خاطرنشان کرد: این دو رام برای تستهای عملیاتی از شرکت چینی تحویل گرفته شده است. در طول مدت 2 ماه اخیر تقریباً هر شب تستهای مختلفی در 12 دسته از جمله سرعت، سیستم ترمز، راهبر هوشمند و سیستم سیگنالینگ انجام شد که همه تستها با موفقیت همراه بود.
وی افزود: از سال آینده قرارداد 60 رام تراموا اجرایی و ترامواها از سال آینده وارد تهران خواهد شد. تراموای تست شده سه کابین بود و بنا داریم از تراموای چهار کابین استفاده کنیم که 350 نفر ظرفیت دارد. متناسب با زمان بندی ورود تراموا باید ایستگاهها نیز بازطراحی شوند که با تغییرات جزئی آماده ورود تراموا خواهند شد. مباحث کارشناسی و موارد قانونی آن را نیز از مسیر شورای شهر دنبال خواهیم کرد.
محمدخانی در پاسخ به سوال خبرنگار درخصوص دادن مجوز کسب و کارهایی درباره فروش خوراک حیوانات خانگی توسط شهرداری توضیح داد: مجوز کسب و کار با شهرداری تهران نیست و انواع کسب و کارها و فروشگاه ها، مجوزهای کسب و کار خود را از شهرداری دریافت نمیکنند.
همه تلاش مان این است که مردم کمتر در ایستگاههای اتوبوس معطل شوند
سخنگوی شهرداری تهران همچنین گفت: اتوبوسهای برقی وارد شده برای مسیرهای اولویتدار در مسیرهای در محدوده طرح ترافیک است. برای نمونه در خط جمهوری-بهارستان یا جمهوری تا پل کریمخان، در واقع اولویت در مناطق مرکزی شهر است. البته این اتوبوسهای برقی در بی. آر. تی استفاده نمیشود، اما به دلیل کمبود و عقب افتادگی که در این حوزه داریم طبیعتا از اتوبوسهای خریداری شده تک کابین در خطوط بی. آر. تی نیز استفاده میشود. البته چندین دستگاه از اتوبوسهای دوکابین نیز در این دوره اورهال شده است و در بهار سال آینده نیز حدود 400 دستگاه اتوبوس دوکابین را تحویل خواهیم گرفت که بلافاصله وارد خطوط بی. آر. تی میشوند. تمام تلاش مان این است که مشکل معطل ماندن مردم را در ایستگاهها و انتظار برای اتوبوسها را کاهش دهیم. اگر تراموای چرخ لاستیکی نیز فعال شود، با توجه به قابلیت بالاتر این مد حمل و نقلی، بخش قابل توجهی از مشکل شهروندان برطرف میشود.
امکان بهرهمندی توانیابان از اتوبوسهای برقی پیششرط خرید بود
محمدخانی در جواب پرسشی درباره استفاده توانیابان از اتوبوسهای برقی عنوان کرد: از ویژگیهای اتوبوسهای برقی خریداری شده این است که معلولان و توان یابان میتوانند از آن استفاده کنند. در واقع در مذاکرات با شرکت تولید کننده جزو شروط ما بود. امیدواریم در تولید داخل نیز این مساله را حل کنیم. البته به دلیل ساختار موتور برقی و محدودتر شدن فضای موتوری این امکان راحتتر فراهم میشود. شاید در بخشی از ادوار قبلی این امکانات در اتوبوسها نبود که توانیابان از این امکان استفاده کنند. با گسترش این موضوع در درجه اول زیرساخت استفاده توانیابان از این ظرفیت را فراهم و در درجه دوم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را در این زمینه باید داشته باشیم.
در همکاری با دولت و کاهش مصرف
انرژی از المانهای نوری کمتر استفاده کردهایم
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در رابطه با انتقادهای مطرح شده در مورد آماده سازی شهر برای ماه رمضان، گفت: گزارش اجرای مجموعه برنامههای فرهنگی و اجتماعی در ماه مبارک رمضان توسط معاون اجتماعی شهرداری ارائه خواهد شد، اما در مجموع برنامههای مفصلی در سطح شهر برای ماه رمضان و نوروز پیش بینی شده است.
محمدخانی افزود: در
تبلیغات محیطی شهر نیز سازمان زیباسازی اقدامات مهم و بزرگی انجام داده است؛ چه در سازههای حجمی چه در
تبلیغات محیطی که به تدریج نصب و اجرا انجام میشود و گزارشات آن ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه در مورد نورپردازی در شب متناسب با ماه مبارک رمضان مطالباتی انجام شد که صحیح است، تصریح کرد: متناسب با شرایط کشور در تولید و توزیع
برق که مشکلات جدی ایجاد کرده، سعی کردیم همکاری لازم را داشته باشیم؛ لذا به سادگی نمیتوان از المانهای نوری بزرگ استفاده کرد. امیدواریم از این شرایط گذرا عبور کنیم و مشکل در سالهای بعد و یا ماههای آینده برطرف شود. شهرداری امکان کافی برای اجرای المانهای نوری را دارد، اما باید با متولی توزیع
برق همکاری داشته باشیم که از این وضعیت عبور کنیم.
رفع مشکل آسانسورهای مترو منوط به همکاری سازمان استاندارد است
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در خصوص انتقاد سازمان استاندارد از مترو در مورد استاندارد نبودن آسانسورهای مترو هم گفت: بنده در سه سال گذشته بارها در مورد آسانسورهای مترو پاسخ دادهام. امیدواریم مجموعه استاندارد به این نتیجه برسد که آیین نامههای قدیمی را اصلاح و متناسب با طراحی ایستگاههای مترو مسئله را حل کند.
وی ادامه داد: فاصله مکانی ایستگاهها با صف انتظار برای دریافت بلیط با 11.5 متر مورد تأیید سازمان استاندارد متفاوت است و امکان آن وجود ندارد که تغییری ایجاد شود. ساخت ایستگاهها با همین شرایط در دنیا انجام میشود. آسانسورهایی داریم که بدون توقف بیش از 400 متر را طی میکنند و یا به صورت روتین 100 متر پیمایش وجود دارد.
محمدخانی با اشاره به ساماندهی دست فروشان مترو نیز اعلام کرد: اولویت مدیریت شهری در شرایط خاص
اقتصادی کشور و اهمیت تولید با محور خرده فروشی ها، ساماندهی دست فروشان است. در سه سال اخیر بیش از اینکه با دست فروشان برخورد و یا آنها را جمع آوری کنیم، شرایط را با رویکرد مسالمت آمیز به سمت ساماندهی بردهایم. در همین راستا بازارچههایی را در اختیار آنها قرار دادیم و امیدواریم با بازارچههای محیطی و فصلی، دست فروشان را در جایگاهی منظم و پاسخگو ساماندهی کنیم.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره اجرای برنامههای فرهنگی شهرداری توضیح داد: بخشی از برنامههای فرهنگی ما در این ایام در باغ راه حضرت زهرا (س) انجام میشود. تلاش ما این است که این باغ راه به قطب اجرای برنامههای فرهنگی و آئینی تبدیل شود و امیدواریم به زودی این پروژه افتتاح شود.
رفع مشکل آبیاری بوستان چیتگر با ایجاد تصفیه
خانه وی در جواب پرسشی درباره تصفیه خانهها هم گفت: ساخت تصفیه خانهها جزو تکالیف شهرداری تهران نیست، اما مدیریت شهری همکاری خوبی را با وزارت نیرو و آبفا داشته است و در این دوره توانستیم تصفیه خانههای متعددی را به شبکه اضافه کنیم با همین نگاه، موضوع بحران آبیاری که در بخش غربی بوستان جنگلی چیتگر داشتیم به طور کامل حل میشود. تا آخر اسفند مشکل کمبود آب در بوستان چیتگر را نخواهیم داشت و با اتصال شبکه پساب و آبهای تصفیه شده مشکلی برای آبیاری در بوستان چیتگر نداریم.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.