انگار نه انگار حملونقل عمومی ضعیف است
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیای اقتصاد -گروه مسکن و شهری: شورای شهر تهران به دنبال دریافت عوارض بیشتر از خودروهایی با عمر بیش از 5 سال برای ورود به محدوده طرح ترافیک به منظور کاهش آلودگی هوا است. درحالی اعضای شورای شهر تهران این راهکار را پیگیری میکنند که عدم توسعه کافی حمل و نقل عمومی در شهر تهران بخش قابل توجهی از شهروندان را به استفاده از خودروی شخصی سوق داده و در عین حال با توجه به محدودیت تولید و عرضه خودرو در کشور، خرید خودروی نو تبدیل به سنگی بزرگ برای شهروندان شده است.
اگرچه استفاده از حملونقل عمومی راهکار اصلی کنترل ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران و حتی مهار معضل آلودگی هوا است؛ اما زمانی میتوان شهروندان را به سمت استفاده از حملونقل عمومی سوق داد و بر استفاده از خودروی شخصی عوارض وضع کرد که حملونقل عمومی کفاف تقاضای شهروندان در جابهجایی را بدهد. این درحالی است که حملونقل عمومی در کلانشهر تهران وضعیت مناسبی ندارد و پاسخگوی تقاضای فعلی نیست. به گزارش اکوایران تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران از وضع عوارض بالاتر برای ورود خودروهای با بیش از 5 سال به محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: برای کاهش آلودگی هوا، چند متغیر در محاسبه عوارض در نظر گرفتهایم؛ خودروهای زیر 5سال عوارض عادی پرداخت میکنند، خودروهای 5 تا 20 سال مشمول ضریب افزایشی میشوند، و خودروهای بالای 20 سال که بهطور معمول آلاینده و کاربراتوری هستند، از ورود به طرح ترافیک منع خواهند شد. همچنین خودروهایی که معاینه فنی برتر دریافت کنند، شامل تخفیفهایی خواهند شد.
تشکری هاشمی گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود 45سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودروها بود. به همین دلیل، ایستگاههای مترو و خطوط ویژه اتوبوس در این محدوده مستقر شدند تا استفاده از حملونقل عمومی را برای شهروندان تسهیل کنند و وابستگی به خودروهای شخصی را کاهش دهند.
-
يکشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴:۳۷
-
۸ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1271379/