بازار آریا

آخرين مطالب

کیفیت خدمات بندری ایران در آینه شاخص‌های بین‌المللی اقتصاد ایران

کیفیت خدمات بندری ایران در آینه شاخص‌های بین‌المللی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دکتر زهرا آقاجانی* با توجه به اهمیت لجستیک دریایی در تجارت و سهم بیش از 80‌درصدی آن از تجارت کالا در جهان، نهادهای بین‌المللی شاخص‌های متنوعی را برای ارزیابی وضعیت لجستیک دریایی کشورها ارائه کرده‌اند. یکی از این موارد، شاخص جهانی کارآیی خدمات بندری(سابقا کیفیت زیرساخت‌های بندری) است که توسط مجمع‌جهانی اقتصاد و به‌عنوان یکی از مولفه‌‌‌‌‌‌‌های شاخص جهانی رقابت‌پذیری(ذیل رکن زیرساخت) منتشر می‌شود.
مبنای محاسبه این شاخص و استخراج آن، نظرسنجی تک سوالی از مدیران تجاری از سرتاسر جهان است که به‌صورت سالانه در فاصله سال‌های 2006 تا 2019 توسط این مجمع صورت‌گرفته‌است. تا سال‌2017، عنوان شاخص «کیفیت زیرساخت‌های بندری» بود. درنظرسنجی این شاخص، مدیران باید ارزیابی ذهنی خود را از کیفیت بنادر (گستردگی زیرساخت‌ها و خدمات و شرایط کلی آنها) در قالب‌عددی بین یک تا 7 (1 به‌معنای ضعیف و امتیاز 7 به‌معنای عالی) اعلام می‌کردند که در نهایت امتیاز شاخص معادل میانگین امتیازات حاصل از نظرسنجی بود. 
از سال‌2018 به بعد، عنوان شاخص به «کارآیی خدمات بندری» تغییر یافت که نشانگر ارزیابی ذهنی مدیران تجاری از کارآیی نسبی خدمات ارائه‌شده در بنادر از نظر معیارهایی نظیر سرعت ارائه خدمات، قیمت خدمات و پاسخگویی به‌موقع است. لازم به توضیح است که در مورد کشورهای محصور‌شده با خشکی، امتیازدهی بر اساس سهولت دسترسی این کشورها به خدمات بندری دیگر کشورها ارزیابی می‌شود.
اگرچه این شاخص به‌صورت کیفی ارزیابی شده و حاصل ادراکات ذهنی مصاحبه‌‌‌‌‌‌‌شوندگان است، اما این به‌معنای کم‌اهمیت‌بودن آن در ارائه تصویر کلی از وضعیت لجستیک بنادر در کشورها نیست. همچنان‌که شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی نیز که یک شاخص بین‌المللی مورد وثوق در زمینه عملکرد لجستیکی کشورهاست، به شیوه کیفی و بر اساس ادراک ذهنی فعالان بین‌المللی لجستیک ارزیابی و محاسبه می‌شود، در نتیجه شاخص کارآیی خدمات بندری را می‌توان بازتاب واقعی از مطلوبیت و کارآمدی خدمات بنادر یک کشور دانست.

بازار آریا

اهمیت بررسی وضعیت این شاخص در ایران زمانی آشکار می‌شود که بدانیم بیش از 90‌درصد تجارت خارجی کشورمان از طریق بنادر صورت می‌گیرد. با توجه به قرارگیری ایران از سال‌2010 در فهرست کشورهای مورد ارزیابی گزارش رقابت‌پذیری جهانی، مقادیر شاخص کیفیت زیرساخت‌های بندری کشورمان برای سال‌های 2010 تا 2016 و مقادیر شاخص جدیدتر یعنی کارآیی خدمات بندری برای سال‌های 2017 تا 2019 موجود است. در آخرین سال‌انتشار این شاخص(2019)، ایران با میانگین امتیاز 3.7، رتبه 87 را در بین 139 کشور به خود اختصاص داد. نمودار زیر روند تغییرات رتبه‌‌‌‌‌‌‌های ایران از سال‌2010 تاکنون را نمایش می‌دهد. 
همان‌طور که قابل‌مشاهده است، ‌‌‌‌‌‌‌ رتبه کشورمان از سال‌2014 به‌طور مرتب بهبود یافته و در سال‌2017 به رکورد رتبه71 رسیده‌است، اما پس از بازگشت تحریم‌ها، این روند معکوس شد؛ به‌طوری که در سال‌2019 یکی از بدترین رتبه‌‌‌‌‌‌‌های ایران از زمان حضور در گزارش‌های رقابت‌پذیری جهانی کسب‌شد.
در سال‌2019، سنگاپور با امتیاز 6.5، رتبه اول کشورهای جهان را در این شاخص کسب کرده‌است. در منطقه جغرافیایی دربرگیرنده خاورمیانه، آسیای‌میانه، قفقاز و روسیه، دو کشور امارات و قطر به ترتیب با امتیاز 5.46 و 5.38، به ترتیب رتبه‌‌‌‌‌‌‌های 12 و 15 جهان را به خود اختصاص داده‌اند که از این نظر کشورهای برتر منطقه در این شاخص محسوب می‌شوند. ایران در بین 20 کشور منطقه فوق که در رتبه‌‌‌‌‌‌‌بندی شاخص حضور داشته‌‌‌‌‌‌‌اند، به لحاظ امتیاز در جایگاه سیزدهم قرار دارد. ترکیه نیز به‌عنوان مهم‌ترین رقیب لجستیکی کشورمان، با امتیاز 4.72، جایگاه هشتم منطقه(و رتبه 44 جهان) را به خود اختصاص داده‌است. 
با این توصیف‌ها، به‌رغم پتانسیل‌های بالای ایران در حوزه اقتصاد دریا پایه و جایگاه مهم کشور در سطح منطقه، وضعیت کشورمان در این شاخص، چندان شایسته نیست؛ در واقع با وجود برخورداری ایران از زیرساخت‌های بندری مناسب در بسیاری از زمینه‌‌‌‌‌‌‌ها، بنادر کشورمان به دلایل گوناگونی همچون تحریم‌ها و مسائل و مشکلات داخلی، طی سال‌های اخیر نتوانسته‌اند‌‌‌‌‌‌‌ به‌جایگاه واقعی خود در منطقه دست‌یابند. در این ارتباط، در برنامه هفتم پیشرفت ایران، تدابیر و اقداماتی در حوزه بنادر تعریف‌شده که اجرای آنها می‌تواند در ارتقای عملکرد و جایگاه بنادر راهگشا باشد. 
به‌طور دقیق‌تر، در بند‌«ت» ماده‌58 قانون برنامه، بحث مشارکت با شرکت‌های معتبر بین‌المللی(داخلی و خارجی) برای تشکیل شرکتی جهت سرمایه‌گذاری و بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری از بنادر اصلی با کارکرد بین‌المللی مطرح شده‌است، همچنین بند‌«پ» ماده‌61 قانون برنامه نیز اصلاح نظام تعرفه‌‌‌‌‌‌‌گذاری خدمات بندری و ایجاد سازوکارهای لازم برای رقابتی کردن آن در مقایسه با بنادر منطقه را مدنظر قرارداده‌است. در نهایت، امید است با تحقق این بندها، شاهد اعتلای جایگاه بنادر ایران در تجارت‌جهانی باشیم.
* استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1271346/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زرافزا، سرمایه گذاری هوشمند در طلای آب شده

عراقچی عازم بیروت شد

کنایه روس‌ها به مسابقات کشتی در ایران/ بدون ستاره، بدون تماشاگر

تحریرالشام دست به دامن کردهای سوریه شد/ ماجرا چیست؟

تایید کارشکنی اسرائیل در تحویل اسرا توسط دفتر نتانیاهو

حادثه تیراندازی در پایگاه نظامی آمریکا/ چند نفر کشته شدند؟

فواید تخمه ژاپنی برای بدن

اگر همیشه خسته‌اید این مطلب را بخوانید

به جای ظرف‌های پلاستیکی در چه ظرف‌هایی غذا بخوریم؟

بیشترین پول بودجه به کدام استان‌ها رسید؟

6 راهکار بهداشتی برای تمیز کردن مرغ در آشپزخانه

سندرم اردک چیست؟

شایع‌ترین علت بروز سیاتیک

کیسه‌ چای هزاران نانوپلاستیک وارد یک فنجان چای می‌کند

اسراری که ناخن‌ها فاش می‌کنند

رژیم غذایی مناسب برای کودکان مبتلا به دیابت

ابداع برنجی که خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

راهکار حیاتی برای کاهش خطر سکته مغزی

علت پنهان در بیماری قلبی مادرزادی شناسایی شد

مصرف این ویتامین‌ها شما را به خطر می‌اندازد

ترامپ: بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ ماست !

برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل تهران چقدر هزینه دارد؟

اعلام موافقت اسرائیل با آزادی اسرای فلسطینی

تاکید وزیر خارجه بر عراقچی بر اراده ایران برای تعامل با همه کشورها بر اساس احترام و منافع متقابل

حمله پلیس آلمان به تظاهرات هواداران احزاب راست افراطی

تنها راه زنده بازگشتن اسرای اسرائیلی اجرای توافق تبادل اسراست

افزایش آمار تلفات ارتش اوکراین در کورسک

گزارشگر سازمان ملل: کمک‌های بشردوستانه به غزه کافی نیست

ادامه حملات اسرائیل به کرانه باختری/ احتمال اعزام تانک به این منطقه

قمار ولیعهد/ قربانی تازه جاه‌طلبی‌های کاخ سفید

معافیت مالیاتی؛ محرک قوی افزایش سرمایه

رشد بورس با موتور خودرو و سوخت پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌؟

درخواست آمریکا از اوکراین برای پس دادن کمک‌های مالی این کشور!

زمان مرحله جدید پیش فروش سکه

جیش الظلم مسئولیت تیراندازی به کارمند بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان را پذیرفت

«نه» امارات به راهبرد انزوای ایران

ناتو سیستم انتقال سوخت برای شرایط جنگی احداث می‌کند

حذف امتحان نهایی از پایه دهم/تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سنجش تغییر کرد؟

تکذیب تعطیلی جایگاه‌های CNG

توقف خرید نفت روسیه توسط ترکیه

عدم‌افزایش تولید نفت مسکو پس از صلح با کی‌‌‌‌‌یف

چشم‏‏‏‏‏‏‌انداز ذخایر گازی اروپا

بازار - 1403/12/05

پیش‌بینی از اقدام بانک ژاپن در برابر جنگ تعرفه‏‏‌ای آمریکا

چشم‌انداز تورمی جهان

فعال شدن گسل دلار

فرار سرمایه‌گذاران از بورس تهران

آمار معاملات روزانه - 1403/12/05

مقایسه آثار نزار قبانی و نادر نادرپوردر یک کتاب

«سوءتفاهم» روی صحنه آبی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی