بازار آریا

آخرين مطالب

«اکونومیست» گزارش می‌دهد

جنوب جهانی در تسخیر خودروهای چینی اقتصاد ایران

جنوب جهانی در تسخیر خودروهای چینی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد - گروه اقتصاد بین‌الملل : «طراحی و کیفیت ساخت این خودرو ضعیف است.» این نظر مجله معتبر «کار‌اند درایور» درباره محصولی از شرکت خودروسازی بی‌‌‌وای‌‌‌دی بود که در نمایشگاه دیترویت در سال 2009 به نمایش درآمد. این ارزیابی‌‌‌ برای خودرویی که سازنده چینی آن امیدوار بود در سال‌های آینده صادرات خود به آمریکا را آغاز کند، چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌‌‌رسید.
بر اساس مقاله‌‌‌ای از نشریه اکونومیست، از آن زمان صنعت خودروی جهان دستخوش تغییرات بنیادین شده است. چین با تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان، جایگاه برتر را به خود اختصاص داده است. شرکت بی‌‌‌وای‌‌‌دی به‌رغم شروع نه‌چندان موفقیت‌‌‌آمیز خود، از شرکت تسلا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده خودروهای تمام‌الکتریکی از نظر حجم پیشی گرفته است. این شرکت نقش مهمی در حذف رقبای خارجی که زمانی بازار خودروی چین را در دست داشتند، ایفا کرده است. علاوه بر این، این شرکت و سایر شرکت‌های چینی مانند چری، جیلی و سایک، کشور خود را به صادر‌کننده برتر خودرو در جهان تبدیل کرده‌اند و از آلمان و ژاپن نیز پیشی گرفته‌‌‌اند.
به گفته پدرو پاچکو از شرکت مشاوره گارتنر، خودروسازان چینی اکنون مشتاقانه به دنبال غلبه بر سیطره فولکس‌‌‌واگن و تویوتا در سطح اول صنعت خودروی جهان هستند و گسترش بیشتر صادرات برای تحقق این هدف، نقشی کلیدی دارد. طبق گفته سیتی‌‌‌گروپ، تعداد خودروهای صادرشده از چین در سال گذشته به 4.7 میلیون دستگاه رسید که سه برابر بیشتر از مقدار آن در سه سال قبل بود (حدود یک‌‌‌سوم این تعداد توسط برندهای چندملیتی که در چین کارخانه دارند، تولید شده است). این افزایش صادرات قرار است ادامه یابد و این بانک تخمین می‌‌‌زند که فروش چینی‌‌‌ها در خارج از کشور در سال 2030 به 7.3 میلیون دستگاه برسد.
این موضوع باعث نگرانی زیادی در بین خودروسازان فعلی شده است و توجه ویژه‌‌‌ای به تعداد رو به افزایش خودروهای برقی چینی در جاده‌‌‌های اروپا معطوف شده است. با وجود این‌، بخش مهم صادرات چین (تقریبا سه‌‌‌چهارم آنها در سال گذشته) مربوط به خودروهای بنزینی است و بیشتر آنها نه به اروپای غربی و نه به آمریکا، بلکه به سایر نقاط جهان، به‌ویژه جنوب جهانی (کشورهای کمتر توسعه‌‌‌یافته)، ارسال می‌‌‌شوند.
به دلیل اینکه بازار داخلی چین، جایی که سال گذشته 23 میلیون خودرو در آن به فروش رسید، نه به سرعت گذشته در حال رشد است و نه سودآوری چشمگیری دارد، کشتی‌‌‌های حمل خودرو با تعداد بیشتری از بنادر چین راهی کشورهای دیگر می‌‌‌شوند. مصرف‌کنندگان چینی زمانی برندهای خارجی را ترجیح می‌‌‌دادند، اما امروزه خودروسازان داخلی حدود سه‌‌‌پنجم فروش خودرو در این کشور را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. همان‌طور که هارالد هندریکس از سیتی‌‌‌گروپ اشاره می‌کند، در بازار داخلی «چینی‌‌‌ها برنده شده‌‌‌اند».
با وجود این‌، این پیروزی هزینه‌‌‌هایی نیز داشته است. توسعه صنعت خودروی برقی داخلی با استفاده از یارانه‌‌‌ها و سایر مشوق‌‌‌های دولتی به ایجاد ظرفیت بیش از حد منجر شده است. به گفته برنشتاین، یک کارگزار، کارخانه‌‌‌های چینی احتمالا می‌توانند نزدیک به 45 میلیون خودرو در سال تولید کنند که معادل حدود نیمی از کل فروش جهانی است، اما آنها فقط با 60‌درصد از این ظرفیت فعالیت می‌کنند. عرضه بیش از حد منجر به جنگ قیمتی شدید شده است. خودروسازان چینی به دنبال یک راه جایگزین، به خارج از کشور روی آورده‌‌‌اند. بی‌‌‌وای‌‌‌دی، جیلی و گریت ‌‌‌وال اعلام کرده‌‌‌اند که حاشیه سود فروش در خارج از کشور 5 تا 10‌درصد بیشتر است. با وجود این‌، با افزایش انگیزه صادرات، فرصت‌‌‌های انجام این کار در حال کاهش است. سال گذشته، اتحادیه اروپا برای مقابله با آنچه آن را یارانه‌‌‌های ناعادلانه می‌‌‌داند، تعرفه‌‌‌هایی را بر خودروهای برقی ساخت چین وضع کرد.
سهم برندهای چینی از فروش خودروهای برقی در اروپا از حدود 4‌درصد در سال 2021 به 10‌درصد در سال 2024 افزایش یافت، اما طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقات خودرو اشمیت، این رقم ممکن است تا سال 2030 فقط به 11‌درصد برسد. در حالی که یک در باز است، درهای دیگر کاملا بسته هستند. تعرفه‌‌‌های 100 درصدی که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن وضع شد، عملا خودروهای برقی چینی را از بازار آمریکا حذف کرده است. وفاداری شدید مصرف‌کنندگان به برندهای داخلی در ژاپن و کره‌جنوبی و روابط دیپلماتیک پرتنش با هند، خودروسازان چینی را از این بازارها دور نگه داشته است.
تغییر مسیر خودروسازان چینی
این شرکت‌ها بدون هراس از موانع موجود، تمرکز خود را به کشورهایی در جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و حتی آفریقا تغییر داده‌‌‌اند. اگرچه هر کدام از این بازارها نسبتا کوچک هستند، اما در مجموع 20 میلیون دستگاه فروش یا بیشتر را تشکیل می‌دهند. بیشتر این کشورها، برخلاف کشورهای ثروتمند یا چین، به سرعت در حال رشد هستند و صنعت داخلی بزرگی ندارند که برای حمایت از خود لابی کنند. قوانین مربوط به انتشار آلاینده‌‌‌ها و سایر مقررات نیز به اندازه کشورهای توسعه‌‌‌یافته سختگیرانه نیستند.
«اکونومیست» معتقد است که فرصت‌‌‌طلبی در این موفقیت نقش داشته است. کمبود تراشه در طول همه‌گیری کرونا، خودروسازان غربی را ترغیب کرد تا بر تولید گران‌‌‌ترین و سودآورترین محصولات خود در بازارهای بزرگشان تمرکز کنند، و مدل‌‌‌های ارزان‌‌‌تری را که برای کشورهای در حال توسعه مناسب‌‌‌تر بودند نادیده بگیرند. این موضوع فرصتی را برای خودروسازان چینی ایجاد کرد تا این خلأ را پر کنند. تحریم‌‌‌های غرب نیز کمک کرد. روسیه بزرگ‌ترین واردکننده خودروهای چینی است. هنگامی که خودروسازان غربی پس از حمله روسیه به اوکراین از این کشور خارج شدند، سهم برندهای چینی از 9‌درصد در سال 2021 به 61‌درصد در سال 2023 افزایش یافت. بنا به گزارش شرکت مشاوره رودیوم، بیشتر این فروش مربوط به خودروهای با موتور احتراق داخلی بود.
خودروسازان چینی در مناطق دیگر نیز در حال پیشروی هستند. به گفته برنشتاین، آنها اکنون 8‌درصد از بازار خاورمیانه و آفریقا، 6‌درصد از بازار آمریکای جنوبی و 4‌درصد از بازار جنوب شرقی آسیا را در اختیار دارند که این مقدار در چند سال گذشته تقریبا صفر بوده است. نرخ پذیرش خودروهای برقی در این کشورها کمتر از کشورهای ثروتمند است و بیشتر خودروهایی که شرکت‌های چینی به فروش می‌‌‌رسانند، مدل‌‌‌های با موتور احتراق داخلی هستند. اما هدف بلندمدت آنها، پس از تثبیت جایگاهشان، برقی کردن این بازارهاست.
در حال حاضر، خودروهای برقی در برخی مناطقی که انتظار نمی‌‌‌رفت نیز رشد قابل‌‌‌توجهی داشته‌‌‌اند. به گفته بلومبرگ ‌‌‌ان‌‌‌ای‌‌‌اف، یک شرکت تحقیقاتی، در آمریکای لاتین سهم خودروهای برقی از کل فروش به 6‌درصد رسیده که نسبت به سال 2024 دو برابر شده است. در برزیل، ششمین بازار بزرگ خودروی جهان، این رقم نزدیک به 7‌درصد است و 90‌درصد خودروهای برقی موجود در این کشور از برندهای چینی هستند. در مکزیک، سهم خودروهای برقی به 8‌درصد و در تایلند به حدود 15‌درصد رسیده است (در مقایسه، این سهم در آمریکا 8‌درصد است). انتظار می‌رود این روند صعودی ادامه یابد. طبق پیش‌بینی سیتی‌‌‌گروپ، خودروهای برقی تا سال 2030 بیش از سه‌‌‌چهارم صادرات خودروی چین را تشکیل خواهند داد، در حالی که این رقم در سال 2023 حدود یک‌‌‌چهارم بوده است.
خودروسازان چینی قصد دارند علاوه بر صادرات از داخل کشور، با ساخت کارخانه در خارج از کشور، جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت کنند. این اقدام به آنها کمک می‌کند تا تعرفه‌‌‌ها را دور بزنند، هزینه‌‌‌های حمل را کاهش دهند و به مشتریان خود نزدیک‌‌‌تر شوند. شرکت بی‌‌‌وای‌‌‌دی در این زمینه پیشتاز است. این شرکت در حال حاضر در تایلند و ازبکستان به تولید خودرو مشغول است و برنامه‌‌‌هایی برای احداث کارخانه در برزیل، مجارستان، اندونزی، ترکیه و احتمالا مکزیک دارد.
سایر شرکت‌های چینی از جمله چری، چانگان، گریت وال و سایک نیز در حال حاضر کارخانه‌‌‌هایی در خارج از کشور دارند یا در حال ساخت آنها هستند. طبق پیش‌بینی سیتی‌‌‌گروپ، انتظار می‌رود شرکت‌های چینی تا سال 2030حدود 2.5 میلیون خودرو در خارج از کشور تولید کنند که حدود نیمی از آنها در اروپا و بقیه در کشورهای در حال توسعه تولید خواهند شد.
برخی از کارخانه‌‌‌های برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده در خارج از کشور ممکن است هرگز ساخته نشوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت چین ممکن است شرکت‌ها را مجبور به کاهش سرمایه‌گذاری خارجی کند تا کارخانه‌‌‌های داخلی به کار خود ادامه دهند و همچنین از فناوری‌‌‌های چینی در برابر جاسوسی محافظت کند. با وجود این‌، موسسه تحقیقاتی رودیوم تخمین می‌‌‌زند که اگر خودروسازان چینی بتوانند تا سال 2027 به 80‌درصد از تولید برنامه‌‌‌ریزی‌شده خود در آمریکای جنوبی دست یابند، می‌توانند با خودروهای تولید‌شده در کارخانه‌‌‌های محلی، تا 15‌درصد از بازار این منطقه را به خود اختصاص دهند.
خودروسازان چینی با تصاحب بازارهایی که زمانی در انحصار شرکت‌های قدیمی بود، در حال تبدیل شدن به بازیگران جهانی هستند. این امر برای شرکت‌های ژاپنی و کره‌‌‌ای در آسیا و خاورمیانه و همچنین خودروسازان غربی مانند فولکس‌‌‌واگن، جنرال موتورز و استلانتیس در آمریکای جنوبی، دردسرهای زیادی ایجاد خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1270405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قهرمانی نماینده ایران در رقابت های کشتی آزاد باشگاه‌های جهان

صادرات 15 میلیون دلاری چای ایرانی

شرط واشنگتن برای تداوم حمایت نظامی از آلمان

خروج بیش از 3 همت پول حقیقی در هفته پرتلاطم بورس تهران

وزیر خارجه آمریکا: باید با روسیه گفت وگو کنیم

قرارداد متروی تهران دو هفته دیگر امضا می‌شود

خبر خوش از وام 650 میلیونی نهضت ملی مسکن

آمازون کنترل «جیمز باند» را به دست گرفت

خطیب جمعه تهران: امروز دشمنان، از ایران اسلامی صدای واحد می‌شوند

مبلغ یارانه در اسفند 1403 افزایش یافت

تنها راه حل مشکل مسکن / فروش متری همچنان بلاتکلیف / شرط مهم واگذاری زمین رایگان

فرمانده ناو آمریکایی در پی برخورد با یک کشتی از سمتش برکنار شد

متوسط دستمزد در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی چقدر است؟

پیکر منوچهر والی‌زاده در خانه ابدی آرام گرفت

اطلاعیه مهم دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن + جزئیات

مدیرعامل بانک مسکن: وام 650 میلیونی ساخت مسکن هنوز ابلاغ نشده است

ادعای جدید نتانیاهو علیه حماس

یارانه دارو و شیرخشک پرداخت شد

ضربه سنگین روسیه به اوکراین

قیمت جهانی نفت امروز جمعه 3 اسفند 1403

طرح محمود عباس درباره غزه فاش شد

واگذاری بیش از 10 هزار هکتار زمین برای احداث نیروگاه خورشیدی

سهم تسهیلات کلان در بانک‌های خصوصی و دولتی

طلای جهانی برای هشتمین هفته متوالی صعودی ماند

واکنش محمد هاشمی به استیضاح همتی/ زیان این اقدام برای کل کشور است

افزایش استقبال مودیان مالیاتی از سامانه مودیان

2500 جایگاه سوخت جوابگوی تمامی خودرو‌های دوگانه‌سوز هستند

دیدار وزرای خارجه ترکیه و چین/ فیدان با لاوروف رایزنی کرد

فوری/ زلزله مهران را تکان داد

ارائه آموزش‌های مهارت آموزی به بیش از 1 میلیون سرباز

قیمت طلا امروز جمعه 3 اسفند 1403/ قیمت صعودی شد

تورم ماهانه بهمن به 4.1درصد رسید

دونالد ترامپ در آرزوی پادشاهی

احیای بیش از 60 واحد راکد تولیدی و صنعتی در استان تهران

راه‌های تازه کم‌فروشی و گرانفروشی فاش شد

کاهش 40 درصدی قدرت خرید کارگران

100 تا نهال بخر 5 تا رایگان ببر

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حاج سیّدمرتضی مستجابی

برنامه جدید دولت برای افزایش کشت موز

آسمان این استان ها برفی و بارانی می شود

تغییر بازه واریز وجه حراج سکه روز شنبه 4 اسفند

تتر آلوده و مسدود شده چیست و چطور از آن پیشگیری کنیم؟

ماسک: یا زلنسکی انتخابات برگزار کند یا یک دیکتاتور است!

پرتقاضاترین مقاصد سفرهای بین شهری اعلام شدند

استقرار 3 گردان جدید ارتش اسرائیل در کرانه باختری

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به 41 تریلیون دلار افزایش یافت

توصیه فعال رسانه ای در مورد بازار ارز

هشدار به مسافران؛ این محورها برفی و بارانی است

پایتخت نشینان امروز هوای پاک تنفس می کنند

اخراج 6000 کارمند سازمان درآمد داخلی آمریکا

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی