بازار آریا

آخرين مطالب

رکورد تاریخی برای ترانزیت خارجی ایران اقتصاد ایران

رکورد تاریخی برای ترانزیت خارجی ایران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ترانزیت خارجی ایران در 10 ماهه 1403 با 29 درصد رشد به 18.4 میلیون تن رسید و رکورد 18 ساله را شکست، پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به 21 تا 22 میلیون تن برسد.
روزنامه «فرهیختگان» آمار 17 سال اخیر ترانزیت را مورد بررسی قرار داد و نوشت: بر اساس گزارش اخیر گمرک ایران، ترانزیت خارجی کشور طی ده ماهه سال 1403، به 18.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
4 میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، نزدیک به 29 درصد رشد داشته است. این رقم علاوه بر اینکه رکورد 12 ماهه سال گذشته را جابه‌جا کرده، رکورد دوره 18 ساله 1386 تاکنون را نیز شکسته است. طبق آمارهای گمرک ایران، طی سال‌های 1386 تا سال 1401 میانگین ترانزیت کالای عبوری از ایران حول و حوش 10 تا 12 میلیون و نهایتاً 13 میلیون تن بوده است که با وضعیت 10 ماهه، به نظر می‌رسد ترانزیت کشور در پایان امسال به 21 تا 22 میلیون تن نیز برسد.
این عدد از این لحاظ حائز اهمیت است که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، فعال‌سازی استعدادهای ترانزیتی علاوه بر ایجاد درآمد سالیانه بیش از 8 میلیارد دلاری، موجب چسبندگی اقتصاد جهانی به ایران و در پی آن، بالا رفتن هزینه‌های تحریم برای دشمنان و درنتیجه کمک به شکست سیاست‌های منزوی‌سازی ایران می‌شود.
رشد ترانزیت علیه منزوی‌سازی
سیاست‌های خصمانه منزوی‌سازی اقتصاد ایران در عرصه اقتصاد جهانی اگرچه منجر به بروز چالش‌های ملموس و قابل‌توجه برای کشور شده، اما از سوی دیگر موجب عیان شدن نقاط ضعف و برجسته‌تر شدن فرصت‌های مغفول اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی و درنتیجه توجه بیشتر مدیران و سیاست‌گذاران کشور به موضوع دیپلماسی اقتصادی و بهره‌گیری از مزیت‌های گوناگون کشور در این عرصه ازجمله مزیت‌های بالقوه ترانزیتی شده است. مرکز پژوهش‌های ایران در گزارشی بیان می‌دارد بر اساس مطالعات مختلف ظرفیت و استعداد ترانزیتی کشور حدود 80 میلیون تن است.
بر اساس مطالعات بازوی پژوهشی مجلس، برای دستیابی به استعدادهای ترانزیتی یعنی 80 میلیون تن در سال و بالاتر نیاز به یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت قابل اتکا برای سرمایه‌گذاری‌های کلان زیرساختی است. طبق این مطالعات تلاش‌های فعلی برای ارتقای ترانزیت کشور اگرچه مثبت و شایسته قدردانی است، اما خلأ وجودی یک برنامه‌ریزی راهبردی در این مسیر به حدی برجسته و نمایان است که با رجوع به تجربه چند دهه گذشته می‌توان با اطمینان بالایی پیش‌بینی کرد که تلاش‌های فعلی اگرچه توانسته‌اند عقب‌ماندگی‌های 8 سال اخیر را تا حدودی جبران کنند اما همچنان نمی‌توانند بخش اعظم استعدادهای ترانزیتی ایران را فعال کنند. به بیان دقیق‌تر، تلاش‌های حاضر از نوع کوتاه‌مدت و عملیاتی و در جهت بهره‌برداری بهتر از زیرساخت‌های موجود هستند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌تواند عملکرد ترانزیتی در حدود 20 یا نهایتاً 30 میلیون تن در سال را محقق کند.
عددی که با ظرفیت 80 میلیون تنی کشور در بخش ترانزیت فاصله قابل‌توجهی دارد. وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه آن پروژه‌های زیرساختی متعددی را در راستای ارتقای مزیت‌های ترانزیتی ایران مطرح می‌کنند که به ده‌ها هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند. طرح‌های توسعه فازهای جدید بندر چابهار برای افزایش ظرفیت عملیات بندری از 8.5 به 85 میلیون تن در سال، اتصال ریلی بندر چابهار به بندر گوآدر پاکستان، احداث کریدور ریلی شرق کشور (چابهار-زاهدان-سرخس)، احداث راه‌آهن رشت-آستارا، احداث راه‌آهن شلمچه-بصره و مشارکت در کریدور چین -آسیای میانه-آسیای غربی برخی از این طرح‌ها هستند. در کنار این طرح‌های زیرساختی، تلاش‌هایی نیز در جهت تعریف کریدورهای جدید و موافقتنامه‌های متعدد ترانزیتی بین‌المللی در حال انجام است.
شروط موفقیت ترانزیتی ایران
ترانزیت کالا همان طور که موجب تقویت روابط اقتصادی و سیاسی بین کشورها می‌شود خود نیز به‌شدت از این روابط تأثیر پذیرفته و به آن وابسته است. بر این اساس، بهره‌برداری از استعدادهای ترانزیتی ایران تنها زمانی به کمال خواهد رسید که روابط اقتصادی ایران با کشورهای هدف، علاوه بر موضوع ترانزیت در سایر زمینه‌های سیاسی و اقتصادی مانند دیپلماسی‌های تجاری، آب، انرژی علم و فناوری و غیره نیز توسعه یافته باشد و ترانزیت نه به‌عنوان یک کالای مستقل، بلکه به عنوان یک کالای محوری در بسته دیپلماسی اقتصادی ایران بر سر میز مذاکرات و همکاری‌های اقتصادی با سایر کشورها قرار گیرد.
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص ترانزیت بیان شده که تأکید بر لفظ «ملی» در تهیه برنامه ملی ترانزیت نیز از همین جهت است که برای محقق شدن استعدادهای ترانزیتی کشور به یک برنامه مبتنی بر اجماع حداکثری در بین نهادهای کشور اعم از نهادهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی نیاز است زیرا تا زمانی که این راهبرد و برنامه ملی در حوزه دیپلماسی اقتصادی با سایر کشورها تهیه نشود سرمایه‌گذاری‌های پراکنده در زیرساخت‌های حمل‌ونقل نمی‌تواند موجب جذب سهم ترانزیتی قابل‌توجه از کشورها و کریدورهای رقیب و شکوفایی حداکثری استعدادهای ترانزیتی ایران شود. با توجه به آنچه بیان شد انتخاب اولویت‌های سرمایه‌گذاری در توسعه کریدورهای ترانزیتی را نمی‌توان صرفاً با ارزیابی مزیت‌های حمل‌ونقلی انجام داد بلکه لازم است سایر برنامه‌های کلان سیاسی و اقتصادی ایران و دیگر کشورها را نیز در قالب سناریوهایی در ارزیابی‌ها وارد کرد.
ازجمله سناریوهای اقتصادی که می‌توانند موجب ارتقای موقعیت جغرافیایی ایران به موقعیت ژئوپلیتیک شوند، اما در برنامه‌های ترانزیتی فعلی کشور مغفولند سناریوهای امکان مشارکت ایران در زنجیره ارزش جهانی از طریق واردات کالاهای نیم‌ساخته و نیمه‌تمام و سپس تکمیل فرایند ساخت کالا در ایران با استفاده از انرژی و نیروی انسانی موجود در کشور و در نهایت صادرات محصول نهایی به مقصد آن در خارج از کشور هستند. علاوه بر این بخش قابل‌توجهی از منابع مالی مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب شود؛ از این منظر نیز دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی و کیفیت تعاملات سیاسی-اقتصادی بین المللی، وضعیت امنیتی و تصویر بین المللی کشور نقش بسزایی در فرایند جذب تأمین مالی خارجی برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی ایران خواهد داشت.
هماهنگی با برنامه‌های کلان سیاسی و اقتصادی فی مابین کشورها موضوع بسیار مهم و غیر قابل اغماضی است که اگرچه در کلام صاحب‌نظران و برخی از مسئولان به آن اشاره می‌شود اما در برآورد تقاضای ترانزیتی در مطالعات فعلی برنامه‌ریزی حمل‌ونقل بنادر، ریلی، جاده‌ای و فرودگاهی عموماً نادیده گرفته شده است. به‌طور مشخص طرح‌ها و پروژه‌های ترانزیتی که توسط سازمان‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقلی تابعه وزارت راه و شهرسازی تعریف شده‌اند، غالباً بدون در نظر گرفتن معادلات کلان سیاسی و اقتصادی بین‌المللی و صرفاً بر اساس مزیت‌های حمل‌ونقلی ارزیابی شده‌اند.
بر این اساس، در خصوص ترانزیت ایران باید به دو نکته توجه داشت: 1- مراقب غلبه نگاه تک‌بخشی (صرفاً حمل‌ونقلی) باشیم. به عبارتی، به مسئله ترانزیت که مسئله‌ای ملی و فرابخشی است، نباید نگاه تک‌بخشی داشت. این امر موجب می‌شود برنامه‌ریزی راهبردی برای ترانزیت به وزارت راه و شهرسازی محدود شود و سایر دستگاه‌ها (که اتفاقاً نقش پررنگ‌تری در تحقق پیشرفت‌های ترانزیتی دارند) در برنامه‌ریزی برای ترانزیت کشور نقش شایسته خود را ایفا نکنند. 2- به جای خوش‌بینی بیش از اندازه نسبت به موقعیت ترانزیتی ایران، واقع‌بین باشیم؛ چراکه خوش‌بینی بیش از حد موجب جدی گرفته نشدن ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی برای رقابت ترانزیتی با سایر کشورها می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1262535/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف کالاهای قاچاق 14 میلیاردی در پوشش تیپاکس در بندرعباس

دیپلماسی اقتصادی فعال با اقلیم کردستان موجب رونق اقتصادی می شود

سنگان به یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن دنیا تبدیل شده است

واعظی: عضویت در FATF و رفع تحریم‌ها سرآغاز حل مشکلات اقتصادی ایران خواهد بود

170 پروژه عمرانی و اقتصادی در شهرستان اراک به بهره‌برداری رسید

تهیه و تصویب برنامه کمی اشتغال 1404 تا پایان اسفند ماه

مأموریت اتاق ها حمایت از فعالان اقتصادی است/ شعبه صدور گواهی مبدأ در بندر دیر ایجاد شد

پشت‌پرده جنگ تعرفه‌ها

شوک عربستان به آسیا

ارزش روز سهام عدالت

پلن ترکیه برای هم صدایی با عربستان/ آنکارا برای مانور بر گسل‌های شام به خزانه ریاض آویزان شد

20 سال فرار مالیاتی با گردش مالی 20 هزار میلیارد ریالی

افتتاح بزرگترین مجتمع گردشگری خاورمیانه در سیرجان با حضور رییس جمهور

19 طرح عمرانی و فرهنگی در شهرستان آبدانان افتتاح شد

سامسونگ چهار گوشی 5G اقتصادی جدید معرفی می‌کند

استاندار کردستان: تخصیص آب مورد نیاز صنایع کردستان از وزارت نیرو را پیگیری می‌کنیم

پاسخ حماس به ادعای ترامپ: برای اداره غزه به هیچ کشوری نیاز نداریم

بانک‌ها در پرداخت وام‌های خرد سخت‌گیری نکنند

ادعای ترامپ علیه غزه/ اسرائیل غزه را به آمریکا می‌دهد

شوتی‌ها حذف می‌شوند

تصاحب بازار جهانی فرش توسط کشورهای همسایه

امید به زندگی در اقتصادهای بزرگ/ اینفوگرافیک

ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به کنکور بر اساس تکالیف ابلاغی است

غایب بزرگ جدیدترین طرح فروش ایران خودرو را بشناسید

ایران خودرو خواستار لغو مصوبات مجمع شد

مشکلات بنادر جنوبی بوشهر مورد بررسی قرار گرفت

شرق مازندران از مرز محرومیت عبور کرد؛ افتتاح 53 پروژه در نکا

نرخ بیکاری در چهارمحال‌وبختیاری 0.2 الی 0.3 بالاتر از میانگین کشوری

افتتاح 53 پروژه عمرانی و اقتصادی در طالقان

رحیم الحسینی، پنجاهمین امام اسماعیلیان شد

افتتاح یادمان شهید گمنام در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

بنگاه‌داری بانک ها با شرایط موجود اصلاح نخواهد شد

تخصیص آب موردنیاز صنایع کردستان را از وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم

افزایش حقوق کارگران، متناسب با نرخ تورم و سبد معیشت خواهد بود

سلامِ سفرا به پزشکیان در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی + فیلم

رئیس اتحادیه طلا و جواهر: کسی پس‌اندازی ندارد که بخواهد طلا بخرد؛ استفاده از سرویس نقره برای ازدواج

صدور 2 حکم انتصاب در فرماندهی انتظامی تهران

تخم مرغ شب عید تامین شد

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی؛ کاهش دما و یخبندان در 19 استان

عادل پیرمحمدی مدیرعامل ایران خودرو شد

سمنان می‌تواند هزینه 5 استان را تأمین کند

مولدسازی دارایی‌های مازاد نیازمند توجه ویژه است

پیش‌بینی 256 پروژه پیشران در لرستان؛ 300 هزار میلیارد تومان پول نیاز است

ابراهیمی: 850 واحد نیمه تمام در لرستان داریم

عادل پیر محمدی مدیر عامل ایران‌ خودرو کیست؟

استاندار لرستان: پیش‌بینی 256 پروژه پیشران در لرستان

گردشگری بزرگترین منبع برای رونق اقتصادی همدان است

دستور اژه‌ای برای این 2 صنف/ ممنوع‌الخروج نشوند

آماربازی برای مخالفت با افزایش سهمیه پزشکی / نماینده مجلس: این کار‌ها ریشه در منافع اقتصادی دارد

اژه‌ای: فعالان تولیدی و اقتصادی "ممنوع‌الخروج" نشوند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی