بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» سرنوشت بازار سال آینده خودرو را با محور واردات بررسی کرد

سه سناریوی خودروی 1404 اقتصاد ایران

سه سناریوی خودروی 1404
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : آنچه در بازار خودروی1403 همراه با افزایش واردات اتفاق افتاد، کمک به کنترل قیمت‌ها در بازار بود. با رشد ورود خارجی‌ها، قیمت خودرو کمتر تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار گرفت. با این شرایط سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به مصوبات خودرویی بودجه1404 چه سرنوشتی در انتظار بازار خودرو است؟ در این زمینه دولت سه سناریو با محوریت وعده‌های وارداتی برای بازار خودرو پیش‌بینی کرده است. در یک سناریو تخصیص 2میلیارد یورو، واردات 100هزار خودرو را برای کنترل قیمت‌ها ممکن می‌سازد.
بازار خودروی ایران طی سال‌جاری در بیشتر مقاطع روزهای کم تنشی را پشت سر گذاشته است، اتفاقی که بدون تردید یکی از دلایل آن افزایش واردات نسبت به دو سال قبل بوده است. با این پیش‌فرض -کنترل قیمت در بازار خودرو به واسطه واردات- سرنوشت بازار خودروی 1404 را می‌توان در سه سناریوی کلی بررسی کرد.
هر سه سناریو بر پایه تصمیم سیاستگذار درباره سقف ارزی و تعرفه واردات خودرو در سال آینده استوار است، به نحوی که سناریوی نخست براساس قانون فعلی - سقف ارزی 2میلیارد دلاری و تعرفه 100درصدی- مطرح است و دو سناریوی دیگر نیز با توجه به پس و پیش شدن این قانون، طرح می‌شوند. پیش از اینکه به مرور این سناریوها بپردازیم، ابتدا این موضوع را که چرا از رشد واردات، به عنوان عامل کنترل‌کننده قیمت در بازار خودرو یاد می‌شود، واکاوی می‌کنیم. مرور روند بازار خودرو طی سال‌جاری نشان می‌دهد منحنی قیمت به جز دو، سه مقطع خاص که بیشتر به دلیل تشدید تنش بین ایران و اسرائیل بود، صعود چندان بلندی را تجربه نکرد.
گزارشی که مهر ماه در همین صفحه به چاپ رسید، عنوان شد بازدهی خودرو در نیمه نخست امسال (انتهای شهریور نسبت به ابتدای سال) بالغ بر 13‌درصد افت کرده است. اتفاق دیگری که طی سال‌جاری و از اواسط تابستان به بعد رخ داد، جدایی نسبی (نه مطلق) بازار خودرو از بازار ارز بود. تا پیش از آن، منحنی قیمت خودرو در بازار آزاد کاملا گوش به فرمان ارز بود، اما از مقطع موردنظر به بعد، شرایط به شکلی پیش رفت که اثرپذیری بازار خودرو از نوسان ارز کاهش یافت.نه اینکه منحنی قیمت در بازار خودرو هیچ تاثیری از افت و خیز قیمت ارز نپذیرد، مساله اینجاست که اثرپذیری مطلق تبدیل به اثرپذیری نسبی شده است. به عبارت بهتر، در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد تاثیر کمتری از قیمت ارز نسبت به گذشته می‌‌پذیرد. به عنوان مثال، در اواخر فروردین امسال و در اوج تنش بین ایران و اسرائیل، قیمت دلار در بازار آزاد 64‌هزار و 700 تومان بود و در همان مقطع، پژو 207 دنده‌ای 810 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.
از آن زمان تا به امروز، قیمت دلار حدود 19‌هزار تومان معادل 29‌درصد رشد کرده است. این در حالی است که رشد قیمت پژو 207 دنده‌ای در بازه زمانی تحت بررسی، 20میلیون تومان معادل کمتر از 3درصد بوده است. در گذشته اما چنین نبود، به نحوی که بازار خودرو نوسانی بسیار نزدیک‌تر از مقطع فعلی نسبت به بازار ارز داشت. به اعتقاد کارشناسان، اگر قرار بود بازار خودرو رابطه سال‌های قبل را با بازار ارز داشته باشد، حالا با توجه به دلار نزدیک به 84‌هزار تومان، منحنی قیمت در این بازار ارتفاع بسیار بلندتری داشت.

بازار آریا

برخی کارشناسان و فعالان بازار معتقدند یکی از عوامل کنترل قیمت خودرو
(در بازار آزاد) افزایش عرضه از سمت واردات بوده است. هرچند بیش از 2 سال از لغو ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد، اما در سال‌های 1401 و 1402 آمار بسیار ضعیفی از ورود خودروهای خارجی ثبت شد. طبق آخرین آمار رسمی، تا پایان آذر امسال بیش از 35‌هزار دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 700‌درصد رشد را نشان می‌دهد. بنابراین هرچند واردات 35‌هزار دستگاهی در طول 9 ماه، عدد چندان بالایی محسوب نمی‌شود، اما اولا در مقایسه با سال گذشته رشد بسیار زیادی کرده و ثانیا توانسته نقشی قابل‌توجه در کنترل قیمت داشته باشد. در واقع اگر نبود همین تعداد واردات، به احتمال فراوان منحنی قیمت خودرو به‌خصوص در بخش مونتاژی‌ها حالا ارتفاع بلندتری نسبت آنچه اکنون است، داشت.
سه تصویر از بازار خودروی 1404
با در نظر گرفتن سه سناریوی مطرح شده در ابتدای گزارش، تصویرهای متفاوتی از بازار خودرو در سال آینده وجود دارد. هرچند بازار خودرو 1404 از نواحی مختلفی (مثلا نتیجه مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا) تحریک خواهد شد، اما در این گزارش تنها به عامل محرک «واردات» پرداخته‌ایم. طبق سناریوی نخست، در سال آینده 2 میلیارد یورو ارز به واردات خودرو اختصاص خواهد یافت و تعرفه 100درصدی نیز لحاظ می‌شود. با 2 میلیارد یوروی موردنظر، می‌توان 100‌هزار دستگاه خودرو با متوسط قیمت 20‌هزار یورو وارد کرد (بیشترین واردات خودرو از دهه 80 تاکنون متعلق به سال 93 بوده که تعداد 102‌هزار خودرو وارد کشور شده است).
با فرض اینکه در کل سال‌جاری 50‌هزار دستگاه خودرو وارد شود، این رقم در سال آینده با توجه به سقف ارزی 2میلیارد یورویی، رشد 100درصدی خواهد داشت (در واقع طبق سناریوی تحت بررسی، می‌تواند داشته باشد). بنابراین اثرگذاری واردات بر منحنی قیمت بازار خودرو، در سال آینده بیش از امسال خواهد بود و می‌توان به کنترل هر چه بیشتر قیمت (و حتی در شرایطی خاص، کاهش قیمت) امیدوار بود. این در حالی است که طبق سناریوی دوم، اگر سیاستگذار به وعده خود مبنی بر تخصیص 2 میلیارد یورو ارز به واردات عمل نکند، طبعا از اثرگذاری بالقوه - با در نظر گرفتن واردات 100‌هزار دستگاهی- کاسته خواهد شد. با توجه به تجربه تقریبا 3 سال گذشته، در عمل کردن سیاستگذار به وعده ارزی واردات خودرو، تردید وجود دارد، به نحوی که ممکن است 2میلیارد یوروی وعده داده شده، اختصاص نیابد. سیاستگذار امسال نیز قرار بود 2 میلیارد یورو ارز به واردات خودرو اختصاص دهد، حال آنکه کل ارز داده شده به واردات طی کمتر از 3 سال گذشته (از ابتدای ازسرگیری واردات در سال 1401 تا انتهای آذر گذشته) کمتر از یک میلیارد یورو بوده است. از همین رو ممکن است در سال آینده نیز این اتفاق تکرار شود و در این صورت از حجم بالقوه واردات -100‌هزار دستگاه- کاسته خواهد شد و به همان اندازه، تاثیر عرضه خودروهای خارجی بر منحنی قیمت بازار خودرو کاهش می‌یابد.
اما سناریویی خوش‌بینانه نیز وجود دارد که طبق آن، رکورد واردات خودرو به کشور شکسته خواهد شد. این سناریو بستگی مستقیم به دولت دارد، چه آنکه دولت با استفاده از اختیاراتش، می‌تواند سقف ارزی واردات خودرو را افزایش دهد. در این صورت، بازار خودرو قطعا شرایط بهتری نسبت به سناریوی نخست خواهد داشت، زیرا می‌توان خودروی بیشتری وارد کرد و هرچه عرضه بالاتر رود، قیمت نیز بیشتر کنترل می‌شود و حتی امکان کاهش قیمت وجود دارد.
طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، قرار بود سقف ارزی واردات خودرو در سال آینده 3.3میلیارد یورو باشد و تعرفه نیز 60‌درصد لحاظ شود. با این حال، مجمع تشخیص مصلحت نظام رای به سقف ارزی 2میلیارد یورویی و تعرفه 60 درصدی داد. این در شرایطی است که دولت امکان تغییر در این اعداد را دارد و می‌تواند علاوه بر بالا بردن سقف ارزی، تعرفه را هم کاهش دهد. اگر این اتفاق رخ دهد، جدا از شکسته شدن رکورد واردات خودرو در سال آینده، خودروهای خارجی - از محل کاهش تعرفه- با قیمت تمام شده کمتری-نسبت به اعمال تعرفه 100 درصدی- به‌دست شهروندان ایرانی خواهند رسید.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1257604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درگیری آمریکا با مسائل داخلی و از دست دادن نفوذ جهانی

قهرمانی پینگ پنگ باز نوجوان ایرانی در قطر

اهداء سیمرغ بلورین بهترین عکس به «حسن شجاع کنی» + فیلم

شورش علیه مقررات

افزایش 3 برابری بار ورودی سیب‌زمینی به میادین میوه و تره بار تهران

وام ازدواج 1404؛ شوک بزرگ درانتظار عروس و داماد‌ها

شیوه اجرای طرح ایجاد عدالت آموزشی قابل تعمیم به دیگر بخش‌ها تا رفع کامل محرومیت از کشور است

بلژیک حریم هوایی‌اش را بست / ماجرا چیست؟

نامه سرگشاده محمد رازی خطاب به رئیس جمهور

مهار آتش‌سوزی در مسیر خطوط دشت بلوط شرکت نفت گچساران

عارف بر ارتقای سطح مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و قزاقستان تأکید کرد

بانک مرکزی، ناظر بازار ارز

صادرات غیرنفتی افزایش یافت

قسام شهادت «محمد الضیف» را رسما اعلام کرد

اولین پیاده‌روی فضایی مشترک فضانوردان گیرافتاده ناسا

تفاوت عجیب در پرداخت وام‌ها؛ حمایت از مردم یا شرکت‌های خودی؟

رشد کمتر از انتظار اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم

وزش بادهای شدید در 3 روز آینده در راه این مناطق کشور

رئیس جمهوری پاناما: من نمی توانم درباره «کانال پاناما» مذاکره کنم

اولین واکنش ترامپ به سقوط هواپیمای مسافربری آمریکا

قول پزشکیان برای دادن اختیارات به مدعیان حل مشکلات اقتصادی کشور/ مشکل آنجاست که یکدیگر را تحمل نمی‌کنیم و دعوا راه می‌اندازیم

افتتاح یادمان شهید گمنام در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

محصولات ایران خودرو و سایپا در ونزوئلا تولید می شود

افتتاح 106 پروژه با اعتبار 24 هزار میلیارد ریالی

پیام روشن برای تقویت مناسبات با کشورهای مختلف

پروژه گردشگری قشلاق-گریزه یکی از محورهای توسعه کردستان خواهد شد

3 هزار میلیارد بدهی یوسف داودی، نماینده سابق مجلس | محکومیت اقتصادی و حضور غیرقانونی

ترامپ: سفارت آمریکا را در ایران بازگشایی می‌کنم

رایزنی امیر قطر و «احمد الشرع» / محور اصلی رایزنی چه بود؟

سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها آسان‌تر شد

عارف: ایران آماده انتقال تجارب به بلاروس است

معاون اجرایی رئیس‌جمهور: سرمایه‌گذاران سربازان جبهه اقتصادی کشور هستند

تعریف 107 پروژه عمرانی و اقتصادی محرک برای تسریع توسعه استان لرستان

بهره‌برداری 93 پروژه در دامغان طی دهه فجر

افتتاح نخستین مدرسه طرح‌ نهضت ملی مسکن استان قم

دختران تنیس‌باز مازنی نایب قهرمان شدند

معاون پزشکیان: تامین امنیت، آموزش و سلامت وظیفه حاکمیت است نه تولید خودرو و برق/ شهریور متوجه شدیم منابع نیروگاه‌ها محدود است

تابستانی سخت در انتظار صنایع ایران

گزارش قیمت بسته شده طلا، سکه و دلار امروز پنجشنبه 11 بهمن 1403+ جدول

دیدار و گفتگوی عراقچی با محمد اسماعیل درویش

اسرای فلسطینی آزاد شدند + فیلم

طلای جهانی دوباره رکورد زد/ واکنش بازارها به سخنرانی رئیس فدرال رزرو

ثبت رکورد بی‌سابقه تحویل گاز به نیروگاه‌ها در فصل زمستان

پیش بینی قیمت خودرو هفته سوم بهمن ماه 1403 در بازار خودرو | خودرو ارزان می‌شود یا گران؟

عارف: از تعمیق روابط همه جانبه با بلاروس استقبال می‌کنیم

تحریم، دشمن اصلی توسعه ایران است

عارف: ارتقای سطح مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و قزاقستان ضروری است

دیدار عارف با نخست وزیر قزاقستان/ تاکید بر لزوم ارتقای مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور

باید به سمت استفاده از انرژی‌های پاک حرکت کنیم

دیدار عراقچی با رئیس شورای سیاسی حماس در دوحه+ عکس

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی