بزرگنمايي:
بازار آریا - احساس بیانگیزگی و تنهایی در محیط کار میتواند آسیب جدی به بهرهوری شرکتها وارد کند. اما چگونه میتوان با تیمی همدل و متعهد، به رشد سازمانی دست یافت؟ کارشناسان پیشنهاد میکنند با طرح 6 پرسش کلیدی، ارتباطی قویتر با همکارانتان برقرار کنید.
به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، بر اساس گزارشی از موسسه گالوپ، حدود 60 درصد کارکنان احساس میکنند درگیر کارهایشان نیستند و از هر پنج نفر، یک نفر احساس تنهایی میکند. این مسأله نهتنها بهرهوری تیمها را کاهش میدهد، بلکه در بلندمدت بر عملکرد کلی شرکت تأثیر منفی میگذارد. کارشناسان معتقدند مدیران باید با طرح سوالات مناسب و ایجاد فضایی امن برای گفتوگو، انگیزه و رضایت تیم خود را افزایش دهند.
اِما سپالا ، عضو هیئت علمی مدرسه مدیریت یل، تأکید میکند که اعتمادسازی در محیط کار کلید موفقیت است. او میگوید: «کارکنان باید احساس امنیت و راحتی داشته باشند تا مسائل و دغدغههایشان را با شما در میان بگذارند. بدون این ارتباط، نمیتوانید تیمی کارآمد داشته باشید.»
خبر مرتبط
کارکنان چرخدندههای
ماشین نیستند ! رفاه کارکنان وضعیت مطلوبی ندارد. به گزارش موسسه گالوپ، تقریبا 60درصد نیروی کار میگویند خودشان را درگیر کار نمیدانند و از هر پنج نفر، یک نفر احساس تنهایی دارد. این مساله کوچکی برای مدیران نیست: کارکنانی که حس رشد و بهبود ندارند، بهرهوری و تعهد کمتری دارند و به احتمال زیادی بر عملکرد نهایی شرکت، اثر منفی میگذارند. به همین دلیل است که باید از نحوه عملکرد تیمتان آگاهی کامل داشته باشید و آماده باشید در صورت بروز هر مسالهای در این زمینه، ورود کنید و آن مساله را حل کنید. «اِما سپالا»، عضو هیات علمی مدرسه مدیریت یل، معتقد است این کار نیازمند ارادهای برای اعتمادسازی و حفظ ارتباطات باز است. او میگوید: «مطمئن شوید که کارکنانتان در برابر شما احساس امنیت و راحتی دارند. اگر آنها حس نکنند که میتوانند به شما اعتماد کنند یا اینکه مسائل آنها برای شما اهمیتی ندارد، حرفشان را راحت به شما نمیزنند.» حتی وقتی روابط قوی وجود دارد هم، به سختی میتوان فهمید همکاران شما واقعا چه حسی نسبت به نقشها و کارشان دارند – بهویژه در مورد کارکنان دورکار.
6 سوالی که تحول ایجاد میکند
برای شناخت بهتر اعضای تیم و تقویت انگیزه آنها، متخصصان پیشنهاد میکنند از این سوالات استفاده کنید:
امروز از 1 تا 10 چطور بودی؟
این سوال ساده و عددی، میتواند به مدیران کمک کند که از وضعیت روحی کارکنان مطلع شوند و در صورت نیاز، اقدامات حمایتی انجام دهند.
خارج از کار، چه چیزی شما را هیجانزده میکند؟
این پرسش به مدیران کمک میکند علایق شخصی کارکنان را بشناسند و زمینهای برای ارتباط بهتر ایجاد کنند.
چه چیزی در کار به شما معنا میدهد؟
شناخت انگیزههای درونی کارکنان میتواند به بهبود رضایت شغلی و تقویت تعهد آنان به سازمان کمک کند.
چه چیزی میتواند این شغل را برای شما جذابتر کند؟
این سوال فرصت خوبی است تا مدیران بازخورد مستقیم دریافت کنند و راههایی برای بهبود شرایط کار پیدا کنند.
چه چیزی باعث کاستی و بیهودگی در کارتان میشود؟
با شناسایی چالشها و موانعی که کارکنان با آنها روبهرو هستند، مدیران میتوانند راهحلهای مؤثرتری ارائه دهند.
اهداف شغلی شما چیستند؟
مدیران باید از آرزوها و اهداف حرفهای تیم خود مطلع باشند تا بتوانند مسیرهای رشد را برای آنها هموار کنند.
نکات طلایی برای مکالمات مؤثر
سپالا تأکید میکند که برای موفقیت این مکالمات، باید لحن گرم و صمیمی داشت و بهجای صحبت کردن، بیشتر گوش داد. همچنین، برقراری ارتباط چشمی و نشان دادن علاقه واقعی به دغدغههای تیم، اهمیت زیادی دارد.
در نهایت، این گفتوگوها نباید به جمعآوری اطلاعات محدود شوند؛ بلکه باید به اقداماتی منجر شوند که کارکنان احساس کنند در رشد و پیشرفت آنها سرمایهگذاری شده است.
منبع: HBR