بازار آریا

آخرين مطالب

ایران خودرو را به «دلاک ها»‌ بدهند یا «دلال ها»؟! اقتصاد ایران

ایران خودرو را به «دلاک ها»‌ بدهند یا «دلال ها»؟!
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ایران خودرو 16 سال پیش و متعاقب الزام دولت به اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری صنایع و بنگاه‌های دولتی در بورس عرضه شد؛ اما دولت و شرکت‌های صوری و زیرمجموعه ایران‌خودرو از طریق سهام‌های تودرتو و نظام چرخه‌ای اصل 44 را دور زده و بخش اعظم سهام این مجموعه را خریداری کردند تا همچنان بر مدیریت و هدایت ایران خودرو مسلط باشند.

واگذاری ایران‌خودرو به تندترین پیچ خود رسیده و با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری مجمع عمومی برای انتخاب هیات‌مدیره و متعاقب آن مدیرعامل جدید، گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره کم‌وکیف این ترکیب و باید و نبایدهایش بالا گرفته است. آنچه به حساسیت این دوره از انتخاب هیات‌مدیره و مدیرعامل بزرگ‌ترین خودروسازی کشور افزوده، احتمال واگذاری مدیریت ایران خودرو به سهامداران بخش خصوصی است.
ایران خودرو 16 سال پیش و متعاقب الزام دولت به اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری صنایع و بنگاه‌های دولتی در بورس عرضه شد؛ اما دولت و شرکت‌های صوری و زیرمجموعه ایران‌خودرو از طریق سهام‌های تودرتو و نظام چرخه‌ای اصل 44 را دور زده و بخش اعظم سهام این مجموعه را خریداری کردند تا همچنان بر مدیریت و هدایت ایران خودرو مسلط باشند.
مدیریت دولتی در دهه اخیر اما به افزایش بدهی ایران خودرو تا سقف 122 هزار میلیارد تومان، کاهش تولید، افزایش نارضایتی شهروندان از کیفیت و کمیت محصولات و از همه مهمتر روندی زیان‌ده انجامید و امروز در ایران خودرو ساعتی 2.5 میلیارد تومان زیان جدید خلق می‌شود. بر این اساس اراده لایه‌های ارشد حاکمیتی نجات این سرمایه عظیم ملی از طریق انتقال مدیریت این مجموعه به صاحبان اصلی آن یعنی سهامداران قرار گرفته است.
اما هرقدر احتمال این نقل‌وانتقال بیشتر قوت می‌گیرد، تحرکات رسانه‌ای مخالفان این واگذاری از طریق اکانت‌های ناشناس توئیتری و کانال‌های تلگرامی نه چندان شناخته‌شده و البته شناخته شده برای اخذ مواجب بصورت نیابتی (ازسوی مخالفان )قطع مواجب بدلیل زیاده خواهی از کروز و بهمن و... بیشتر می‌شود که واپسین آن انتشار یک مطلب واحد به صورت همزمان و زنجیره‌ای علیه شماری از سهامداران ایران خودرو بود. جان‌مایه محتوای منتشرشده این بود که نباید مدیریت ایران خودرو به سهامدارانی واگذار شود که در زمینه قطعه‌سازی یا خودروسازی فعالیت و تجربه دارند!
در پیشانی این نوشته‌ها نام شرکت‌هایی چون کروز و بهمن به چشم می‌خورد؛ زیرا از منظر مخالفان واگذاری سهامداران مشترک شرکت کروز، بهمن و ایران خودرو، اجازه مدیریت در ایران خودرو را به دلیل آنچه «تعارض منافع» عنوان شده، ندارند.
با استدلال مخالفان واگذاری ایران خودرو، این مجموعه به هرکدام از افراد یا کنسرسیوم‌های فعال در زمینه خودروسازی، قطعه‌سازی و سایر زنجیره تأمین کشور واگذار شود قطعا محل همین شائبه و ابهام است و بر این اساس راهی جز واگذاری مدیریت این مجموعه به افرادی فاقد تخصص، فاقد سابقه مرتبط و فاقد تجربه باقی نمی‌ماند. به زبان ساده با منطق مخالفان واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی مرتبط، باید بزرگترین خودروسازی کشور را به یک گروه غیرمرتبط و غیرفعال و طبیعتا غیر متخصص خودرویی داد و با این دست‌فرمان راهی جز این نمی‌ماند که یکی از مشاغل منسوخ مانند «دلاک»‌ها را از دل تاریخ بیرون آورد و ایران خودرو را به آنها سپرد که جای حرف و حدیث نباشد.
دلاک‌ها بخشی از نیروی کار شاغل در حمام‌های سنتی عمومی بودند که وظیفه‌ شستشو، کیسه‌کشیدن و ماساژ مشتریان را به عهده داشتند. اما نکته اینجاست که در همان حمام‌های قدیمی نیز هر بخش متصدی و متخصص خود را داشت؛ «بانی» در سربینه می‌نشست و مردم را پذیرش می‌کرد؛ «رخت‌کن» در هشتی حضور داشت و مراقب لباس مشتریان بود؛ وظیفه «میرآب» تأمین آب و مسئولیت «آب‌رسان» آوردن آب سرد و گرم بود؛ «کنف‌کش» کف گرمخانه را می‌سابید و تمیز می‌کرد و «آتش‌بان» مکلف به نگهداری آتشی بود که آب را گرم نگه می‌داشت و همه اینها زیر نظر «حمامی» قرار داشت که همان صاحب و مسئول حمام بود.
ساختاری که نشان می‌دهد حتی در اداره یک حمام نیز نمی‌شد وظیفه میرآبی را به آب‌رسان داد و حالا این سوال مطرح است که مخالفان واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی دارای تخصص، توان، تجربه و کارآیی در حوزه خودروسازی، چه صنفی را دارای صلاحیت و اهلیت برای هدایت بزرگترین مجموعه خودروسازی کشور می‌دانند؟ دلاک‌ها یا دلال‌ها؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1247339/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نیروی زمینی سپاه به مین‌های جت‌‌پلاسما مجهز شد

شمارش معکوس برای آتش‌بس در غزه

احتمال وجود فلزات سنگین در پودرهای پروتئینی محبوب

کاهش 42 درصدی بارش از ابتدای سال آبی

افزایش قیمت کنسرو ماهی از اول بهمن

باید مزیت‌های قانونی مناطق آزاد را بازگرداند

شهرستان منوجان کجاست؟

بسیاری از سایت‌های فروش طلا مجوز ندارند

پیام پزشکیان فردا از NBC پخش می‌شود+ عکس

افزایش 10 میلیون لیتری تولید بنزین

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار: محاسبات دستمزد 1404 آغاز شده است

جزئیات رزمایش پیامبر اعظم 19 نیروی زمینی سپاه تشریح شد

سیاست های دولت دوم ترامپ؛ از حمایت گسترده از اسرائیل تا تقویت تعاملات اقتصادی

قطار تهران - وان ترکیه به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

وزارت کشاورزی: روغن مورد نیاز کشور تامین است

نسخه همتی برای افزایش رفاه شهروندان

فینتک، کاتالیزور تحولات اقتصادی / فینتک‌ها چگونه اقتصاد روزمره را متحول می‌کنند؟

درآمد نجومی رونالدو از بازی در النصر؛ ماهانه 17.75 میلیون دلار ناقابل!

نیمی از خانوارها فقط یک شاغل دارند

انتشار فهرست جدید بدهکاران بانکی با 790 همت

یارانه 3 دهک اول واریز شد

به زودی قطار تهران - وان راه‌اندازی می‌شود

شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی خودروهای وارداتی دو برابر شد

مهمترین دغدغه کشور باید ثبات‌بخشی به اقتصاد باشد

مهمترین دغدغه سیاسیون کشور از نظر همتی + عکس

فاکتورینگ سیستم مالی بدون تورمی

وزیر اقتصاد: مهمترین دغدغه کشور باید ثبات‌بخشی به اقتصاد باشد

هشدار دادستانی درباره خرید و فروش طلا

تاکید عبدالناصر همتی به اقتصاد با ثبات و پیش‌بینی پذیر

هشدار جدی دادستان کل کشور در خصوص خرید و فروش طلا

چالش2دهه کم اظهاری صادراتی بااصلاح سیاست ارزی پایان می‌یابد؟

نخست‌وزیر پاکستان: گشایش گذرگاه جدید تجارت با ایران را توسعه می‌دهد

مهمترین دغدغه سیاسیون باید ثبات بخشی و پیش بینی پذیر کردن اقتصاد باشد

نماینده مجلس: دستمزدها با توجه به نرخ تورم و هزینه‌های معیشت تعیین شود

وزیر تندرو اسرائیلی تهدید به استعفا کرد

کاهش 30 تا 40 درصدی فروش شیرینی نسبت به سال گذشته

استقبال کرملین از توافقنامه جامع ایران و روسیه

هزینه هر جستجو برای گوگل چقدر تمام می‌شود؟

ضرورت برقراری پرواز آبادان-دبی

ثبات‌بخشی به اقتصاد مهمترین دغدغه باشد

همتی: باید ثبات‌بخشی به اقتصاد مهمترین دغدغه باشد

همتی: مهمترین دغدغه سیاسیون بایستى ثبات بخشی به اقتصاد باشد

چالش واردات تجهیزات اکتشافی تا حفظ بازار جهانی؛ راهکار زنجیره فولادی چیست؟

پاکستان باید رویکرد خود را در قبال افغانستان تغییر دهد

خسارت 250 میلیارد دلاری آتش‌سوزی آمریکا

علت کمبود روغن خوراکی در بازار مشخص شد

قیمت سکه در بازار امروز 25 دی ماه

بیت کوین به مسیر صعود بازگشت

کدام پالایشگاه‌ها در افزایش تولید بنزین سهم داشتند؟

ضرورت تأمین کالاهای با کیفیت برای میدان‌های مشترک

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی