بازار آریا

آخرين مطالب

کنایه معاون زاکانی به دولت درباره «انتقال پایتخت»؛

مکران خطر «سونامی» دارد اقتصاد ایران

مکران خطر «سونامی» دارد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد: معاون کلیدی شهردار تهران، «انتقال پایتخت» از تهران را اقدامی «شتابزده» و «غیرمنطقی» توصیف کرد و نسبت به «گزینه مکران» برای شکل‌گیری پایتخت جدید هشدار داد.
به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد: طرح انتقال پایتخت یک تصمیم شتابزده است ضمن آنکه «هزینه‌های انتقال پایتخت به صرفه نیست».
معاون زاکانی در عین حال، با هشدار نسبت به شرایط طبیعی منطقه مکران در جنوب شرق ایران گفت: مکران «زلزله‌خیز» است و خطر «سونامی» در آنجا وجود دارد.
این مقام کلیدی شهرداری تهران، با اشاره به سه معضل حاد کلان‌شهر تهران شامل «ترافیک»، «آلودگی» و «فرسودگی» گفت: انتقال پایتخت با وجود چنین مشکلاتی در تهران، منطقی است و بهتر است «منابع محدود» صرف حل بحران‌های تهران شود.
مخاطب «بحران‌های تهران»؛ دولت یا شهرداری؟
بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره هشدارهایی که معاون شهردار تهران درباره «بحران‌های‌ سه‌گانه» پایتخت مطرح کرده است، نشان می‌دهد: متولی اصلی حل «ازدحام خودرو در خیابان‌های تهران» و همچنین «آلودگی شدید هوا» به عنوان دو موضوع کاملاً مرتبط با یکدیگر، «شهرداری تهران و مدیریت شهری» است.
سیاست‌های درست ترافیکی و برنامه‌ریزی درست شهری طی دو دهه گذشته می‌توانست، «سهم مترو و اتوبوس» از سفرهای درون‌شهری پایتخت را مثل «پایتخت‌های مدرن دنیا» به بالای 50 درصد برساند.
این سهم اما در حال حاضر زیر 20 درصد است و نشانه «ضعف جدی و بزرگ شبکه حمل‌ونقل عمومی در جذب تهرانی‌ها برای استفاده بابت رفت‌وآمدهای روزانه شهری» است.
مترو طی دو دهه اخیر به شکل «ناقص» توسعه پیدا کرد؛ ساخت ریل بدون توجه به «واگن».
امروز متروی تهران دست‌کم 2000 واگن «کسری» دارد تا بتواند «خطوط 7 گانه» موجود را به سطح «متعارف سرویس‌دهی» برساند.
کمبود واگن در شبکه متروی پایتخت باعث شده «انتظار در ایستگاه‌ها از سوی مسافران به 3 برابر نرخ طبیعی در دنیا» برسد و در عین حال «ازدحام مسافر در واگن‌ها»، این مد حمل‌ونقل پاک را از «جذابت» بیاندازد.
در کنار این ضعف، «طرح ترافیک تهران» تقریباً هیچ خاصیتی در «کاهش حجم ورود خودرو به محدوده مرکزی پایتخت» ندارد. از «پلاک‌گیری» خودروسوارها برای فرار از دوربین‌ها گرفته تا «سونامی موتورسیکلت‌های پرآلاینده» در تهران مرکزی و همچنین «ارقام غیربازدارنده فروش طرح».
این مدل برنامه‌ریزی شهری تهران به قول دکتر محمد طبیبیان، اقتصاددان، نشانه شکست در اداره تهران است.
سطح بالای «نرخ استفاده از خودروی شخصی» در تهران، «تعداد روزهای پاک» در سال را به زیر 10 روز در سال‌های گذشته کشاند.
آلودگی‌شدید نیز مهر تایید بر «سیاست‌گذاری ناکارآمد برای اداره پایتخت» است.
معضل «بافت‌فرسوده» نیز باز به نوع سیاست‌گذاری شهرداری برمی‌گردد.
شهرداری یک ابزار معجزه‌آسا برای هدایت سرمایه‌گذاران ساختمانی به بافت فرسوده دارد به اسم «پروانه ساختمانی».
روی پروانه‌ها، انواع و اقسام عوارض از سوی شهرداری گرفته می‌شود.
اگر نرخ عوارض با لحاظ «مناطق اشباع از بارگذاری مسکونی» و «مناطق نیازمند ساخت‌وساز مثل بافت‌فرسوده»، شناور در نظر گرفته شود تا «سرمایه‌گذاری در مناطق ضعیف صرفه اقتصادی پیدا کند و در عین حال اخذ پروانه از حالت ماراتن به پروسه دو هفته‌ای اصلاح شود» در این صورت پایتخت شاهد حرکت عظیم سرمایه‌های بخش‌خصوصی به مناطق 9 تا 20 برای نوسازی بافت‌فرسوده خواهد بود.
معاون زاکانی: انتقال پایتخت به مکران به صرفه نیست
متن کامل «نوشته معاون شهرسازی شهردار تهران در تلگرام» درباره انتقال پایتخت به شرح زیر است:
با توجه به اینکه دولت محترم مدتی است به فکر انتقال پایتخت افتاده و اخیراً "مکران" به عنوان پایتخت جدید ایران مطرح شده است، لازم است نکاتی را در این زمینه بیان کنم. انتقال پایتخت یک اقدام بسیار بزرگ و پیچیده بوده که نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسی است.
حجم ساخت‌وساز و هزینه‌های مرتبط با انتقال پایتخت به مکران به صرفه نیست. همچنین، مکران به عنوان منطقه‌ای زلزله‌خیز، با خطرات جدی مانند سونامی نیز مواجه است. در شرایطی که تهران با چالش‌های متعددی از جمله آلودگی هوا، ترافیک و بافت فرسوده دست و پنجه نرم می‌کند، آیا واقعاً منطقی است که منابع محدود کشور را صرف انتقال پایتخت کنیم؟
به یاد داریم که در دهه 1960، برزیل تصمیم به انتقال پایتخت خود از ریو دو ژانیرو به برازیلیا گرفت. دلیل اصلی این انتقال، کاهش بار ترافیکی و تمرکززدایی از سواحل شرقی بود تا توسعه مناطق داخلی کشور تسهیل شود. این پروژه عظیم با هزینه‌ای بالغ بر 2.5 میلیارد دلار در آن زمان (معادل بیش از 15 میلیارد دلار امروز) به انجام رسید. با این حال، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این تصمیم نتوانسته اهداف مورد نظر را محقق کند و رضایت عمومی نیز پس از انتقال چندان بالا نبوده است؛ طبق برخی آمارها، تنها حدود 30 درصد از مردم برزیل از این اقدام راضی بودند.
به جای این انتقال پرهزینه و پرچالش، بهتر است بر روی آبادانی و نوسازی بافت فرسوده تهران تمرکز کنیم. تهران یک شهر تاریخی و فرهنگی با ظرفیت‌های فراوان است و می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری مناسب، به یک الگوی موفق برای سایر شهرهای کشور تبدیل شود.
در نهایت، پیشنهاد می‌کنم به جای انتقال کل پایتخت به شکل فیزیکی به شهر یا استان دیگر، نقش‌ها و کارکردهای مختلف تهران را بین شهرهای دیگر ایران توزیع کنیم. مثلاً کارکردهای پزشکی می‌تواند به شیراز واگذار شود، کارکردهای اقتصادی به شهرهای کرمان و تبریز منتقل گردد و کارکردهای توریستی به شهرهایی مانند اصفهان و یزدو... سپرده شود. بدین ترتیب می‌توانیم بدون صرف هزینه‌های هنگفت برای ساخت زیرساخت‌های جدید، از ظرفیت‌های موجود در سایر نقاط کشور بهره‌برداری کنیم.
امیدوارم مسئولان به جای تصمیمات شتابزده، با دقت و تدبیر بیشتری به مسائل شهری پرداخته و راهکارهای عملی برای بهبود وضعیت تهران ارائه دهند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1245137/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود سامانه بارشی به این استان از فردا/ صدور هشدار سطح زرد هواشناسی

ارز مجازی طلا نیست

توضیح قوه قضائیه درباره خودکشی 3 دختر در یک مجتمع تجاری در کرج

60 واحد مسکونی در این استان به مددجویان واگذار شد

میقاتی به سوریه می‌رود

مشکل واریز وجه حراج سکه برطرف شد

تغییر رویکرد مالیاتی دولت به نفع حقوق بگیران

یک نماینده مجلس: باید به وزرا و دولت فرصت داد/ استیضاح جز ضرر عایدی خاصی برای مردم و کشور ندارد/ تغییراتی در رده‌ مدیران میانی وزارتخانه‌ها صورت گیرد

امام جمعه تبریز: مسئولان گره‌های اقتصادی را باز کنند

به جوانان اهل کار در آذربایجان‌ شرقی فرصت داده شود

مرکز مبادله:حراج سکه احتمالا فردا برگزار نشود

تکذیب خودکشی 3 دختر در یک مجتمع تجاری در کرج

دیدار پزشکیان با مردم روستای کلوخی زابل+ عکس

ادعای فیدان درباره ایران/ در دوره جدید منطقه، سیاست تهران تغییر خواهد کرد

آمریکا دیگر طالبان را تامین مالی نمی‌کند

جلوگیری از هدر رفت روزانه 27.5 میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی

وزیرجهاد: دولت برای حل مشکلات بخش خصوصی عزم جدی دارد

شناخت بازار و توسعه جامع حمل ونقل هوایی، لازمه رشد متوازن و پایدار

رفع مشکلات اقتصادی کشور بیشترین ضربه به آمریکا است

جزئیات تغییر رویکرد مالیاتی دولت به نفع حقوق بگیران

آمریکا ابرقدرت است اما در مقابل گروه‌های خدایی نمی‌تواند ایستادگی کند | انصافا پیروزی با مقاومت است

جنگ دشمنان اسلام با ایران جنگ ترکیبی است

سیاست گذاری درست لازمه توسعه مناطق آزاد است + فیلم

الگویی موفق از عملکرد بخش خصوصی در کشور + فیلم

چرخش تولید در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

ابوترابی‌فرد: ایران اسلامی 4 دهه تحت فشار انواع تحریم‌ها است

حمایت ایران از ابتکارات بین‌المللی عراق برای حل و فصل مسائل منطقه

استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی برای رفع موانع بخش خصوصی

علم‌الهدی: مذاکره نمی‌تواند جایگزین مقاومت شود/ هر کشوری وارد مذاکره شد، بدبخت شد!

راه‌اندازی قطار مسافری تهران- وان

وزیر نیرو: پیگیر حق‌آبه ایران ‌از افغانستان هستیم

دلار و اعتماد به دشمن دو عامل اصلی تلاطم اقتصادی کشور است

سیاست‌زدگی دامن اقتصاد را رها نمی‌کند/ خیرخواهان: بدنه اجتماعی گروه‌های فشار ریزش کرده است

مقابله با استخراج غیرمجاز رمز ارزها در دستورکار است

مدیران قوی پای کار بیایند

مجاهدت در عرصه اقتصاد کمتر از مجاهدت در عرصه نبرد با اسلحه نیست

مجاهدت در عرصه اقتصاد کمتر از مجاهدت در مقابل دشمنان نیست

دمشق بار دیگر لغو تحریم‌های غرب را خواستار شد

دلایل ناکامی توسعه صنعتی در ایران

مشکل درگاه واریز وجه تا ساعت 20 امروز حل نشود، حراج شنبه لغو می‌شود

ملی‌شدن نفت؛ تصمیمی حیاتی یا اشتباهی پرهزینه؟

تجارت 2.7 میلیارد دلاری ایران با کشورهای اوراسیا

جابه‌جایی بیش از 103 میلیون مسافر با حمل و نقل عمومی جاده‌ای

آتش‌سوزی لس‌آنجلس چقدر خسارت به بار آورد؟

اظهارات جدید سخنگوی دولت درباره انتقال پایتخت

نمایشگاه پتروکم، پل ارتباطی شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاران جهانی

تصاویر دهشتناک از کالیفرنیا یادآور ویرانی های غزه است

دونالد اخراجگر

بگو کجا قول داده ام؟ من هر قولی بدهم بر روی آن هستم

تحولات نگران‌کننده در بازار کار جهانی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی