جزئیات هفت طرح کریدوری اولویتدار
گزارش ویژه
بزرگنمايي:
بازار آریا - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، جزئیات هفت طرح آزادراهی برای تکمیل کریدورهای عبوری از کشور را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، با اشاره به تکمیل کریدورهای ترانزیتی در بخش آزادراهی گفت: توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه از شاخصهای گفتمان دولت وفاق ملی است که بیتردید یکی از اولویتهای مصداقی و عملیاتی این گفتمان ایجاد و تکمیل قطعات باقیمانده یا کار نشده در کریدورهای ترانزیتی آزادراهی است. معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل کریدورهای آزادراهی را در قالب 7 طرح تشریح کرد و افزود: کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب کشور در مجموع 6هزار و 186کیلومتر است که در حالحاضر 2هزار و 836کیلومتر از آنها به بهرهبرداری رسیدهاست، 339کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و برای تکمیل بخشهای باقیمانده بیش از 5میلیون و 300هزار میلیاردریال اعتبار موردنیاز است. وی کریدور شمارهیک آزادراهی کشور را که از شمال تا جنوب کشور امتداد دارد را یکی از مهمترین شریانهای ترانزیتی کشور اعلام و بیان کرد: این کریدور از تهران آغاز میشود و با عبور از قم، اراک، خرمآباد و اهواز به بندر امامخمینی در جنوب متصل میشود. بازوند ادامهداد: این کریدور 817کیلومتر است که تاکنون 450کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیدهاست و 145کیلومتر آن در قالب آزادراه قم-سلفچگان و اراک-خرمآباد در دست اجرا قرار دارد و بهمنظور تکمیل بخشهای باقیمانده 350هزار میلیاردریال اعتبار نیاز است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، دومین کریدور آزادراهی کشور را تسهیلکننده ارتباط پایتخت با شمالغرب کشور دانست و اظهار کرد: این کریدور به طول 914کیلومتر از تهران تا مرز بازرگان در شمالغرب کشور طراحی شدهاست که در حالحاضر 664کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده و عملیات اجرایی 92کیلومتر شامل قطعه 6 آزادراه ارومیه- تبریز و آزادراه تبریز- مرند در دست اجرا است. بازوند در تشریح سومین کریدور آزادراهی کشور از تهران تا ایلام در غرب کشور اظهار کرد: این کریدور به طول 607کیلومتر از تهران آغاز و با عبور از ساوه، همدان، کرمانشاه و حمیل به ایلام در غرب کشور میرسد. 288کیلومتر آن در حالحاضر زیر عبور قرار دارد و 85کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی اتصال تهران به بندرعباس را چهارمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و گفت: این کریدور شمال-جنوب یکهزار و 297کیلومتر است که محدوده تهران تا نطنز به طول 312کیلومتر بهصورت آزادراه در دست بهرهبرداری قرار دارد و عملیات اجرایی 985کیلومتر دیگر هنوز آغاز نشدهاست. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، تکمیل کریدور شمارهپنج با هدف اتصال آزادراهی تهران-قزوین-رشت- آستارا را یکی دیگر از اولویتهای دولت دانست و ادامهداد: این کریدور 520کیلومتر است که در حالحاضر تا رشت بهصورت آزادراهی زیر عبور قرار دارد و عملیات اجرایی 190کیلومتر دیگر نیازمند 350هزار میلیاردریال اعتبار است.
بازوند در ادامه از تکمیلشدن 707کیلومتر از کریدور آزادراهی شماره6 خبر داد و گفت: این کریدور نیز در قالب اتصال تهران-قم-اصفهان-شیراز و بوشهر طراحی شدهاست و در حالحاضر حدود 66درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه مسیر تهران-چرمشهر-گرمسار-سمنان-مشهد-سرخس را هفتمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و توضیح داد: این کریدور 954کیلومتر است که 85کیلومتر آن در قالب آزادراه جنوبی تهران تکمیل شده و بهمنظور اتصالآزادراهی پایتخت به شمالشرق کشور 836کیلومتر از آن باقیماندهاست. وی در پایان گفت: در حالحاضر 3هزار و 52کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور به بهرهبرداری رسیدهاست، 760کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و یکهزار و 882کیلومتر نیز در دست مطالعه است و با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنیبر تکمیل هرچه سریعتر این اولویتهای آزادراهی بهدنبال مشوقهای لازم برای حضور بخشخصوصی در کنار دولت در توسعه شبکه آزادراهی کشور و بهرهمندی از مزایای آن هستیم.
-
چهارشنبه ۱۹ دي ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۴:۳۶
-
۱۰ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1243721/