بازار آریا

آخرين مطالب

برای فروش بهتر، فضای رقابتی موجود را تحلیل کنید تحلیل بازار آریا

برای فروش بهتر، فضای  رقابتی موجود را تحلیل کنید
  بزرگنمايي:

بازار آریا - استراتژیست نام‌‌‌آور چین باستان یعنی «سون تسو» در کتابش با نام «هنر جنگ» می‌‌‌نویسد: «فرماندهی که خودش را می‌‌‌شناسد، ولی شناختی از دشمن ندارد، گهگاهی پیروز میدان خواهد بود. فرماندهی که دشمن را می‌‌‌شناسد، ولی شناختی از خودش ندارد، در برخی نبردها پیروز می‌شود. فرماندهی که نه خودش را می‌‌‌شناسد و نه دشمن را، در هر نبردی شکست می‌‌‌خورد. فرماندهی که هم خود و هم دشمن را می‌‌‌شناسد، در هر نبردی پیروز میدان خواهد بود.»‌‌‌
رقیبان شما راهبردی ساده را در پیش می‌‌‌گیرند. آنها هر روز صبح بیدار می‌‌‌شوند و به این فکر می‌کنند که چگونه باید شما و سایر رقیبانی را که محصول یا خدمتی مشابه عرضه می‌کنند از میدان به در کنند. آنها همیشه به شیوه‌‌‌های مختلف به چنگ آوردن مشتریان فعلی شما و تبدیل آنها به مشتری دائمی خود فکر می‌کنند. آنها به صورت مستمر به بررسی، گفت‌‌‌وگو، برنامه‌‌‌ریزی و طراحی راهبرد برای ارائه محصولات و خدماتی بهتر، سریع‌‌‌تر، ارزان‌‌‌تر و ساده‌‌‌تر از محصولات و خدمات شما می‌‌‌پردازند. آنها آماده‌‌‌اند با ارائه پیشنهادهایی نظیر پیشنهادهای شما به مشتریان، کاهش قیمت‌ها و حتی از دست دادن بخشی از پول، مشتریان شما را از چنگتان خارج کنند. برای موفقیت در برابر این رقیبان، باید مشابه آنها فکر کرده و اقداماتی مانند آنها را به انجام برسانید. تحلیل SWOT را از رقیبان به عمل آورید. واژه SWOT از حرف اول چهار واژه نقاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weaknesses)، فرصت‌‌‌ها (Opportunities) و تهدیدها (Threats) تشکیل شده است.
درست همان‌طور که یک وکیل پیش از آماده کردن دفاعیاتش از موکل، پرونده را از دید وکیل طرف مقابل بررسی می‌کند، شما هم باید رویکرد بازاریابی‌‌‌تان را با بررسی دقیق رقیبان آماده کنید.
درست همان‌طور که یک فرمانده نظامی پیش از تعیین راهبرد، زمان زیادی را صرف بررسی نحوه آرایش قوای دشمن می‌کند، شما هم باید چنین رویکردی را در پیش بگیرید.
رقیبان در چه زمینه‌‌‌هایی بر شما برتری دارند؟ چه اقداماتی برای جذب مشتریانی که در حال حاضر از شما خرید می‌کنند به انجام می‌‌‌رسانند؟ چرا مشتریان بالقوه به جای خرید از شما، از رقیبان شما خرید می‌کنند؟ و اینکه چگونه می‌توانید این مزیت رقیبانتان را بی‌‌‌اثر کنید؟
نقاط قوت و ضعف رقیبان را تعیین کنید
نقاط قوت رقیبان شما در چیست؟ چرا آنها در این بازار پرتلاطم عملکرد خوبی دارند؟ آنها چه چیزهایی عرضه می‌کنند و این عرضه را به چه صورت به انجام می‌‌‌رسانند؟ رقیبان شما چه اموری را به خوبی به انجام می‌‌‌رسانند؟ البته در این میان یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن هم اینکه همیشه باید رقیبان موفقتان را مورد تحسین قرار دهید. وقتی با دیده تحسین به رقیبان موفق نگاه می‌‌‌کنید و به هوشمندی آنها برای جذب و حفظ مشتریان احترام می‌‌‌گذارید، احتمال اینکه چیزهایی از آنها آموخته و آنها را در کسب و کارتان به کار بندید افزایش می‌‌‌یابد و به این ترتیب می‌توانید به پیشرفت بیشتری دست یابید. بسیاری از افراد و نیز فروشندگان عادت دارند از رقیبان موفق خود انتقاد کرده و تلاش‌‌‌های آنها را کم‌‌‌ارزش جلوه دهند.
در نتیجه آنها هیچ‌‌‌وقت نمی‌توانند از اقدامات هوشمندانه‌‌‌ای که این رقیبان برای موفقیت انجام می‌دهند چیزی بیاموزند. اما، وقتی رقیبان موفقتان را تحسین می‌‌‌کنید و به دنبال راه‌‌‌هایی برای یادگیری از آنها هستید، با شتاب بیشتری در حوزه فعالیتتان پیشرفت خواهید کرد. در مرحله بعدی، باید نقاط ضعف رقیبان را بررسی کنید. آنها در چه زمینه‌‌‌هایی از شما پایین‌‌‌تر هستند؟ چرا برخی مشتریان به جای خرید از آنها از شما خرید می‌کنند؟
خودتان تحقیق کنید
حال بیایید به بررسی یک شیوه ساده و البته چندمنظوره برای بازار پژوهشی بپردازیم. این شیوه آنقدر ساده است که همین فردا می‌توانید از آن استفاده کنید. ابتدا با 10 مشتری اخیرتان تماس گرفته و به آنها بگویید: «می‌‌‌خواستم از شما به خاطر اینکه از ما خرید کردید سپاسگزاری کنم. ما این تصمیم شما را تحسین می‌‌‌کنیم. ما می‌‌‌خواهیم یک تحقیق بازاریابی انجام دهیم و می‌‌‌خواستم بدانم آیا امکان دارد به یک سوال
من پاسخ دهید؟
سوال این است: «تنها دلیلی که سبب شد به جای خرید از رقیبان ما، از ما خرید کنید چه بود؟» از اینکه 8نفر از 10 نفری که با آنها تماس گرفته‌‌‌اید، دلیل واحدی برای خریدشان ارائه می‌کنند، شگفت‌‌‌زده خواهید شد.
همچنین در بیشتر موارد از اینکه می‌‌‌بینید خودتان هم از این دلیل اطلاع نداشتید، شگفت‌‌‌زده می‌‌‌شوید.
بسیاری از فروشندگان در بیشتر شرکت‌ها از دلیل واقعی تصمیم مشتریان برای خرید از آنها (و نه از رقیبان) اطلاعی ندارند. با اطلاعاتی که از نظرات این 10 مشتری به دست می‌‌‌آورید، می‌توانید دلیل اصلی خرید مشتریان را درک کرده و توجهتان را به آن معطوف کنید.
سپس می‌توانید این اطلاعات را در فروش و نیز تمامی فعالیت‌‌‌های تبلیغاتی و ترویجی‌‌‌تان بگنجانید.
با کسانی که مشتری نیستند هم تماس بگیرید
دوم اینکه با 10 نفری از مشتریان بالقوه‌‌‌ای که تصمیم گرفتند به جای خرید از شما از رقیبانتان خرید کنند تماس بگیرید. به آنها بگویید: «سلام، من... هستم. می‌‌‌خواستم بابت وقتی که برای بررسی محصول یا خدمت ما گذاشتید از شما سپاسگزاری کنم. ما برای تصمیم‌‌‌تان برای خرید از جایی دیگر احترام زیادی قائل هستیم. می‌‌‌خواستم بدانم آیا امکان دارد درباره مزایا و معایبی که در محصول ما دیدید اندکی توضیح دهید. در صورت امکان لطفا بگویید تنها دلیلی که تصمیم گرفتید به جای خرید از ما، از رقیبان ما خرید کنید چیست.» سپس کاملا ساکت بمانید.
تقریبا در همه موارد خواهید دید که مشتریان، یک دلیل واحد را برای خرید از جایی دیگر ارائه می‌دهند. پاسخ آنها هرچه بود، دوباره از اینکه وقتشان را برای پاسخگویی به شما اختصاص دادند، از آنها تشکر کرده و اظهار امیدواری کنید که در آینده فرصتی دیگر برای کار با آنها داشته باشید.
در بیشتر موارد، از پاسخی که می‌‌‌شنوید شگفت‌‌‌زده خواهید شد.
اگر پیش از این، از انگیزه اصلی این مشتریان برای خرید اطلاع داشتید، می‌توانستید پیشنهادهایی بهتر از پیشنهادهای رقیبان ارائه کنید. اما به خاطر این عدم‌اطلاع از انگیزه مشتریان، فروش به آنها را از دست دادید.
منبع: کتاب «فروش موفق»
ترجمه: صالح سپهری‌‌‌فر، انتشارات «دنیای‌اقتصاد»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1243711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان دور جدید گفت‌وگوهای ایران و 3 کشور اروپایی

اتوبوس تهران مشهد در اتوبان بعثت واژگون شد / سرنوشت مسافران چه شد؟

تداوم رکود در بازار خودرو/ رانا پلاس ارزان شد + جدول

پایان ویکی پدیا؟

پیش بینی قیمت طلا و سکه 20 دی 1403

توصیه مهم آملی لاریجانی به مجمع تشخیص مصلحت؛ در بررسی FATF از افراط و تفریط پرهیز شود/ مجمع مصالح نظام را در نظر می‌گیرد

تجارت 265 میلیون دلاری ایران و قطر در 9ماه

اظهارات تازه رئیس مجمع تشخیص درباره ارجاع دوباره FATF به این مجمع

بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت

آملی لاریجانی از بررسی دوباره FATF در مجمع تشخیص خبر داد

یک استقلالی بمب نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس می‌شود!

رهبری بررسی FATF‌ را به مجمع ارجاع داده‌اند | کمیسیون مشترک با مرکب اعضای کمیسیون «اقتصادی»، «سیاسی و امنیتی» و «حقوقی» برای بررسی ابعاد لایحه تشکیل شده است | نباید مباحث فنی تحت تأثیر فضاسازی سیاسی قرار بگیرد

استعفای سه عضو شورای شهر کرگان بعد از تهدید به قتل شهردار

معرفی 8 واحد صنعتی لرستان برای تأمین 76 میلیارد نقدینگی

ناقوس جنگ جهانی سوم به صدا در آمد؟

روایت سفیر ایران از پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در عربستان

پاسخ تمسخرآمیز مقام کانادایی به اظهارت ترامپ

بیانیه ارتش اسرائیل و شاباک درباره جنازه یک اسیر صهیونیستی

علت عدم صدور فاکتورهای الکترونیک در عمده فروشی های میوه و تره بار چیست؟

قدرت‌نمایی بازار سهام؛ تحلیلی از بازار ارز و طلا در روزی که گذشت

واریز وام 30 میلیونی برای گروهی از بازنشستگان

امکان سفر مشمولان غایب سربازی خارج از کشور

مجمع تشخیص مصلحت در بررسی FATF از افراط و تفریط پرهیز می‌کند

نقش کلیدی "بندر خشک" در تبدیل خراسان شمالی به قطب اقتصادی/گامی مهم در رونق مبادلات تجاری با کشورهای همسایه

سه شنبه‌های اقتصادی؛ طرحی برای رفع مشکلات تولید و کارگران

اظهارات تازه آملی لاریجانی درباره در بررسی FATF

رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری تا 3 هفته آینده/ با نهایی شدن قانون مالیات بر سوداگری، اخذ مالیات از خرید و فروش مسکن، ارز، طلا و سکه در دستور کار قرار می‌گیرد/ بورس از طرح مالیات بر سوداگری معاف شده است

ارجاع دوباره FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری

آملی لاریجانی: مجمع تشخیص در بررسی FATF از افراط و تفریط پرهیز خواهد کرد

بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام

مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی FATF از افراط و تفریط پرهیز خواهد کرد

پرداخت 252 میلیارد تسهیلات برای طرح‌های لرستان

خبر خوش برای کوئیک سواران/ ریزش 11 میلیونی خودرو اقتصادی سایپا در بازار امروز 19 دی

امکان افزایش عیدی بازنشستگان برای پایان 1403 وجود دارد؟

بیانیه تندوتیز وزارت خارجه امارات علیه رژیم صهیونیستی

سیگنال ایران خودرو به بازار/ آخرین قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی+ جدول

آزمون‌های هفتگی در مدارس ابتدایی ممنوع است

"نه" معامله‌گران به طلا

یادواره شهدای استان سیستان و بلوچستان و قائم مقام لشکر 41 ثارالله

پرواز‌های مسافری از فرودگاه بین المللی پیام از سر گرفته می‌شود

رئیس‌جمهور سابق این کشور به مراسم تحلیف «ترامپ» دعوت شد

جزئیات روابط ایران با اتحادیه اروپا از زبان این مقام رسمی

نگاهمان تبدیل فرهنگ ایثار و شهادت به باورهای اجتماعی است

کارگروهی از نخبگان شاهد و ایثارگر موضوع تامین مسکن ایثارگران را پیگیری می‌کنند

این مدل پژوپارس 255 میلیون تومان قیمت خورد/ جدول قیمت پژوپارس 19 دی‌ماه 1403

سالانه 4 میلیارد دلار سوخت به کشور وارد می شود

احیای 37واحد صنعتی راکد، اولویت توسعه اقتصادی قزوین

نظری جویباری مدیرعامل باشگاه استقلال شد

آیت الله آملی لاریجانی: مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی FATF از افراط و تفریط پرهیز خواهد کرد

آزادی 400 زندانی جرائم غیرعمد در گیلان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی