بزرگنمايي:
بازار آریا - شهردار پایتخت گفت: دو رام تراموا به کشور وارد شده که اکنون در گمرک بندرعباس است. به گزارش اکوایران علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در نشست بررسی آلودگی هوای پایتخت گفت: بزرگترین مشکل تهران امروز مساله آلودگی هواست، که طی سه سال گذشته در مواجهه با چالش آلودگی هوا تلاش کردیم قابلیتهای حملونقل عمومی تهران را بالا ببریم تا از این طریق قدرالسهم آن در جابهجاییهای درونشهری افزایش پیداکند. بنابر آمار، 34درصد از جابهجایی درونشهری توسط حملونقل عمومی انجام میشود و 64درصد به وسیله خودروهای شخصی که این آمار باید تغییر کند.
زاکانی تاکید کرد: روزی که مدیریت شهری تهران را تحویل گرفتیم پایتخت 254کیلومتر مترو داشت و این عدد امروز به 308کیلومتر رسیده است، در این سه سال علاوه بر تلاش برای تکمیل خطوط 2، 4، 6 و 7 تهران، فرآیند ساخت و قرارداد خطوط 8، 9 و 10 را نیز دنبال کردیم و به زودی قرارداد ساخت خط 11 نیز بسته میشود. شهردار تهران در رابطه با استفاده از خطوط تراموا در تهران هم گفت: تراموا هزینهای معادل یکدهم مترو دارد و دو سوم آن مسافر جابهجا میکند؛ برای استقرار در تهران دو رام تراموا به کشور وارد شده که اکنون در گمرک بندرعباس است. اگر بازخورد مثبتی پیرامون تراموا بگیریم، در آینده نزدیک دو خط تراموا در تهران احداث خواهد شد. وی افزود: سال 1400 و در آغاز این دوره از مدیریت شهری اتوبوسهای در گردش تهران 880دستگاه بود اما امروز این رقم به 2300دستگاه رسیده است؛ قرارداد خرید 5255 اتوبوس دیگر را نیز منعقد کردهایم که بخش عمدهای از آن تا خرداد سال آینده وارد ناوگان حملونقل عمومی تهران میشود. شهردار تهران تاکید کرد: علاوه بر توسعه ناوگان حملونقل عمومی در بخش اتوبوس، قرارداد خرید 27650 تاکسی برقی را نیز منعقد کردهایم که واردات آن به کشور از دو هفته آینده آغاز میشود. همچنین 150هزار موتور برقی بهزودی وارد ناوگان حملونقل تهران خواهد شد.
زاکانی پیرامون توسعه فضای سبز در تهران نیز گفت: پیش از این در ادوار قبلی مدیریت شهری به طور میانگین سالانه 930هکتار به مساحت فضای سبز تهران افزوده میشد. اما در این دوره طی سه سال گذشته 4750هکتار به فضای سبز تهران افزوده شده است و به این آمار امسال 3000هکتار دیگر نیز افزوده خواهد شد.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از ابتکارات شکل گرفته در دوره جدید مدیریتی شهری، احداث مسیر طبیعت بوده است، در این مسیرها وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه و اسکوتر تردد میکند که 47 کیلومتر آن به زودی افتتاح خواهد شد. طول مسیر طبیعت در مناطق 22 گانه تهران به زودی باید به 1370 کیلومتر برسد.
وی ادامه داد: در مجموع مدیریت شهری به دنبال کاهش ترددهای زائد در شهر است. وجود پایانههای مسافربری و باراندازها یکی از عوامل ایجاد ترددهای اضافی در تهران است. بر همین اساس به دنبال انتقال پایانهها و باراندازها به خارج از تهران هستیم. اخیرا پایانه مسافربری شرق به بیرون منتقل شد و به زودی پایانههای غرب و جنوب نیز به خارج از شهر میروند. برای این انتقال دو لکه 260 و 70 هکتاری در جنوب تهران در نظر گرفته شده است.
وی افزود: بنابر اسناد بالادستی تا سال 1410، 145 میلیون مترمکعب از آب تهران باید از طریق بازچرخانی تامین شود. اکنون 23 میلیون مترمکعب تامین آب از این طریق صورت میپذیرد و تا پایان سال این رقم به 56 میلیون مترمکعب میرسد و با این روند زودتر از سال 1410 به پیشبینی اسناد بالادستی خواهیم رسید.
زاکانی گفت: تهران 230 هزار شعله برق خیابانی دارد که هر کدام به طور میانگین 140 وات انرژی مصرف میکنند، با تبدیل این شعلهها به برق ال ای دی در هر دستگاه شاهد صرفهجویی 58 واتی خواهیم بود که رقم قابل توجهی است.
شهردار تهران ادامه داد: در بخش انرژی به دنبال خالی کردن تهران از انرژی گازی و جایگزین کردن آن با برق مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هستیم. این امر علاوه بر مزایایی که در حوزه سنجش پذیری مصرف انرژی دارد در بخش پدافند غیرعامل نیز موثر است. زیرا یکی از عوامل خطرآفرین تهران در هنگام وقوع زلزله وجود شبکه گازی است.
-
شنبه ۱۵ دي ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳:۰۸
-
۱۲ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1240816/