خودروسازان بزرگ جهان در 2025
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - سال 2024 برای خودروسازان بزرگ سالی موفقیتآمیز بود. افزایش فروش در ایالاتمتحده و ثبات نسبی قیمتها، شرایط مطلوبی را برای این صنعت رقم زد. با اینحال، تغییرات داخلی با روی کار آمدن دولت جدید و تهدید رقابت خارجی ارزانتر، چالشهایی را پیشرو قرار داده است. به گزارش «ایسنا»، پیشبینیها نشان میدهد که صنعت خودرو در سال 2025 تغییرات قابلتوجهی را تجربه خواهد کرد. طبق اعلام S&P Global، فروش خودرو در ایالاتمتحده به نرخ سالانه تعدیلشده فصلی 16.2 میلیون دستگاه خواهد رسید که نسبت به پیشبینی 16 میلیون دستگاهی سال 2024، رشد 1.2 درصدی را نشان میدهد. با اینحال، این افزایش همچنان بازتابدهنده فضای نامطمئن بازار است.
پیشبینی میشود قیمت خودروها در این سال کاهش یابد، با این حال همچنان در سطح بالایی باقی میماند. نرخ بهره نیز احتمالا روند کاهشی داشته و سطح تورم ثابت خواهد ماند. موجودی خودروهای جدید بهبود خواهد یافت، اما مدیریت دقیق عرضه همچنان ضروری است.
جنرال موتورز سال 2024 را با فروش قوی در بخش خودروهای گرانقیمت مانند کامیونها، شاسیبلندها و خودروهای برقی پشت سر گذاشت. سهام این شرکت طی سال 25 درصد رشد کرد. موجودی این شرکت در سهماهه چهارم به 627 هزار دستگاه رسید که معادل 50 تا 60 روز عرضه است. جنرال موتورز همچنین مشوقهای فروش خود را به 4.5درصد از میانگین قیمت معامله کاهش داد.
در سال 2025، جنرال موتورز خودروهای برقی جدیدی مانند کادیلاک ویستیک، کادیلاک اپتیک، کادیلاک اسکالیک IQ و شورولت بولت الکتریکی را روانه بازار خواهد کرد. با اینحال، حذف احتمالی اعتبار مالیاتی برای خودروهای برقی در دولت جدید ممکن است چالشهایی برای این شرکت ایجاد کند. همچنین، جنرال موتورز در اواخر سال 2024 با کاهش 5 میلیارد دلاری در بازار چین و تعطیلی بخش روباتاکسی کروز مواجه شد.
فورد نیز سال 2024 را با فروش قوی پشت سر گذاشت، اما مشکلاتی مانند کاهش چشمانداز سود به دلیل مسائل تامینکنندگان و زیاندهی در بخش خودروهای برقی، چالشهایی برای این شرکت ایجاد کرد. فورد همچنین برنامه تولید یک شاسیبلند الکتریکی سهردیفه را لغو کرد و افتتاح یک کارخانه جدید خودروهای برقی را به تعویق انداخت.
تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان، سال موفقی را در ایالاتمتحده پشت سر گذاشت. فروش خودروهای برقی این شرکت 58 درصد افزایش یافت و مدلهای هیبریدی مانند کمری، راو4 و پریوس همچنان تقاضای بالایی داشتند. در مقابل، فولکسواگن اما سال سختی را پشت سر گذاشت. مشکلات توسعه نرمافزار و تاخیر در تولید خودروهای برقی، این شرکت را با هزینههای زیادی مواجه کرد. با اینحال، وضعیت فولکسواگن در ایالاتمتحده بهبود یافته است.
مدلهای برقی این شرکت، ازجمله ID.4، با کاهش فروش مواجه شدند، اما ون ID.Buzz بهتازگی با قیمت اولیه 60 هزار دلار عرضه شده است. فولکسواگن قصد دارد مدل تیگوان جدید را تا سال 2026 با پیشرانه هیبریدی عرضه کند. با اینحال، این تاخیر نگرانیهایی را ایجاد کرده است، زیرا تیگوان پرفروشترین مدل این شرکت در ایالاتمتحده است.
درمجموع، سال 2025 برای صنعت خودرو سالی پرچالش اما پرامید پیشبینی میشود. از یکسو، رقابت در بخش خودروهای برقی و هیبریدی شدت گرفته و از سوی دیگر، تغییرات اقتصادی و سیاسی میتواند تاثیرات مهمی بر این صنعت بگذارد.
-
دوشنبه ۱۰ دي ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۸:۰۲
-
۱۰ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1237673/