بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» تاثیر مخالفت با سقف ارزی را بررسی کرد

شارژ تورم خودروی 1404؟ اقتصاد ایران

شارژ تورم خودروی 1404؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایطی سقف ارزی واردات خودرو در بودجه1404 را مغایر سیاست‌های کلی نظام خواند و آن را رد کرد که با محاسبه «دنیای‌اقتصاد» این مصوبه 40درصد از بودجه ارزی ورود خارجی‌ها را کاهش می‌دهد. در عین حال این هیات طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «موافق واردات خودرو است؛ اما بانک مرکزی تامین ارز در سقف تعیین‌شده در لایحه دولت را امکان‌پذیر خوانده است.» دولت در لایحه بودجه سال آینده سقف 2میلیارد یورویی را برای واردات در نظر گرفته بود.
مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با برخی مصوبات خودرویی مجلس شورای اسلامی، چشم‌انداز مثبتی را که برای واردات خودرو در سال آینده شکل گرفته بود، تیره کرد. این هیات در جریان بررسی لایحه بودجه 1404، با برخی مصوبات خودرویی به ویژه بودجه ارزی 3.3 میلیارد یورویی واردات مخالفت کرده، موضوعی که می تواند 40 درصد از واردات بالقوه خودرو در سال آینده بکاهد. این اتفاق البته بی‌سابقه نیست؛ در این سال‌ها بارها پیش آمده مصوباتی که به نفع واردات خودرو بوده و روزنه امیدی مبنی بر ایجاد رقابت در بازار خودروی کشور (به واسطه واردات) ایجاد کرده‌اند، ازسوی نهادهای بالادستی وتو شده و به اجرا درنیامده‌اند.مخالفت اخیر هیات عالی نظارت با برخی مصوبات خودرویی مجلس (در قالب لایحه بودجه 1404) از همین دست اتفاقات است. این هیات که مصوبات مجلس را با ملاک قرار دادن «سیاست‌های کلی نظام» و «برنامه هفتم توسعه» ارزیابی می‌کند، سه مورد از مصوبات مربوط به واردات خودرو و قطعات را شامل «تخصیص 3.3 میلیارد دلار ارز برای واردات خودروهای نو و کارکرده»، «واردات خودرو با ارز منشأ خارجی» و «کاهش تعرفه واردات ماشین‌آلات و قطعات تولید» رد کرده است.
مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه بودجه 1404، بانک مرکزی را مکلف کرد که در سال آینده 3میلیارد و 300 میلیون یورو ارز در اختیار واردات خودروهای نو و کارکرده بگذارد. مصوبه دیگر مجلس این بود که هر ایرانی ساکن خارج می‌تواند با استفاده از ارز در اختیار خود، یک خودرو وارد کند.
همچنین مجوز به دولت بابت کاهش تعرفه واردات ماشین‌آلات و قطعات به دو ‌درصد نیز دیگر مصوبه مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه 1404 است که هیات عالی نظارت با آن نیز مخالفت کرده است.
وتوی مصوبات مربوط به واردات خودرو توسط نهادهای بالادستی، مسبوق به سابقه است و نمونه بارز آن نیز به مخالفت هیات عالی نظارت با واردات خودرو مربوط می‌شود. پس از آنکه مجلس شورای اسلامی قانون ساماندهی خودرو را که یکی از بندهای مهم آن آزادسازی واردات خودرو بود، تصویب کرد و به شورای نگهبان فرستاد، این شورا به دلیل مخالفت هیات عالی نظارت با برخی بندهای مصوبه از جمله واردات، آن را مغایر با سیاست‌‌‌های کلی ابلاغی و اقتصاد مقاومتی اعلام و رد کرد.
وقتی خبر تصویب طرح ساماندهی خودرو با محور واردات، توسط مجلس شورای اسلامی منتشر شد، شهروندان امیدوار شدند که با آزادسازی واردات خودرو پس از ممنوعیت چند‌ساله، بازار خودروی کشور رقابتی نزدیک را به خود خواهد دید، ضمن آنکه عرضه بالا می‌رود و قیمت پایین می‌آید. آن زمان برخی کارشناسان عنوان کردند با ازسرگیری واردات خودرو، قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور تا 50‌درصد بلکه بیشتر افت خواهد کرد. این موج امیدواری اما پس از مخالفت هیات عالی نظارت با واردات خودرو، فرو نشست. در نهایت هرچند هیات عالی نظارت مصوبه واردات خودرو را پس از انجام برخی اصلاحات، تایید کرد، اما تا به امروز که دو سال از ورود نخستین محموله خودروهای خارجی (پس از ازسرگیری واردات) می‌گذرد، با وارداتی ضعیف مواجه هستیم. خیلی‌ها معتقدند، مخالفان و مخالفت‌های پنهان، اجازه واردات خودرو در سطح گسترده یا در همان سطحی که در قانون تعریف شده را نمی‌دهد.
سال‌ها پیش نیز مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که تعرفه واردات خودرو به صورت پلکانی کاهش پیدا کند، اما در نهایت این مصوبه نیز به اجرا در‌نیامد و تنها خودروسازان ملزم به ارائه گزارش‌های فصلی کیفیت شدند. حالا نیز که مجلس در راستای افزایش واردات خودروهای نو و اجرایی شدن واردات کارکرده‌ها، سقف ارزی را افزایش داد و به 3.3 میلیارد دلار رساند، بار دیگر مانعی بالادستی سر راه آن قرار گرفته است.
البته هیات عالی نظارت برخلاف آنچه در برخی از رسانه‌ها منتشر شده، با واردات خودرو مخالفت نکرده، بلکه به سقف ارزی آن ایراد گرفته است. این هیات در بیانیه‌ای، دلیل مخالفت خود با مصوبه مربوط به واردات خودرو در لایحه بودجه را شرح داده است.
در بیانیه هیات عالی نظارت آمده که «هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای ایفای وظایف خود و با بررسی کارشناسانه در جلسه مورخ هشتم دی ماه، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و لزوم مدیریت منابع ارزی، افزایش میزان ارز تخصیصی برای واردات خودرو، بیش از عدد تعیین‌شده در لایحه دولت در بودجه 1404 را مغایر سیاست‌‌‌های کلی اعلام کرد.»در ادامه این بیانیه آمده که «بنابراین هیات عالی نظارت نه‌تنها با واردات خودرو مخالفتی ندارد، بلکه آن را در جهت رفع نیاز کشور به خودروهای با‌کیفیت و ایمن، ضروری می‌‌‌داند.»
هیات عالی نظارت اما در بخشی دیگر از بیانیه خود عنوان کرده: «بر اساس گزارشی که بانک مرکزی در جلسه هیات عالی نظارت ارائه کرد، اولویت‌های تامین ارز برای حوزه تولید در داخل کشور تعیین شده و تامین ارز در سقف تعیین‌شده در لایحه دولت برای واردات خودرو امکان‌‌‌پذیر است. پس از استماع گزارش بانک مرکزی و نتایج بررسی‌‌‌های کمیسیون اقتصادی مجمع، اعضای هیات عالی نظارت، بند «ر» تبصره 1 بودجه1404 در خصوص تخصیص ارز در چارچوب لایحه دولت برای واردات خودروی سواری نو و کارکرده را مغایر با سیاست‌‌‌های کلی تشخیص نداد، [اما] چون دولت قادر به تامین ارز فراتر از لایحه بودجه [برای واردات خودرو] نیست، هیات عالی نظارت [تخصیص 3.3 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو] را غیرقابل اجرا و خلاف سیاست‌‌‌های کلی قانون‌گذاری دانست.»
طبق آنچه در بیانیه هیات عالی نظارت آمده، این نهاد مخالف واردات خودرو نیست، اما با استناد به گزارش بانک مرکزی در مورد اولویت‌های تخصیص ارز، تعیین سقف ارز 3.3 میلیارد دلاری برای واردات خودرو در بودجه 1403 را قابل اجرا نمی‌داند. بنابراین، هیات عالی نظارت به نوعی توپ را به زمین بانک مرکزی انداخته و گزارش این بانک مبنی بر ناتوانی در تامین ارز مدنظر مجلس شورای اسلامی برای واردات خودرو را دلیل مخالفت با سقف ارزی 3.3 میلیارد یورویی دانسته است. در بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1404، سقف ارزی واردات خودرو دو میلیارد دلار در نظر گرفته شد و حرف هیات عالی نظارت این است که طبق اعلام بانک مرکزی، دولت توان تامین بیش از این رقم را ندارد.
هرچند با توجه به بیانیه هیات عالی نظارت، این نهاد مخالف واردات خودرو نیست و سقف ارزی 3.3 میلیارد یورویی نیز با توجه به گزارش بانک مرکزی رد شده است، اما به هر حال مخالفت این هیات با سقف ارزی موردنظر، چشم‌انداز مثبت واردات خودرو در سال آینده را تیره کرده است.
از طرفی، طبق بیانیه هیات عالی نظارت، بانک مرکزی از اولویت تامین ارز برای تولید داخل گفته و [با استناد به آن] بابت تامین 3.3 میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو در سال آینده ابراز ناتوانی کرده است؛ این در حالی است که اولا بخش اعظم ارز اختصاص‌یافته به بخش خودرو، نصیب شرکت‌های مونتاژکار (نه تولیدکننده) می‌شود و ثانیا وظیفه تخصیص ارز به زیربخش‌ها، بر عهده وزارت صمت است.
از همین رو این پرسش مطرح است که چرا بانک مرکزی برای تامین قطعات مونتاژکاران ارز دارد، اما برای تامین ارز واردات خودرو به اندازه‌ای که مجلس تعیین کرده، ابراز ناتوانی می‌کند؟ در آماری که سال گذشته منتشر شد، تنها به یکی از شرکت‌های مونتاژکار خودرو و یکی از زیرمجموعه‌هایش یک و نیم میلیارد دلار ارز داده شده بود. این در حالی است که با گذشت دو سال و چند ماه از آزادسازی واردات خودرو، کل ارز اختصاص‌یافته به واردات خودرو حتی به 900 میلیون دلار نیز نرسیده است.
تعرفه 60 درصدی باقی ماند
اما پس از انتشار خبر مخالفت هیات عالی نظارت با برخی از بندهای واردات خودرو در بودجه 1404، این پرسش برای خیلی‌ها پیش آمد که چرا این نهاد با تعرفه 60 درصدی مخالفت نکرده است.
دولت در لایحه پیشنهادی خود، تعرفه واردات خودرو را 100‌درصد اعلام کرد که با در نظر گرفتن تعرفه قبلی، رشد 25 درصدی داشت. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی اما رقم تعرفه را ابتدا به 80 و سپس به 60‌درصد کاهش داد. با توجه به تاثیر این مصوبه بر تولید داخل، گمان می‌رفت نهادی مانند هیات عالی نظارت، با تعرفه 60 درصدی مخالفت کند، اما هیات به جای تعرفه دست روی سقف ارزی گذاشت.
با این حال به نظر می‌رسد هیات عالی نظارت به دلیل اینکه مغایرتی بین «تعرفه 60 درصدی» و سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه ‌نیافته، آن را تایید کرده است. این در حالی است که مخالفت با تخصیص 3.3 میلیارد یورو به واردات خودرو در سال 1404، تقریبا همان تاثیری را روی واردات می‌گذارد که مخالفت با تعرفه 60 درصدی و افزایش آن، می‌توانست بگذارد.به عبارت بهتر، با توجه به مخالفت هیات عالی نظارت با سقف ارزی 3.3 میلیارد یورویی واردات خودرو، به احتمال زیاد سقف ارزی مدنظر دولت یعنی دو میلیارد یورو در بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد، بنابراین به اندازه 1.3 میلیارد دلار از تعداد خودروهایی که می‌توانست وارد شود، کم خواهد شد.
به عبارت بهتر، تفاوت واردات خودرو با سقف ارزی 3.3 میلیارد دلاری مدنظر مجلس و دو میلیارد دلار مدنظر دولت و هیات عالی نظارت (با فرض قیمت 20‌هزار یورو برای هر خودرو) 65‌هزار دستگاه است.
البته این نکته را نباید فراموش کرد که چه در نهایت 3.3 میلیارد یورو برای سقف ارزی واردات خودرو در سال آینده لحاظ شود و چه دو میلیارد یورو، بعید به نظر می‌رسد بانک مرکزی کف ارزی (دو میلیارد یورو) را تامین کند، کمااینکه وعده‌های ارزی قبلی را نیز عملی نکرده است.
بانک مرکزی امسال نیز قرار بود دو میلیارد یورو به واردات خودرو بدهد، اما حتی نصف این رقم را نیز تامین نکرد. بنابراین به نظر می‌رسد در سال آینده نیز واردات خودرو با هر سقف ارزی، همچنان کند و ضعیف پیش خواهد رفت، زیرا چالش ارزی کماکان برقرار است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1237639/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرونده اولمو: درام ورزشی و اقتصادی بارسلونا

49 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بانک پارسیان

علی لاریجانی: جریان مقاومت را ما به وجود نیاوردیم

فردا دمای هوا در همدان به منفی 10 درجه می رسد

عقب‌گرد قیمت‌ها در بازار ارز/ درهم امارت کاهشی شد

لهستان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا شد

اسرائیل تهدید کرد/ غزه را با شدت هرچه تمام بمباران خواهیم کزد

استعفای گالانت از پارلمان اسرائیل

هویت عامل زیرگیری نیواورلئان شناسایی شد+ عکس

بازگشت 1000 میلیارد تومان به جیب مردم

چرا قیمت دلار آزاد بالا رفت؟

افزایش 15 هزار و 3 واحدی شاخص کل بورس در آغاز معاملات بازار بورس

هجوم عجیب عربستانی‌ ها به فروشگاه‌؛ تخفیف‌ محدود و مصدوم بی‌شمار/ ویدئو

بازار ارز کاهشی شد/ شیب نزولی قیمت ریال عمان

اذعان رئیس رژیم صهیونیستی به شکست در جنگ 7 اکتبر

وزیر نفت: تولید گاز در کشور اکنون با تمام ظرفیت انجام می‌شود تا از زمستان عبور کنیم

حمله تروریستی در نیواورلئان؛ 10 نفر کشته شدند

ادامه تلاش‌های دیپلماتیک پاکستان برای اجرای پروژه گازی با ایران

هؤیت عامل زیرگیری نیواورلئان شناسایی شد+ عکس

با خرید 100 هزارتومن طلای آب‌شده 13 سوت طلا هدیه بگیرید

وزیر نفت: تولید حداکثری گاز برای عبور از زمستان در حال انجام است

فاصله زمانی تصمیم تا اجرا را به حداقل ممکن برسانیم

بازاریان کرمان خون خود را اهدا کردند

ضرورت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با شورای عالی مناطق آزاد

مجری که حالا نماینده شده FATF را می‌خواهد به وزیر آموزش دهد!

تداوم نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو/ شاهین گران شد + جدول

ترکیه شمال سوریه را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داد

تعطیلی ادارات سراسر استان کرمان

در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا چه گذشت؟

مشکلات اقتصادی اولویت است، نه تشدید اجرای قوانین حجاب

توضیح فضائلی درباره پیام دیروز رهبر انقلاب به نشست رسانه ملی

پرواز ایروان به تهران مجبور به فرود اضطراری شد+ جزئیات

بارش برف این شهر را تعطیل کرد

چرا قیمت ارز این‌روزها خواب ندارد؟

مصرف انرژی ساختمانی در ایران 5 برابر اروپا!

تناقض قیمت‌ها در بازار خودرو/ کاهش 2 میلیونی قیمت پژو 207

پزشکیان: برخورد با مردم در خیابان بخاطر درست عمل نکردن ما است

پیام عارف درپی درگذشت عضو جامعه روحانیت مبارز

پیروانی: دغدغه همه ما دلار 80 هزار تومانی است نه غیبت علی دایی

ماجرای کاهش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

ثبت ورود و خروج کالا در سامانه جامع تجارت بزرگترین چالش اصناف است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: چطور برای شرکت‌های مونتاژ خودرو ارز داریم اما برای واردات خودرو ارز نداریم؟

140 هزار واحد صنفی در گیلان فعالیت می کنند

ظرفیت‌ها، چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف حوزه صنعت و تولید شهرستان ری بررسی شد

اقتصاد دریامحور توسعه اقتصادی گیلان را فراهم می‌کند

زبانه آتش قیمت دلار کم نشده؛ تا پایان سال 1403 نرخ ارز چقدر می‌شود؟

زمستان گرمی که رادیکال‌ها برای دولت می‌خواهند/ آدرس‌های غلط اصلاح‌طلبان به پزشکیان درباره مذاکره با آمریکا!

سود بازرگانی سال آینده تا پایان بهمن سال جاری، تعیین و ابلاغ شود

تمدید اجرای تبصره 2 ماده 72 قانون نظام صنفی به مدت یک سال

سود بازرگانی سال آینده تا پایان بهمن سال جاری تعیین و ابلاغ شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی