بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» بررسی کرد

میانگین عمر مدیریتی خودروسازی در یک دهه گذشته اقتصاد ایران

میانگین عمر مدیریتی خودروسازی در یک دهه گذشته
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : تغییرات مدیریتی شرکت‌های خودروساز در شرایطی از گروه صنعتی سایپا آغاز شده که حالا این پرسش مطرح است که تحولات مدیریتی که همزمان با آغاز به کار دولت‌ها کلید می‌خورد چه آورده‌‌‌ای برای صنعت خودروی ایران داشته‌‌‌ است؟
در حالی عمر مدیریتی در شرکت‌های بزرگ خودروساز به‌‌‌طور میانگین بین 5 تا 7 سال است که در ایران شرایط مدیریتی در خودروسازی‌ها متفاوت است. تغییرات مدیریتی در دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران، یعنی سایپا و ایران‌‌‌خودرو، نشان می‌دهد که بی‌‌‌ثباتی مدیریتی به یک چالش جدی برای این صنعت تبدیل شده است. در یک دهه گذشته، سایپا هشت مدیرعامل و ایران‌‌‌خودرو چهار مدیرعامل را به خود دیده است. این آمار به معنای میانگین دوره مدیریت 1.25 سال برای سایپا و 2.5 سال برای ایران‌‌‌خودرو است. بنابراین میانگین عمر مدیریتی در دو شرکت خودروساز بزرگ کشور کمتر از دوسال است که در مقایسه با میانگین جهانی، نشان‌‌‌دهنده بی‌‌‌ثباتی شدید در مدیریت این شرکت‌هاست. به نوعی می‌توان گفت که هر تغییری در دولت یا وزارت صمت می‌تواند به تحولات مدیریتی در شرکت‌های خودروساز منجر شود. بنابراین مهم‌ترین علت تغییرات مکرر مدیریتی در صنعت خودروی کشور، ساختار مالکیت دولتی این شرکت‌هاست که آنها را به شدت تحت‌تاثیر تغییرات سیاسی و دولتی قرار داده است. تغییر دولت‌‌‌ها یا حتی وزرا اغلب به تغییر مدیران عامل این شرکت‌ها منجر می‌شود. در سطح جهانی، شرکت‌های خودروسازی معمولا از استقلال بیشتری برخوردارند و تغییرات مدیریتی بر اساس عملکرد بلندمدت و استراتژیک صورت می‌گیرد، نه استراتژی‌های دولتی. در ایران، استراتژی‌های متفاوت دولت‌ها باعث می‌شود مدیران نتوانند برنامه‌‌‌های بلندمدت یا اهداف خاصی را اجرایی کنند و اغلب مجبورند تمرکز خود را بر حل بحران‌های کوتاه‌‌‌مدت بگذارند.
نتیجه اینکه هر مدیرعاملی بعد از عزل دولتی، برنامه‌‌‌های نیمه‌‌‌کاره‌‌‌ای را به جا می‌‌‌گذارد که اغلب به دلیل تغییر رویکردها، کنار گذاشته می‌‌‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که شرکت‌های خودروسازی کشور نتوانند به اهداف خود دست یابند. در عوض با هر تغییر مدیریتی برخی ذی‌نفع می‌‌‌شوند و برخی دیگر کنار می‌‌‌روند.
با وجود این اما این چرخه معیوب همچنان دنبال می‌شود و شاید بتوان گفت که تا زمانی که دولت سهام خود را در خودروسازی‌‌‌ها واگذار نکرده و پای خود را تا حد ممکن از این صنعت بیرون نکشد، این وضعیت ادامه خواهد داشت.
از منظر اقتصادی نیز، این تغییرات مدیریتی پرهزینه هستند. هر تغییر مدیریتی‌، با تغییرات گسترده در تیم‌‌‌های مدیریتی و اجرایی همراه است. این تغییرات زمان و منابع زیادی را صرف تطبیق مدیران جدید با شرایط موجود می‌کند. در نتیجه، به جای پیشبرد اهداف تولیدی و توسعه‌‌‌ای، انرژی خودروسازی‌ها صرف مسائل داخلی و تطبیق با مدیریت جدید می‌شود.
از طرف دیگر اساسا مشکلات اساسی شرکت‌های خودرویی ارتباط چندانی به مدیریت آنها ندارد بلکه از سیاستگذاری در این حوزه است که رنج می‌‌‌برد. برای مثال این شرکت‌ها با هر مدیر دولتی در نهایت مجبور است که برنامه‌‌‌های تولید وزارت صمت را دنبال کند، از قیمت‌گذاری دولت تبعیت کند و تحت هر شرایطی که سیاستگذاران برای این شرکت‌ها وضع می‌کنند، کار خود را پیش ببرند. علاوه بر این حتی همین سیاست‌‌‌های دستوری که به خودروسازی‌‌‌ها تحمیل می‌شود هم از ثبات چندانی برخوردار نیست.
سیاست‌‌‌های دولت در این حوزه نه‌تنها بلندمدت و پایدار نیست، بلکه اغلب با تغییر مدیران و وزرای مربوطه دستخوش تغییرات اساسی می‌شود. این بی‌‌‌ثباتی باعث می‌شود که برنامه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای خودروسازان نیز نیمه‌‌‌تمام باقی بماند یا به‌‌‌طور مداوم تغییر کند. به عنوان مثال، در یک دوره ممکن است تاکید بر افزایش تیراژ باشد، در حالی که در دوره‌‌‌ای دیگر، تمرکز بر واردات خودروهای خارجی یا مونتاژ محصولات خارجی قرار گیرد. بنابراین صنعت خودروی ایران پیش از هر چیز نیاز به ساختاری دارد که دولت دخالت کمتری در آن کند و مدیران این شرکت‌ها بدون دخالت دولت انتخاب شده و بتوانند سیاست‌‌‌های خود را برای این شرکت‌ها پیش ببرند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1234624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت طلا، سکه و ارز 5 دی ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه بالاخره ریزشی شد

مسدودی کندوان، جاده هراز را با ترافیک سنگین مواجه کرده است

مدیران جسارت تصمیم‌گیری داشته باشند

بازار ارز زیر ذره‌بین رفت

عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار در کانال 78 هزار تومان ماند

مصرف گاز 18 درصد افزایش یافت

دیدار نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با مادر شهید معظم هوشنگ مؤذن به مناسبت روز زن

وضعیت کیک اقتصاد در تابستان 1403

نکاتی برای سفر بی دردسر از مشهد به تهران

ریال مقابل دلار چند است؟

عکسی از سخنگوی دولت در مراسم تشییع پیکر «ژاله علو»

دیدار مدیرکل امور ورزشی و اردویی بنیاد شهید و امور ایثارگران با جانباز 70 درصد طاهری در همدان

هارتلند در بن‌بست/گرد فراموشی بر تکمیل کریدورهای ترانزیتی داخلی

استراتژی توسعه صنعت هوانوردی ایران در سایه تحریم‌ها

پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از تورم ایران+ جزئیات

رشد 23 درصدی حجم مبادلات اقتصادی از پایانه مرزی میلک

زندگی مردم به ارز وابسته است/ برخی آقایان گفته‌اند دلار باید به 100 هزار تومان برسد

رشد اقتصادی بدون نفت ایران اعلام شد

ظرفیت‌های پنهان گیلان فرصتی برای رشد اقتصادی است

موافقتنامه های تجاری منجر به تکمیل زیرساخت های صادراتی می شود

قیمت دلار، یورو و پوند امروز چهارشنبه 5 دی 1403/ افزایش قیمت

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز چهارشنبه 5 دی 1403/ کاهش قیمت طلا 18 عیار و سکه امامی

زمان ثبت‌نام انتخابات فدراسیون فوتبال

واکنش الیاس حضرتی به آغاز رفع فیلترینگ/ این مسیر برای ایران ادامه دارد

ابلاغ قانون عفاف و حجاب به زمستان موکول شد؟ + فیلم

درآمدهای میلیاردی با کاشت نهال صنوبر؛ واقعیت یا رویا؟

بولران ارزهای دیجیتال تا چه زمانی ادامه دارد؟

طرح ملی اشتغالزایی در صنعت گوهرشناسی رو نمایی می‌شود

رانت واردات 750 میلیون دلار پارچه بی‌کیفیت با ارز نیما

تبیین نشست کمیسیون انرژی با حضور معاونان وزارت نفت و نیرو

تصاویر منتشر نشده از زلزله بم در بیست‌ویکمین سالروز + عکس

قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه امروز چهارشنبه 5 دی 1403/ سکه امامی ارزان شد

قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 5 دی 1403/ کاهش دسته‌جمعی قیمت‌ها+ جدول

قیمت طلا، سکه و دلار امروز چهارشنبه 5 دی 1403/ کاهش قیمت طلا 18 عیار و سکه امامی

معتبرترین تولیدکننده نهال گردو و بادام دیرگل کشور را بشناسید

نحوه برگزاری امتحانات دی ماه 1403 مشخص شد

آیا با کاشت نهال گردو می‌توان آینده مالی خود را تضمین کرد؟

راهنمای خرید جعبه آتش نشانی و انواع جعبه آتش نشانی

پراید، ساینا و 405 بیشترین خودروهای مردودی در مراکز معاینه فنی شدند!

مصرف 610 میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی

بیل کلینتون کیست؟/ از اصلاحات اقتصادی تا رسوایی‌های سیاسی و اخلاقی

نرخ دلار بازار آزاد، وزیر اقتصاد را شوکه کرد

ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص به بودجه سال 1404 کل کشور

هفتصد میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شد

رونق تجارت در مرزهای شرقی؛ گام‌های مشترک سرخس و هرات

◄ بررسی اجرای قانون تامین منابع مالی تولید و زیرساخت های راه و شهرسازی در کمیسیون اقتصادی مجلس

چشم انداز اقتصاد جهانی برای سال 2025 / به سال آینده امیدوار باشیم؟

بحران معیشتی در سایه قطعی برق

پیام رهبر انقلاب اسلامی به سی‌ویکمین اجلاس سراسری نماز

پیش بینی خوش بینانه صندوق جهانی پول درباره تورم ایران/ تورم در 5 سال آتی به 25 درصد می‌رسد!

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی