بزرگنمايي:
بازار آریا -
دنیایاقتصاد: مراسم بیست و دومین سالگرد انتشار روزنامه «دنیایاقتصاد» در ساختمان مرکزی گروه رسانهای «دنیایاقتصاد» با حضور مدیران بخشهای مختلف این گروه و همچنین جمعی از اقتصاددانان برگزار شد. (گزیدهای از تصاویر مراسم را در پایان همین گزارش میتوانید ببینید)
دکتر موسی غنینژاد، اقتصاددان، در افتتاحیه این مراسم با بیان اینکه «از روزهای نخست انتشار دنیایاقتصاد، در کنار آقای علیرضا بختیاری مدیر مسوول روزنامه حضور داشتم»، روند تولید محتوا توسط تحریریه را همواره رو به رشد و موفقیتآمیز عنوان کرد و گفت: خوشحال هستم که کیفیت روزنامه با حضور دوستان جدید ارتقا هم پیدا کرده است.
دکتر غنینژاد به نقش بیبدیل رسانه «دنیایاقتصاد» در تاریخ مطبوعات
ایران و کارنامه بینظیر آن اشاره کرد و گفت: بودن در کنار خانواده «دنیایاقتصاد» باعث افتخار من است و امیدوارم همه دوستان گروه رسانهای «دنیایاقتصاد» قدر این گوهر ارزشمند و بیبدیل را بدانند و از آن به خوبی محافظت کنند.
غنینژاد 22 سال فعالیت مستمر «دنیایاقتصاد» را مدیون نقش اصلی و کلیدی علیرضا بختیاری به عنوان بنیانگذار این رسانه و در عین حال «همراهی و پویایی تیم بزرگ مدیران، خبرنگاران، دیگر کارکنان و کارشناسان این گروه رسانهای» دانست و گفت: دوستان کلیدی دیگری هم در کنار مدیرمسوول از ابتدا حضور داشتند، از آقایان فرهت فردنیا، محمود صدری و پویا جبلعاملی یاد میکنم و از دوست ارجمندم علی میرزاخانی که نزدیک به 20 سال سردبیر «دنیایاقتصاد» بودند و فوقالعاده زحمت کشیدند.
موسی غنینژاد در پایان سخن خود تصریح کرد: «دنیایاقتصاد» شاهکار عرصه رسانه است که به نوعی از موفقیت مدل
اقتصادی اداره این مجموعه ارزشمند حکایت دارد.
توسعه محصولات «دنیایاقتصاد» با حفظ اصول و پایبندی به ارزشها
دیگر سخنران مراسم بیست و دومین سالگرد انتشار «دنیایاقتصاد»، دکتر علیرضا بختیاری مدیر مسوول این گروه رسانهای بود.
بختیاری ضمن تبریک به کل خانواده «دنیایاقتصاد» گفت: ما همواره در طول این سالها و حتی یکسال گذشته، «توسعه محصولات و تنوع بخشیدن به تولیدات رسانهای» را به عنوان نیاز مخاطبان وفادارمان، مبنای برنامهریزی و فعالیتهای خود قرار دادهایم؛ البته با حفظ اصول و خطمشی اولیه و پایبندی کامل به چارچوب کلی. به تازگی یک سرویس آنلاین نیز در تحریریه روزنامه «دنیایاقتصاد» شکل گرفته است تا محتواهای مکتوب و همچنین تصویری را در سایت روزنامه در طول روز منتشر کند. فعالیت این بخش از تحریریه «دنیایاقتصاد» باعث میشود جریان فکری و توان کارشناسی «دنیایاقتصاد»، فراتر از محدودیت زمانی «چاپ روزنامه»، به شکل آنلاین و از طریق سایت و همچنین شبکههای اجتماعی «دنیایاقتصاد»، محتواهای تحلیلی تازه را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
مدیر مسوول «دنیایاقتصاد» سه ماموریت برای اعضای تحریریه در سال جدید فعالیت روزنامه ترسیم کرد.
تقویت ارتباط تنگاتنگ با نسل جدید اقتصاددانان، اولین مطالبه علیرضا بختیاری از دبیران و خبرنگاران تحریریه بود. از نگاه بختیاری، جذب و حضور اقتصاددانان جوان در گروه رسانهای «دنیایاقتصاد» سبب غنای محصولات و محتواهای تحلیلی میشود.
او در بخش دیگری از سخنان خود، «توقف روند رشد کمی و کیفی با تصور تحقق موفقیت» را گام اول نزول عیار تولید محتوا توصیف کرد و گفت: شما خانواده بزرگ «دنیایاقتصاد» نباید هرگز تصور موفقیت مطلق را داشته باشید بلکه لازم است همواره با شناسایی ذائقه در حال تغییر مخاطبان، نسبت به «واکنش در خور» به آن آماده باشید و برای پوشش نیاز رسانهای آنها تلاش کنید.
ماموریت سوم تحریریه «دنیایاقتصاد» از نگاه مدیر مسوول در آستانه بیست و سومین سال فعالیت و انتشار روزنامه، فراهمسازی زمینه رشد خبرنگاران و همچنین نیروهای تازهنفس است که میتواند به پویایی و موفقیت مجموعه کمک کند.
مدیرمسوول «دنیای اقتصاد» در پایان سخنان خود، از تلاشهای تمامی اعضای گروه رسانهای تقدیر کرد و گفت: لازم است از همه دوستانی که از ابتدای انتشار روزنامه در کنار ما بودند، حاضرین و غایبین، تشکر کنم. به ویژه از آقای دکتر موسی غنینژاد که همواره در کنار ما حضور داشتند و در «انسجام فکری» مجموعه موثر بودند و همچنین آقای علی میرزاخانی که زحمت کشیدند و اجرا کردند. موفقیت «دنیایاقتصاد» مرهون تلاشهای همه شما عزیزان است. امیدوارم با حفظ چارچوبها و تمرکز بر توسعه و نوآوری، بتوانیم همچنان به عنوان یک رسانه پیشرو در کشور به راهمان ادامه دهیم.
مرز باریک «خطمشی» و «انعکاس صداها»
پویا جبلعاملی، سردبیر «دنیایاقتصاد» نیز در جشن بیست و دومین سالگرد انتشار روزنامه، از مرز باریک «حفظ خطمشی» و «مسوولیت رسانه» در بیان دیدگاههای مختلف پیرامون موضوعات مهم گفت.
سردبیر روزنامه «دنیایاقتصاد» تصریح کرد: فعالیت روزنامهنگاری همکاران من در تحریریه، بسیار سخت است؛ سخت از این بابت که همواره باید «خطمشی» دنیایاقتصاد را در تولید محتوا مدنظر داشته باشیم و رنگ اصلیمان در فعالیتهای رسانهای را حفظ کنیم اما از طرف دیگر باید بپذیریم که رسانه یعنی تریبونی برای همه تفکرات و اندیشهها و پرهیز از سانسور صداهای متفاوت و حتی متضاد از اصولی که به آن پایبندیم. سختی این کار شبیه بندبازی است که اگر نسبت به حفظ تعادل هوشیار نباشیم دچار آسیب خواهیم شد.
پویا جبلعاملی به محصول جدید روزنامه «دنیایاقتصاد» در قالب تبدیل سایت روزنامه به وضعیت تولید آنلاین محتواهای تحلیلی به شکل مکتوب و ویدئویی اشاره کرد و گفت: نوآوریهای «دنیایاقتصاد» حاصل راهنماییهای آقای بختیاری، مدیرمسوول روزنامه است و اگر پیگیریها و پشتیبانیهای او نبود، توسعهها در گروه اتفاق نمیافتاد.
او در عین حال از تحریریه روزنامه «دنیایاقتصاد» و همین طور سایر قسمتهای گروه رسانهای «دنیایاقتصاد» در پیشبرد اهداف و پروژههای جدید تقدیر و تشکر کرد.
«دنیایاقتصاد» مهمترین نهاد رسانهای کشور است
حسن نمکدوست، استاد و پیشکسوت روزنامهنگاری که در حال حاضر مشاور مدیر مسوول «دنیایاقتصاد» است، نیز دراین مراسم، «دنیای اقتصاد» را مهمترین نهاد رسانهای کشور توصیف کرد و گفت: امروز فضای رسانهای کشور در وضعیتی قرار گرفته که به شدت رنجور است بهطوریکه حتی تعداد داوطلبان برای تحصیل در رشته روزنامهنگاری به شدت کاهش پیدا کرده است؛ این بخشی از چالشهای کار و فعالیت در اکوسیستم رسانهای است. اما در مقابل، شاهد هستیم که گروه رسانهای «دنیایاقتصاد» نمونهای بیمانند در تاریخ مطبوعات پساز انقلاب محسوب میشود و این موفقیت در حالی حاصل شده که این رسانه کاملاً خصوصی است. از این رو، «دنیایاقتصاد» میتواند برای تغییر شرایط اکوسیستمی که در آن روزنامهنگاری در حال محو شدن است، تلاش موثر کند. هیچ نهادی جز «دنیایاقتصاد» نمیتواند این مسوولیت را برعهده بگیرد./