بازار آریا

آخرين مطالب

بهترین نتایج پایداری چگونه حاصل می‌شود؟ گزارش ویژه

بهترین نتایج پایداری چگونه حاصل می‌شود؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی سال 2024 به آخرین روزهای خود رسیده و نیاز به بازنگری در استراتژی‌‌‌های پایداری کسب‌وکارها احساس می‌شود؛ به‌‌‌ویژه از آن رو که برخی از اتفاقات امسال مانند انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌‌‌جمهور جدید ایالات متحده باب میل بسیاری از هواداران پایداری و دوستداران محیط‌‌‌زیست و جامعه نبوده است.
واقعیت آن است که به‌رغم حرکت‌‌‌های جهانی به سمت اقتصادی پایدارتر که به محیط‌‌‌زیست و جامعه توجه بیشتری کند، همچنان نگاه غالب بازار به سودآوری و جنبه‌‌‌های اقتصادی کسب‌وکار است. این وضعیت، فعالان را به بازنگری در پایداری و شناسایی دوباره ضعف‌‌‌ها و قوت‌‌‌های نگاه موجود به آن واداشته است. شاید از این طریق بتوان رویکردی مناسب‌‌‌تر برای هواداران پایداری و فعالان کسب‌و‌کار پیشنهاد داد.
ساده‌‌‌سازی پیام
شکی نیست که پایداری و توجه به اثرات گوناگون فعالیت کسب‌و‌کارها بر محیط‌‌‌زیست و جامعه، می‌تواند درکی بهتر از شرایط جهانی و مسوولیت‌‌‌های سازمانی فراهم کند. روندهای بزرگی مانند تغییرات اقلیمی، افزایش تنش‌‌‌های آبی و کشاورزی، درگیری‌‌‌های ژئوپلیتیک و اختلال در فعالیت زنجیره‌‌‌های تامین، بسیاری از مدیران و فعالان کسب‌و‌کار را نیز به سمت تفکر پایداری سوق داده است. اما شاید مشکل را بتوان در پیچیده شدن بیش از حد استدلال‌‌‌ها یافت.
در سال‌های اخیر، پایداری اقتصادی و کسب‌و‌کار، از جنبه مدیریت ریسک مالی، حاکمیت شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ جامعه، افزایش شفافیت و ارائه گزارش‌‌‌های عملکردی به افکار عمومی، پیشرفت‌‌‌های فناوری، راهکاری برای کاهش نابرابری‌‌‌های اجتماعی و پیشبرد شمول‌‌‌گرایی و دموکراسی بحث شده است. این پیچیدگی روزافزون از یکسو، ممکن است به جای افزایش درک از پایداری و اهمیت آن، باعث سردرگمی شده باشد. از سوی دیگر، حتی متخصصان این حوزه نیز با چالشی بزرگ برای جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌های گوناگون و پیشنهاد مقررات مناسب مواجه شده‌‌‌اند.
راهکاری که به ذهن می‌‌‌رسد، ساده‌‌‌سازی روایات است. مشتریان و شهروندان به دلیل اثراتی که رفتارهای خرید و مشارکت‌‌‌های اجتماعی-سیاسی آنها دارد، نیازمند درک ساده پایداری هستند. پایداری می‌تواند به سادگی مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی و زیست‌‌‌محیطی، کاهش پیامدهای فعالیت خود بر دیگران یا اطمینان از استمرار فعالیت‌‌‌های اقتصادی و حفظ کیفیت زندگی نسل‌‌‌های آینده تعریف شود. هر قدر که تعاریف ساده‌‌‌تر شود، درک و انتقال آن به مشتریان و شهروندان نیز راحت‌‌‌تر می‌شود، داده‌‌‌ها و شواهد کافی را به سادگی می‌توان جمع‌‌‌آوری کرد و کار سیاستگذاری نیز بهتر پیش می‌رود. کسب‌و‌کارها نیز اگر نتوانند به سادگی موضع پایدار خود را برای ذی‌نفعانشان تشریح کنند، از یکسو فرصت تبلیغ اقدامات خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر، شاید نتوانند همفکرترین ذی‌نفعان را به سمت خود جذب کنند و از همکاری‌‌‌های آنها بهره‌‌‌مند شوند.
تغییر ذهنیت سهامداران
در سال‌های اخیر، مشتریان، کارکنان و سرمایه‌گذاران گرایش زیادی به سمت پایداری و همکاری در ساخت آینده‌‌‌ای سبزتر نشان داده‌‌‌اند. نظرسنجی‌‌‌های مختلف نیز این موضوع را تایید کرده است. در این میان، به دلیل اهمیت سرمایه‌گذاران در تصمیمات کسب‌و‌کارها، روی آنها متمرکز می‌‌‌شویم. دو خطای به ظاهر متضاد ولی متقابل و مکمل در بحث سرمایه‌گذاری وجود دارد که در صورت غفلت، بر کیفیت تصمیم‌گیری‌‌‌ها اثر می‌‌‌گذارد. نخستین خطا، اهمیت دادن بیش از حد به سودآوری و دومین خطا بی‌‌‌توجهی بیش از حد به سودآوری است. سرمایه‌گذاران در معرض خطای نخست هستند و هواداران پایداری در معرض خطای دوم.
میلتون فریدمن، اقتصاددان قرن بیستم و هوادار سرمایه‌‌‌داری بازار آزاد، زمانی نوشت که «مسوولیت اجتماعی کسب‌و‌کارها افزایش سود است.» او هر نوع مسوولیت دیگری را رد می‌‌‌کرد و اعتقاد داشت که افزایش سودآوری و بهترین بودن در هر فعالیتی، خود به خود مشکلات جامعه را نیز حل می‌کند و به افزایش کیفیت زندگی همگان منجر می‌شود. هنوز هم بسیاری از مدیران و سرمایه‌گذاران سنتی چنین نگاهی دارند. شاید در زمان و شرایطی خاص، توصیه فریدمن بهترین راهنمای اقتصادی و کسب‌وکار بوده باشد. با این حال، در سال‌های اخیر و به دنبال افزایش بحران‌های زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی، شاهد بوده‌‌‌ایم که عملا توجه صرف بر سودآوری، اغلب منجر به کاهش سودآوری شده است!
خطای دوم، از آن سوی بام افتادن است. پایداری نباید مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی به بهای از دست رفتن درآمدها و سودآوری باشد. پایداری کسب‌وکار به معنای اتخاذ راهکارهای سودآوری بدون آسیب به ذی‌نفعان(جامعه و محیط‌‌‌زیست) و بدون فدا کردن ظرفیت سودآوری در آینده است. نادیده گرفتن سودآوری، فراموش کردن مساله است. بهترین تصمیمات پایداری، آنهایی هستند که با استفاده از فناوری‌‌‌های جدید یا نوآوری‌‌‌ها و تفکر خلاقانه، بهبودی در روش‌ها یا محصولات ایجاد شود که نفع آن همزمان به کسب‌و‌کار و ذی‌نفعان آن برسد.
همکاری به جای رقابت
در نهایت، با آنکه استراتژی‌‌‌های پایداری می‌توانند مانند یک مزیت رقابتی برای کسب‌و‌کارها باشند و با آنکه دولت‌‌‌های مختلف جهان در حال ارائه مقررات جدید برای مسوولیت‌‌‌پذیر کردن شرکت‌ها هستند، پایداری اقدامی خودجوش و جمعی است. زمانی بهترین نتایج از تغییر نگاه جوامع به فعالیت‌‌‌های اقتصادی و مسوولیت‌‌‌پذیری حاصل می‌شود که گروه‌‌‌های مختلف به همکاری با یکدیگر بپردازند، استراتژی‌‌‌ها و تصمیمات کسب‌و‌کارها بر اساس اشتیاق و میل آنها اتخاذ شوند و پیوند منافع فردی و جمعی درک شود.
منبع: Trellis

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1230954/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار وزیر خارجه عراق درباره سوءاستفاده داعش از هرج و مرج سوریه

ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره کمک کره شمالی به روسیه در جنگ با اوکراین

وقوع یک حادثه امنیتی در فلسطین اشغالی

میقاتی: اسرائیل هرروز آتش‌بس را نقض می‌کند

نقد یک نماینده مجلس: نگاه نظام سیاسی عامل بحران انرژی در کشور است

تاکید آلمان بر احترام به تمامیت ارضی سوریه/ اشغال بلندی‌های جولان نقض قوانین بین‌المللی است

23 شهید در حملات شبانه‌روز گذشته اسرائیل به غزه

قطع برق این برنامه تلویزیونی روی آنتن زنده!

پیام دکتر «حسین میرمحمدصادقی» به فعالین تولیدی و اقتصادی

رتبه‌بندی واحدهای تولید خوراک دام، طیور و آبزیان

تاجر تراز

پتانسیل‌های همکاری اقتصادی ایران و مصر

موانع توسعه ریلی

بانک مرکزی سوریه چند تن طلا ذخیره دارد؟

موافقت کابینه نتانیاهو با جابجایی مهمات مورد نیاز تشکیلات خودگردان فلسطین

پژو پارس 290 میلیون تومان شد

درگیری نظامیان یمنی با ناوهای آمریکایی در دریای سرخ

هر رنگ مواد غذایی چه حسی در شما ایجاد می‌کند؟

سفر به مصر/ گامی در راستای احیا و‌تقویت روابط تهران و قاهره

فعالان اقتصادی با پرداخت بموقع مالیات در عمران استان نقش آفرین بوده اند

در دیدار معاون راهبردی رئیس جمهور با سفیر ژاپن چه گذشت؟

جزئیات طرح‏‏‌های «پروایر» و «جنگل‏‏‌باد»؛ فاز «صفر» ‌گذار از آلودگی

شیوع آنفلوآنزای مرغی در کالیفرنیا/ وضعیت اضطراری اعلام شد

تورم نقطه‌ای آبان‌ اعلام شد / تورم سالانه به کف 4 سال گذشته رسید

بررسی کاهش تحریم ها علیه سوریه بعد از سقوط دولت بشار اسد

آتش‌سوزی در استادیوم حلب سوریه/ علت چه بود؟

حفظ محیط‌زیست در گرو مشارکت جامعه

انرژی خورشیدی؛ راه‏‏‏‏‌حل بحران برق ایران

آلاسکا؛ تشنه حفاری بیشتر؟

آلودگی هوا؛ بلای سلامت جان و روان

اصلاح بانکداری ایران از لنز کتاب «Too Big to Fail»

تامین ارز واردات از 50.8میلیارد دلار گذشت

رشد 45درصدی وصول درآمدهای مالیاتی

اهداف سیاست ارزی جدید

رصد رالی ارز و تورم

تولید 30‌هزار مگاوات برق از محل انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر تا پایان دولت چهاردهم

پایان پاییز در محدوده سبز

آمار معاملات روزانه بازار سهام - 1403/09/29

بهترین نتایج پایداری چگونه حاصل می‌شود؟

عملکرد بهتر شرکت‌ها با حضور بیشتر زنان در هیات‌مدیره

«در سایه سرو» ایرانی در فهرست انیمیشن‌های اسکار

هشدار رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا درباره عدم تخصیص ارز

کدام وزیری فرق پیانو و هارپ را می‌داند؟

مشکل جدایی

موسیمانه به دنبال برد

دربی در آزادی؟

بهترین‌ها؛ ورژن دوحه

مشروعیت سیاسی و گذار انگلستان به سلطنت مشروطه

سیاه و سفید انحصار بازار

زنجیره فولاد - 1403/09/29

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی