بازار آریا

آخرين مطالب

بنیاد مهم سینمایی چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟

روزهای مه‌آلود فارابی گزارش ویژه

روزهای مه‌آلود فارابی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : بنیاد سینمایی فارابی که وارد پنجمین دهه عمر خود شده چند سالی است با اماواگرهای زیادی بر سر بود و نبودش یا نحوه عملکردش مواجه شده است. حاشیه‌های متعدد این مجموعه از بُعد مالی و غیرمالی گاهی چنان بحث‌برانگیز شده که ماهیت وجودی بنیاد را در تیررس انتقادها قرار داده و از آنجا که سینماگران زیادی نسبت به برخوردهای خودی و ناخودی مدیران آن گله‌ داشتند، تعطیلی بنیاد سینمایی فارابی یکی از پیشنهادهای پرتکرار آنها در این سال‌ها بوده است. اما حالا مدیران جدید هم بر حکمرانی نرم در سینما تاکید می‌کنند و هم بر ضرورت بازنگری جدی در فارابی. پرسش این است که این دو چگونه قرار است در چنین مجموعه‌ای اجرا شوند؟
به گزارش ایسنا، بنیاد سینمایی فارابی که بیش از 40سال از تاسیس آن می‌گذرد، در دهه‌های مختلف با عناوین پرطمطراقی همچون «نهاد ملی سینما» از آن یاد می‌شده و با تشکل‌ها، نهادها و مراکز ملی و سینمایی مهمی در برخی کشورهای دنیا هم‌تراز دانسته می‌شد. اما در سینمای ایران و بخصوص در چند سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین مجموعه‌های سینمایی دولتی شناخته می‌شود.
این بنیاد، طبق روایت سیدمحمد بهشتی، از موسسان بنیاد سینمایی فارابی که از سال 1362 تا 1372 مدیریت آن را برعهده داشت، سال 62 با همراهی محمدمهدی دادگو، محمد آقاجانی، عبدالله اسفندیاری، علیرضا شجاع نوری، مجید مسچی، مهدی یزدانی، التفات شکری‌آذر و ایرج تقی‌پور شکل گرفت.
بهشتی سال‌ها قبل در این زمینه گفته بود:‌ در آن سال‌ها فعالیت گسترده در زمینه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه سینما انجام شد و طبق این برنامه‌ریزی‌ها لازم بود نهادی شکل بگیرد که وظیفه حمایت از سینمای ایران را برعهده بگیرد. این نهاد قرار بود دولتی نباشد، بدین معنا که تابع قوانین و مقررات دولتی نباشد و اساسا چهره‌ دولتی نداشته باشد.به گفته او، قبل از انقلاب اساسنامه باشگاه فارابی به‌عنوان «سینما تک» طراحی شده و مصوب شورای عالی فرهنگ دوره خودش بود. اساسنامه‌ اجازه می‌داد که بندهای آن تغییر کند تا براین اساس بنیاد فارابی به عنوان بازوی حمایت از سینمای کشور فعال شود.
بهشتی در آن مقطع امیدوار به رسیدن روزی بود که بنیاد سینمایی فارابی نباشد و درواقع سینمای ایران به وجود چنین بنیادی احتیاج نداشته باشد؛ اما الان پس از گذشت بیش از چهار دهه نه تنها این بنیاد همچنان پابرجاست بلکه در بسیاری از دوره‌های مدیریتی صرفا به بازوی اجرایی منویات دولت در سینما بدل شده، تا جایی که تنها پایگاه جدی سینمای دولتی برای عملی کردن شعارهای سیاسی و اجتماعی و ایدئولوژیک بوده است. مصداق این مساله تولیدات همین سه سال اخیر است که قطعا کیفیت برخی از آنها جای بحث و بررسی فراوان دارد.
البته با گزارشی که مجید زین‌العابدین، مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی، در آخرین روز فعالیت رسمی دولت سیزدهم منتشر کرد، فرصت بهتری برای بررسی دقیق‌تر عملکرد فارابی در سه سال گذشته فراهم شده است. اما شاید بد نباشد مسائل دیگری هم از دو سال ابتدایی بنیاد روشن شود، به‌خصوص از روزهایی که ماجراهای فارابی در دولت سیزدهم با انتصاب یک سری چهره غیرسینمایی از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، معاون ستاد اجرایی فرمان امام و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی آغاز شد. در آن روزها برخی این انتصاب‌ها را به فال نیک گرفتند تا مسیری برای سرمایه‌گذاری نهادهای ثروتمند در سینما باز شود، ولی به طور رسمی و شفاف اعلام نشد که دستاورد حضور این مقامات در بنیاد سینمایی فارابی چه بود.
با تمام اتفاق‌هایی که نه تنها در سه سال اخیر بلکه در سال‌ها و دهه‌های گذشته در این مجموعه مهم سینمایی رخ داده، بنیاد سینمایی فارابی به جایی رسیده که برخی اهالی سینما معتقدند باید تعطیل شود، چرا که حتی در مهم‌ترین اهداف تعریف‌شده‌اش، همچون حمایت از سینمای کودک و نوجوان، موفق عمل نکرده و بیشتر به بنگاهی برای تولید انحصاری یا مشترک فیلم‌های چند‌ده‌میلیاردی استراتژیک، آن هم بدون مخاطب انبوه، تبدیل شده است. آنها همچنین از برخوردهای سلیقه‌ای با فیلم‌نامه‌هایشان شکایت دارند.
چند روز قبل فرزاد موتمن با یادآوری خاطراتش از 20فیلم‌نامه‌ای که هیچ‌گاه در اولویت فارابی قرار نگرفت، گفته بود: از نظر من بنیاد سینمایی فارابی باید تعطیل شود چون در سال‌های مختلف تهیه‌کننده ده‌ها فیلم بی‌مصرف شده که حتی نتوانسته آنها را اکران کند.
حالا در دولت جدید و با تغییر مدیران، بار دیگر سرنوشت این نهاد سینمایی، سکانداری آن و مسیری که در پیش خواهد گرفت مورد بحث قرار گرفته است. این روزها شنیده می‌شود که قرار است بنیاد سینمایی فارابی به شکلی جدی‌تر در قامت یک کمپانی عمل کند تا محصولاتش آثاری پرخرج و کم‌بازده و شکست‌خورده نباشند.
رائد فریدزاده که پس از پایان ماموریت مجید زین‌العابدین، مهدی سجادی را به عنوان سرپرست منصوب کرده، معتقد است: «فارابی درخت تنومند سینمای ایران است و به‌حتم با مرور زمان، بیش از پیش می‌توان به اصالت آثار فارابی پی برد.»
او تاکید کرده است: «بازنگری جدی در برخی مسائل بنیاد سینمایی فارابی از نیازهای مهم و مبرم امروزش شمرده می‌شود و باید نگاه ملی آن را با همت و اراده دوستان حاضر در فارابی و اساتید سینمایی تعمیم داد.»
رئیس سازمان سینمایی این اظهارات را در حالی مطرح کرده که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لزوم حکمرانی نرم در سینما سخن گفته و ابراز امیدواری کرده که در دوران جدید «سینمای اندیشه‌ورز تقویت شود. البته نه به این معنا که همه فیلم‌ها فلسفی باشند، بلکه بنیه فکری در سینمای ایران تقویت شود و طعم تفکر را به آن منتقل کنیم.»
با این تاکیدها و با توجه ویژه‌ای که شنیده می‌شود وزیر ارشاد بر انتخاب مدیرعامل فارابی دارد، به نظر می‌رسد مسیر حرکت این بنیاد سینمایی در بخش‌های مختلف باید دستخوش تغییرات زیاد شود تا شعارها و امیدهای مدنظر مدیران سینما مجال خودنمایی پیدا کنند.
--> اخبار مرتبط درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه فوق‌‌‌العاده بررسی بازار سرمایه‌‌‌ توصیه رییس سازمان پدافند غیرعامل خطاب به وزیر نفت منابع بانک‌های مناطق آزاد در هرمزگان قابل استفاده نیست اصلاحات به جای آرایش بودجه مدل نفت‌زدایی از بودجه

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1219528/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفت‌وگوی مقامات ایران و تاتارستان درباره حادثه دانشگاه کازان

در هم تنیدگی دین و نشانه های تمدنی ایران

تظاهرات حامیان الحاق گرجستان به اتحادیه اروپا در تفلیس / درگیری معترضان با پلیس

اختصاص اعتبارات جدید برای تملک «فلک‌الافلاک» و اجرای راه‌آهن؛ اهداف عملیاتی توسعه لرستان احصا شد

نگرانی از وخامت اوضاع در حلب و ادلب/ همکاری ارتش روسیه در عملیات علیه حملات تروریستی این کشور

ادعاها درباره تلاش عربستان برای تقویت روابط با ایران

افزایش آتش‌سوزی در منابع طبیعی ایران/ کدام منطقه رکورد زد؟

هیاتی از حماس به قاهره سفر می‌کند

راه‌حل «غیردستوری» اروپا جواب داد؛ بازارسازی برای هوای پاک

برقراری پروازهای مستقیم کیش دوشنبه کیش

امانی: هیچ تقاضای آتش بسی از طرف حزب الله رخ نداد/ این صهیونیست‌ها بودند که نیاز به آتش‌بس داشتند

بیش از 200 تروریست سوری در حلب از پا درآمدند

ادامه تجمعات اعتراضی در گرجستان/ درخواست سفارت ایران در این کشور از هموطنان

عرضه اولیه، رشد اقتصادی و بازارهای مالی

ترامپ استقلال فدرال رزرو را تهدید می کند؟

«اوکونجو ایویلا» دوباره سکاندار سازمان جهانی شد

دفاع از فلسطین ادامه دفاع از حق ولایت است

امانی: صهیونیست‌ها نیاز به آتش‌بس داشتند

ناآرامی در گرجستان/ توصیه مهم سفارت ایران در تفلیس به شهروندان ایرانی

سهم فولاد خوزستان در تامین بازار فولاد میانی

سایه بی‌برقی بر آمار فولادی‌ها

تابلوی هفته - 1403/09/10

کاهش خسارت هک‌های کریپتو در 2024

موتور رشد و جذابیت اتریوم

رویداد مشترک هنری دانشگاه اسپانیایی و گالری ایرانی

این امباپه بی‌خطر

شتاب قیمت‌ها در قاره سبز

وزارت نیرو پیگیر پرداخت طلب پیمانکاران

آمار معاملات هفتگی - 1403/09/10

ناجی ارزی صنایع بورسی

ساختن و حفظ زندگی چندبعدی خود شما

یادداشت‏‌های کوتاه از یک معلم مذاکره

وقتی تمام‌قد پشتیبان کارکنان هستید

انتقاد شارون استون از ساده‌لوحی مردم آمریکا

نمایش فیلم تئاتر «روز رستاخیز» در خانه هنرمندان

روزهای مه‌آلود فارابی

تاریخ‌سازی نوجوان ایرانی

پرسه سگ در زمین تمرین!

بدون طارمی و سردار چه داریم؟

ادعا یا توانایی؟

موانع وام‌دهی به زنان خانه‌دار

زنجیره فولاد - 1403/09/10

بازار جهانی - 1403/09/10

پلیمر خاورمیانه - 1403/09/10

بازار آتی - 1403/09/10

بهینه‏‏‌سازی مصرف با گواهی صرفه‏‏‌جویی برق

تاکید بخش خصوصی یزد بر لزوم تقویت جایگاه اندیشکده‌‌‌ها

مرکز شتاب صادرات در تبریز

بازار سفارش آنلاین غذا چشم‏‏‌انتظار انحصارزدایی

اتصال به فیبر نوری؛ از هدف تا عمل

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی