بازار آریا

آخرين مطالب

دنیای اقتصاد گزارش می‌دهد؛

نقشه‌راه خودروسازان برای هزینه‌کرد درآمدها/ چرا دو خودروساز تصمیم گرفتند بدهی خود به قطعه‌سازان را بپردازند؟ اقتصاد ایران

نقشه‌راه خودروسازان برای هزینه‌کرد درآمدها/ چرا دو خودروساز تصمیم گرفتند بدهی خود به قطعه‌سازان را بپردازند؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - همراه با رشد میانگین 30 درصدی قیمت خودرو در هفته گذشته، حالا قطعه‌سازان هم خواستار پرداخت مطالبات خود از سوی دو شرکت خودروساز شده‌اند؛ هر چند که مدیران عامل خودروسازی‌ها نیز تلویحا به این خواسته پاسخ مثبت داده‌اند که دلیل آن، بر جبران کسری تولید متمرکز است.
به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، مهمترین خبر هفته‌ای که گذشت در حوزه خودرو را شاید بتوان اعلام سودآوری از سوی دو خودروساز دانست؛ موضوعی که اما و اگرهای بسیاری را در پی دارد؛ اما داستان هر چه که باشد، حالا همراه با رشد میانگین 30درصدی قیمت خودرو در هفته گذشته، قطعه سازان نیز خواستار پرداخت مطالبات خود از سوی دو شرکت خودروساز شده‌اند.
در گزارشی که به تازگی از سوی انجمن قطعه سازان همگن کشور منتشر شده، بدهی جاری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به زنجیره تامین ساخت خودرو به 450 همت رسیده است؛ به خصوص اینکه عنوان می‌شود که کاهش تولید در مهرماه سال جاری، به دلیل عدم تامین قطعات مورد نیاز در خطوط تولید بوده است.
حالا اما مدیران دو شرکت خودروساز در جلسه‌ای با قطعه‌سازان کشور وعده داده‌اند که منابع حاصل از افزایش قیمت خودرو را صرف پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان خواهند کرد.
در این زمینه مدیرعامل ایران خودرو به درآمد 5 هزار میلیارد تومانی از طریق افزایش قیمت خودرو و تامین از بانک‌ها در 20 روز آینده اشاره و اظهار کرده که از این میزان، 3 همت از افزایش قیمت و 2 همت از بانک‌ها تامین شده و یک ریال از این افزایش، در هیچ جا به جز زنجیره تامین هزینه نخواهد شد.
اظهارات وی در شرایطی است که به گفته برخی از قطعه‌سازان، به دلیل رشد بدهی تولیدکنندگان خودرو به زنجیره تامین ساخت خودرو، عرضه قطعه به خط تولید با کاهش چشمگیری مواجه بوده و ترجیح قطعه‌سازان به فروش قطعات به بازار آزاد است و البته دلایل آن نیز دستیابی سریعتر به نقدینگی، قیمت بالاتر، ریسک کمتر و همچنین انعطاف پذیری بیشتر عنوان می‌شود.
یک فعال صنعت قطعه در این زمینه به خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد می‌گوید: خودروسازان به دلیل قراردادهای بلندمدت و فشارهای دولتی، قطعات را با قیمت‌های پایین‌تر خریداری می‌کنند، در حالی که قطعه‌ساز می‌تواند همان قطعات را با سود بالاتری در بازار به فروش برساند.
تولید خودرو در هشت ماهه گذشته چندان تعریفی نداشته و حتی در شهریورماه ایران‌خودرو با افت 9 درصدی در تولید سواری و سایپا نیز با کاهش 11 درصدی مواجه شدند و البته در آبان ماه نیز تولید روند کاهشی داشته است.
حالا به نظر می‌رسد خودروسازان برای جبران کسری تولید به همراهی قطعه‌سازان نیاز دارند و این در شرایطی است که بدهی سنگین تولیدکنندگان خودرو به واحدهای قطعه‌سازی، مانع اصلی در این زمینه است.
بر این اساس مدیران عامل دو شرکت، خواستار عرضه قطعات مورد نیاز خطوط تولید از سوی قطعه‌سازان شدند و به آنها وعده پرداخت بدهی‌ها را نیز داده‌اند.
--> اخبار مرتبط پیش‌بینی رشد‌ تیراژ خودروسازان به 4500 دستگاه در روز تا پایان آبان واکاوی محرک‏‏‌های نزولی قطعه‏‏‌سازان تولید و تیراژ دستوری نیست سه آسیب مطالبات معوقه قطعه‌سازان به خودروسازی پیشنهاد آزادسازی شش ماهه قیمت خودرو

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1218905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای “ سهمیه کارت آزاد جایگاه‌ تمام شده است” چیست؟

سرما در استان تهران

قیمت نفت ساز کاهشی زد

ثبت 58 هزار گزارش تخلف فرار مالیاتی در سامانه سوت‌زنی

فرمانده جنگ اقتصادی ترامپ کیست؟

برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان 78 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم!

سلاح‌ورزی: بازگشت ترامپ زنگ خطر جدی برای اقتصاد ایران است!

ظرفیت‌های مغفول مانده کردستان در مسیر توسعه اقتصادی و اشتغال احیا شود

دولت آماده کمک به کردستان است

علت اتمام سهمیه سوخت برخی از کارت‌های جایگاه‌های سوخت چیست؟

مهم‌ترین دلیل موفقیت دولت پزشکیان از زبان ابطحی

روز نسبتا آرام در بازار سکه و طلا؛ دلار در آستانه فتح کانال بالاتر قرار گرفت

بازار اجاره روی سبز خود را به مستاجران نشان داد

فرصت‌سازی جنگ غزه برای تهران و ریاض

واکنش فرزند سیدحسن نصرالله به آتش‌بس لبنان

بهره‌برداری از 3 طرح جمع‌آوری گازهای همراه تا پایان سال

نشست وزارتی اوپک‌پلاس به تعویق افتاد

قطعنامه ضد ایرانی تأثیری بر اقتصاد ایران ندارد

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا امروز پنجشنبه 8 آذر

تهدید ترامپ علیه این 2 کشور

اولین تصویر از امید عالیشاه بعد از بستری در بیمارستان

قیمت طلا، سکه و ارز 8 آذر 1403؛ مرز مقاومتی سکه شکست

مذاکرات ژنو قیمت دلار را به کدام سو می‌برد؟

لحظه دستگیریِ زورگیرانِ پارک‌وی + فیلم

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت منصوب شد

تحقق بیش از 94 درصد از تعهدات درآمدی خراسان‌جنوبی از محل مالیات‌ها

عزیزی: تقویت روابط ایران و الجزایر در حوزه‌های اقتصادی ضرورت دارد

کشورهای اسلامی باید به جنایات رژیم‌صهیونیستی واکنش مناسب نشان دهند

آمار تعاونی های کشور به 102 هزار رسید

متن نامه تاج به رئیس AFC درباره میزبانی مسابقات رسمی

برون‌رفت از چالش ناترازی با استفاده از ظرفیت‌های دیجیتالی

قیمت دلار، یورو و پوند امروز پنجشنبه 8 آذر 1403

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز پنجشنبه 8 آذر 1403+ جدول

ممنوعیت تعلیم رانندگی در این خیابان‌های تهران

خبر زاکانی از زمان راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در تهران

قیمت طلا، سکه و دلار امروز پنجشنبه 8 آذر 1403+ جدول

ماجراجویی در رم؛ تجربه‌هایی که شما را شگفت‌زده می‌کنند

تبیین تلاش‌های ملی برای پایداری جریان گاز کشور

قیمت نفت کاهش یافت

نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند

خبر تازه برای متقاضیان دریافت وام فرزندآوری

بازدید از گران‌ترین خانه جهان/ سفر نیمروزه آخر هفته در پاییز بدون تعطیلات

سفری به گران ترین خانه جهان

طلا پشت چراغ قرمز ماند!

ایران با قطع سواپ در عمل جا را برای دیگر رقبا بازکرد

ظرفیت 5 میلیارد دلاری فاینانس در اختیار توسعه تجدیدپذیرها

مصوبه ترخیص درصدی کالاها از گمرکات تمدید شد

قالیباف: منتظریم ببینیم دولت جدید آمریکا در عمل چه می‌کند

نوسانات بازار ارز موقتی است

پزشکیان: کلاس‌های درس 45 نفره خیلی هم خوب است+ فیلم

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی