بازار آریا

آخرين مطالب

صورت‌های مالی خودروسازان چه پیامی دارد؟

نیش‌ترمز زیان خودرویی اقتصاد ایران

نیش‌ترمز زیان خودرویی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای سه خودروساز بزرگ نیمه‌دولتی که به بورس ارائه شده است از روند کند کاهش زیان‌دهی در شرکت‌های مذکور حکایت دارد. زیان‌دهی خودروسازان نسبت به 6ماه سال گذشته 65درصد کاهش یافته است، حال آنکه زیان انباشته (غیرتلفیقی) نیز تا انتهای مهرماه امسال با ضرباهنگی کند به 208همت رسیده است. خروج خودروهای زیان‌ده از خط تولید و افزایش تیراژ محصولات سودده، کاهش هزینه‌های تولید و در نهایت افزایش واردات خودرو توسط خودروسازان از مهم‌ترین دلایل کاهش زیان عنوان می‌شود.
طبق گزارش سه شرکت بزرگ خودروساز در سامانه کدال، مجموع زیان انباشته ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (غیرتلفیقی) تا انتهای مهرماه سال‌جاری به بیش از 208همت رسیده است. طبق این گزارش، همچنین زیان‌‌‌دهی خودروسازان بزرگ کشور در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش قابل‌توجه 65درصدی مواجه بوده است. بر این اساس، خودروسازان نیمه‌‌‌دولتی از ابتدای امسال تا انتهای مهرماه 11همت زیان‌‌‌ داشته‌‌‌اند. این در شرایطی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 31 همت بوده است که نشان از کاهش 65درصدی زیان آنها دارد.
کاهش شیب زیان‌‌‌دهی خودروسازان بزرگ کشور در شرایطی رخ داده که طی 18ماه گذشته هیچ قیمت‌گذاری جدیدی برای محصولات خودرویی انجام نشده و فریز قیمتی فشار زیادی به نقدینگی این شرکت‌ها وارد کرده است.
البته زیان‌انباشته خودروسازان در آمار سه‌ماه ابتدایی امسال (که گزارش آن در «دنیای‌اقتصاد» منتشر شد) 245هزار و 500میلیارد تومان اعلام شده بود. آماری که در انتهای بهار امسال منتشر شد، آمار تلفیقی بود، به این معنا که سود و زیان شرکت‌های زیرمجموعه و تجاری که از قضا زیان‌‌‌دهی زیادی هم دارند، در آن منظور شده بود، اما در اطلاعات 6ماهه، خودروسازان آمار تلفیقی ارائه ندادند و زیان انباشته 208‌هزار و 340میلیارد و 558میلیون تومانی ذکرشده تنها مربوط به شرکت‌های مادر است. بنابراین تغییر رقم زیان انباشته در مهرماه نسبت به بهار به دلیل حذف شرکت‌های زیرمجموعه از محاسبات است. اما اگر تنها شرکت‌های مادر را در نظر بگیریم، تا انتهای سال 1402 مجموع زیان انباشته آنها 186‌هزار و 414میلیارد و 239میلیون تومان بوده که در انتهای مهرماه این رقم به 208‌هزار و 340میلیارد و 558میلیون تومان رسیده و رشد حدود 22همتی و 11.8درصدی را ثبت کرده است.
با وجود این، سرعت افزایش زیان انباشته و زیان‌‌‌دهی ماهانه این شرکت‌ها کاهشی شده است. البته کاهش روند زیان خودروسازان بزرگ کشور تاحدی قابل پیش‌بینی بود، چراکه مدیران این شرکت‌ها در مجمع عمومی سالانه خود که مردادماه سال‌جاری برگزار شد، روی افت زیان‌‌‌دهی تاکید داشته و وعده دادند که زیان‌‌‌دهی را پشت سر خواهند گذاشت.
چند عامل را می‌‌‌توان در افت آهنگ زیان‌‌‌دهی خودروسازان موثر دانست. یکی از این عوامل عرضه خودروهای جدید است. سه شرکت بزرگ خودروساز در نیمه نخست امسال تولید محصولات زیان‌ده را کاهش داده و محصولات جدید را که عموما سودده هستند جایگزین و افزایش تولید داده‌اند. همین موضوع به کاهش زیان خودروسازان کمک شایانی کرده است. از طرف دیگر آن‌طور که مدیرعامل ایران‌خودرو در مجمع مردادماه عنوان کرده، دست‌‌‌کم 30‌درصد از زیان انباشته این شرکت، از محل بهای تمام‌‌‌شده تولید محصولات بوده است. بااین‌‌‌حال دو شرکت ظاهرا اقداماتی برای کاهش بهای تمام‌‌‌شده تولید انجام داده‌‌‌اند، به‌‌‌طوری‌‌‌که مدیرعامل سایپا در این زمینه تاکید کرده است در حوزه کاهش هزینه‌‌‌ها، بعضی قطعات تا 50‌درصد قیمت تامینشان کاهش یافته و بر این اساس پیش‌بینی کرده که امسال بیش از 10همت کاهش هزینه در تامین قطعات صورت خواهد گرفت. بنابراین گویا شرکت‌های بزرگ خودروساز به سمت کاهش هزینه‌‌‌ها از جمله هزینه‌‌‌های حاصل از تامین قطعه پیش رفته‌‌‌اند.
علاوه بر این دو استراتژی متفاوت در ایران خودرو و سایپا برای کاهش زیان در پیش گرفته شده است. تاکید ایران‌خودرو در این زمینه خروج خودروهای زیان‌‌‌ده بوده است. خروج این محصولات تاثیر زیادی بر کاهش زیان‌‌‌دهی آبی‌‌‌پوشان جاده مخصوص داشته است؛ روشن‌‌‌ترین مثال در این مورد توقف تولید پژوپارس است. طبق آماری که خردادماه امسال منتشر شد، قیمت تمام‌شده تولید هر دستگاه خودروی پژو پارس رقمی معادل 354میلیون تومان بوده، در حالی که نرخ فروش کارخانه‌‌‌ای این خودروی پرطرفدار فقط 294میلیون تومان بوده و این امر موجب ضرر 60میلیون تومانی کارخانه ایران‌خودرو از تولید این خودرو شده بود. همچنین از بیش از 110همتی که ایران‌خودرو سال گذشته زیان کرد، 51همت تنها برای تولید پژو پارس بوده است. بنابراین خروج این خودروی ابرزیان‌‌‌ده از خط تولید کمک زیادی به ایران‌خودرو برای کاهش زیان در سال‌جاری کرده است. همچنین طی دوماه گذشته ایران‌خودرو در واردات خودرو نیز ورود بیشتری داشته‌‌‌ است.

بازار آریا

از طرف دیگر تمرکز سایپا و پارس‌خودرو برای کاهش زیان خود بر کسب سود از واردات خودرو بوده تا از این طریق بتوانند زیان عملیاتی خود را کاهش دهند که حالا آمار و اطلاعات منتشرشده از سامانه کدال نشان می‌دهد توانستند در این هدف خود موفق نیز شوند. طبق آماری که محمد رضوانی‌‌‌فر، رئیس کل گمرک ایران، در مهرماه امسال منتشر کرد، سایپا در رتبه دوم واردات خودرو به کشور قرار دارد. این شرکت در نیمه نخست امسال 5‌هزار و 445دستگاه خودرو وارد کرده که این امر توانسته است به افت زیان عملیاتی کل شرکت کمک کند.
اما احتمال می‌رود سرعت افت زیان سه خودروساز بزرگ کشور در نیمه دوم سال بیشتر شود، چراکه طبق شنیده‌‌‌ها وزارت صمت با رشد 30درصدی (به طور میانگین) محصولات داخلی موافقت کرده است. اگر این امر به‌زودی محقق شود و فریز قیمتی 18ماهه خودرو به پایان برسد، زیان‌‌‌دهی خودروسازان باز هم رو به کاهش خواهد رفت.
جزئیات زیان خودروسازان
طبق آمار و اطلاعاتی که سه غول خودروسازی کشور در سامانه کدال ثبت کرده‌‌‌اند، بیشترین افت زیان در 6ماه امسال مربوط به سایپاست. دومین خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست سال 1402 به میزان 6‌هزار و 605میلیارد و 779میلیون تومان زیان داشته، اما در مدت مشابه سال‌جاری این رقم را به ‌هزار و 140میلیارد و 791میلیون تومان رسانده است. بنابراین در مدت مذکور زیان سایپا 5‌هزار و 464میلیارد و 988میلیون تومان معادل 82‌درصد کمتر زیان کرده است.
زیان انباشته این شرکت نیز در این مدت زمان 7‌هزار و 327میلیارد و 105میلیون تومان معادل 14.3‌درصد بیشتر شده و به 58‌هزار و 611میلیارد و 416میلیون تومان رسیده است. این در شرایطی است که سرمایه ثبت‌‌‌‌‌‌شده سایپایی‌‌‌ها در بورس، کمی بیش از 19هزار و 550میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از دوبرابر این سرمایه هم بیشتر است. بنابراین نارنجی‌‌‌پوشان جاده مخصوص همچنان مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند. این ماده قانونی تاکید می‌کند: «اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای قرار گیرد.» البته خودروسازان تاکنون توانسته‌‌‌اند با تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌های خود از این اتفاق جلوگیری کنند.
سری هم به ایران‌خودرو بزنیم، بزرگ‌ترین خودروساز کشور در نیمه نخست امسال 7‌هزار و 279میلیارد و 378میلیون تومان زیان کرده است. این در شرایطی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 19‌هزار و 824میلیارد و 739میلیون تومان بود. بنابراین ایران‌خودرویی‌‌‌ها در این مدت زمان زیان خود را در مقایسه 6ماهه، 12‌هزار و 545میلیارد و 361میلیون تومان معادل 63‌درصد کاهش داده‌‌‌اند.
اما زیان انباشته بزرگ‌ترین خودروساز کشور در نیمه اول سال 10.7‌درصد بیشتر شده است. بنا بر اطلاعات و آمار ثبت‌شده در سازمان بورس زیان انباشته این شرکت تا انتهای سال 1402 به میزان 110‌هزار و 361میلیارد و 263میلیون تومان بود، اما حالا این رقم به 122‌هزار و 160میلیارد و 175میلیون تومان رسیده است. سرمایه ثبت‌‌‌شده ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها در بورس، کمی بیش از 30هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از دوبرابر این سرمایه هم عبور کرده و بزرگ‌ترین خودروساز ایران کماکان مشمول ماده قانون تجارت است.
در‌‌‌ نهایت پارس‌‌‌خودرو دارای کمترین زیان انباشته در بین سه‌خودروساز بزرگ کشور است که این موضوع با تیراژ پایین‌‌‌تر آن نسبت به ایران‌‌‌خودرو و سایپا ارتباط دارد. این زیرمجموعه سایپا، در 6ماه امسال 2هزار و 162میلیارد و 508میلیون تومان زیان کرده است. این رقم برای پارس‌‌‌خودرویی‌‌‌ها در مدت مشابه سال قبل 4هزار و 202میلیارد و 206میلیون تومان بوده است. بنابراین زیان 6ماه سومین خودروساز بزرگ کشور 2‌هزار و 39میلیارد و 698میلیون تومان معادل 48‌درصد کمتر شده است.
طبق آمار ارائه‌‌‌‌‌‌شده به بورس، پارس‌‌‌خودرو 27‌هزار و 568میلیارد و 967میلیون تومان زیان انباشته را در پایان مهرماه به ثبت رسانده است. در مقایسه با انتهای سال 1402، پارس‌‌‌خودرویی‌‌‌ها با رشد حدودا 2هزار و 800میلیارد تومانی زیان انباشته مواجه شده‌‌‌اند. به عبارت بهتر، در مقایسه با انتهای سال 1402، زیان انباشته پارس‌‌‌خودرو حدودا 11.3درصد رشد نشان می‌دهد. سرمایه ثبت‌‌‌شده پارس‌‌‌خودرویی‌‌‌ها در بورس، کمی بیش از 11هزار و 300میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از نصف سرمایه بالاتر است. از همین رو پارس‌‌‌خودرو هم مشمول ماده 141 قانون تجارت است.
به طور کلی می‌‌‌توان گفت که سال 1403، تا به امروز سال خوبی از نظر روند کاهشی زیان برای خودروسازان بزرگ کشور بوده است و حتی با رشد قریب‌‌‌الوقوع قیمت رسمی خودرو احتمالا افت زیان این شرکت‌ها با آهنگ تندتری پیش برود. با این حال هنوز هم زیان انباشته خودروسازان بسیار نگران‌‌‌کننده بوده و لازم است که سیاستگذار هرچه سریع‌‌‌تر در مورد نگاه خود به این صنعت تجدیدنظر کند تا با عبور کامل از زیان‌‌‌دهی، صنعت خودروی کشور بتواند بحران‌های کنونی خود را پشت سر بگذارد.
--> اخبار مرتبط پیام انصراف بزرگ خودرویی عبور زیان خودروسازی از 80 همت 152 هزار خودرو در پارکینگ تولید بحران تقاضا در کمین خودروسازان؟ ریزش تقاضا با کاهش رانت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1213381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وابستگی ایران به واردات نهاده‌ها 2.4 برابر شده

وزیر رفاه: یارانه کسی را حذف نکرده‌ایم

قیمت طلا، سکه و ارز اول آذر 1403؛ تغییر قیمت سکه، عجیب شد

تفویض اختیار به سطوح استانی، مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان از رئیس‌جمهور

کارگر با کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چه کند؟

اقتصاد دریا محور؛ ضرورت تدوین برنامه های توسعه ای با نگاهی وسیع اما طراحی واقعی

امضای تفاهم نامه 39 طرح اقتصادی در سیستان و بلوچستان

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا امروز پنجشنبه 1 آذر

وزیر صمت: مسائل کولبران و ته‌لنجی‌ها با پشتیبانی رئیس جمهور حل شد

ایجاد 30 هزار فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی

جان کارگران معدن های سنتی در خطر است

وزیر کار: ما تا می‌خواهیم یک کاری بکنیم می‌گویند برو جلوی دزدی را بگیر!

تبدیل کیش به پیشران اقتصادی با توسعه دیپلماسی اقتصادی

رهاورد اقتصادی نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان

ورود سرمربی فرانسوی سپاهان به ایران

نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان / امضای تفاهم نامه 39 طرح اقتصادی به ارزش 70 همت

سکه امامی از نیمه 52 میلیون تومان عبور کرد؛ تثبیت دلار در کانال 69 هزار تومان

خرید سهام اُپال، الگوسازی برای ادغام‌های استراتژیک در صنایع است/ درآمدزایی فولاد مبارکه برای کل ایران است

پزشکیان: دغدغه‌های فعالان اقتصادی را رفع خواهیم کرد

امضای تفاهم‌نامه 39 طرح اقتصادی در سیستان و بلوچستان

درخواست بیجار از رئیس جمهور درباره تفویض اختیار به مدیران استانی

تاکید سفیر جدید ازبکستان در کابل بر تقویت روابط با طالبان

وعده رفع دغدغه‌های بانکی فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان

پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

تکلیف کارگر در قبال کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چیست؟

کیهان در واکنش به تغییرات: از لابستر تا نگرانی‌های اقتصادی با واردات آیفون

رئیس‌جمهور: باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

امضای 39 تفاهم نامه سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان

پزشکیان : باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

یارانه‌های آبان ماه همچنان واریز نشد

پزشکیان در جمع فعالان اقتصادی: باید در منطقه الهام بخش باشیم

تفویض اختیار سطوح استانی مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان

توضیح سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره پرداخت نشدن یارانه برخی دهک ها: یارانه هیچ‌کس حذف نشده است

جزئیات تازه از دلایل عدم واریز یارانه نقدی آبان؛ بدهی 700میلیون دلاری وزارت نفت به هدفمندی

60 لیتر سهمیه بنزین آذر شارژ شد

بدهی 700 میلیون دلاری وزارت نفت، دلیل عدم واریز یارانه؟

متنوع‌سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها ضروری است

تجلیل از تنها خبرنگار حوزه کتاب شیراز

مشکلات فعالان اقتصادی توسط بسیج اصناف پیگیری می‌شود

آغاز فاز 4 سونگون، گامی بلند در مسیر《معدن به جای نفت》

آخرین سهمیه سوخت پاییز شارژ شد

تامین 45.5 میلیارد دلار ارز واردات

وزیر اقتصاد وارد جزیره کیش شد

کارشناس خودرو: 29 نهاد در خودروسازی کشور دخالت می‌کنند

سخنگوی سازمان هدفمندی: منابع یارانه هنوز تامین نشد

فروش سکه‌های حراجی به مرز 500 هزار سکه رسید

عدم واریز یارانه آبان/ سازمان هدفمندی: منابع یارانه دهک های 4 تا 9 تامین نشد

مدیرعامل راه‌آهن ایران: جا به جایی ریلی مسافر در کشور پنج درصد کاهش یافته است

مردمی‌سازی اقتصاد؛ در تجارت خارجی کشور نیز مؤثر است

مدیر عامل شرکت ملی نفت: تولید روزانه نفت 60 هزار بشکه افزایش یافت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی