بازار آریا

آخرين مطالب

دو مصوبه مجلس و دولت رونمایی شدند

تورم تعرفه واردات خودرو؟ اقتصاد ایران

تورم تعرفه واردات خودرو؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال1404، ارقام خودرویی مد نظر دولت در لایحه بودجه را تغییر داد؛ به‌طوری‌که سقف واردات خودرو از 2میلیارد یورو در لایحه، به 3میلیارد یورو تغییر کرد و تعرفه نیز از 100درصد به 80درصد کاهش یافت. در حال حاضر حقوق ورودی خودروهای سواری به‌طور متوسط 70درصد است. به این ترتیب در شرایطی که تصور می‌شود کمیسیون تلفیق اقدام به کاهش تعرفه واردات خودرو کرده، اما واقعیت این است که کمیسیون مذکور تنها رقم مدنظر دولت در لایحه را کاهش داده و تعرفه را همچنان صعودی در نظر گرفته است.
روز گذشته دو خبر خودرویی یکی از سوی دولت و دیگری از سمت مجلس شورای اسلامی منتشر شد که اولی «ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی» بود و دومی به تعیین تعرفه و سقف ارزی واردات خودروهای بنزینی در سال آینده در کمیسیون تلفیق بودجه مربوط می‌شود.
طبق خبر نخست که از سوی سخنگوی دولت اعلام شد، دولت آیین‌نامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی نو و کارکرده را ابلاغ کرد. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، با بیان اینکه پیشنهاد وزارت صمت درباره آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و هیبریدی با عمر کمتر از 5سال، در هیات دولت تصویب شده، گفت: مقرر شده منافع حاصل از واردات [خودروهای برقی و هیبریدی نو و کارکرده] صرف توسعه زیرساخت و اعطای مشوق برای خرید این خودروها شود.
این آیین‌نامه در حالی توسط دولت چهاردهم ابلاغ شد که جزو قانون بودجه 1403 به شمار می‌رود و دولت قبل باید آن را تهیه و ابلاغ می‌کرد. در اواسط خرداد پارسال بود که واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی - طبق لایحه بودجه 1403 - ابلاغ شد. طبق بند ت تبصره 9 قانون بودجه 1403، در راستای اجرای ماده (9) قانون هوای پاک مصوب سال 96 و به منظور کاهش آلایندگی شهرها، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و هیبریدی با عمر کمتر از پنج سال مجاز اعلام شده است.
دولت سیزدهم یک ماه وقت داشت آیین‌نامه این قانون را ابلاغ کند، اما به دلایلی که ریشه در حادثه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، و همراهان وی و شهادت آنها داشت، آیین‌نامه موردنظر در دولت قبل ابلاغ نشد. حالا در شرایطی که تکلیف آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بنزینی مشخص نیست، دولت چهاردهم آیین‌نامه واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی را ابلاغ کرده است.
فعلا از جزئیات این آیین‌نامه مانند سقف ارزی، سقف قیمتی، شرایط خدمات پس از فروش و تعرفه خودروهای کارکرده برقی و هیبریدی چیزی منتشر نشده، جز اینکه عمر این خودروها باید کمتر از پنج سال باشد.
آیین‌نامه موردنظر در شرایطی ابلاغ شده که واردات خودروهای کارکرده برقی و هیبریدی، چالش‌های خاص خود را به همراه دارد که ممکن است استقبال بازار از آنها را تحت‌تاثیر قرار دهد.
چالش نخست در واردات خودروهای برقی و هیبریدی کارکرده، به خدمات پس از فروش آنها مربوط می‌شود و مسائلی مانند تعمیرات تخصصی و همچنین تامین قطعات موردنیاز به‌خصوص باتری را در بر می‌گیرد. خودروهای برقی پدیده‌ای نسبتا نو در دنیا به شمار می‌رود و هرچند در بسیاری از کشورها تقریبا جا افتاده یا در حال جا افتادن است، اما در ایران فعلا غریبه است.
خودروهای برقی و هیبریدی نیاز به تعمیرات و تعمیرکاران متخصص دارد که باید آموزش لازم را ببینند. از طرفی، برخی قطعات خاص در این خودروها به کار می‌رود که متفاوت از بنزینی هاست، به خصوص در بخش باتری. اگر خودروی برقی با مشکل باتری مواجه شود، قابلیت استفاده نخواهد داشت، بنابراین یا باید مورد تعمیر قرار گیرد یا کلا تعویض شود.
این مساله، در مورد خودروهای برقی کارکرده طبعا چالش بیشتری را متوجه مصرف‌کنندگان می‌کند. گفته می‌شود عمر مفید باتری خودروهای برقی، هفت سال است؛ بنابراین آنهایی که مدل دست‌دوم این خودروها را خریداری می‌کنند، خطر معیوب بودن، معیوب شدن یا از کار افتادن باتری، آنها را تهدید می‌کند. به‌هرحال، هرچه از عمر باتری بگذرد، از کیفیت آن کاسته خواهد شد؛ بنابراین در صورت واردات خودروهای برقی زیر پنج سال کارکرد، حتما باید زیرساخت‌های لازم و کافی برای ارائه خدمات پس از فروش به این خودروها از قبل ایجاد شود و به تناسب رشد تعدادی آنها، توسعه پیدا کند.
این نکته را نیز نباید فراموش کرد که خودروهای برقی همچنان در حال توسعه از حیث فناوری و تکنولوژی به‌خصوص در زمینه باتری است. بنابراین تکیه بر واردات مدل‌های دست‌دوم برقی، ممکن است ایرانی‌ها را از مدل‌های روز این خودروها دور کند. آیا در حال حاضر که آیین‌نامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی کارکرده ابلاغ شده، زیرساخت خدمات پس از فروش آنها مهیاست؟ آیا فکری به حال نیاز احتمالی این خودروها به تعویض باتری شده است؟
تامین زیرساخت البته فقط به خدمات پس از فروش مربوط نمی‌شود، چه آنکه خودروهای برقی به ایستگاه شارژ - چه عمومی چه خانگی - نیز نیاز دارند. این در حالی است که با وجود اصرار زیاد دولت سیزدهم - در سال پایانی عمرش -بر خودروهای برقی، به جز ایجاد تعدادی ایستگاه شارژ در سطح تهران و برخی مراکز استان، اقدام خاص دیگری در راستای توسعه زیرساخت‌های موردنیاز این خودروها انجام نشد.
بنابراین اگر قرار است واردات خودروهای برقی کارکرده به اجرا دربیاید، باید زیرساخت‌های مربوط به شارژ آنها نیز با تعداد و پراکندگی مناسب ایجاد شود.
اصلاحیه مجلس بر تعرفه واردات
اما خبر خودرویی دیگری که دیروز از سمت مجلس شورای اسلامی مخابره شد، به تعرفه و سقف ارزی واردات خودرو مربوط می‌شود. دولت در لایحه بودجه 1404، تعرفه واردات خودرو را 100درصد «افزایش» داد و سقف ارزی را نیز دو برابر کرد و به د‌ومیلیارد یورو رساند. حالا آن‌طور که غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404، عنوان کرده، این کمیسیون، سقف ارزی واردات خودرو به سه‌میلیارد یورو رسانده و تعرفه پیشنهادی دولت در لایحه را به 80درصد کاهش داده است.
منظور وی از «کاهش» تعرفه، این نیست که تعرفه فعلی واردات خودرو توسط کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404 کم شده است. منظور تاجگردون از «کاهش» در واقع تعدیل پیشنهاد تعرفه دولت در لایحه است. به عبارت بهتر، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو به 100درصد را رد کرده و آن را به 80 درصد تقلیل داده است.
در حال حاضر خودروهای سواری بنزینی مجاز به واردات، در سه ردیف تعرفه با ارقام 20درصد (برای خودروهای زیر 1000سی‌‌سی)، 70درصد (برای 1001 تا 1500سی‌سی) و 95درصد (برای 1501تا 2000سی‌سی) وارد می‌شوند. نه در لایحه بودجه نه در مصوبه کمیسیون تلفیق، مشخص نشده ارقام پیشنهادی تعرفه، به صورت واحد برای همه خودروهای مجاز به واردات در نظر گرفته شده، یا اینکه این ارقام قرار است مبنای محاسبه تعرفه خودروها با حجم موتور متفاوت باشند. البته به نظر می‌رسد با توجه به فراوانی واردات خودرو در بخش 1001 تا 1500سی‌سی، تعرفه 100درصدی موردنظر دولت و 80درصدی مدنظر کمیسیون تلفیق، مربوط به این بخش است. در این صورت، اگر مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی نیز رای بیاورد، تعرفه واردات خودرو در بخش اصلی 10درصد بالا خواهد رفت. با این پیش‌فرض، احتمال اینکه تعرفه دیگر خودروها نیز 10درصد بالا برود، وجود دارد.
اما اگر فرض کنیم تعرفه‌های پیشنهادی دولت و کمیسیون تلفیق، به صورت واحد در نظر گرفته شده‌اند، کل خودروهای مجاز به واردات با یکی از این دو تعرفه (البته در صورت تصویب رد صحن علنی) وارد خواهند شد. احتمال رخ دادن این اتفاق البته بعید است، چون سیاستگذار در این سال‌ها همواره سیاست تفکیک تعرفه بر حسب حجم موتور خودروها را پیش گرفته است.
--> اخبار مرتبط معافیت خودروهای اورژانس از پرداخت عوارض گمرکی چاله واردات کارکرده‌ها کجاست؟ نهایی شدن آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها تا 10 روز آینده هشدار پلیس درباره وارداتی‌های بدون پلاک تاثیر کارکرده‌ها بر بازار خودرو

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1212249/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر رفاه: یارانه کسی را حذف نکرده‌ایم

قیمت طلا، سکه و ارز اول آذر 1403؛ تغییر قیمت سکه، عجیب شد

تفویض اختیار به سطوح استانی، مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان از رئیس‌جمهور

کارگر با کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چه کند؟

اقتصاد دریا محور؛ ضرورت تدوین برنامه های توسعه ای با نگاهی وسیع اما طراحی واقعی

امضای تفاهم نامه 39 طرح اقتصادی در سیستان و بلوچستان

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا امروز پنجشنبه 1 آذر

وزیر صمت: مسائل کولبران و ته‌لنجی‌ها با پشتیبانی رئیس جمهور حل شد

ایجاد 30 هزار فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی

جان کارگران معدن های سنتی در خطر است

وزیر کار: ما تا می‌خواهیم یک کاری بکنیم می‌گویند برو جلوی دزدی را بگیر!

تبدیل کیش به پیشران اقتصادی با توسعه دیپلماسی اقتصادی

رهاورد اقتصادی نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان

ورود سرمربی فرانسوی سپاهان به ایران

نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان / امضای تفاهم نامه 39 طرح اقتصادی به ارزش 70 همت

سکه امامی از نیمه 52 میلیون تومان عبور کرد؛ تثبیت دلار در کانال 69 هزار تومان

خرید سهام اُپال، الگوسازی برای ادغام‌های استراتژیک در صنایع است/ درآمدزایی فولاد مبارکه برای کل ایران است

پزشکیان: دغدغه‌های فعالان اقتصادی را رفع خواهیم کرد

امضای تفاهم‌نامه 39 طرح اقتصادی در سیستان و بلوچستان

درخواست بیجار از رئیس جمهور درباره تفویض اختیار به مدیران استانی

تاکید سفیر جدید ازبکستان در کابل بر تقویت روابط با طالبان

وعده رفع دغدغه‌های بانکی فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان

پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

تکلیف کارگر در قبال کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چیست؟

کیهان در واکنش به تغییرات: از لابستر تا نگرانی‌های اقتصادی با واردات آیفون

رئیس‌جمهور: باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

امضای 39 تفاهم نامه سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان

پزشکیان : باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

یارانه‌های آبان ماه همچنان واریز نشد

پزشکیان در جمع فعالان اقتصادی: باید در منطقه الهام بخش باشیم

تفویض اختیار سطوح استانی مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان

توضیح سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره پرداخت نشدن یارانه برخی دهک ها: یارانه هیچ‌کس حذف نشده است

جزئیات تازه از دلایل عدم واریز یارانه نقدی آبان؛ بدهی 700میلیون دلاری وزارت نفت به هدفمندی

60 لیتر سهمیه بنزین آذر شارژ شد

بدهی 700 میلیون دلاری وزارت نفت، دلیل عدم واریز یارانه؟

متنوع‌سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها ضروری است

تجلیل از تنها خبرنگار حوزه کتاب شیراز

مشکلات فعالان اقتصادی توسط بسیج اصناف پیگیری می‌شود

آغاز فاز 4 سونگون، گامی بلند در مسیر《معدن به جای نفت》

آخرین سهمیه سوخت پاییز شارژ شد

تامین 45.5 میلیارد دلار ارز واردات

وزیر اقتصاد وارد جزیره کیش شد

کارشناس خودرو: 29 نهاد در خودروسازی کشور دخالت می‌کنند

سخنگوی سازمان هدفمندی: منابع یارانه هنوز تامین نشد

فروش سکه‌های حراجی به مرز 500 هزار سکه رسید

عدم واریز یارانه آبان/ سازمان هدفمندی: منابع یارانه دهک های 4 تا 9 تامین نشد

مدیرعامل راه‌آهن ایران: جا به جایی ریلی مسافر در کشور پنج درصد کاهش یافته است

مردمی‌سازی اقتصاد؛ در تجارت خارجی کشور نیز مؤثر است

مدیر عامل شرکت ملی نفت: تولید روزانه نفت 60 هزار بشکه افزایش یافت

یارانه آبان واریز نشد/زمان واریز فعلاً مشخص نیست

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی