بازار آریا

آخرين مطالب

نقش صنعت نمایشگاهی در توسعه صادرات تولید و تجارت

نقش صنعت نمایشگاهی در توسعه صادرات
  بزرگنمايي:

بازار آریا - گسترش روابط اقتصادی با جهان خارج
در جهان معاصر بیشترین فضاهای نمایشگاهی به کشورهای ایالات‌متحده، آلمان و چین تعلق دارند که مهم‌ترین قطب‌های تجاری دنیا به‌شمار می‌روند و سهم آنها در صادرات جهانی بالغ بر 30 درصد است.
بازاریابانی که از طرف شرکت‌ها، همزمان با برپایی نمایشگاه‌ها به بازار هدف اعزام می‌شوند، به اطلاعات ذی‌قیمتی دسترسی پیدا می‌کنند که هرگز از طریق تحقیقات پشت میز (Desk Research) قابل دسترسی نیست.
این اطلاعات شرکت‌ها را در تدوین برنامه‌های صادراتی برای موفقیت در عقد قراردادهای تجاری و تولید کالاهایی که از هر جهت با ذوق و سلیقه مشتریان بازار هدف مطابقت دارد، یاری می‌کند.
اهمیت نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات و به‌طور کلی گسترش روابط اقتصادی با جهان خارج، حتی از سده نوزدهم در کشور ما شناخته شده است و حضور فعال ایران در عهد قاجاریه در نمایشگاه‌های جهانی (اکسپوهای) لندن، پاریس و وین و برپایی نخستین نمایشگاه به سبک امروز در شهر تبریز به فرمان عباس‌میرزا نایب‌السلطنه ایران در زمان فتحعلی‌شاه این موضوع را به اثبات می‌رساند.
تا اواسط دهه 1370 هر سال تنها یک نمایشگاه بازرگانی بین‌المللی در تهران برگزار می‌شد که کشورهای معدودی در آن شرکت می‌کردند؛ اما به مرور زمان بازرگانان، صاحبان صنایع و به‌طور کلی فعالان اقتصادی به اهمیت نمایشگاه‌ها در بسط روابط تجاری با کشورها، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، دستیابی به فناوری‌های نوین و توسعه صادرات پی بردند.
بنابراین در همه استان‌های کشور به ایجاد مراکز نمایشگاهی اقدام کردند. امروزه ایران از لحاظ صنعت نمایشگاهی پس از امارات متحده عربی، دومین مقام را در خاورمیانه دارد و هرساله بالغ بر 600 نمایشگاه در کشور برپا می‌شود.
تجربه نشان داده است که دستاوردهای یک نمایشگاه خوب سازماندهی شده در بخش صادرات، منحصر به عقد قرارداد تجاری با بازرگانان یا شبکه‌های توزیع کشوری نیست که نمایشگاه بین‌المللی در آنجا برگزاری شده است، بلکه در اغلب موارد شاهد بوده‌ایم که فرضا یک صادرکننده خشکبار هنگام شرکت در نمایشگاه صنایع‌غذایی آنوگا (در آلمان) موفق به عقد قراردادهای متعدد برای صدور محصولات خود با شرکت‌های مقیم سنگاپور، هنگ‌کنگ یا کشورهای امریکای لاتین شده است. اگر درنظر بگیریم که در یک نمایشگاه جهانی (مانند اکسپو 2020 دبی) حداقل 192 کشور شرکت می‌کنند و بالغ بر 25 میلیون نفر بازدیدکننده از پاویون‌های کشور ما دیدن خواهند کرد، به خوبی می‌توانیم به اهمیت اقتصادی چنین رویدادی در معرفی کالاهای صادراتی کشور پی ببریم.
مطالعات نشان می‌دهد که برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی، موجبات توسعه صادرات
غیر نفتی در کشور را فراهم می‌کند. صنعت نمایشگاهی در کشور ما برای آنکه بتواند نقش ارزنده‌تری در توسعه صادرات، به‌ویژه در دوره تحریم‌ها، ایفا کند، به حمایت قاطع دولت و قوه مقننه نیازمند است. به رسمیت شناختن فعالیت‌های نمایشگاهی به‌عنوان فعالیت‌های صنعتی، ارائه تسهیلات اعتباری با شرایط مناسب به مراکز نمایشگاهی کشور برای نوسازی سالن‌ها و مجهز شدن به تجهیزات جدید، حمایت از غرفه‌سازان و بالاخره فرهنگ‌سازی برای معرفی اهمیت نمایشگاه‌ها در گسترش مناسبات تجاری با کشورها و تعامل با جهان خارج می‌تواند ضمن افزایش درآمدهای ارزی کشور از طریق توسعه صادرات، جایگاه ایران را در صنعت نمایشگاهی منطقه ارتقا بخشد.
به هر حال، شرکت‌هایی که با برنامه‌ریزی دقیق در نمایشگاه‌های بازرگانی بین‌المللی شرکت می‌کنند و کالاهای آنها از کیفیت بالاتر و قیمت‌های مناسب‌تری در مقایسه با رقبای تجاری آنها برخوردار است، شانس بیشتری برای عقد قراردادهای صادراتی دارند. انجام تحقیقات میدانی درباره بازار هدف و انتخاب تیم بازاریابی فعال و کارآمد برای حضور در نمایشگاه‌ها دستاوردهای صادراتی ارزنده‌تری را برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها به ارمغان خواهد آورد.
اهمیت نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی احمدرضا طحانیان / فعال صنعت نمایشگاهی:
مهم‌ترین رکن برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی مرتبط با توسعه صادرات است. حضور صاحبان کسب‌وکار در نمایشگاه‌های تخصصی، بین‌المللی و خارجی نیز یکی و شاید بهترین ارتباطات تجاری در دنیای امروز است. در هنگام برگزار شدن نمایشگاه تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسب‌وکار در کنار هم قرار می‌گیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری و شبکه‌سازی‌های اقتصادی را محقق کنند. نمایشگاه حقیقت ارتباطات تجاری را به‌صورت کامل به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه رسانه، تبلیغات، چیدمان مهندسی غرفه‌ها، شرایط ایده آل رفاهی و خدماتی و در کل فضایی را خلق می‌کند که با استانداردهای تجاری دنیای امروز هماهنگ است؛ آنچه با عبارت ارتباطات تجاری از سوی کارشناسان تکرار می‌گردد به معنای واقعی کلمه در هنگام برگزاری نمایشگاه‌ها به بهترین شکل ممکن برای فعالان اقتصادی نمایان می‌شود.
در جهان امروز، برگزاری هرکدام از نمایشگاه‌ها باهدف معرفی محصولات جدید، دانش‌بنیان، ارائه توانمندی‌های صنایع و
به نمایش گذاشتن رویکردهای نوین در مدیریت صنعت تحقق می‌یابد. کنار هم قرار گرفتن این مورد می‌تواند به توسعه صادرات و کشف بازارهای هدف منجر گردد. بنابراین توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.
برای برگزاری رویدادهای تخصصی و بین‌المللی نیازمند شناخت ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان هستیم. بدون تردید هرکدام از ظرفیت‌ها امکان به نمایش گذاشتن و عرضه خود به مشتریان را می‌توانند در نمایشگاه محقق کند.
نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین پیوست‌های تجاری برای شرکت‌ها در نظر داشت. پیوستی که به مانایی و حضور پرقدرت شرکت‌ها جلوه‌ای متفاوت از سایر رقبا ارائه می‌کند. چند مورد از کارکردهای اصلی نمایشگاه در ادامه می‌آید.
بازاریابی برای کالاهای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه؛ فروش مستقیم کالا به خریداران عمده یا مصرف‌کنندگان؛ معرفی کالاها و تکنولوژی‌های نوین که درنتیجه تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی تولیدشده‌اند، برقرار ساختن کانال‌های جدید توزیع کالا در کشورهایی که نمایشگاه در آن برگزارشده است؛ شناسایی رقبای تجاری و آگاهی از ویژگی‌های کالاها و خدمات آن‌ها، شرایط صدور، قیمت‌های پیشنهادی، مقایسه با سایر کالاها، مقایسه تکنولوژی‌ها، آگاهی از دیدگاه‌های مشتریان بالقوه در مورد نقاط ضعف کالاهای عرضه‌شده و اقداماتی که برای برطرف کردن آنها باید انجام گیرد.
بنابراین مقایسه دستاوردهایی که در نمایشگاه برای سایر فعالان اقتصادی به همراه آورده می‌گردد، با هیچ‌کدام از فعالیت‌های تجاری‌سازی قابل‌مقایسه نیست. چراکه نمایشگاه مکانی است که تبلیغات، رسانه، ارتباطات تجاری، گفت‌وگو، تبادل دیدگاه‌های اقتصادی و تمام اهرم‌های مرتبط با دنیای تجارت را زیر یک مکان گرد هم می‌آورد.
سخن پایانی در دنیای امروز، موسسات تولیدی، صنعتی و شرکت‌های تجاری هزینه مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را نوعی سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنند که میزان بازده آن به مراتب بیشتر از همه ابزارهای بازاریابی دیگری است که برای معرفی کالاهای صادراتی به مخاطبان و خریداران بالقوه به‌کار می‌رود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1201673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت «یحیی السنوار»

تایید الحاقیه تجارت آزاد با سوریه درکمیسیون اقتصادی

شکل‌گیری تعاملات تجاری و مالی با پررنگ شدن توسعه اقتصاد دریا

8 دستورکار اقتصادی دولت/ شکاف نرخ ارز نیما و بازار کاهش می یابد

نشست مدیرکل غله بوشهر با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی

ایجاد 30 درصد از فرصت‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور از سوی استان مرکزی

6 هزار و 210 میلیارد ریال کالای قاچاق در لرستان کشف و ضبط شد

آذربایجان شرقی محور توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه می‌شود

چالش‌ها و فرصت‌های گروه بریکس پس از افزایش اعضا

سی‌بی‌اس نیوز: آمریکایی‌ها به وضعیت اقتصادی کشورشان نمره منفی می‌دهند

تعامل با افغانستان محور دیدار نمایندگان چین و اتحادیه اروپا

ریزش بورس در آغاز هفته؛ کاهش 24 هزار واحدی شاخص کل

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران منصوب شد

کاهش مقدار فرآوری نفت چین برای ششمین ماه پیاپی

پاسخگوی جامعه ایثارگری با برپایی میز خدمت باشیم/ بنیاد استان گیلان در پرداخت تسهیلات اشتغال سال 1403 از همه استان‌ها جلوتر است

پیام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت «یحیی سنوار»

طرح کالابرگ الکترونیک متوقف شد؟

پیام رئیس بنیاد شهید و امور ایثاگران در پی شهادت «یحیی سنوار»

رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار طلا؛ سکه به کانال 53 میلیون تومان رسید

قیمت طلا، سکه و ارز 28 مهرماه 1403؛ سکه دوباره کانال عوض کرد

سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران در اجرای طرح‌های اقتصادی ظرفیت مطلوبی دارد

نسخه فوری همتی برای نجات اقتصاد ایران/ چاره اصلی در انجام اصلاحات جدی اقتصادی است

دستگیری 6 فعال غیرمجاز ارزی در شمال پایتخت

افزایش 168 درصدی برخورد با جرایم مالی در لرستان

نوید حجاریان به پزشکیان برای بلوای خیابانی! / قانونی که به نفع مردم لغو شد

افتتاح مرکز ارتباط اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو ACD در اصفهان

چاره رفع مشکلات اصلاحات جدی و کاهش تحریم‌هاست

تک نرخی شدن ارز/مزایا و معایب تک نرخی شدن ارز

افزایش 2.1 درصدی رشد نقدینگی در بهار امسال

یک گام تا تجارت آزاد با سوریه/ الحاقیه درکمیسیون اقتصادی تایید شد

آغاز به کار مرکز ارتباط اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو ADC

لزوم احیای نقش بانوان در تربیت‌خانواده اقتصادمحور

نسخه فوری وزیر اقتصاد برای نجات اقتصاد ایران/ اصلاحات جدی اقتصادی در پیش است؟

تقویت رویکرد نظارتی و اصلاح رویه‌ها، ماموریت اساسی بیمه‌مرکزی

اندونزی؛ فرصتی برای گسترش روابط تجاری ایران با شرق آسیا

هر خانواده باید برنامه اقتصادی داشته باشد

مزایا و معایب تک نرخی شدن قیمت ارز

مجوز بی سابقه سران قوا برای جبران کسری 200 همتی یارانه

وزیر نیرو به چین سفر می‌کند

کسری بودجه 400 همتی در سال 1402

دستور همتی برای رفع چالش‌های اقتصادی و بازار سرمایه

همتی و اتابک عضو شورای عالی کار شدند

بیست‌ونهمین جشنواره عشایر آذربایجان‌شرقی ناتمام ماند+ تصاویر

بازار ارز زیر ذره‌بین پلیس؛ چالش‌های مقابله با متخلفان

وزاری صمت و اقتصاد، عضو شورای عالی کار شدند

برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی عامل اصلی فرونشست زمین است

واریز 92 هزار میلیارد ریال به حساب پیشرفت و عدالت تا مهرماه سال جاری

مشاور سابق احمدی نژاد مجرم شناخته شد

واریز 92 هزار میلیارد ریال به حساب پیشرفت و عدالت

طرح «اصلاح قانون نظام صنفی» تصویب شد/ لایحه عفاف و حجاب» در اختیار مجلس برای طی مراحل بعدی است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی