بازار آریا

آخرين مطالب

روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty + شعار 2024 اقتصاد ايران

روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty + شعار 2024
  بزرگنمايي:

بازار آریا - روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty هر سال هفدهم اکتبر (بیست‌وششم مهر 1403) برگزار می‌شود. شعار این روز در سال جاری «پایان دادن به بدرفتاری اجتماعی و نهادی با اقدام مشترک برای جوامع عادل، صلح‌آمیز و فراگیر» تعیین شده است.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty هر سال هفدهم اکتبر برگزار می‌شود.
فقر یک بحران واقعی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ریشه‌کن کردن فقر به معنای حل ریشه‌های این بحران شامل علل اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی، همچنین اطمینان از دسترسی همه به نیازهای اولیه غذا، سرپناه، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش است.
از سال 2016 تاکنون میلیون‌ها نفر با کمتر از 1.9 دلار در روز زندگی می‌کنند و در حال حاضر 736 میلیون نفر در سراسر جهان به شدت فقیر هستند. علاوه بر این فقر جهانی در حال افزایش است و بی‌ثباتی در سراسر جهان طی چند سال گذشته میلیون‌ها نفر را به فقر کشانده است. تغییرات آب‌وهوایی و بلایای زیست‌محیطی نیز از جمله دلایل افزایش فقر به شمار می‌رود.

بازار آریا

کودکان بیشتر از جوانان یا سالمندان تحت‌تأثیر فقر قرار می‌گیرند، زیرا آن‌ها آسیب‌پذیرترین گروه‌های هر جمعیتی هستند. دو سوم فقرای جهان امروز کودکان هستند. از سوی دیگر بسیاری از کودکانی که والدین فقری دارند، خیلی زود یتیم می‌شوند و این امر آن‌ها را آسیب‌پذیرتر می‌کند.
روز جهانی ریشه‌کنی فقر مناسبتی است برای اعتراف به رنج مردمی که باید با عواقب فقر از جمله گرسنگی، خشونت، درد، ترس و بی‌خانمانی دست‌وپنجه نرم کنند. افراد فقیر نیازهای اولیه برای داشتن یک زندگی سالم را نخواهند داشت، از رفتن به مدرسه محروم خواهند بود و امکان بهره‌مندی از خدمات درمانی را در صورت بیمار شدن نخواهد داشت.
تاریخ روز جهانی ریشه‌کنی فقر 1403 روز جهانی ریشه‌کنی فقر هر سال هفدهم اکتبر مصادف با بیست‌وششم مهر 1403 برگزار می‌شود.

بازار آریا

تاریخچه روز جهانی ریشه‌کنی فقر هفدهم اکتبر 1987 بیش از 100 هزار نفر در پاریس فرانسه گرد هم آمدند تا به فقرا ادای احترام کنند و رنج آن‌ها را به رسمیت بشناسند. این گردهمایی در مکانی بود که اعلامیه حقوق بشر در سال 1948 امضا شد. در آن روز مردم برای رونمایی از سنگ یادبودی گرد هم آمده بودند که فقر را نقض حقوق بشر معرفی کرده و وظیفه همه دانسته بود که برای مقابله با آن اقدام کنند.
در دسامبر 1992، سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را برای گرامی‌داشت روزی تصویب کرد که در آن فقر در کانون توجه قرار داشت. به افتخار گردهمایی و رونمایی در پاریس در سال 1987، سازمان ملل متحد هفدهم اکتبر را به‌عنوان روز جهانی ریشه‌کنی فقر انتخاب کرد. این روز به تشویق همه کشورها برای پرداختن به اقداماتی فعالانه برای رفع فقر با برداشتن گام‌هایی در جهت توسعه پایدار اختصاص داده شد و فرصتی بود تا بتوان صدای فقر زدگان را شنید.

بازار آریا

سازمان ملل تشخیص داد که فقرا متخصص موقعیت‌های خود هستند و می‌دانند به چه چیزی نیاز دارند، بنابراین این روز فرصتی است برای همکاری با افرادی که در فقر زندگی می‌کنند تا راه‌حل‌های بلندمدت برای مشکلات فوری خود را شناسایی کنند. ریشه‌کن کردن فقر غیرممکن نیست و وارد کردن افراد فقیر در بحث در این زمینه، نخستین گام است. این امر در کنار ارتقای رشد و فرصت‌های شغلی، رسیدگی به نابرابری‌های جنسیتی و بهبود امکانات عمومی، به ریشه‌کن کردن فقر از جهان کمک خواهد کرد.
شعار روز جهانی ریشه‌کنی فقر 2024 شعار روز جهانی ریشه‌کنی فقر در سال 2024، «پایان دادن به بدرفتاری اجتماعی و نهادی با اقدام مشترک برای جوامع عادل، صلح‌آمیز و فراگیر» است. این شعار یکی از ابعاد پنهان فقر یعنی بدرفتاری اجتماعی و نهادی که توسط افراد درگیر فقر تجربه می‌شود را برجسته می‌کند و راه‌هایی را برای اقدام مشترک در راستای شانزدهمین هدف توسعه پایدار (SDG 16) برای ارتقای جوامع عادلانه، صلح‌آمیز و فراگیر مورد بررسی قرار می‌دهد.

بازار آریا

فقیرترین کشورهای جهان در سال 2024 سودان جنوبی با تولید ناخالص داخلی سرانه 455 تا 476 دلاری عنوان فقیرترین کشور جهان را در سال 2024/2025 از آن خود کرده است. این کشور به دلیل بی‌ثباتی سیاسی، درگیری‌های مداوم، وابستگی اقتصادی و اتکای بیش از حد به نفت و طیف محدودی از صنایع، رشد سریع جمعیت، آسیب‌پذیری در برابر بلایای طبیعی و دسترسی محدود به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی با چالش‌های مهمی مواجه است. این مسائل مانع توسعه سودان جنوبی می‌شود و منجر شده است بخش عظیمی از جمعیت این کشور در فقر به سر برند.
تولید ناخالص داخلی سرانه که بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) تنظیم می‌شود، یک معیار کلی از میانگین تولید اقتصادی برای هر نفر را ارائه می‌دهد و امکان مقایسه بین کشورها را فراهم می‌کند، در عین حال تفاوت در هزینه‌های زندگی و تورم را در نظر می‌گیرد. بی‌ثباتی سیاسی نیز منجر به اختلال در حکمرانی، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش درگیری‌ها و ناکارآمدی در مدیریت منابع شود که همه به‌شدت بر رشد و توسعه اقتصادی تأثیر می‌گذارند.
بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو و نیجر دیگر کشورهای این فهرست هستند. برای رفع فقر در فقیرترین کشورها، ارتقای ثبات سیاسی و تنوع اقتصادی، بهبود زیرساخت‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی، سرمایه‌گذاری در توسعه پایدار و رسیدگی به چالش‌های زیست محیطی از جمله بلایای طبیعی مورد نیاز است.

بازار آریا

عوامل مؤثر بر فقر در سال 2024/2025: بی‌ثباتی سیاسی : بسیاری از فقیرترین کشورها با ناآرامی‌ها و درگیری‌های سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند که مانع توسعه و ثبات اقتصادی می‌شود.
وابستگی اقتصادی : اتکا به طیف محدودی از صنایع هم‌چون کشاورزی یا صنایع استخراجی می‌تواند کشورها را در برابر نوسانات اقتصادی آسیب‌پذیر کند.
رشد جمعیت : رشد سریع جمعیت منابع را تحت فشار قرار می‌دهد. این امر می‌تواند از تلاش‌های توسعه اقتصادی پیشی بگیرد و به تشدید فقر منجر کند.
بلایای طبیعی : کشورهای مستعد بلایای طبیعی همچون طوفان یا خشکسالی، در بازسازی و حفظ رشد اقتصادی با چالش‌هایی مواجه هستند.
دسترسی محدود به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی : زیرساخت‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی ناکافی مانع توسعه سرمایه انسانی می‌شود و به چرخه‌های فقر تداوم می‌بخشد.
کد خبر 801671

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1201332/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام شد

جنجال طلافروشان برای فرار از مالیات و شفاف سازی درآمدها

رکوردشکنی طلای جهانی و عبور از مرز 2700 دلار

ساخت هتل 5 ستاره زمینه ساز جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه

کسری بودجه 1402 چه قدر بود؟

معادن و کشاورزی همدان را متمایز کرده است

سرمایه‌گذاری اصلی‌ترین عامل توسعه و پیشرفت است

آقای بازیگر ایرانی با بافت مو‌های آفریقایی!

عقب‌ماندگی رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان

50 ایستگاه بهگر در لرستان فعالیت می‌کنند

علائم جدیدی از سویه جدید کرونا چیست؟

زلنسکی: شاید تنها گزینه برای ما مسلح شدن به سلاح هسته‌ای باشد!

تغییر و تحول مهم اقتصادی در روسیه در میانه جنگ اوکراین

انتقاد یک نماینده مجلس از حذف معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت

استاندار: تمام شاخص‌های اقتصادی زنجان طی سه سال گذشته مثبت شد

خوشحالی فراریان مالیاتی از یک تکذیبیه

ارتباط موثر با سرمایه‌گذاران از اهداف اصلی تشکیل انجمن سرمایه‌گذاران در سرخس

تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در ایران؛ واقعیت یا سراب؟

فرآیند ثبت‌نام وام 30 میلیون تومانی بازنشستگان غیرحضوری است

جریمه‌های دوبرابری بخشیده نمی‌شود

مبارزه با دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی در دستور کار دولت چهاردهم

3 توله شیر سفید در باغ وحش اصفهان

ایران به دنبال جنگ نیست | تحریم‌های اقتصادی 10 ساله شدید علیه ایران نشان از طمع دشمن است

طلای جهانی مرز 2700 دلار را هم شکست

قیمت طلا، سکه و ارز 27 مهرماه 1403؛ سقف مقاومتی سکه شکست

چین و روسیه هرطور خواسته‌اند از ایران باج‌گیری کرده‌اند

دولت در پی تحقق عدالت با جلوگیری از فرار مالیاتی است

طراحی نخستین پردیس دانش‌آموزی دانشگاه آزاد زنجان ذیل پارک علم و فناوری

کشف هزار خودروی خارجی احتکار شده در ورامین | ایران‌خودرو دیزل در مظان اتهام؟

نرخ بهره ابزاری برای کنترل تورم و ایجاد تعادل در بازارهای پولی

ماجرای یک احتکار عجیب در تهران

کشف هزار خودروی خارجی احتکار شده در ورامین

کاهش 50 درصدی تعرفه حمل ریلی بار از امیرآباد تا بندرعباس

توئیت زیبا کلام برای شهادت یحیی سنوار

محسن رضایی: ایران به دنبال جنگ نیست/ تحریم‌های اقتصادی 10 ساله شدید علیه ایران نشان از طمع دشمن است/ اگر جلوی رژیم صهیونیستی گرفته نشود، حتی به ریاض ‌و عراق هم حمله خواهد کرد

روایتی از خوشحالی فراریان مالیاتی از یک تکذیبیه

تورم عامل فروپاشی خانواده‌ها / مشکلات اقتصادی منجر به افزایش نرخ طلاق شده است

فرار مالیاتی باعث توسعه اقتصاد زیر زمینی می شود

ناترازی برق و سایه‌ سنگین استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال بر اقتصاد اصفهان

خوشحالی فراریان مالیاتی از یک تکذیبیه/ وقتی شفافیت ذبح می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: عدم توازن در توزیع منابع موجب افزایش شکاف طبقاتی می‌شود

افزایش قیمت بنزین از رگ گردن نزدیکتر می شود

عجیب‌ترین خودروی تاریخ/ رنویی که سر و ته است!

تـــرمـــــز فراریان مالیاتی کشیده می‌شود

رژیم صهیونیستی وابسته به کمک‌های نظامی غرب است

تورم امسال به این شرط بیشتر از 30 درصد نمی‌شود/ دولت از افزایش درآمد‌های تورم‌زای خود به خصوص در بخش بنزین و کالا‌های اساسی بپرهیزد

رنگ سال 2025 چه رنگی است؟

اقدام منچستر علیه فرگوسن؛ ریاضت اقتصادی با قطع کوپن ناهار!

چین بر سر دوراهی/ تنش در خاورمیانه؛ پایان یکه تازی پکن بر میادین نفتی؟

چین بر سر دوراهی/ تنش در خاورمیانه پایان یکه تازی پکن بر میادین نفتی را رقم خواهد زد؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی