بازار آریا

آخرين مطالب

شکاف حیرت آور قیمت خودرو؛ 250 درصد بالاتر از قیمت جهانی خودرو

شکاف حیرت آور قیمت خودرو؛ 250 درصد بالاتر از قیمت جهانی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - به نظر می‌رسد دلیل اصلی شکاف بزرگ بین قیمت خودرو‌های خارجی در بازار جهانی و بازار ایران، موضوع تعرفه به همراه هزینه‌های دیگر در قالب عوارض و مالیات است.

شکاف قیمتی برخی از خودرو‌های وارداتی با بازار‌های جهانی، نشان می‌دهد قیمت‌های مورد بررسی در بازار ایران، 250 درصد بالاتر از قیمت جهانی است. خطای سیاستگذار در توقف واردات خودرو، تعرفه و نرخ ارز سه عامل شکاف عمیق قیمتی ارزیابی می‌شود.
اختلاف فاحش بین قیمت خودرو‌های خارجی در کشور نسبت به بازار‌های جهانی، همواره مورد سوال و البته انتقاد شهروندان ایرانی بوده است؛ شکافی که خطا‌های سیاستگذار (عامل مستقیم) به علاوه اتفاقاتی مانند تحریم (به عنوان تحریک کننده قیمت ارز) از عوامل اصلی ایجاد آن هستند.
طبق محاسبات، میانگین قیمت خودرو‌های وارد‌شده به کشور تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال 2018 (اردیبهشت 1397) نسبت به قیمت جهانی این خودرو‌ها (در سال 2022) حدود 250 درصد است. به عبارت بهتر، قیمت خودرو‌های مورد نظر در بازار ایران، 250 درصد بالاتر از قیمت جهانی آنها (در سال 2022) است.
همچنین در محاسبه‌ای دیگر که به خودرو‌های وارداتی بعد از آزادسازی واردات در سال 1401 مربوط می‌شود، میانگین قیمت خودرو‌های وارد‌ شده به کشور نسبت به قیمت جهانی آنها (در سال‌های 2023 یا 2024) بیش از 110 درصد است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که اگر ملاک مقایسه را قیمت خودرو‌های وارداتی در همین شش ماه پیش در نظر می‌گرفتیم، اختلاف قیمت با بازار جهانی به بالای 200 درصد می‌رسید.
منتها در این شش ماه با توجه به کاهش هیجان و تشنگی بازار، قیمت خودرو‌های وارداتی به کشور، افت زیادی را تجربه کرده و سبب شده اختلاف قیمت با بازار‌های جهانی کمتر شود. به عنوان مثال، تویوتا کرولای وارداتی در ابتدای سال جاری حدود 200 درصد با قیمت جهانی اختلاف داشته، اما در حال حاضر این اختلاف به 100 درصد رسیده است. 

بازار آریا


واردات خودرو هر چند طی این سال‌ها در راستای تنظیم بازار، ایجاد رقابت و دسترسی شهروندان به خودرو‌های روز دنیا انجام شده، با‌این‌حال سیاست‌های اشتباه یا ناقص در کنار شوک‌های ارزی، اجازه اثرگذاری لازم و کافی واردات را نداده است.
از همین رو، خودرو‌های وارداتی، به‌خصوص طی شش سال گذشته (دوران تحریم‌های آمریکا علیه ایران) عملا تبدیل به کالایی لوکس شده‌اند که تنها درصد بسیار اندکی از شهروندان توانایی دسترسی به آنها را دارند.
خودرو‌های وارداتی البته قبل از این دوران شش‌ساله نیز در زمره کالا‌هایی قرار داشتند که قشر خاصی از جامعه امکان دسترسی به آنها را داشت؛ چون عواملی مانند تعرفه، عوارض و قیمت ارز سبب می‌شد قیمت خودرو‌های وارداتی فاصله فاحشی با قدرت خرید بخش اعظم شهروندان داشته باشد.
منتها در این شش سال، به دلایل مختلف، به‌ویژه ممنوعیت واردات و رشد شدید نرخ ارز، قیمت خودرو‌های وارداتی پرش بسیار بلندی را به خود دید تا عملا جامعه مشتریان وارداتی‌ها تنگ‌تر شود.
به‌هر‌ حال، چه برای آنها که قدرت خرید خودرو‌های وارداتی را دارند و چه بسیاری از شهروندانی که از توان خرید برخوردار نیستند، این پرسش مطرح است که چرا شکافی عظیم بین قیمت خودرو‌ها در بازار‌های جهانی با بازار کشور وجود دارد؟ اصلا چرا مشتریان ایرانی نمی‌توانند خودرو‌های خارجی را با قیمتی نزدیک به نرخ جهانی خریداری کنند و برای خرید آنها مجبورند پول بسیار بیشتری دهند؟
در پاسخ به این پرسش‌ها، باید در درجه نخست به سراغ سیاست‌ها و تصمیمات داخلی رفت؛ هر چند همه ماجرا این نیست و اتفاقاتی مانند تحریم هم در ایجاد این شکاف بزرگ سهم دارند.
با توجه به گستردگی صنعت خودرو در کشور، سیاستگذار در این سال‌ها همواره سعی کرده از این صنعت در مقابل واردات دفاع کند و سپر اصلی‌اش نیز معمولا تعرفه بوده؛ هر چند گاهی ممنوعیت واردات را به کار گرفته است. به نظر می‌رسد دلیل اصلی شکاف بزرگ بین قیمت خودرو‌های خارجی در بازار جهانی و بازار ایران، همین تعرفه به همراه هزینه‌های دیگر در قالب عوارض و مالیات است.
در حال حاضر، تعرفه غالب برای واردات خودرو، 95 درصد است، که به طور مثال می‌توان تاثیر بزرگ آن را روی قیمت تمام‌شده یک خودروی خارجی در بازار ایران درک کرد.
به عنوان مثال، خودرویی با قیمت جهانی 20 هزار دلار و با فرض دلار 60 هزار تومانی، به صورت خام (قبل از اعمال تعرفه 90 درصدی) یک میلیارد و 200 میلیون تومان است. پس از اعمال تعرفه 95 درصدی (که با توجه به نرخ رسمی ارز محاسبه می‌شود) قیمت این خودرو به بالای دو میلیارد تومان می‌رسد؛ بنابراین فقط از ناحیه تعرفه 95 درصدی، بالغ بر 800 میلیون تومان به قیمت یک خودروی وارداتی به ایران افزوده می‌شود.
با توجه به اینکه به‌جز تعرفه، عوارض و مالیات دیگری از خودرو‌های وارداتی گرفته می‌شود، در نتیجه قیمت خودروی مورد نظر تا رسیدن به دست مشتری ایرانی، بالاتر نیز می‌رود؛ بنابراین یکی از دلایل اصلی و شاید اصلی‌ترین دلیل اختلاف سنگین بین قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار‌های جهانی با بازار ایران، سیاست‌های تعرفه‌ای دولت است.
اما عامل فزاینده دیگر در قیمت خودرو‌های وارداتی به کشور، قیمت ارز است. طبعا هرچه قیمت ارز بالاتر رود، قیمت تمام‌شده خودرو‌های وارداتی نیز رشد می‌کند. در واقع رابطه قیمت ارز و قیمت خودروی وارداتی با یکدیگر مستقیم است. اینجا سیاستگذار (چه وزارت صمت و چه بانک مرکزی) از یک سو تقصیری بابت نقش قیمت ارز در رشد قیمت خودروی خارجی ندارد، اما از جنبه‌ای دیگر مقصر است.
بی‌تقصیری سیاستگذار از آن جنبه است که کنترل نوسان قیمت ارز خارج از اختیارش است. به عنوان مثال، وقتی تحریم‌ها فراگیر می‌شود یا سطح تنش‌های منطقه‌ای بالا می‌رود، قیمت ارز نیز صعود می‌کند. سیاستگذار خودرویی مقصر این اتفاق نیست و طبعا تقصیری هم بابت اینکه قیمت خودروی وارداتی به دلیل افزایش قیمت ارز رشد می‌کند، ندارد.
این در حالی است که سیاستگذار از جنبه‌ای دیگر نمی‌تواند خود را بی تقصیر بداند و آن، نرخ ارز اعمالی برای واردات خودرو است. در حال حاضر، ارز آزاد برای واردات خودرو استفاده می‌شود که قیمت بالاتری نسبت به نرخ رسمی ارز دارد؛ بنابراین اگر سیاستگذار مجوز استفاده از ارز با قیمت رسمی را برای واردات خودرو دهد، خودرو‌های وارد‌ شده قیمت تمام‌شده کمتری (از جنبه ارز استفاده‌شده) خواهند داشت.
البته این نکته را نباید فراموش کرد که دست سیاستگذار گاهی (مانند دوران فعلی که کشور مجبور به ریاضت ارزی است) برای دست‌و‌دلبازی ارزی باز نیست. با‌ این‌حال، قیمت ارز استفاده‌شده برای واردات خودرو، نقش مستقیم در قیمت تمام‌شده خودرو‌های خارجی در کشور دارد.
با توجه به عوامل اصلی موثر بر تفاوت فاحش قیمت خودرو‌های خارجی در بازار‌های جهانی با بازار ایران، طبعا حل این مساله و نزدیک کردن قیمت‌ها به یکدیگر، از مسیر اصلاح سیاست‌های تعرفه‌ای (در درجه نخست) و سیاست‌های ارزی (در صورت فراهم بودن شرایط مطلوب ارزی) می‌گذرد.
به عنوان مثال، کاهش تعرفه تا حدی که آسیبی جدی به تولید داخل نزند (هرچند البته در این مورد تفسیر‌های مختلفی وجود دارد) می‌تواند کمک بزرگی به کاهش قیمت تمام‌شده خودرو‌های وارداتی به کشور کند.
از طرفی، اگر شرایط مهیا باشد و ارز استفاده‌شده برای واردات، قیمت کمتری نسبت به ارز آزاد داشته باشد، آن نیز عامل کاهنده مهمی خواهد بود.
اما در کنار این اصلاحات، رشد واردات (که البته بی‌ارتباط با همان اصلاحات تعرفه‌ای و ارزی نیست) می‌تواند به کم شدن فاصله قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار‌های جهانی و بازار ایران کمک کند.
طبق محاسبات، خودرویی مانند سوناتا هیبریدی 2018 در بازار ایران 86 هزار دلار قیمت دارد، حال آنکه قیمت جهانی آن در سال 2022 حدود 25 هزار دلار بوده است.
یا مثلا بی‌ام‌و 28 آی 2016 قیمتی برابر با 197 هزار دلار در بازار ایران دارد، اما مدل 2022 آن 35 هزار دلار قیمت داشته است.
در بین خودرو‌های وارداتی جدید نیز مثلا سوزوکی سیاز در بازار جهانی 15 هزار دلار قیمت دارد، اما در بازار ایران خودرویی 31 هزار دلار است.
یا خودروی چینی چانگان با قیمت جهانی 12 هزار دلار، در بازار ایران با قیمت 26 هزار دلار به فروش می‌رسد.
این در حالی است که خودرویی مانند تویوتا لوین هیبریدی دارای اختلاف بسیار پایین‌تری بین قیمت در بازار ایران و نرخ جهانی است، چون تعرفه بسیار کمتری بابت آن پرداخته می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1197181/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خرید سهام اُپال، الگوسازی برای ادغام‌های استراتژیک در صنایع است/ درآمدزایی فولاد مبارکه برای کل ایران است

پزشکیان: دغدغه‌های فعالان اقتصادی را رفع خواهیم کرد

امضای تفاهم‌نامه 39 طرح اقتصادی در سیستان و بلوچستان

درخواست بیجار از رئیس جمهور درباره تفویض اختیار به مدیران استانی

تاکید سفیر جدید ازبکستان در کابل بر تقویت روابط با طالبان

وعده رفع دغدغه‌های بانکی فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان

پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

تکلیف کارگر در قبال کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چیست؟

کیهان در واکنش به تغییرات: از لابستر تا نگرانی‌های اقتصادی با واردات آیفون

رئیس‌جمهور: باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

امضای 39 تفاهم نامه سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان

پزشکیان : باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

یارانه‌های آبان ماه همچنان واریز نشد

پزشکیان در جمع فعالان اقتصادی: باید در منطقه الهام بخش باشیم

تفویض اختیار سطوح استانی مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان

توضیح سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره پرداخت نشدن یارانه برخی دهک ها: یارانه هیچ‌کس حذف نشده است

جزئیات تازه از دلایل عدم واریز یارانه نقدی آبان؛ بدهی 700میلیون دلاری وزارت نفت به هدفمندی

60 لیتر سهمیه بنزین آذر شارژ شد

بدهی 700 میلیون دلاری وزارت نفت، دلیل عدم واریز یارانه؟

متنوع‌سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها ضروری است

تجلیل از تنها خبرنگار حوزه کتاب شیراز

مشکلات فعالان اقتصادی توسط بسیج اصناف پیگیری می‌شود

آغاز فاز 4 سونگون، گامی بلند در مسیر《معدن به جای نفت》

آخرین سهمیه سوخت پاییز شارژ شد

تامین 45.5 میلیارد دلار ارز واردات

وزیر اقتصاد وارد جزیره کیش شد

کارشناس خودرو: 29 نهاد در خودروسازی کشور دخالت می‌کنند

سخنگوی سازمان هدفمندی: منابع یارانه هنوز تامین نشد

فروش سکه‌های حراجی به مرز 500 هزار سکه رسید

عدم واریز یارانه آبان/ سازمان هدفمندی: منابع یارانه دهک های 4 تا 9 تامین نشد

مدیرعامل راه‌آهن ایران: جا به جایی ریلی مسافر در کشور پنج درصد کاهش یافته است

مردمی‌سازی اقتصاد؛ در تجارت خارجی کشور نیز مؤثر است

مدیر عامل شرکت ملی نفت: تولید روزانه نفت 60 هزار بشکه افزایش یافت

یارانه آبان واریز نشد/زمان واریز فعلاً مشخص نیست

برخورد جدی با مدیران دستگاه‌هایی که در مسیر سرمایه‌گذاری مانع ایجاد می‌کنند

عدم واریز یارانه آبان/ زمان واریز فعلاً مشخص نیست

اعلام برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در زاهدان

بانک مرکزی پاسخگوی نیازهای اقتصادی کشور باشد

تسنیم: یارانه آبان واریز نشد

عبور بیت‌کوین از 97 هزار دلار

اظهارات سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره قانون همسان‌سازی بازنشستگان

انتقاد حسین سلاح ورزی از دخالت وزارت صمت در اتاق اصناف/ وارد این بازی پرخطر نشوید

وام مسکن 100 درصد افزایش یافت

بازدید وزیر راه از پروژه‌های مسکن ملی زاهدان

مسئول امور بریکس در ایران: کشورمان به دنبال عضویت در بانک بریکس است

برنامه ایران برای عضویت در بانک بریکس

گرانی شبانه خودرو؛ به مرگ گرفتند که مردم به تب راضی باشند!

تصویب 77درخواست سرمایه‌گذاری خارجی

خروج 200میلیارد دلار سرمایه با مهاجرت فعالان اقتصادی

عدم ارسال مازوت به نیروگاه‌ها نتیجه‌ای جز قطعی برق به همراه ندارد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی