بازار آریا

آخرين مطالب

قیمت خودرو در 7سال گذشته از تورم سبقت گرفته خودرو

قیمت خودرو در 7سال گذشته از تورم سبقت گرفته
  بزرگنمايي:

بازار آریا - بررسی قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی از سال96 تا سال جاری نشان از آن دارد که گرچه نرخ دلار در هفت سال گذشته 1452درصد رشد کرده، اما قیمت خودرو در این بازه زمانی به‌طور میانگین رشد 1848درصدی داشته است.

بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو از سال 96 تا مرداد 1403 نشانگر آن است که قیمت خودرو جلوتر از نرخ تورم عمومی حرکت کرده است. به عبارت دیگر قیمت خودرو طی سال‌های یادشده دچار اضافه‌پرش بوده است.
بررسی‌ها حکایت از آن دارد که نرخ دلار در هفت سال گذشته یک‌هزار و 452درصد رشده کرده، حال آنکه قیمت خودرو در این بازه زمانی به‌ طور میانگین رشد یک‌هزار و 848درصدی داشته است. بنابراین رشد قیمت خودرو بیشتر از نرخ دلار بوده است. می‌توان به‌سادگی به این نتیجه رسید که سیاستگذار خودرو در این سال‌ها مسیر پرخطایی را طی کرده، به‌طوری‌که اضافه‌پرش رخ‌داده در بازار خودرو، مستقیما تحت‌تاثیر این خطاها بوده است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در بخشی از گزارشی که روز گذشته در مورد نحوه اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو منتشر کرده، به تغییرات قیمتی برخی خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی از شهریور سال 96 تا مردادماه سال جاری پرداخته است. بر این اساس قیمت خودروهای وارداتی در این مدت‌زمان به طور میانگین 2340درصد، بهای خودروهای مونتاژی 1627درصد و قیمت محصولات داخلی 1577درصد رشد را تجربه کرده است. این درحالی است که در همین مدت‌زمان قیمت دلار افزایش 1452درصدی داشته است. همان‌طور که مشخص است بهای هر سه گروه خودرویی بیش از قیمت دلار افزایش یافته است.

بازار آریا


به عبارت دیگر می‌توان گفت تورم موجود در بازار خودرو جلوتر از تورم عمومی پیش رفته و این بازار دچار حباب است. این موضوع را می‌توان متاثر از سیاست‌هایی دانست که دسترسی شهروندان به خرید خودرو را محدودتر کرده است.
این موضوع در مورد خودروهای وارداتی شدیدتر بوده و محصولات داخلی کمی کمتر تحت‌تاثیر این پرش قرار گرفته‌اند. بی‌شک دلیل اصلی اضافه‌پرش قیمتی خودروهای خارجی ممنوعیت چهارساله واردات و اهمال سیاستگذاران و مجریان بعد از رفع ممنوعیت مذکور است. آن‌طور که بازوی پژوهشی مجلس هم تاکید دارد: «واردات خودرو طی سالیان گذشته و قبل از سال 1397 در کشور بخشی از نیاز و تقاضای بازار را برطرف می‌کرد و با اعمال محدودیت‌ها در حوزه واردات، بخش‌هایی از بازار داخلی دچار آشفتگی و ناتوانی در تامین نیاز مصرف‌کنندگان شده است. در وضعیت فعلی و با محدودیت واردات خودروهای نو در کشور، برخی از خودروهای خارجی و مونتاژی موجود در بازار با افزایش قیمت چندبرابری و به قیمت‌های گزاف مبادله می‌شوند و با نمونه‌های بین‌المللی موجود در بازارهای منطقه، اختلاف قیمت معناداری دارند.»
در واقع ممنوعیت واردات خودرو که بعد از خروج دونالد ترامپ از برجام و شروع تحریم‌های ثانویه، با هدف صرفه‌جویی‌های ارزی آغاز شد، بعد از اتمام دوره تعیین‌شده نیز همچنان سایه خود را بر بازار خودروی کشور انداخته است. گرچه از دو سال پیش واردات خودرو از نظر قانونی آزاد شد، ولی همچنان خودروهای خارجی با روند کاملا قطره‌چکانی و لاک‌پشتی وارد ایران می‌شوند. گویا دولت چهاردهم هم هنوز به اهمیت واردات خودرو در ساماندهی بازار نرسیده است. نتیجه چنین برخوردی با واردات خودرو کاملا در اعداد و ارقامی که ارائه کردیم مشخص است. نه‌تنها محصولات وارداتی به طور مستقیم و بسیار شدید دچار اضافه‌پرش قیمتی شده‌اند، بلکه شاهد هستیم که حتی خودروهای مونتاژی تحت‌تاثیر همین عامل قرار داشته‌اند. در نبود محصولات وارداتی، راس هرم تقاضا تماما به سمت تولیدات مونتاژکاران چرخید. بازاری انحصاری برای آنها ایجاد شد که با صرف ارزهای کلان قطعات را به صورت CKD وارد کنند و با قیمت بالایی به فروش برسانند. درحالی‌که پیش از آن مجبور به رقابت با وارداتی‌ها بودند، حالا شرایط را به نفع خود می‌دیدند و تقاضایی که تا آن زمان برای بازار خودروهای وارداتی بود را هم به دست گرفتند. بنابراین شاهد هستیم که اضافه‌پرش قیمتی محصولات خودروسازان مونتاژی در رده دوم قرار دارد.
در مورد خودروهای داخلی اما وضعیت متفاوت است. شاید دلیل اصلی پیشی گرفتن قیمت این خودروها نسبت به تورم عمومی را بتوان قیمت‌گذاری دستوری دانست. قیمت‌گذاری دستوری، آن هم با این شیوه اجرا، عملا صنعت خودروی کشور را فلج کرده است.
البته قیمت‌گذاری دستوری پیش از سال 96 نیز وجود داشت، اما فاصله چندانی بین قیمت کارخانه و بازار دیده نمی‌شد و گهگاه کاملا بر هم منطبق می‌شدند، چراکه سیاستگذار در آن دوره رشد قیمت را متناسب با تورم اعمال می‌کرد. بنابراین می‌توان گفت اتفاقی که بعد از سال 96 رخ داد، سرکوب قیمتی طولانی‌مدت بود؛ به طوری که تنها در یک مورد از آذر سال 1400 تا اردیبهشت سال 1402 هیچ رشد رسمی برای قیمت خودرو اعلام نشد. نتیجه چنین سیاستی این بود که اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار رو به افزایش رفت، تا حدی که در برخی موارد شاهد اختلاف 100درصدی بین آنها بودیم؛ بستری بسیار مهیا و پرسود که سیاستگذار با دستان خود برای دلالان و واسطه‌گران ایجاد کرد. تنها خرید و فروش یک خودرو بین کارخانه و بازار می‌توانست سودی بسیار هنگفت عاید دلالان کند، بنابراین تقاضا رو افزایش گذشت؛ تقاضای کاذبی که به‌خودی‌خود می‌تواند در هر بازاری حباب قیمتی تولید کند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1194109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبدیل کیش به پیشران اقتصادی با توسعه دیپلماسی اقتصادی

رهاورد اقتصادی نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان

ورود سرمربی فرانسوی سپاهان به ایران

نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان / امضای تفاهم نامه 39 طرح اقتصادی به ارزش 70 همت

سکه امامی از نیمه 52 میلیون تومان عبور کرد؛ تثبیت دلار در کانال 69 هزار تومان

خرید سهام اُپال، الگوسازی برای ادغام‌های استراتژیک در صنایع است/ درآمدزایی فولاد مبارکه برای کل ایران است

پزشکیان: دغدغه‌های فعالان اقتصادی را رفع خواهیم کرد

امضای تفاهم‌نامه 39 طرح اقتصادی در سیستان و بلوچستان

درخواست بیجار از رئیس جمهور درباره تفویض اختیار به مدیران استانی

تاکید سفیر جدید ازبکستان در کابل بر تقویت روابط با طالبان

وعده رفع دغدغه‌های بانکی فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان

پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

تکلیف کارگر در قبال کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چیست؟

کیهان در واکنش به تغییرات: از لابستر تا نگرانی‌های اقتصادی با واردات آیفون

رئیس‌جمهور: باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

امضای 39 تفاهم نامه سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان

پزشکیان : باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

یارانه‌های آبان ماه همچنان واریز نشد

پزشکیان در جمع فعالان اقتصادی: باید در منطقه الهام بخش باشیم

تفویض اختیار سطوح استانی مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان

توضیح سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره پرداخت نشدن یارانه برخی دهک ها: یارانه هیچ‌کس حذف نشده است

جزئیات تازه از دلایل عدم واریز یارانه نقدی آبان؛ بدهی 700میلیون دلاری وزارت نفت به هدفمندی

60 لیتر سهمیه بنزین آذر شارژ شد

بدهی 700 میلیون دلاری وزارت نفت، دلیل عدم واریز یارانه؟

متنوع‌سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها ضروری است

تجلیل از تنها خبرنگار حوزه کتاب شیراز

مشکلات فعالان اقتصادی توسط بسیج اصناف پیگیری می‌شود

آغاز فاز 4 سونگون، گامی بلند در مسیر《معدن به جای نفت》

آخرین سهمیه سوخت پاییز شارژ شد

تامین 45.5 میلیارد دلار ارز واردات

وزیر اقتصاد وارد جزیره کیش شد

کارشناس خودرو: 29 نهاد در خودروسازی کشور دخالت می‌کنند

سخنگوی سازمان هدفمندی: منابع یارانه هنوز تامین نشد

فروش سکه‌های حراجی به مرز 500 هزار سکه رسید

عدم واریز یارانه آبان/ سازمان هدفمندی: منابع یارانه دهک های 4 تا 9 تامین نشد

مدیرعامل راه‌آهن ایران: جا به جایی ریلی مسافر در کشور پنج درصد کاهش یافته است

مردمی‌سازی اقتصاد؛ در تجارت خارجی کشور نیز مؤثر است

مدیر عامل شرکت ملی نفت: تولید روزانه نفت 60 هزار بشکه افزایش یافت

یارانه آبان واریز نشد/زمان واریز فعلاً مشخص نیست

برخورد جدی با مدیران دستگاه‌هایی که در مسیر سرمایه‌گذاری مانع ایجاد می‌کنند

عدم واریز یارانه آبان/ زمان واریز فعلاً مشخص نیست

اعلام برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در زاهدان

بانک مرکزی پاسخگوی نیازهای اقتصادی کشور باشد

تسنیم: یارانه آبان واریز نشد

عبور بیت‌کوین از 97 هزار دلار

اظهارات سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره قانون همسان‌سازی بازنشستگان

انتقاد حسین سلاح ورزی از دخالت وزارت صمت در اتاق اصناف/ وارد این بازی پرخطر نشوید

وام مسکن 100 درصد افزایش یافت

بازدید وزیر راه از پروژه‌های مسکن ملی زاهدان

مسئول امور بریکس در ایران: کشورمان به دنبال عضویت در بانک بریکس است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی