بازار آریا

آخرين مطالب

پیش بینی واردات 3 میلیارد دلار بنزین نفت و گاز

پیش بینی واردات 3 میلیارد دلار بنزین
  بزرگنمايي:

بازار آریا - خودرو‌های ایرانی تولید دو خودروساز بزرگ کشور، 2 تا 3 برابر استاندارد‌های روز جهان مصرف بنزین دارند. اما متوسط مصرف خودرو‌های تولیدی دیگر کشور‌ها 4 یا 5 لیتر در هر پیمایش 100 کیلومتر است.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری در بخشی از نخستین نشست خبری خود (26 شهریورماه) در خصوص میزان واردات بنزین گفت: "بحث‌هایی که در رابطه با ناترازی‌ها هست، یکی از گیر‌ها همینه، ما حقوق مصوب حق بازنشسته را نمی‌دهیم، اما کسی که بنزین، برق و گاز اضافه مصرف می‌کند تا دلت بخواهد به آن پول می‌دهیم. 5 میلیارد (دلار) پول به بنزین می‌دهیم و از خارج وارد می‌کنیم و مصرف می‌کنند، اگر این پول را نمی‌دادیم، می‌توانستیم پول بازنشسته را بدهیم، (حقوق‌ها را) همسان کنیم، پول معلم، پول دارو، پول گندم و پول نهاده را بدهیم. 
آیا 5 میلیارد دلار صرف واردات بنزین می‌شود؟
نکته اول که در خصوص سخنان رئیس جمهوری مهم بوده این است که در سال گذشته میزان واردات بنزین حدود 2 میلیارد دلار بود و اگر رئیس جمهوری به میزان واردات بنزین در سال 1403 نیز اشاره می‌کند، باز هم رقم 5 میلیارد دلار رقم بسیار بزرگی است که به‌نظر تنها برای واردات بنزین، رقمی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد.
در متن قانون بودجه سال 1403 (بند پ تبصره 4) آمده: "به منظور تأمین فراورده‌های نفتی مورد نیاز کشور، به شرکت‌های دولتی تابعه ذی ربط وزارت نفت اجازه داده می‌شود با رعایت اصل پنجاه و سوم (53) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن بکارگیری راهکار‌های بهینه سازی مصرف و کاهش نیاز به واردات فراورده‌های نفتی، مطابق آیین نامه اجرائی این بند به شرح زیر اقدام کنند: 1 ـ خرید و معاوضه و یا تهاتر فراورده‌های نفتی وارداتی با فراورده‌های نفتی صادراتی تا سقف هشتصد هزار میلیارد ریال از طریق منابع تبصره (8) این قانون 2 ـ خرید و فروش، معاوضه و یا تهاتر فراورده‌های نفتی دریافتی از واحد‌های تولید داخلی فراورده‌های نفتی با خوراک تحویلی به آنها تا سقف ششصد هزار میلیارد ریال در قالب ردیف درآمدی و هزینه ‎ای مشخص"
بر اساس مفاد قانون بودجه امسال، وزارت نفت در سال جاری بابت تأمین بنزین (مجموع خرید خارجی و خرید داخلی از پالایشگاه‌ها) 140 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد کرد که بر اساس نرخ تسعیر ارز (28 هزار و 500 تومانی) حدود 4.9 میلیارد دلار (5 میلیارد دلار مورد اشاره رئیس جمهور) خواهد شد.
پس بحث خرید 5 میلیارد دلار بنزین وارداتی نه در سال گذشته و نه در سال جاری مطرح نبوده و نیست.
اما برآورد می‌شود میزان واردات بنزین در سال 1402 که بالغ بر حدود 2 میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود 3 میلیارد دلار افزایش یابد که رقم بالایی است و می‌تواند روی دیگر هزینه‌کرد‌های دولت تأثیر بگذارد؛ البته بخشی یا بیشتر آن با تهاتر صورت می‌گیرد و دولت مستقیما پولی بابت آن نمی‌پردازد، اما تهاتر بنزین با هر کالایی، اگر در هزینه‌کرد مستقیم دولت اثرگذار نباشد، در کاهش مستقیم درآمد دولت (از کالایی که صادرات آن با بنزین وارداتی تهاتر می‌شود) اثرگذار است.
4 دلیل اصلی تبدیل ایران به واردکننده بنزین
1. عدم اصلاح ناوگان حمل‌ونقل کشور؛ از تولیدخودرو‌های پرمصرف تا عدم اسقاط ناوگان فرسوده
خودرو‌های ایرانی تولید دو خودروساز بزرگ کشور، 2 تا 3 برابر استاندارد‌های روز جهان مصرف بنزین دارند و در حالی که متوسط مصرف خودرو‌های تولیدی دیگر کشور‌ها 4 یا 5 لیتر در هر پیمایش 100 کیلومتر است، این رقم برای خودرو‌های تولید ایران 10 تا 12 لیتر است.
در واقع اگر خودرو‌ها با استاندارد بین‌المللی در کشور تولید می‌شد، مصرف بنزین به‌جای 120 میلیون لیتر در روز، در حدود 60 میلیون لیتر در روز بود و می‌توانستیم ده‌ها میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم.
بحث اسقاط خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده، یک بحث مهم در راهبرد‌های میان‌مدت برای کاهش مصرف بنزین است که در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده است.
طبق آمار ستاد نوسازی سازمان حمل‌ونقل، بیش از 21 میلیون خودروی سبک در کشور در حال تردد است که بیش از یک میلیون و 300 هزار خودرو، یعنی 6.2 درصد از این خودرو‌ها فرسوده هستند.
همچنین از تعداد 12 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در حال تردد در کشور، 11 میلیون و 200 هزار موتورسیکلت فرسوده هستند که سهم بزرگی در مصرف افسارگسیخته بنزین و آلایندگی هوا دارند.
روزانه در حدود 46 میلیون لیتر بنزین خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده مصرف می‌شود که در صورت جایگزینی این ناوگان با خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های استاندارد حدود 27 میلیون لیتر بنزین قابل صرفه‌جویی است.
2. تعطیلی توسعه CNG در سال‌های اخیر
با وجود مصوبه سال 98 مبنی بر تبدیل بیش از یک میلیون دستگاه خودرو‌های بنزین‌سوز فعال در حمل‌و نقل عمومی به خودرو‌های دوگانه‌سوز CNG به‌صورت رایگان که محل هزینه‌های آن هم مشخص شده بود، در سال‌های اخیر، اجرای این مصوبه به‌کندی پیش رفت و عملا متوقف شد و صنعت CNG که می‌توانست بار ناترازی بنزین را کم کرده و حتی این ناترازی را به کلی رفع کند، با بی‌مهری مسئولان وقت وزارت نفت مواجه شد.
هم‌اکنون بین 21 تا 23 میلیون مترمکعب CNG در روز در کشور به‌مصرف می‌رسد و به همین اندازه ظرفیت افزایش سهم CNG در سبد حمل‌ونقل سبک کشور، با زیرساخت‌های فعلی وجود دارد، بنابراین برای رفع ناترازی 20 میلیون لیتری بنزین، تنها راهکار توسعه CNG می‌تواند در کوتاه‌مدت با سیاست‌گذاری درست و بدون هزینه‌سازی برای دولت، پاسخگو باشد.
اگر توسعه CNG متوقف نشده بود و اجرای کامل مصوبه شورای عالی اقتصاد پیگیری می‌شد، امروز می‌توانستیم حداقل مصرف روزانه CNG را به 35 میلیون مترمکعب در روز رسانده و حدود 12 تا 14 میلیون لیتر مصرف بنزین را بیش از آمار فعلی، با مصرف CNG‌جایگزین کنیم. در این صورت بخش اعظمی از ناترازی بنزین رفع شده بود.
3. عقب‌ماندگی‌های بخش تولید؛ کندی در تکمیل طرح‌های توسعه پالایشگاهی و عدم اجرای پروژه‌های جدید
تکمیل کُند طرح‌های توسعه پالایشگاهی و عدم کلنگ زنی پالایشگاه‌های جدید نیز از دلایل اصلی بروز ناترازی بنزین و نیاز کشور به واردات این فرآورده نفتی بود. حتی پالایشگاه مهر خلیج فارس هم با بی‌مهری مواجه شد و پروژه‌ای که قرار بود در سال 1402 به تولید بنزین برسد، اکنون در خوشبینانه‌ترین حالت، فاز نخست آن در پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
در بخش تعمیرات دوره‌ای و اورهال پالایشگاه‌ها نیز به مراتب در پالایشگاه‌های مختلف وضعیت غیربهینه‌ای را شاهد بودیم به‌طوری که چندین برابر زمان مورد نیاز، یک پالایشگاه در دوران تعمیرات به‌سر می‌برد و این مسئله در تشدید ناترازی بین تولید و مصرف بنزین و نیاز به واردات بیشتر، اثرگذار بود.
4. تبدیل خودروی شخصی به انتخاب اول مردم
در پی عدم توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون و برون شهری متناسب با نیاز مردم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های استفاده از هواپیما، قطار و اتوبوس از یک‌سو و ثابت نگه‌داشتن نرخ بنزین از سوی دیگر، به نهادینه شدن الگوی پرمصرفی و تبدیل شدن خودروی شخصی به انتخاب اول مردم در تردد‌های درون شهری و برون شهری منجر شد.
در واقع در چنین شرایطی، هزینه استفاده از خودرو‌های شخصی به مراتب از هزینه‌های سفر درون شهری و برون شهری با دیگر روش‌ها کمتر است؛ همچنین عدم دسترسی به کمیت و کیفیت مناسب در بخش حمل‌و نقل عمومی، مردم را بیشتر به استفاده از وسایل نقلیه شخصی سوق داده است و نتیجه آن افزایش افسارگسیخته تقاضای بنزین در جامعه است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1191271/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارگران مهمترین ابزار تحقق رشد اقتصادی 8درصدی

مخالفت شدید الازهر با طرح‌های کوچ اجباری از غزه

ادامه سیاستهای ضد مهاجر در دولت ترامپ/ دموکراتها واکنش نشان دادند

نقش آتش‌بس غزه از سوی اسرائیل/ حمله نظامیان این رژیم به النصیرات

آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی جدید

انتقاد تند سندرز از اظهارات ترامپ درباره فلسطینی‌ها

ادامه اسکان آوارگان غزه/ سوخت به منطقه وارد نشد

لغو سفر وزیر اسرائیلی به بروکسل به دلیل نگرانی از بازداشت

قابلیت جالب خودروی فولکس برای محافظت از سرنشین حین تصادف/ ویدئو

حمله به یک بیمارستان در شمال سودان/ سازمان ملل محکوم کرد

علت کندی سرعت اینترنت در کشور اعلام شد

سفر هیاتی از حماس به قاهره/ تحولات اجرای توافق آتش‌بس بررسی می‌شود

راه‌اندازی میز کشورهای حوزه خلیج فارس در اتاق بازرگانی آبادان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس و مینی‌بوس در جاده گرمسار-تهران

حقوق 25 میلیونی در تهران

یزد در مسیر تحول؛ توسعه انرژی پاک و گردشگری معدن

ادامه خشونت‌ها در کنگو/ درخواست مقام سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها

پیام ویژه رئیس‌جمهوری چین به «لوکاشنکو»

نتانیاهو به آمریکا سفر می‌کند

دستمزد 1404 با شیوه جدید تعیین می شود؛ خبر خوش برای رانندگان تاکسی اینترنتی

پاسخ محکم اروپا به ترامپ

ورود پلیس امنیت اقتصادی به فروش برخط طلای آب شده

یزد؛ استان ششم در بهبود فضای کسب و کار

قمار کرملین در شام / چرا رویای تزار نقش بر آب شد؟

پذیرش سفیر سوئد در تهران پس از یک سال و نیم

ابعاد جدید طرح ترامپ برای کوچ اجباری ساکنان غزه افشا شد

کالابرگ الکترونیکی برای نیازمندان

همتی مشکلات اقتصادی را به FATF گره زد

خبر مهم وزیر تعاون درباره طرح کالابرگ

تسلیت‌گویی عارف به چمران

پزشکیان بر استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پزشکی تاکید کرد

ترامپ ساختار ارتش آمریکا را تغییر می‌دهد

بازگشت دوباره تعرفه واردات خودرو به 100 درصد

افزایش رصد پلیس امنیت بر سایت های فروش طلا

فدراسیون ایران رکوردشکنی مریم طوسی را قبول نکرد!

آغاز ماموریت کمک اتحادیه اروپا برای گذرگاه رفح

قیمت لیر ترکیه و درام رنج شد

وعده ترسیم مدل جامع همکاری ایران و ترکیه در بخش حمل‌ونقل

رسانه عبری از احتمال طلاق همسر نتانیاهو از وی پرده برداشت

توضیح دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره واگذاری دبیری ستاد تعلیم و تربیت

صندوق‌های طلا مجاز به سرمایه گذاری در گواهی سپرده نقره شدند

استقبال سوریه از تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌ها علیه دمشق

وزیر به اپراتور‌ها درباره سرعت اینترنت هشدار داد

مجموعه های اقتصادی در کنار اقدامات مثبت، باید کار فرهنگی را هم سرلوحه برنامه های خود قرار دهند

جریمه حق‌بیمه شخص ثالث بنابر شرایطی، بخشیده شد

پیامدهای عقب‌نشینی نکردن اسرائیل متوجه سازمان ملل، آمریکا، فرانسه و ... می‌شود+ فیلم

مربی دروازه‌بانان پرسپولیس قراردادش با این باشگاه را فسخ کرد

تغییر پارادایم انرژی در ایران تبیین شد

پیامدهای عدم عقب نشینی رژیم صهیونیستی متوجه سازمان ملل، آمریکا، فرانسه و ... می‌شود + فیلم

تسلیت‌گویی قالیباف در پی درگذشت برادر مهدی چمران

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی