بازار آریا

آخرين مطالب

فرمول عرضه خودرو با استفاده از تجربه‌های شکست‌خورده

آیا ایده جدیدی برای فروش خودرو در راه است؟ تولید و تجارت

آیا ایده جدیدی برای فروش خودرو در راه است؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : پروسه اولین فروش خودرو در سال جاری بدون ثبت‌نام در سامانه عرضه یکپارچه از 21 مرداد آغاز شد؛ اما حواشی این فروش هنوز ادامه دارد. از اسفند 1401 با هدف ساماندهی بازار و جلوگیری از تخلف خودروسازان، عرضه خودرو در سامانه یکپارچه انجام شد؛ این در شرایطی است که با شکست طرح فروش همسان، در سال جاری عرضه خودرو بار دیگر به طور مستقیم به خودروسازان محول شد. هرچند مسوولان وزارت صمت دولت سیزدهم که ازجمله طراحان عرضه یکپارچه خودرو بودند، هم‌اکنون در این وزارتخانه حضور ندارند و مشخص نیست که پاسخگوی این طرح شکست‌خورده کدام مقام مسوول است؛ با‌این‌حال واگذاری فروش به خودروسازان آن هم با قرعه‌کشی، بازگشت به روش قبلی و البته مسیر شکست‌خورده در فروش خودرو است. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که پیام طرح‌ها و ایده‌های مختلف فروش خودرو که از قضا تنها شکست را به خود دیده، برای سیاستگذار جدید خودرو چیست؟ آیا ایده جدیدی برای فروش خودرو در راه است؟
آنچه مشخص است هر ایده‌ای با هدف محدود کردن خرید، تاکنون به نتیجه مطلوب منجر نشده، با‌این‌حال باز هم تجربه‌های قبلی تکرار می‌شود. دو سال پیش سامانه یکپارچه خودرو با ده‌ها بند و مقررات جدید برای جلوگیری از خرید واسطه‌ای اعمال شد و نتیجه‌ای نیز جز گستردگی دلالی در بازار خودرو نداشت.
حالا باز هم به روش قرعه‌کشی برای دریافت خودرو بازگشته‌ایم؛ با این تفاوت که صنعت خودرو حال و روز خوشی ندارد و تولید از ابتدای سال جاری روند نزولی به خود گرفته است.
از سوی دیگر خودروسازان هنوز تعهدات سال‌های 1401 و 1402 را به طور کامل انجام نداده‌اند و فریز 16ماهه قیمتی تولید را در شرکت‌های خودروساز کاهش داده است.
بنابراین طرح اخیر فروش در بدترین شرایط و تنها به منظور جمع‌آوری نقدینگی در شرکت خودروساز اجرا شده است.
هر‌چند در فروش اخیر نیز محدودیت‌های خرید پابرجا بود، اما دلالان در این مدت کارآزموده‌تر شده و تمامی روش‌هایی را که می‌تواند به معامله پرسود انجامد در این مدت آموخته‌اند.
بنابراین با توجه به شرایط کنونی نمی‌توان انتظار داشت که تغییری در بازار یا صنعت خودرو روی دهد. با این حال، آیا با فروش اخیر باید در انتظار معجزه حذف دلالی در بازار خودرو بود؟ پس وعده‌های ساماندهی بازار خودرو چه شد؟
این سوالات هیچ پاسخی ندارند همان‌طور که فروش اخیر نیز تاثیری در بازار خودرو به همراه نخواهد داشت.
اما بازگردیم به فروش بزرگ خودرو که حدودا دومیلیون و 200هزار متقاضی برای دریافت محصولی از شرکت ایران‌خودرو اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. حدودا دو هفته‌ای است که این فروش بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرده است.
از دپوی 230میلیون تومانی خودرو گرفته تا عملکرد بانک‌ها در همراهی با مشتریان برای اعطای وام و ثبت‌نام و دیگر قضایا. هر‌چند با توجه به عرضه 115هزار خودرو برای افراد عادی، طرح جوانی و فرسوده‌ها، شانس برنده شدن در این طرح ایران‌خودرو بسیار ناچیز است؛ بااین‌حال سوداگران بازار و متقاضیان واقعی یک بار دیگر شانس خود را برای خرید از کارخانه امتحان کرده‌اند.
طبق بررسی‌ها افراد عادی برای برگزیده شدن در این لاتاری، حدود سه‌درصد شانس دارند؛ یعنی از هر 32 نفر یک نفر از افراد عادی موفق به خرید خودرو از کارخانه خواهد شد.
همان‌طور که عنوان شد این طرح با حواشی زیادی همراه بود، به‌طوری‌که در مرحله ثبت‌نام مشخص نبود که متقاضیان چگونه باید در این طرح شرکت کنند؛ بدین معنا که تفکیک فروش فوق‌العاده (فوری) از پیش‌فروش در اطلاعیه‌های ایران‌خودرو مشخص نشده بود. این تفکیک زمانی مشخص شد که سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود و خودروساز را مقید به تعیین روش‌های فروش کرد.
هرچند برخلاف گذشته به جای وزارت صمت این بار سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو ورود کرده با‌این‌حال باز ابهاماتی در نحوه تخصیص خودرو به متقاضیان وجود دارد.
به عنوان مثال در اطلاعیه آخر ایران‌خودرو به این نکته اشاره نشده وقتی متقاضی خواهان خرید فوری یا فوق‌العاده است،‌ از زمان فراخوان تا تکمیل وجه چه بازه زمانی در نظر گرفته شده است. شرکت فروشنده باید این نکته را مدنظر قرار دهد که بسیاری از متقاضیان واقعی، با هدف جایگزینی خودروی قدیمی خود با محصولی جدید در این طرح شرکت کرده‌اند و باید فرصتی برای فروش خودروی قدیمی خود داشته باشند. در این زمینه برخی از منابع غیررسمی، فرصت 10روزه را برای پرداخت هزینه قطعی خودرو در فروش فوق‌العاده عنوان کردند که درست نیست.
در قرعه‌کشی‌های قبلی، ایران‌خودرو فرصت سه‌روزه‌ای برای پرداخت هزینه خودرو در نظر می‌گرفت که ظاهرا این بار هم متقاضیان فروش فوق‌العاده بعد از فراخوان این شرکت، باید سه‌روزه هزینه قطعی خودرو را پرداخت کنند.
از سوی دیگر زمان قرعه‌کشی خودرو با ورود سازمان بازرسی کل کشور به تعویق افتاد که این موضوع نیز چالشی در ثبت‌نام اخیر به شمار می‌آید.
تجربه شکست‌خورده
همان‌طور که عنوان شد فروش اخیر، خود حاوی پیامی به سیاستگذار جدید خودرو است؛ این پیام که تا زمانی که قیمت خودرو اصلاح نشود و سایه دولت بر خودروسازی کشور همچنان گسترده باشد نباید در انتظار معجزه‌ای در تولید و عرضه خودرو بود.
تا زمانی که خودروساز مجبور به فروش محصولات تولیدی خود با زیان است و فاصله قیمتی بازار و کارخانه نیز همچنین برقرار باشد، با موجی از متقاضیان خودرو روبه‌رو خواهیم بود.
همان‌طور که پیش از این در این صفحه به آن اشاره کردیم، تقاضای واقعی خودرو در کشور حدود یک‌میلیون و 200هزار دستگاه است؛ این بدین‌معناست که تقاضای بیش از این کاذب و تنها با هدف واسطه‌گری صورت می‌گیرد.
بهتر است زمانی که صرف فکر کردن به اجرای روش‌های غیر‌معمول فروش می‌شود، به اقدامات ساختاری و بنیادی اختصاص پیدا کند تا هم شاهد رشد کمی و کیفی خودرو باشیم و هم بازار خودرو ساماندهی شود.
مسیرهای فروش همچون قرعه‌کشی یا اولویت‌بندی و دیگر راه‌هایی که پیشنهاد می‌شود، سیاستگذار را از مسیر اصلی در اصلاح خودروسازی دور می‌کند و عایدی نیز در بر ندارد. اگر سیاستگذار به اصلاح قیمت بپردازد دیگر نیازی به اجرای روش‌های قبلی شکست‌خورده در فروش نیست.
--> اخبار مرتبط جزئیات تکمیل ثبت‌نام خودرو لاتاری افکت پایان مهلت ثبت‌نام خودرو پول‌های بلوکه‌شده خودرو کجاست؟ شانس 5 درصدی سامانه خودرو

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1183131/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست بیجار از رئیس جمهور درباره تفویض اختیار به مدیران استانی

تاکید سفیر جدید ازبکستان در کابل بر تقویت روابط با طالبان

وعده رفع دغدغه‌های بانکی فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان

پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

تکلیف کارگر در قبال کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چیست؟

کیهان در واکنش به تغییرات: از لابستر تا نگرانی‌های اقتصادی با واردات آیفون

رئیس‌جمهور: باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

امضای 39 تفاهم نامه سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان

پزشکیان : باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

یارانه‌های آبان ماه همچنان واریز نشد

پزشکیان در جمع فعالان اقتصادی: باید در منطقه الهام بخش باشیم

تفویض اختیار سطوح استانی مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان

توضیح سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره پرداخت نشدن یارانه برخی دهک ها: یارانه هیچ‌کس حذف نشده است

جزئیات تازه از دلایل عدم واریز یارانه نقدی آبان؛ بدهی 700میلیون دلاری وزارت نفت به هدفمندی

60 لیتر سهمیه بنزین آذر شارژ شد

بدهی 700 میلیون دلاری وزارت نفت، دلیل عدم واریز یارانه؟

متنوع‌سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها ضروری است

تجلیل از تنها خبرنگار حوزه کتاب شیراز

مشکلات فعالان اقتصادی توسط بسیج اصناف پیگیری می‌شود

آغاز فاز 4 سونگون، گامی بلند در مسیر《معدن به جای نفت》

آخرین سهمیه سوخت پاییز شارژ شد

تامین 45.5 میلیارد دلار ارز واردات

وزیر اقتصاد وارد جزیره کیش شد

کارشناس خودرو: 29 نهاد در خودروسازی کشور دخالت می‌کنند

سخنگوی سازمان هدفمندی: منابع یارانه هنوز تامین نشد

فروش سکه‌های حراجی به مرز 500 هزار سکه رسید

عدم واریز یارانه آبان/ سازمان هدفمندی: منابع یارانه دهک های 4 تا 9 تامین نشد

مدیرعامل راه‌آهن ایران: جا به جایی ریلی مسافر در کشور پنج درصد کاهش یافته است

مردمی‌سازی اقتصاد؛ در تجارت خارجی کشور نیز مؤثر است

مدیر عامل شرکت ملی نفت: تولید روزانه نفت 60 هزار بشکه افزایش یافت

یارانه آبان واریز نشد/زمان واریز فعلاً مشخص نیست

برخورد جدی با مدیران دستگاه‌هایی که در مسیر سرمایه‌گذاری مانع ایجاد می‌کنند

عدم واریز یارانه آبان/ زمان واریز فعلاً مشخص نیست

اعلام برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در زاهدان

بانک مرکزی پاسخگوی نیازهای اقتصادی کشور باشد

تسنیم: یارانه آبان واریز نشد

عبور بیت‌کوین از 97 هزار دلار

اظهارات سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره قانون همسان‌سازی بازنشستگان

انتقاد حسین سلاح ورزی از دخالت وزارت صمت در اتاق اصناف/ وارد این بازی پرخطر نشوید

وام مسکن 100 درصد افزایش یافت

بازدید وزیر راه از پروژه‌های مسکن ملی زاهدان

مسئول امور بریکس در ایران: کشورمان به دنبال عضویت در بانک بریکس است

برنامه ایران برای عضویت در بانک بریکس

گرانی شبانه خودرو؛ به مرگ گرفتند که مردم به تب راضی باشند!

تصویب 77درخواست سرمایه‌گذاری خارجی

خروج 200میلیارد دلار سرمایه با مهاجرت فعالان اقتصادی

عدم ارسال مازوت به نیروگاه‌ها نتیجه‌ای جز قطعی برق به همراه ندارد

گران قیمت‌ترین عکس دنیا چه محتوایی دارد؟

تقدیر سازمان ملی بهره‌وری از اجرای الگوی ارزیابی بهره‌وری در شرکت‌های اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی

سیاست‌های تجاری ترامپ؛ مسیری پرخطر برای آمریکا

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی