آمار دانلود و خرید بازیهای موبایلی در دو پلتفرم نشان میدهد
رشد صنعت گیم در سایه محدودیتها
اقتصاد ايران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیای اقتصاد : در شرایطی که صنعت بازی در ایران با محدودیتهای تحریم و فیلترینگ دست و پنجه نرم میکند، گزارشهای آماری اخیر نشان میدهند که در یک سال اخیر صنعت بازیهای موبایلی رشد چشمگیری داشته است. با این حال تحریمها، ارتباط پلتفرمها با بازیسازها را قطع کرده و بالطبع درآمد از آن محل نیز از بین رفته است. از طرف دیگر، با اینکه پلتفرمها سعی میکنند ایمنی را حفظ کنند و ارتقا دهند، اما فیلترینگ گوگلپلی همچنان تهدیدی برای امنیت دستگاههای کاربران ایرانی است. در این شرایط مدیران دو پلتفرم دانلود بازی و برنامه موبایلی ایرانی معتقدند که رفع فیلترینگ شرط تداوم این رشد و پیشرفت است.
افزایش بیش از 100درصدی دانلود
فیلترینگ گوگلپلی و تحریمها، دو چالش جدی صنعت اپلیکیشنهای بازی است و فعالان این صنعت رفع فیلترینگ را لازمه رشد و تداوم آن میدانند. در این شرایط، مایکت و کافهبازار بهعنوان دو پلتفرم دانلود بازی و برنامه موبایلی ایران در هفته جاری گزارشی از صنعت بازیهای موبایلی منتشر کردند. بر اساس گزارش مایکت این صنعت رشد قابل توجهی داشته؛ تا جایی که دانلود بازیهای موبایلی در سال گذشته 133درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. علاوهبر افزایش دانلود، تمایل کاربران به خرید بازیهای موبایلی نیز افزایش قابلتوجهی داشته است؛ بهطوریکه فروش بازیها در مایکت 260درصد رشد کرده است. در بخش دیگری از گزارش مایکت آمده است که در سال1402، حدود یکمیلیون کاربر از این پلتفرم بازی خریدهاند. کاربران در مجموع 5میلیون در بخش بازیها خرید کردهاند و متوسط 104هزار تومان برای هر خرید هزینه کردهاند. درآمد حاصل از فروش بازیها نیز بین 6هزار بازی فعال و 1200توسعهدهنده بازیهای فروشی در مایکت تقسیم شده است.
این پلتفرم دانلود بازی و برنامه موبایلی در ایران همچنین ذائقه کاربران خود را نسبت به پرطرفدارترین جستوجوهای بخش بازی و محبوبترین بازیها نیز بررسی کرده است. طبق این بررسی، بیشترین جستوجوی کاربران مایکت در یک سال اخیر به «بازی»، «بازی فوتبال»، «ماشین بازی»، «بازی دخترانه» و «ماینکرافت» مرتبط بوده است. علاوه بر این، ژانر تفننی با 14.78درصد، محبوبترین دستهبندی بازی میان کاربران ایرانی بوده است و اکشن (12.28درصد)، شبیهسازی (7.37درصد)، ورزشی (5.18درصد) و ماجراجویی (3.34درصد) در رتبههای بعدی قرار دارند. این نکته جالب است که با وجود سهم کم ژانر استراتژی در بین بازیهای پرطرفدار (2.86درصد)، این ژانر با 18.24درصد پرفروشترین بازیهای مایکت بوده است. این موضوع نشان میدهد کاربران ایرانی تمایل بیشتری به هزینهکردن برای بازی استراتژی خوب در مقایسه با ژانرهایی مثل تفننی (14.78درصد) و رانندگی (6.68درصد) دارند. در میان بازیهای خارجی نیز «کالآف دیوتی»، «ماینکرافت» و «پابجی» همچنان محبوبیتشان را حفظ کردهاند و در صدر فهرست پرطرفدارترینها قرار دارند. بین بازیهای ایرانی نیز عناوینی مانند «آمیرزا»، «شبهای مافیا» و «کلاچ» خوش درخشیدهاند و مورد استقبال کاربران قرار گرفتهاند.
رفع فیلترینگ؛ شرط تداوم رشد
علاوه بر این، بر اساس این گزارش کل برنامههای منتشرشده در کافهبازار 265هزار و کل بازیهای منتشرشده 124هزار مورد برآورد شده است. در بخش دیگری از گزارش سال گذشته کافهبازار میزان مصرف بازی توسط کاربران نیز منتشر شده که بر اساس آن، بیشتر از 1.4میلیون دقیقه برای بازی در روز ثبت و بیش از 36میلیون دقیقه بازی در ماه رکوردی است که در این بخش ثبت شده است. بازیهای بدون نصب بیش از 1.8میلیون کاربر فعال ماهانه داشته و از میان آنها یکی از کاربران رکورد 13ساعت بازی در یک روز را ثبت کرده است. در این مورد همچنین به اعداد دیگری مثل بیش از 600هزار بار رکورد بازی در روز و بیشتر از 16میلیون بار رکورد بازی در ماه در گزارش سال کافهبازار اشاره شده است. یکی از قابلیتهای کافهبازار امکان بازی بدون نصب اپلیکیشن است که کاربران بر اساس آخرین گزارش منتشرشده از این پلتفرم استقبال کردند و مینیگیمهای بدون نصب به بخشی مستقل و پرمخاطب تبدیل شدهاند. بر این اساس، حدود 300بازی تفننی و سرگرمکننده بدون نیاز به دانلود و نصب، تجربه تازه اپلیکیشن کافهبازار بود؛ با ورود به صفحه بازیهای بدون نصب، فقط با یک کلیک وارد بازی میشوید، رکورد میزنید و هر وقت خسته شدید، بیدردسر وارد بازی بعدی میشوید.
ثبت رکورد جدید نصب
از سوی دیگر، گزارش کافهبازار از تعداد برنامهها و بازیهای ایرانی منتشرشده در این پلتفرم نیز اطلاعات و نکات جالبی درباره میزان نصب، جستوجو، دستاوردهای توسعهدهندگان و رفتار کاربران در سال1402 منتشر کرده است. اولین موضوع رشد قابل توجه تعداد برنامهها و بازیهای منتشرشده است که در سال1402 به 22هزار مورد رسیده و شمار کاربران ثبتنامی نیز از 55.8میلیون عبور کرده است. کافهبازار در این گزارش از نصب روزانه 7.8میلیون اپلیکیشن در کافهبازار در این سال خبر داد. دادههای این گزارش نشان میدهد تعداد نصب و بهروزرسانی برنامه و بازی از این اپاستور در مقایسه با سال قبل 300میلیون رشد داشته و در همین حال بازیهای بدون نصب بازار بیش از 1.8میلیون کاربر فعال ماهانه را به خود جذب کرده است. فارغ از این، تمرکز توسعهدهندگان کافهبازار بر بازی نکته مهم گزارش سالانه این پلتفرم است، تا جایی که طبق این گزارش، تعداد کاربران خریدار محتوای دیجیتال 5.5میلیون نفر بودهاند.
در این سال 46میلیون تراکنش موفق از این طریق ثبتشده و جمع درآمد توسعهدهندگان از محتوای دیجیتال 20هزار میلیارد ریال بوده است. با توجه به اینکه گوگلپلی از سال1401 در ایران فیلتر شد و سیاستگذار این اقدام را در جهت حمایت از اندرویدمارکتهای ایرانی اعلام کرد، مدیران پلتفرمهای دانلود برنامه و بازیهای ایرانی معتقد بودند که فیلترینگ گوگلپلی آسیبی انکارناپذیر به امنیت دستگاههای کاربران ایرانی وارد میکند و هدف از فیلتر گوگلپلی حمایت از اندروید مارکتهای ایرانی نبوده؛ زیرا کسبوکارهایی که 10سال رقابت در کنار رقبای داخلی و خارجی را یاد گرفتهاند، نیاز به حمایت ندارند. گزارشهای اخیر کافه بازار و مایکت نیز بهنوعی این گزاره را تایید میکند؛ تا جایی که کافه بازار از رکورد نصب روزانه از این اپلیکیشن به بیش از 7.8میلیون خبر میدهد و تعداد کاربران ثبتنامی کافهبازار تا پایان سال1402 بیش از 55.8میلیون بوده است.
همچنین تعداد کل نصب و آپدیت تا پایان سال1402 بیش از 2.7میلیارد برآورد شده است. جمع نصب و بهروزرسانی برنامه و بازی از بازار در سال1401 به بیش از 2.4میلیارد میرسید. در نهایت سهم نصب اپلیکیشن از داخل بازار در سال گذشته، 92درصد برآورد شده است. رشد قابل توجه برنامهها و بازیهای ایرانی نکته دیگر گزارش کافهبازار است. در سال گذشته تعداد دفعاتی که برنامه بازار از سوی کاربران باز شده به 3.3میلیارد بار رسیده است. برنامههای ایرانی منتشرشده 10هزار و بازیهای ایرانی منتشرشده نیز 12هزار مورد بوده است.
این در حالی است که در گزارش قبلی این پلتفرم مجموع برنامهها و بازیهای متولد ایران 18هزار و 800مورد بود؛ اما گزارش1402 جمع برنامهها و بازیهای ایرانی منتشرشده در کافه بازار را 22هزار مورد تخمین میزند. همچنین در آن گزارش، جمع تعداد جستوجوی برنامه و بازار به بیش از 2میلیارد میرسید؛ اما این رقم هم در گزارش1402 تغییر کرده است: تعداد کل جستوجو در بازار 2.6میلیارد مورد بوده است. بنابراین، جدا از آمار اخیر کافهبازار و مایکت از رشد قابل توجه دانلود و نصب برنامههای بازیمحور این دو پلتفرم همچنان تحریم و فیلترینگ دو مانع اصلی تداوم توسعه این صنعت هستند؛ تا جایی که شهابالدین خدابخش، مدیرعامل بازار از قطع ارتباط با بازیسازها و عدم درآمدزایی از این محل تحت تاثیر تحریمها میگوید و به گفته او با فیلترینگ گوگلپلی در شهریور1401 موجی از کاربران این پلتفرم به سمت بازار آمدند و 25 تا 30درصد تعداد کاربران رشد کرد؛ اما بهتدریج و با همگانی شدن فیلترشکنها برگشتند و حدود 5درصد در بازار باقی ماندند. در این شرایط، نمیتوان تاثیر تداوم محدودیتها را در افزایش بدافزارها و ضررهای مالی نادیده گرفت؛ به همین خاطر فعالان این حوزه امیدوارند که دولت جدید با شروع فعالیت خود، بررسی رفع فیلترینگ گوگلپلی را در اولویت قرار دهد.
--> اخبار مرتبط فیلترینگ فضای مجلس را متشنج کرد/ آقای قالیباف شما سوگند یاد کردید بهترین صرافی بدون احراز هویت؛ از بایبیت تا همتاپی اولین اقدام پزشکیان مشخص شد/ دولت چهاردهم لایحه جنجالی را تعیین تکلیف میکند پیشنهادی به رئیسجمهور منتخب برای امیدافزایی ایرانی ها به کدام شبکه های اجتماعی علاقمند هستند؟
-
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱:۵۱
-
۱۸ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1174995/