بازار آریا

آخرين مطالب

چالش‌ها با وجود توافق اخیر هند و ایران ادامه می‌یابد

چشم‌انداز چابهار گزارش ويژه

چشم‌انداز چابهار
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : برای هند، چابهار می‌‌‌تواند فرصتی برای دور زدن فشارهای اقتصادی ایالات متحده باشد، در عین حال که برای ایران، هر گونه سرمایه‌گذاری خارجی برای مقابله با تحریم‌‌‌ها مورد استقبال قرار می‌‌‌گیرد. اندیشکده استیمسون در مطلبی با اشاره به این مساله نوشت، در ماه مه، سارباناندا سونووال، وزیر بنادر و کشتیرانی هند و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، قراردادی 10 ساله برای بهره‌‌‌برداری از بندر چابهار در خلیج عمان در جنوب شرقی ایران امضا کردند. بر اساس این قرارداد، هند قرار است 120 میلیون دلار برای توسعه زیرساخت‌‌‌های پایانه شهید بهشتی در بندر سرمایه‌‌‌گذاری کند و 250 میلیون دلار خط اعتباری به ایران بدهد.
بر اساس این گزارش، هند این قرارداد را با هدف تقویت تجارت با افغانستان محصور در خشکی و کشورهای آسیای مرکزی منعقد کرد. هند با تجهیز و اجاره بندر چابهار می‌‌‌تواند به چند هدف دیگر از جمله دور زدن چین، رقابت با بندر گوادر نزدیک پاکستان و تاثیرگذاری بر افغانستان دست یابد. با این حال، چالش‌‌‌ها از جمله تحریم‌‌‌های اقتصادی ایالات متحده و تنش‌‌‌های احتمالی با چین و پاکستان به‌رغم روابط خوب آنها با تهران، همچنان باقی است. یکی از موانع اصلی در این بین تحریم‌‌‌های مورد حمایت ایالات متحده علیه ایران، از جمله قرار دادن ایران در لیست سیاه توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و عدم‌دسترسی ایران به سیستم پرداخت‌‌‌های بین‌‌‌المللی الکترونیکی سوئیفت است. ایران همچنین از انجام معاملات دلاری منع شده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌‌‌جمهور منتخب ایران، به این موضوعات اشاراتی داشت، اما توانایی او برای حل آنها همچنان در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار دارد.
موانع لجستیکی نیز وجود دارد، مانند تاخیر ایران در تکمیل دو خط ریلی چابهار-زاهدان و رشت- آستارا که برای انتقال محموله از بندر و اتصال به کریدور بین‌‌‌المللی حمل‌‌‌ونقل شمال-جنوب (INSTC) ضروری است. مساله دیگر مربوط به چین است. در سال 2021، چین و ایران یک قرارداد مشارکت 25 ساله به ارزش 400 میلیارد دلار امضا کردند. قرارداد مزبور به این گمانه‌زنی دامن زد که چین در چابهار یا گوادر سرمایه‌گذاری خواهد کرد که تنها حدود 100 مایل از هم فاصله دارند. از آنجا که هند تنها در اسکله شهید بهشتی و پایانه شهید کلانتری در چابهار سرمایه‌گذاری کرده است، جا برای حضور چینی‌‌‌ها در چابهار وجود دارد. با این حال، تا‌کنون، تهران با وجود پیش‌بینی‌‌‌ای که کرده بود، از حمایت پکن برخوردار نشده است.
چین از سال 2018 تا 2022 تنها 618 میلیون دلار در پروژه‌‌‌های ایران سرمایه‌‌‌گذاری کرده است که عمدتا در بخش ساخت و ساز بوده است. در همین حال، چین 22.5 میلیارد دلار در عربستان سعودی، 13 میلیارد دلار در عراق، 4.6 میلیارد دلار در کویت، 1.8 میلیارد دلار در قطر، 19.3 میلیارد دلار در امارات متحده عربی و 2.5 میلیارد دلار در عمان سرمایه‌گذاری کرده است. حتی سرمایه‌‌‌گذاری چین در بحرین کوچک بیش از دو برابر سرمایه‌‌‌گذاری در ایران بود. ایران نیز از مواضع دیپلماتیک چین نا‌خرسند است. چین در دیدار اخیر با کشورهای عربی، بیانیه‌‌‌ای را امضا کرد که بر اساس آن خواستار حل و فصل مناقشه بر سر جزایر سه‌‌‌گانه در خلیج فارس شد که امارات ادعاهایی را در‌باره آنها مطرح می‌‌‌کند. سپس ایران سفیر چین در تهران را برای اعتراض احضار کرد اما سخنگوی وزارت خارجه چین بر موضع پکن مبنی بر اینکه امارات و ایران باید اختلافات خود را از طریق مذاکره حل کنند، تاکید کرد.
رقابت چابهار و گوادر نیز قابل توجه است. چین متعهد به سرمایه‌گذاری 62 میلیارد دلاری در بندر گوادر شده است، در حالی که هند کمتر از 500 میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. علاوه بر این، ظرفیت‌‌‌های پیش‌بینی‌شده دو بندر به طور قابل توجهی متفاوت است. پیش‌بینی می‌‌‌شود که تا سال 2030 گوادر تا 400 میلیون تن بار در سال جابه‌جا کند که بسیار بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی‌شده 10 تا 12 میلیون تنی چابهار است. گوادر که در جنوب غربی پاکستان قرار دارد، قرار است از طریق شبکه‌‌‌ای از جاده‌‌‌ها، راه‌آهن و خطوط لوله به منطقه سین کیانگ در شمال غربی چین متصل شود. مواضع ایالات متحده در مورد چابهار در زمانی که نیروهای آمریکایی هنوز در افغانستان بودند، با حمایت ضمنی همراه بود اما از زمان خروج ایالات متحده از آن کشور در سال 2021 و بازگشت کنترل طالبان، مواضع این کشور نوسان داشته است. چند ساعت پس از امضای قرارداد هند با ایران، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به مقامات هندی هشدار داد که «هرکسی که به معامله تجاری با ایران فکر می‌‌‌کند باید از خطر احتمالی تحریم‌‌‌ها آگاه باشد.»
از سوی دیگر، ایالات متحده، چابهار را برای مقابله با طرح کمربند و جاده چین (BRI) مفید می‌‌‌داند. ایالات متحده در تلاش است تا پروژه حمل‌‌‌ونقل بین‌‌‌المللی چین را که از طریق پاکستان به آسیای مرکزی، روسیه و کشورهای اروپایی گسترش می‌‌‌یابد، تضعیف‌کرده و به حاشیه براند و از ابتکاراتی که از هند شروع می‌‌‌شود و از ایران و آسیای مرکزی تا اروپا امتداد می‌‌‌یابد، حمایت می‌‌‌کند. به همین دلیل، ایالات متحده ممکن است هر دستاورد اقتصادی ایران از چابهار را نادیده بگیرد. هند همچنین به دنبال متعادل کردن روابط با ایران و اسرائیل بوده است. همزمان با امضای قرارداد چابهار توسط دهلی نو، گروه آدانی هند 1.2 میلیارد دلار در بندر حیفا اسرائیل سرمایه‌گذاری کرد. هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی از طرف ایران، مورد استقبال قرار می‌‌‌گیرد. ایران که زیر بار تحریم‌ها است، از نظر عملکرد لجستیکی توسط بانک جهانی در ذیل کشورهای دارای بحران رتبه‌بندی شده است.
--> اخبار مرتبط استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات تجاری ایران و عمان ایران و عمان در مسیر تجارت ترجیحی طرح مسدودسازی 6 میلیارد دارایی آزاد شده ایران موانع توسعه صنعت بانکرینگ ایران کنعانی: مسیر مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا همچنان باز است

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1170921/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر عبدالفتاح السیسی به ترکیه نشان از رفع تنش دارد/ روابط تجاری، ستون فقرات مناسبات قاهره و آنکارا

آغاز تغییرات مثبت؛ گزینه ریاست جدید بورس کیست؟

خوش‌خبری اقتصادی؛ تورم کم شد!

حسن آبادی:بیش از 1500 مرقع از دورۀ تیموری تا دورۀ معاصر در کتابخانۀ آستان قدس است/ محبوب:اسناد موجود در آستان قدس بیشتر اجتماعی و اقتصادی است تا سیاسی

نهادهای مدنی؛ منجیان اقتصاد

آموزش سواد مالی در «پول، خدا، بچه‌ها»

اکران فیلمی از آلن دلون در ارسباران

نمایش مستند زندگی جواد یساری در خانه هنرمندان

اهدای تندیس «سی‌صد» به علی دایی

اسطوره‌ها بازنشسته نمی‌شوند

350 هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی لرستان اضافه می‌شود

کشف ذخایر عظیم فلزی و غیرفلزی در هرمزگان

جاده‏‏‌های مستعد تخلفات رانندگی

10علامت که نشان می‌دهد آماده مدیر شدن هستید

راهنمایی برای یافتن ارزش در واقعیت افزوده

نکاتی برای برندسازی شخصی و شرکتی

دربی در شهری غیر از تهران؟

قابل توجه آقای قلعه‌نویی!

چه خبرتان است؟

این چه جشنی است؟

ولی ممنون که گل خوردی!

ارسال پیام از واتس‌اپ به پیام‌رسان‌های دیگر در آینده

نخستین معاهده بین‌المللی الزام‌آور هوش مصنوعی امضا شد

آمریکا جلوی رشوه دادن گوگل به تولیدکنندگان موبایل را می‌گیرد

آمریکا به دنبال توسعه وی‌پی‌ان‌ها در ایران و روسیه

چطور پیام‌رسان‌های رمزنگاری شده جهان را فتح کردند؟

روشنگری بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران درباره یک خبر اشتباه

تعلل هشت ماهه در ارائه آمار خرید برنج ایرانی

هزار و یک مجوز برای سرمایه‌گذاری ساختمانی

ناجوانمردی در حق فولادساز

زنجیره فولاد - 1403/06/18

بازار فولاد - 1403/06/18

بازار آتی - 1403/06/18

پیش‌بینی جهانی از تغییر بهای فلزات

ثبت معاملات 48 درصدی آهن اسفنجی

اولین واکنش دولت سیزدهم به وام عشقی

بهبود شاخص نرخ بیکاری ایران در رده‌‌‌‌‌‌‌بندی صندوق بین‌المللی پول

خودروی 375‌هزار دلاری هیوندایی

همکاری هیدروژنی تویوتا و بی‌ام‌و

امروز؛ اعلام نتایج قرعه‌کشی خودرو

شاهد تقاضای رانتی خودرو

پیگیری مستمر اوضاع توزیع بنزین

حضور 813شرکت در نمایشگاه ایران‌‌‌‌‌پلاست

پنج‌‌‌گانه موفقیت در عصر جدید پتروشیمی

افسوس یک میلیارد دلاری شرکت‌ها

اختصاص 2 پایانه خرید تخم‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ جهت صادرات، به استان خراسان‌جنوبی

سیاستمدار محافظه‌کار

ضرورت تشکیل اتاق بازرگانی مستقل در مناطق آزاد

سایه ناامنی بر محیط کار

سیاست‌نامه بریتانیایی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی