بازار آریا

آخرين مطالب

سرایت «احتکار» به مونتاژکاران تحلیل بازار آریا

سرایت «احتکار» به مونتاژکاران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : اظهارات اخیر رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا مبنی بر کشف خودروهای احتکاری مربوط به شرکت‌های خودروساز کشور، حاوی دو نکته جدید در ماجرای خودروهای دپویی است؛ نخست کشف پارکینگ‌های غیر‌رسمی و دیگری سرایت احتکار به مونتاژکاران. او از بیش از 26هزار و 500دستگاه خودروی احتکار شده در پارکینگ‌های غیررسمی خودروسازان کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: بعضی از رفتار‌های خودروسازان به افزایش نرخ خودرو‌ها در بازار دامن می‌زند.
آن‌طور که سردار حسن رحیمی در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات عنوان کرده، بیش از 26هزار و 500دستگاه خودرو در پارکینگ‌های غیررسمی خودروسازان کشور دپو شده است. وی با تاکید بر پایش و رصد مستمر تمامی خودروسازان و مونتاژکاران که از احتکار آنها خبر می‌دهد، گفته «در سال گذشته بیش از 70پارکینگ دپو شامل 20پارکینگ رسمی و 50 پارکینگ غیررسمی را کنترل کردیم». به گفته رحیمی، یکی از مشکلات پلیس با خودروسازان داخلی پارکینگ‌های «غیررسمی» است که اغلب قابلیت کنترل ندارند و تنها در یکی از این پارکینگ‌ها 12هزار و 500خودرو [احتکاری] کشف شده است. با توجه به اظهارات رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، دپوی عمدی خودروها توسط شرکت‌‌های خودروساز به نوعی وارد فاز جدیدی شده، به نحوی که اولا بخشی از محصولات در پارکینگ‌های غیر‌رسمی دپو می‌شوند و ثانیا مونتاژکاران هم به محتکران پیوسته‌اند.در باب موضوع نخست -پارکینگ‌های غیر‌رسمی دپوی خودرو - به نظر می‌رسد باز هم پای سیاست‌های دستوری به‌خصوص در حوزه قیمت در میان است.
سال‌هاست سیاست قیمت‌گذاری دستوری در خودروسازی کشور اجرا می‌شود و خودروسازان وابسته به دولت برای کاستن از تبعات آن دست به اقداماتی از جمله دپوی عمدی محصولاتشان می‌زنند. هدف از این کار این است که خودروها تا حد امکان با قیمت‌های جدید به فروش برسد تا خودروسازان زیان کمتری را متحمل شوند. ادعای خودروسازان این است که قیمت‌های تحمیل‌شده از سوی سیاستگذار، با هزینه تولید محصولات نمی‌خواند و این موضوع منجر به زیان‌دهی شده است. با توجه به اینکه سیاستگذار معمولا هر چند وقت یک بار دست به اصلاح قیمت می‌زند، خودروسازان گاهی خودروهای خود (به‌خصوص آنها که پیش‌فروش شده و باید به قیمت روز تحویل داده شوند) را دپو می‌کنند تا با قیمت اصلاح‌شده تحویل دهند و ضرر کمتری را متحمل شوند.
در حال حاضر نیز که یک سال از آخرین اصلاح رسمی قیمت کارخانه‌ای خودروها می‌گذرد و احتمال اصلاح قیمت وجود دارد، ممکن است خودروسازان باز هم دست به دپوی عمدی محصولاتشان زده باشند. این هم که خودروسازان سراغ پارکینگ‌های غیر‌رسمی رفته‌اند، احتمالا به این دلیل است که پارکینگ‌های رسمی‌شان رصد می‌شود و از همین رو به‌نوعی سعی در دپو کردن خودروها خارج از دید نهادهای نظارتی دارند.اما نکته دیگر در اظهارات رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، دپوی خودرو توسط مونتاژکاران است. با توجه به اینکه مونتاژکاران در قیمت‌گذاری تقریبا آزادی عمل دارند و زیر بار سیاست‌های دستوری نمی‌روند، دلیل احتکار توسط آنها احتمالا متفاوت از خودروسازان وابسته به دولت است. طی چند ماه گذشته اخباری مبنی بر بدعهدی مونتاژکاران در تحویل خودروهای ثبت‌نامی منتشر شده که ممکن است یکی از دلایل آن همین دپوی عمدی محصولات باشد.
به‌هر‌حال به نظر می‌رسد تا وقتی سیاست‌های دستوری چه در قیمت‌گذاری و چه در فروش و حتی تولید وجود دارد، پدیده احتکار توسط خودروسازان نیز ادامه خواهد داشت، زیرا آنها در هر صورت دنبال راهی می‌گردند تا این سیاست‌ها را تا حد امکان دور بزنند و از تبعات آن بکاهند.
--> اخبار مرتبط خواست دولت، حذف قیمت دستوری خودرو است تشکیل 580 پرونده گران‌فروشی خودرو در تعزیرات حکومتی خودروی وارداتی گران دردی دوا نمی‌کند کپی‌کاری تامین منابع خرید آمبولانس از «خودروسازان»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154988/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

60 لیتر سهمیه بنزین آذر شارژ شد

بدهی 700 میلیون دلاری وزارت نفت، دلیل عدم واریز یارانه؟

متنوع‌سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها ضروری است

تجلیل از تنها خبرنگار حوزه کتاب شیراز

مشکلات فعالان اقتصادی توسط بسیج اصناف پیگیری می‌شود

آغاز فاز 4 سونگون، گامی بلند در مسیر《معدن به جای نفت》

آخرین سهمیه سوخت پاییز شارژ شد

تامین 45.5 میلیارد دلار ارز واردات

وزیر اقتصاد وارد جزیره کیش شد

کارشناس خودرو: 29 نهاد در خودروسازی کشور دخالت می‌کنند

سخنگوی سازمان هدفمندی: منابع یارانه هنوز تامین نشد

فروش سکه‌های حراجی به مرز 500 هزار سکه رسید

عدم واریز یارانه آبان/ سازمان هدفمندی: منابع یارانه دهک های 4 تا 9 تامین نشد

مدیرعامل راه‌آهن ایران: جا به جایی ریلی مسافر در کشور پنج درصد کاهش یافته است

مردمی‌سازی اقتصاد؛ در تجارت خارجی کشور نیز مؤثر است

مدیر عامل شرکت ملی نفت: تولید روزانه نفت 60 هزار بشکه افزایش یافت

یارانه آبان واریز نشد/زمان واریز فعلاً مشخص نیست

برخورد جدی با مدیران دستگاه‌هایی که در مسیر سرمایه‌گذاری مانع ایجاد می‌کنند

عدم واریز یارانه آبان/ زمان واریز فعلاً مشخص نیست

اعلام برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در زاهدان

بانک مرکزی پاسخگوی نیازهای اقتصادی کشور باشد

تسنیم: یارانه آبان واریز نشد

عبور بیت‌کوین از 97 هزار دلار

اظهارات سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره قانون همسان‌سازی بازنشستگان

انتقاد حسین سلاح ورزی از دخالت وزارت صمت در اتاق اصناف/ وارد این بازی پرخطر نشوید

وام مسکن 100 درصد افزایش یافت

بازدید وزیر راه از پروژه‌های مسکن ملی زاهدان

مسئول امور بریکس در ایران: کشورمان به دنبال عضویت در بانک بریکس است

برنامه ایران برای عضویت در بانک بریکس

گرانی شبانه خودرو؛ به مرگ گرفتند که مردم به تب راضی باشند!

تصویب 77درخواست سرمایه‌گذاری خارجی

خروج 200میلیارد دلار سرمایه با مهاجرت فعالان اقتصادی

عدم ارسال مازوت به نیروگاه‌ها نتیجه‌ای جز قطعی برق به همراه ندارد

گران قیمت‌ترین عکس دنیا چه محتوایی دارد؟

تقدیر سازمان ملی بهره‌وری از اجرای الگوی ارزیابی بهره‌وری در شرکت‌های اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی

سیاست‌های تجاری ترامپ؛ مسیری پرخطر برای آمریکا

نگرانی از بازی قیمتی با سوخت در لایحه بودجه 1404

کارگران در سنگرهای اقتصادی در جهت اقتدار نظام اسلامی تلاش می‌کنند

درخواست عضویت ایران در بانک سازمان «بریکس»

رژیم صهیونیستی از نظر اقتصادی فروپاشیده است/ اسکان روزانه 500 هزار نفر در پناهگاه‌ها

تجارت در مسیر توسعه پایدار

ایران خواستار عضویت در بانک سازمان «بریکس» شد

انتشار آموخته‌های محسن کرامتی از استاد شجریان

همکاری خاویر باردم با دو غول سینمایی

نمایشگاه آثار تجسمی سینماگران مطرح

پایان رفاقت 68ساله دیوید لینچ با سیگار

چرا شرکت‌ها نمی‏‌خواهند نسل زد را استخدام کنند؟

پایداری؛ نیازمند تغییر مدیران

رویکرد رسمی برای اصلاح شکاف‏‏‌ عملکرد

وزن حسن یزدانی تغییر می‌کند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی