بازار آریا

آخرين مطالب

پزشکان میتوانند در اینستاگرام تبلیغ کنند اصناف

  بزرگنمايي:

بازار آریا - مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به آزاد بودن تبلیغات امور پزشکی دراینستاگرام گفت: تمامی شاغلین حرف پزشکی و وابسته می توانند با مراجعه به سازمان نظام پزشکی و اخذ مجوزهای قانونی، نسبت به تبلیغ در اینستاگرام اقدام کنند.

مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به آزاد بودن تبلیغات امور پزشکی دراینستاگرام گفت: تمامی شاغلین حرف پزشکی و وابسته می توانند با مراجعه به سازمان نظام پزشکی و اخذ مجوزهای قانونی، نسبت به تبلیغ در اینستاگرام اقدام کنند.
فربد رهنما با اشاره به برخی تبلیغات خارج از عرف در حوزه سلامت و امور پزشکی در فضای اینستاگرام بیان کرد: در حال حاضر دغدغه اصلی نظارتی ما تبلیغات غیر مجاز امور پزشکی در فضای مجازی بویژه اینستاگرام است که البته بخشی از آن توسط افراد و مراکز فاقد صلاحیت انجام می‌شود. این تبلیغات می تواند موجب بروز مشکلات عدیده ای از جمله القای خدمات شود که در راستای رسالت حرفه ای جامعه پزشکی نیست.
وی با تاکید براین که مرجع صدور مجوز تبلیغات، سازمان نظام پزشکی شهر محل فعالیت است که پس از انجام کارشناسی و دریافت تعرفه مصوب اقدام به صدور مجوز تبلیغات ممهور به مهر برجسته می‌کند، افزود: فضای مجازی تحت شمول دستورالعمل تبلیغات سازمان نظام پزشکی است؛ به این معنی که اگر فردی بخواهد در فضای مجازی اقدام به تبلیغات دارویی، آرایشی، بهداشتی یا امور پزشکی کند، موظف به اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی است.
وی ادامه داد: این مجوز با در نظر گرفتن جامعه هدف، محتوای تبلیغات و راستی آزمایی محتوا صادر می‌شود و این در حالی است که بسیاری از افراد بدون اخذ مجوز در فضای مجازی اقدام به تبلیغات امور پزشکی می‌کنند که یکی از معضلات جدی نظام سلامت است.
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: تبلیغ در تمام شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، مشمول قانون و نظارت مستقیم سازمان نظام پزشکی است و اگر پزشکی بخواهد در فضای اینستاگرام تبلیغ کند، باید مطابق قانون با مراجعه به سازمان نظام پزشکی منطقه‌ای که کار می‌کند، درخواست مجوز تبلیغات کند.
رهنما اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی مربوطه با در نظر گرفتن پروانه طبابت و نوع درخواست فرد متقاضی و در چهارچوب قوانین و ضوابط مربوطه، مجوز تبلیغات را صادر می‌کند.
ارجاع تخلفات تبلیغات پزشکی به هیات‌های انتظامی سازمان یا پلیس فتا
وی در خصوص نحوه برخورد با تبلیغاتی که بدون اخذ مجوزهای قانونی از سازمان نظام پزشکی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، گفت: این نوع تبلیغات بر دو دسته تقسیم می شوند؛ یعنی اگر پزشک یا یک مرکز درمانی بدون اخذ مجوز اقدام به تبلیغ کرده باشد به هیات‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی و اگر تبلیغ توسط افراد غیرپزشک انجام شده باشد، به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع داده می‌شود.
وی همچنین در زمینه تبلیغاتی که هویت صاحب صفحه در اینستاگرام مشخص نباشد، اظهار کرد: تخلفات تبلیغاتی این صفحات به پلیس فتا و مراجع قضایی اعلام می شود.
مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه رصد تبلیغات فضای مجازی بویژه تبلیغات پزشک نماها، توسط این سازمان از سال گذشته آغاز شده است، گفت: اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته و 210 شعبه سازمان نظام پزشکی را در سراسر کشور فعال کردیم که همکاری مناسبی از سوی جامعه پزشکی، سازمان‌های نظام پزشکی و پلیس فتا صورت گرفته است.
طبقه بندی تخلفات امور پزشکی از سوی نظام پزشکی
وی افزود: یکی از فعالیت‌های جدید سازمان نظام پزشکی در راستای جلوگیری از تبلیغات لجام‌گسیخته کنونی، طبقه‌بندی و گرید بندی تخلفات است که مرجع رسیدگی به هر یک از این تخلفات ممکن است یک شخصیت حقوقی مجزا باشد.
رهنما ، در ادامه صحبت‌هایش تبلیغات بدون اخذ مجوز از نظام پزشکی را بر حسب شدت آسیب رسانی به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول تبلیغاتی است که در چارچوب ضوابط مندرج در دستورالعمل بوده اما مجوز لازم را از نظام پزشکی مربوطه دریافت نکرده است که پایین ترین درجه تخلف تبلیغاتی محسوب می شود. دسته دوم تبلیغات بدون مجوز با محتوای فریبنده و اغواگرانه است؛ مثلاً فردی که ادعا می‌کند بیماری خاصی را تضمینی درمان می‌کند. دسته سوم تبلیغات بدون مجوزی است که محتوای غیرواقعی در خصوص رشته پزشک دارد که به طور نمونه می توان به معرفی پزشک با عناوین تخصصی نامرتبط اشاره کرد. دسته چهارم مربوط به تخلفاتی است که بر خلاف اصول اخلاقی و حاوی تصاویر بدن بیماران است که البته این دسته نیز بر حسب عضو مورد نمایش یک تقسیم بندی ثانویه دارد. بعضی از موارد این دسته چهارم از تخلف خارج شده و مصداق جرم هستند.
سازمان نظام پزشکی مرجع بررسی محتوای تبلیغات حوزه سلامت
رهنما در پاسخ به این سوال که آیا اخذ مجوز از سوی سازمان غذا و دارو برای تبلیغ کفایت می‌کند، تصریح کرد : همکاران ما در سازمان غذا و دارو مجوز ساخت ، تولید، واردات یا توزیع یک محصول را صادر می‌کنند، ولی در هنگام تبلیغات یک محصول و اشاره به خواص و فواید آن، باید بررسی توسط سازمان نظام پزشکی صورت گیرد.
وی افزود : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در چند سال اخیر همکاری مناسبی با سازمان نظام پزشکی برای ابلاغ دستورالعمل‌ تبلیغات نظام پزشکی به کانون‌های تبلیغاتی خود داشته است.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، وی ادامه داد: صاحبان رسانه از جمله صدا و سیما باید به قانون تمکین کنند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تبلیغات حوزه سلامت که از صدا و سیما پخش می‌شود، مجوزهای لازم را از سازمان نظام پزشکی دریافت نکرده است.
مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: هر چند که موسسات و مراکز درمانی پروانه بهره‌برداری خود را از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گیرند، اما مجوز تبلیغات آنها را سازمان نظام پزشکی بررسی و صادر می‌کند و اگر موسسات پزشکی مرتکب تخلف تبلیغاتی شوند، رسیدگی به آن تخلف با احضار مسئول فنی موسسه به دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی انجام می‌شود.
وی در پایان یادآور شد: با توجه به این که در حال حاضر صدور مجوز تبلیغات امور پزشکی در فضای مجازی توسط سازمان‌های نظام پزشکی سراسر کشور انجام می‌شود، از اعضای فرهیخته سازمان نظام پزشکی خواستاریم که صرفا پس از اخذ مجوزهای لازم به تبلیغات در فضای مجازی اقدام کنند.
اقتصادآنلاین
لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000EpL

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/306655/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرمانشاه

شرکت گاز مازندران از سازمان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است

جمعیت با پرداخت پول زیاد نمی‌شود/روشن کردن آتش نفرت کارگران در داستان مالیات/ این آخرین سیلاب نیست!

معامله بزرگ تهران و واشنگتن؟

مبل‌فروش متخلف در اردبیل جریمه شد

خروج بانک‌ها از بنگاهداری سرعت می‌گیرد؟

70 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار شد

گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

زهرا خوشکام به خاک سپرده شد

نمایش فیلم تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

موسیقی در اولویت نیست

هشدار فورد کاپولا درباره آینده آمریکا

کارزار نیم‌همتی کتاب

قهرمانی تکواندو در آسیا

دستمال کاغذی رکوردشکن مسی

برای اسمت بجنگ!

قول ‌شرف؛ یعنی چه؟

چرا اشکان را دوست داریم؟

بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

بازار لوازم خانگی در بحران

شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

سقوط کالای استراتژیک صادراتی ایران

اشتغال 162هزار نفری تهرانی‌ها در سال 1402

فراری، فراری از توربو شارژ

کنایه پوتین به اقدام تعرفه‌ای آمریکا

کانادا تعرفه خودروهای چینی را افزایش می‌دهد

کارنامه تولید و فروش خودرو و قطعه‌ در فروردین

شکستن رکورد واردات ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در چین

نفت روسیه همچنان به انگلیس می‌رود

تولید روزانه 3.3میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت

خواب روس‌ها برای بازار انرژی چین

نمونه‌‌‌ای از موفقیت سیاست‌‌‌های غیرقیمتی در حوزه‌‌ تخصیص سوخت دیزلی

6 دست‏‌انداز واردکننده‏‌های مواد اولیه شیمیایی

راهبرد ورود بخش خصوصی به نفت و گاز

جنگ ستارگان تمام‌عیار

اجاره‌بهای آپارتمان 100 مترمربعی در اصفهان

بازار - 1403/02/30

چراغ سبز انتخابات آمریکا به طلا

3 توافق جدید طلافروشان با وزارت صمت

چینش ETF بر اساس بیشترین تغییر مالکیت - 1403/02/30

جزر و مد تجارت آبی

بازار سهام - 1403/02/30

مثبت شکننده برای بورس

سهامداران در برزخ

عدلیه - 1403/02/30

بهارستان - 1403/02/30

راهبرد - 1403/02/30

ساختمان سفید - 1403/02/30

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی