بازار آریا

آخرين مطالب

ارتباط فاجعه ایکس 55 پرو با واگذاری ایران خودرو و سایپا

آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟ تولید و تجارت

آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - در رفتن اکسل ایکس 55 پرو، شیوه پاسخگویی برند چینی و شریک تجاری آن، در کنار افشای میل بالای مونتاژکاران برای بلعیدن ارز دولتی، لزوم بازنگری در سیاست‌های کلان حوزه خودرو را گوشزد می‌کند.

ایکس 55 پرو به‌عنوان خودرویی 1.6 میلیاردی در هفته‌های اخیر با بی‌آبرویی بزرگی روبرو شد، اما این اتفاق ناگوار شاید فتح بابی باشد در حوزه تولید خودرو.
ویدئو در رفتن اکسل عقب ایکس 55 پرو حوالی اتوبان کاشان - قم ضبط شده است و در آن می‌بینیم ماشین با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است؛ ولی ناگهان اکسل عقب در می‌رود تا راننده کنترل ماشین را از دست بدهد و در چشم بر هم‌زدنی ایکس 55 پرو در شانه خاکی جاده چندمرتبه معلق بزند. تقریباً یک هفته از انتشار ویدئو سپری شده و با وجود حساسیت ماجرا، مدیران‌خودرو، مونتاژکننده و شریک تجاری خودروساز چینی چری در ایران هنوز بابت رفع نگرانی افکار عمومی توضیحی نداده است. از نهاد‌های مسئول، مثل سازمان استاندارد هم خبری نیست. در عوض ویدئو‌هایی از سایر کشور‌ها دیده‌ایم درباره رخداد‌های مشابه و البته همین اتهام به یک دستگاه X22 در جاده‌های ایران وارد شده است. واقعاً علت در رفتن اکسل ایکس 55 پرو چیست و چطور می‌توان از این ماجرا نتیجه مثبت گرفت؟
ایکس 55 پرو و زلزله در اعتماد عمومی
قیمت ایکس 55 پرو در نمایندگی مدیران‌خودرو، تقریبا یک میلیارد و 270 میلیون تومان است و همین خودرو را در بازار آزاد یک میلیارد و 600 میلیون تومان می‌فروشند. اگر آپشن برایتان اهمیت داشته باشد، ممکن است قیمت ایکس 55 پرو تا یک میلیارد و 800 میلیون بالا برود.
ایکس 55 پرو در بازار سایر کشور‌ها با نام چری تیگو 4 پرو عرضه می‌شود و بنابر سیاست گمرکی هر کشور قیمتی متفاوت پیدا می‌کند. قیمت ایکس 55 پرو به‌عنوان مثال در امارات 40 درصد ارزان‌تر از ایران است و در روسیه تقریبا نصف قیمت نمایندگی مدیران‌خودرو فروخته می‌شود.
ویدئو در رفتن اکسل عقب ایکس 55 پرو حتی بدون در نظر گرفتن قیمت خودرو در ایران یا مقایسه هزینه خرید خودرو با سایر کشورها، دارای اهمیت است، چون به ایمنی و سلامت سرنشینان ارتباط دارد و شوخی‌بردار نیست.
واکنش مدیران خودرو به در رفتن اکسل ایکس 55 پرو
علت در رفتن اکسل ایکس 55 پرو قطعا به بررسی تخصصی و انجام تست‌های کارشناسی نیاز دارد. روز‌های اول که ویدئو منتشر شد و بازدید زیادی گرفت، کارشناسان مستقل به اتفاق گفتند ایراد می‌تواند به مونتاژ خودرو ارتباط داشته باشد.
اطلاعیه شماره یک مدیران‌خودرو حاوی چند ابهام است؛ همان اول وقوع حادثه را تایید کرده‌اند، بعد مدعی هستند تیم فنی برای بررسی صحت‌وسقم ماجرا تشکیل شده است. همچنین اضافه کرده‌اند برای دلجویی از سرنشینان تیمی به محل «گسیل داشته‌اند» و قول داده‌اند در کمترین زمان ممکن، اطلاعات جامعی از کم‌و‌کیف اتفاق برای افکار عمومی منتشر کنند. تا اینجا حداقل متوجه می‌شویم ماجرای در رفتن اکسل ایکس 55 پرو، جلوه‌های ویژه یا کلک سینمایی نبوده.
مدیران‌خودرو، هم‌زمان با ابراز تواضع در مواجهه با افکار عمومی و خشوع و فروتنی مقابل مشتریان، خط‌و‌نشان ریزی برای رسانه‌ها کشیده و گفته هرگونه حاشیه‌پردازی و تخریب اعتبار معنوی این شرکت را برنمی‌تابد و با فرض «ثبوت قصور احتمالی» در فرآیند تولید، نسبت به پیگیری حقوق عوامل آشکار و نهان در بزرگ‌نمایی آنچه اتفاق افتاده را معمول خواهد داشت.
افکار عمومی بی‌توجه به این تهدیدها، بی‌صبرانه منتظر شنیدن پاسخی قانع‌کننده درباره علت واقعی در رفتن اکسل ایکس 55 پرو است و تا وقتی به این معما پاسخ قانع‌کننده‌ای داده نشود، زمان علیه مدیران خوردو است، چون خریداران با شک‌و‌تردید به تولیدات و محصولات این برند چینی نگاه می‌کند. افکارعمومی نه تنها از آنها، بلکه از نهاد‌های نظارتی مثل سازمان استاندارد توقع دارد ماجرای در رفتن اکسل ایکس 55 پرو را شفاف‌سازی کنند.

بازار آریا

با وجود اشتها برای مصرف ارز، مدیران‌خودرو به ازای هر یک میلیون دلار، تقریبا یک‌چهارم ایرانخودرو و یک‌ششم سایپا، خودرو می‌سازد
آمار گمرک علیه مدیران‌خودرو و مونتاژکاران
مدیران‌خودرو در ماجرای در رفتن اکسل ایکس 55 پرو، خودش را بدشانس می‌داند. بعضی‌ها می‌گویند محل قرار گرفتن دوربین فیلمبرداری در محل حادثه غیرطبیعی است. همچنین، کارشناسان صنعت خودرو و رسانه‌ها برای چند روز پیاپی اینترنت را شخم زده اند و تا الان علاوه بر کشف موارد مشابه در چند کشور دنیا، چند تصویر از ایکس 22 پرو با همین وضعیت پیدا کرده‌اند.
بداقبالی مدیران‌خودرو وقتی تکمیل شد که در بحبوحه ماجرای در رفتن اکسل ایکس 55 پرو، گمرک فهرست 100 واردکننده بزرگ را در دسترس عموم قرار داد. لیست نشان می‌دهد مدیران‌خودرو، بزرگترین مصرف کننده ارز وارداتی کشور پس از شرکت بازرگانی دولتی ایران یا حتی شرکت پشتیبانی امور دام بوده.
خودروسازان ایرانی سال 1402، روی هم‌رفته حدود 5.5 میلیارد دلار ارز دریافت کرده‌اند و موفق شده‌اند یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کنند. تولید هر خودرو ایرانی به طور متوسط در سال گذشته چهارهزار و 900 دلار ارز مصرف کرده است. ایران‌خودرو 1.7 میلیارد دلار ارز دریافت کرده و به‌ازای هر یک میلیون دلار ارز، 300 دستگاه خودرو تحویل داده. ارز دریافتی سایپا 800 میلیون دلار بوده و توانسته به‌ازای هر یک میلیون دلار، 450 دستگاه خودرو تولید کند.
مدیران‌خودرو بیشترین میزان ارز را در سال 1402 میان فعالان این حوزه دریافت کرده است. حتی بیشتر از بزرگترین تولیدکننده خودرو ایران! آمار گمرک عدد تقریبی 1.8 میلیارد دلار را تایید می‌کند و در ادامه به‌شکل ناامیدکننده‌ای متوجه می‌شویم با وجود اشتهای فراوان برای مصرف منابع ارزی، مدیران‌خودرو به ازای هر یک میلیون دلار، تقریبا یک‌چهارم ایرانخودرو و یک‌ششم سایپا، خودرو به بازار عرضه کرده است.
کرمان خودرو، به‌ازای هر یک میلیون دلار ارز دریافتی از دولت، 109 دستگاه ماشین تولید – مونتاژ می‌کند و بهمن با 76 دستگاه، آرین پارس موتور با 69 دستگاه، فردا موتورز با 77 دستگاه و ماموت خودرو با 58 دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد.
ایکس 55 پرو و درس‌هایی برای آینده صنعت خودرو
مونتاژ خودرو در ایران حداقل از نظر مصرف ارز برای کشور صرفه اقتصادی ندارد؛ شش شرکت فعال در این بخش و پرچم‌دارشان یعنی مدیران‌خودرو، روی‌هم‌رفته نسبت به دو شرکت خودروساز داخلی، 14 درصد بیشتر ارز دولتی گرفته‌اند، اما وقتی پای کار و بررسی عملکرد وسط بیاید متوجه می‌شویم حجم تولیدشان 37 درصد کمتر از ایرانخودرو و سایپا است.
خودروسازان داخلی هم کارنامه درخشانی ندارند؛ ایران‌خودرو و زیرمجموعه‌هایش در نیمه نخست پارسال، روی‌هم‌رفته متحمل 15 هزار و 383 میلیارد تومان زیان شده‌اند. به‌این‌ترتیب جمع کل زیان انباشته گروه ایران‌خودرو به عدد حیرت‌آور 105 هزار و 954 میلیارد تومان رسیده است. سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش هم فشار روانی 89 هزار و 527 میلیارد تومان زیان انباشته را بالای سرشان احساس می‌کنند.
چاه ضرر و زیان خودروسازان مدام عمیق‌تر می‌شود و بعید است با تداوم مدیریت ناکارآمد فعلی وضعیت بهتر شود. حجم بدهی، دولت را وسوسه می‌کند خودش را از شر پنج درصد سهام ایران‌خودرو و سهم 17 درصدی سایپا خلاص کند.
در رفتن اکسل ایکس 55 پرو، شیوه پاسخگویی برند چینی و شریک تجاری آن، در کنار اشاره به اشتهای بالای مونتاژکاران برای مصرف ارز دولتی، لزوم بازنگری در سیاست‌های کلان اقتصادی مربوط به حوزه خودرو را گوشزد می‌کند. الان می‌دانیم کیفیت و ایمنی خودرو چینی با وجود وعده‌وعید‌ها هنوز نتوانسته به سطح مطلوب برسد.
مونتاژکاران خودرو در ایران همچنان محتاج قطعات و مواد اولیه ارسالی از چین هستند. نظام تعرفه‌ای و روند قیمت‌گذاری باعث می‌شود ماشین چینی با قیمت بسیار بیشتر از سایر نقاط دنیا در دسترس ایرانی‌ها قرار بگیرد و تازه دست آخر بخش اصلی سود تولید خودرو در روش فعلی، روانه جیب چینی‌ها شود.
واگذاری ایران‌خودرو و سایپا را می‌توان از این زاویه‌دید، دوباره بررسی کرد. به‌خصوص بعد از توصیه رهبر انقلاب که بهمن پارسال در پاسخ به درخواست حمید کشاورز، مؤسس شرکت کروز طی سخنرانی‌شان از دولت خواستند: «شنیدم در بعضی شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه دولت سهم زیادی ندارد، مدیریت در اختیار دولت است، به نظر من این منطق ندارد. از شیوه‌های قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهام‌داران در واقع اختیار بدهند منتهی نظارت بشود.»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154872/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایثارگران به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی مراجعه کنند/ 10600 مرکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی در سراسر کشور

چگونه کدورت ها را دور بریزیم و با وام بانکی آشتی کنیم؟

نشست بسیج خواهران با فرمانده مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

اولین کمیسیون پزشکی در استان البرز برگزار شد

قیمت طلا و سکه به کف رسید؟

مأموریت‌های اقتصادی مجلس دوازدهم

رشد 17 درصدی صادرات پسته ایران به اروپا از ابتدای 2024

50 درصد پول تراکنش‌ها تنها در چهار بانک

اطلاعیه‌ سازمان حج درباره استرداد وجوه حج تمتع

کاروان 90 نفره ویژه جانبازان راهی سرزمین وحی شدند

"افاغنه" با دور زدن قانون در ایران ملک می‌خرند؟

سایه سنگین نرخ سود بر بورس

پیام تسلیت دکتر قاضی‌‌زاده هاشمی در پی درگذشت والده گرامی دبیرکل حزب الله لبنان

توقیف محموله قاچاق در پوشش مرسوله‌ های پستی

رونق اقتصادی با تعریف کد‌های جدید سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری

یارانه‌بگیران حتما بخوانند؛ شکل پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 7 خرداد

برپایی شب ایران‌شناس اتریشی

کارگردان ایرانی برنده جایزه فروم شد

نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در ارسباران

«مسوولیت و داوری» هانا آرنت در بازار کتاب

نخلی در سایه حاشیه‌ها

1371 دستگاه کمباین آماده برداشت محصولات کشاورزی لرستان است

واسطه‌‌‌های انتقال اطلاعات در عصر هوش مصنوعی

زندگی در دنیای فانتزی کار

ابعاد جدید فساد مالی

وداع با دبل

در اوج، مثل مهندس

قهرمان آسیا، ممنون یحیی!

غروب یک ستاره

ارتش آلمان با تیک‌تاک سرباز استخدام می‌کند

هوش مصنوعی به اپ جی‌میل می‌آید

تلاش پارلمان انگلیس برای دور کردن کودکان و نوجوانان از موبایل

خسارت 12 میلیارد دلاری حملات سایبری به بخش‌های مالی دنیا

احتمال تشدید قاچاق و افزایش قیمت آی‌فون

چرا برخی از بانک‌ها وام ازدواج 350 میلیون تومانی را پرداخت نمی‌‌کنند؟

چک دیجیتال 12 بانک نقدپذیر شد

روش‌های حقوقی برخی بانک‌ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن

حلقه مفقوده بازار قراضه فلزات

زنجیره فولاد - 1403/03/07

بازار فولاد - 1403/03/07

بازار آتی - 1403/03/07

آینده فلز سرخ درخشان است

عقبگرد قیمت‌های پایه در بازار داخلی

پرداخت بدهی بیمه سلامت به موسسات درمانی

واردات شمش طلا از مالیات معاف شد

تشریح اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم

نتایج سوزناک عملکرد «سوناک»

استقبال فوق‌العاده از موستانگ جدید

رقابت 140هزار متقاضی خودروی برقی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی