بازار آریا

آخرين مطالب

سرگرمی جدید خودرویی اقتصاد ايران

سرگرمی جدید خودرویی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - در حالی که هفته گذشته مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت از عرضه اولین خودرو‌های برقی از روز (یکشنبه ١6 اردیبهشت ماه) خبر داده بود، مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودرو‌ها در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد؛ عرضه خودرو‌های وارداتی برای ثبت‌نامی‌های قبلی است و هنوز هیچ چیز مشخصی در این زمینه وجود ندارد و سایت سامانه نیز در حال به‌روزرسانی است.
به گزارش اعتماد، هر چند کشور‌های بسیاری در سراسر جهان به منظور کاهش آلودگی هوا و گاز‌های گلخانه‌ای و کم کردن حجم ترافیک به سرعت در حال سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌های خودرو‌های برقی هستند، اما ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ در پارکینگ‌ها، مجتمع‌های بین‌راهی، مناطق گردشگری و حتی پمپ‌بنزین‌ها و... و ارتقا و سرمایه‌گذاری شبکه برق برای پاسخگویی مصرف بالای برق در کشور و توسعه زیرساخت‌های تولید باتری و سرویس و خدمات به این خودرو‌ها هزینه بالایی دارد و نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی و حمایت‌های دولتی است که در بلندمدت و با ایجاد زیرساخت‌های لازم استفاده از این خودرو‌ها هم افزایش خواهد یافت.
استفاده از حمل و نقل عمومی بهتر است یا استفاده از خودرو‌های برقی؟ محمود نجفی سهی، کارشناس حوزه خودرو در واکنش به واردات خودرو‌های برقی به کشور، گفت: نه تنها زیرساخت استفاده از خودرو‌های برقی هنوز در کشور مهیا نشده بلکه ارزی هم برای واردات این قبیل از خودرو‌ها وجود ندارد. البته به نظر می‌رسد شهرداری قراردادی به منظور واردات خودرو‌های برقی منعقد کرده است که آن هم جای سوال دارد و برخی از نمایندگان هم با این مساله مخالف هستند.
این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه برای کاهش ترافیک شهری راه‌های آسانتری هم وجود دارد، گفت: در صورتی که میزان حمل و نقل عمومی در کشور افزایش پیدا کند و حتی رایگان هم شود توجیه اقتصادی دارد و در کاهش آلودگی هوا هم موثر است.
حجم ترافیک با استفاده از خودرو‌های برقی کم می‌شود؟ او ادامه داد: با وجود تعداد بالای صنایع خودروسازی در کشور چرا باید اقدام به واردات خودرو آن هم از نوع برقی شود؟ هر چند ممکن است علت واردات خودرو‌های برقی را کاهش آلودگی هوا اعلام کنند، اما باز هم حجم ترافیک کم نخواهد شد.
نجفی با اشاره به ایجاد زیرساخت برای این مدل از خودرو‌ها تصریح کرد: هر چند ممکن است ایجاد ایستگاه‌های شارژ کار چندان سختی نباشد، اما مشکل اصلی تامین برق و کمبود انرژی است.
او در پاسخ به این پرسش که واردات خودرو‌های برقی چه میزان صرفه اقتصادی دارد، گفت: این اقدام صرفه اقتصادی چندانی ندارد و بنده بار‌ها گفته‌ام اگر قرار است یک مشکل حل شود نباید 30 مشکل دیگر برای تولید ایجاد شود.
برداشتن موانع تولید یا واردات خودرو؟ این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: اگر مردم استفاده از خودروی شخصی در سطح شهر را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهند به دلیل عدم رسیدگی به حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های ضعیف آن است و ضرورت دارد فرهنگ استفاده از خودرو‌های عمومی گسترش پیدا کند.
نجفی ادامه داد: هم اکنون بیش از 200 مدل موتورسیکلت وارد کشور می‌شود آن هم به این دلیل است که ساخت موتورسیکلت توجیه اقتصادی ندارد، این در حالی است که برای خودرو اینگونه نیست؛ اما واردات شیرین است و دولت هم برای واردات موتورسیکلت فرش قرمز پهن کرده است و موانع تولید هم هر روز بیشتر می‌شود.
او ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های گذشته سالانه تا 1 میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو هم تولید می‌شد و نیازی هم به واردات خودرو نبود و حتی بنز هم وارد کردند و قطعه‌سازان مجبور به ساخت قطعات بنز شدند و امروز هم صنعت قطعه‌سازی کشور آمادگی ساخت خودروی باکیفیت را دارد.
خدمات پس از فروش خودرو‌های برقی چگونه است؟ حسین رحیمی نژاد، کارشناس حوزه خودرو با اشاره به عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودرو‌های برقی، گفت: واردات خودرو‌های برقی با چالش دستگاه‌های شارژ برق مواجه است هر چند تعداد محدودی از این دستگاه‌ها در سطح شهر نصب شده‌اند، اما این تعداد هم پاسخگو نیست، ضمن آنکه مدت‌زمان شارژ این خودرو‌ها طولانی است و گاهی حداقل تا یک ساعت زمان برای شارژ باتری نیاز دارد که البته این موضوع به نوع باتری این خودرو‌ها وابسته است.
این کارشناس حوزه خودرو در ادامه افزود: فعلا امکان نصب این دستگاه‌ها در منازل وجود ندارد و نصب آن‌ها معمولا در پمپ‌بنزین‌ها انجام می‌شود که البته زیرساخت‌های لازم تنها مربوط به نصب دستگاه‌های شارژ نمی‌شود و خدمات پس از فروش برای خودرو‌های برقی و تعمیرات آن هم مهم است که هنوز هیچکدام از آن‌ها فراهم نشده است.
استفاده از خودرو‌های برقی چقدر صرفه اقتصادی دارد؟ رحیمی نژاد خاطرنشان کرد: تا زمانی که تعداد خودرو‌های برقی در شهر افزایش پیدا نکند و توجیه اقتصادی هم نداشته باشد طبیعتا ایجاد ایستگاه‌ها هم چندان معقول نیست و ارگان‌ها و سازمان‌ها هم چندان تمایلی برای این مساله ندارند و علت آن هم تعداد محدود این خودرو‌ها در کشور است.
این کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به این پرسش که استفاده از خودرو‌های برقی چقدر صرفه اقتصادی دارد، تصریح کرد: برای مصرف‌کنندگان که هیچ صرفه اقتصادی ندارد و برای حاکمیت هم این صرفه اقتصادی محدود است، آن هم به دلیل ارزان بودن نرخ برق است که تقریبا شبیه قیمت بنزین رایگان به دست مصرف کننده می‌رسد و آن هم به دلیل پرداخت یارانه از سوی دولت است.
چه میزان از آلودگی هوا در تهران منشأ خودرویی دارد؟ رحیمی نژاد خاطرنشان کرد: هر چند کشور‌های دنیا به سمت استفاده از خودرو‌های برقی در حرکت هستند و مسوولان دولتی کشور هم نمی‌خواهند از این اتفاق جا بمانند و در نتیجه سعی دارند به سمت استفاده از خودرو‌های برقی بروند، اما این حرکت در بلندمدت نتیجه می‌دهد که البته کار اشتباهی هم نیست، اما در کوتاه‌مدت این موضوع نه تنها باعث صرفه‌جویی نمی‌شود بلکه هزینه بیشتری را هم به دنبال دارد.
این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه استفاده از خودرو‌های برقی تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارد، افزود: بخش کوچکی از آلودگی هوا در تهران منشأ خودرویی دارد و عمده این آلودگی‌ها به صنایع اطراف تهران برمی‌گردد و در مجموع در کوتاه‌مدت واردات و استفاده از خودرو‌های برقی نه تاثیری بر محیط زیست و آلودگی هوا دارد و نه صرفه اقتصادی چندانی دارد و اثر مثبتی هم در پی ندارد و در کوتاه‌مدت فقط هزینه‌بر است و شاید بین 5 تا 10 سال بعد بتوان خروجی این برنامه‌ریزی‌ها را برای واردات خودرو‌های برقی مشاهده کرد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154826/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف محموله قاچاق در پوشش مرسوله‌ های پستی

رونق اقتصادی با تعریف کد‌های جدید سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری

یارانه‌بگیران حتما بخوانند؛ شکل پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 7 خرداد

برپایی شب ایران‌شناس اتریشی

کارگردان ایرانی برنده جایزه فروم شد

نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در ارسباران

«مسوولیت و داوری» هانا آرنت در بازار کتاب

نخلی در سایه حاشیه‌ها

1371 دستگاه کمباین آماده برداشت محصولات کشاورزی لرستان است

واسطه‌‌‌های انتقال اطلاعات در عصر هوش مصنوعی

زندگی در دنیای فانتزی کار

ابعاد جدید فساد مالی

وداع با دبل

در اوج، مثل مهندس

قهرمان آسیا، ممنون یحیی!

غروب یک ستاره

ارتش آلمان با تیک‌تاک سرباز استخدام می‌کند

هوش مصنوعی به اپ جی‌میل می‌آید

تلاش پارلمان انگلیس برای دور کردن کودکان و نوجوانان از موبایل

خسارت 12 میلیارد دلاری حملات سایبری به بخش‌های مالی دنیا

احتمال تشدید قاچاق و افزایش قیمت آی‌فون

چرا برخی از بانک‌ها وام ازدواج 350 میلیون تومانی را پرداخت نمی‌‌کنند؟

چک دیجیتال 12 بانک نقدپذیر شد

روش‌های حقوقی برخی بانک‌ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن

حلقه مفقوده بازار قراضه فلزات

زنجیره فولاد - 1403/03/07

بازار فولاد - 1403/03/07

بازار آتی - 1403/03/07

آینده فلز سرخ درخشان است

عقبگرد قیمت‌های پایه در بازار داخلی

پرداخت بدهی بیمه سلامت به موسسات درمانی

واردات شمش طلا از مالیات معاف شد

تشریح اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم

نتایج سوزناک عملکرد «سوناک»

استقبال فوق‌العاده از موستانگ جدید

رقابت 140هزار متقاضی خودروی برقی

حفاری و تکمیل 20حلقه چاه در 2 ماه

تصویب طرح افزایش تولید نفت

یک بام و دوهوای آمریکا در ونزوئلا

رشد 8‌درصدی تجارت با اتحادیه اروپا

نا اطمینانی در بازار تجارت

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه

خانه‌تکانی پوتین در ارتش

7 اکتبر دوم

برآورد اولیه از قیمت مسکن در مناطق 9 تا 11 تهران

تسهیلات بانکی پنج‌ساله به بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود

بیش از یک‌چهارم مردم سوریه در فقر شدید زندگی می‌کنند

سکه در کف 2 ماهه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی