بازار آریا

آخرين مطالب

محل اختلاف حقوقی وزارت نفت و پیمانکاران اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دکتر سید عباس موسوی/ قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور و وکیل پایه دادگستری به استناد جزء 6 بند (ب) ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب1391.02.19مجلس شورای اسلامی، شیوه‌نامه حل اختلاف قراردادی در 14 ماده و 6 تبصره تصویب شد. سند مربوط به چگونگی حل اختلاف در سال 1393 ابلاغ شد. این سند جایگزین دستورالعمل مورخ1391.12.05 شد. شیوه‌‌‌نامه جدید با دگرگونی و بازنگری در قالب دستورالعمل حل اختلاف قراردادی وزارت نفت نمود یافت.
موضوع دستورالعمل: حل و فصل مناقشه بین پیمانکار و طرف قرارداد با شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت مانند: شرکت ملی نفت و گاز و...در مناقصه‌‌‌ها، معاملات، قراردادها، پیمان، سفارش خرید بزرگ داخلی و حتی با تفسیر منطقی قراردادهایی از نوع B.O.T و... در دامنه موضوعی اختلاف و حل اختلاف قرار می‌گیرد.
قلمرو دستورالعمل: شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران به عنوان شرکت‌های اصلی و نیز شرکت‌های تابعه که با دارا بودن بیش از 50‌درصد سهام از سوی شرکت‌های اصلی کنترل می‌‌‌شوند.
جایگاه حقوقی هیات حل اختلاف: هیات را می‌توان نمادی از ADR و مراجع جایگزین حل اختلاف تلقی کرد. هر چند تلاش واضعین دستورالعمل بر پیدایی ماهیتی غیر از داوری است اما بین صدر و متن و ذیل دستورالعمل از این جهت هیچ هماهنگی دیده نمی‌شود. مقصود واضعین تعیین ماهیتی در قالب یک سازوکار تسهیل‌‌‌کننده مذاکره و ترغیب‌‌‌کننده طرفین به سازش نیست. به‌ویژه مفاهیم رسیدگی و التزام پیمانکار به رای هیات، نشانی و روایتی از نقش حکمیت خصوصی برای هیات دارد (بند 5 – 4 دستورالعمل).
ایرادات وارد بر دستورالعمل:
1- ایراد در ترکیب هیات. ترکیب‌‌‌ هیات نامتوازن است و نماینده‌‌‌ای از پیمانکار در آن حضور ندارد. وانگهی اعضای هیات رابطه استخدامی با وزارت نفت دارند و مشمول ماده 91 قانون آیین دادرسی مدنی (ق.آ.د.م) هستند.
2- ایراد بر این شرط که در صورت اقامه دادخواهی نزد مراجع قضایی امکان طرح مناقشه در هیات نیست (بند 1 ماده 5 دستورالعمل). اگر هیات به واقع داوری یا حتی نمونه دیگری از ADR باشد، چه اشکالی دارد که با وجود طرح مناقشه بین پیمانکار و شرکت دولتی در قلمرو وزارت نفت نزد محاکم قضایی، در امتداد دادرسی موضوع به هیات جهت مذاکره و تسهیل فرآیند توافق ارجاع شود؟ از ماهیت و نوع نقش‌آفرینی هیات که بگذریم در فرض تلقی آن به داوری، شرط مزبور خلاف ماده 454 ق.آ.د.م است که تصریح دارد بر امکان طرح مناقشه نزد داور حتی پس از اقامه دادخواهی و نیز صرف نظر از آنکه دعوا در چه مرحله‌‌‌ای از دادرسی (نخستین، تجدیدنظر، فرجام و حتی اعاده دادرسی ویژه نزد شعب ویژه دیوان عالی کشور) باشد.
3- ایراد جدی دیگر؛ شرایط تحمیلی یک‌جانبه در کالابرگ‌‌‌های مورد نظر هیات است (بند 3 ماده 5) از جمله اینکه؛ پیمانکار رای هیات را هر چه باشد باید بپذیرد! این شرط نمی‌تواند لازم‌‌‌الوفا باشد به‌ویژه که محدوده نظارت قضایی دادگاه‌‌‌ها بر آرای داوری در رویه قضایی بی‌‌‌توجهی نسبت به چنین شروطی را نشان می‌‌‌دهد. وانگهی تعهد یک‌طرفه به پذیرش رای هیات هر چه که باشد در حالی که طرف دولتی چنین تعهدی نمی‌‌‌دهد، خلاف اصل برابری آیینی، تبعیض ناروا و ناهماهنگ با صلاحیت ذاتی هیات در رسیدگی است. حق اعتراض یک طرف (دولتی) به رای، برابر بند 5 ماده 7 و سلب این حق از طرف دیگر هیچ توجیهی ندارد.
4- در بند 6 ماده 5 دستورالعمل آمده که هیات پس از اظهارنظر، مشمول قاعده فراغ دادرس است مگر برای صدور رای اصلاحی! اولا اگر ماهیت اقدام هیات، داوری نیست پس قاعده فراغ دادرس چه معنایی می‌‌‌یابد؟ ثانیا در صورت مغفول ماندن موضوعی برای رسیدگی یا درخواست مشترک طرفین از هیات چه ایرادی دارد که هیات وارد موضوع مغفول یا موضوع مورد توافق طرفین شود؟ البته در محدوده مذاکره و تسهیل توافق و نه صدور رای که با ماهیت و اساس کار هیات مخالفت دارد.
5- ایراد مهم دیگر کمبود مدت زمان اعمال صلاحیت است. مدت رسیدگی در هیات 90 روز به اضافه 60 روز درنظر گرفته شد. در حالی که فرآیندهای کارشناسی در این دامنه گاه به چند ماه می‌‌‌انجامد. وانگهی پیچیدگی موضوعات تحت رسیدگی امکان اظهارنظر در این زمان کوتاه را نمی‌‌‌دهد.
6- ایراد دیگر بی‌‌‌توجهی در تنظیم قرارنامه داوری است. در پرونده‌‌‌های مهمی از این دست اگر مبنا بر استقرار هیات داوری است و پس از آنکه شاکله هیات داوری درست قوام و سامان یافت همچنین موانع قانونی مانند اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی برطرف شد، ضروری و گریز‌‌‌ناپذیر است که طرفین تحت لحوق قرارنامه داوری شیوه رسیدگی و دامنه اختیار هیات داوری و آیین دادرسی مورد نظر را تعیین کنند.
7- ایراد اساسی و جدی بر دستورالعمل نادیده گرفتن حکم آمره و مهم اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی است که در ماده 457 ق.آ.د.م بازتاب یافته است. هیات در موضوعی وارد بررسی و رسیدگی می‌شود که معطوف به حقوق عمومی است. اظهارنظر داوری در این خصوص مستلزم تصویب هیات وزیران و اطلاع مجلس شورای اسلامی است. ظاهرا برای فرار از این مانع بزرگ در ابتدای دستورالعمل قید شده که جریان رسیدگی این هیات، داوری نیست. در حالی که مفاهیم و مقررات به کار رفته به‌ویژه التزام پیمانکار به رای هیات نشان می‌‌‌دهد که هیات برای خود اختیار حکمیت و داوری در نظر گرفته است. شرط مزبور چنان اهمیتی دارد که نمادی از نظم عمومی حاکم بر جریان دادوری است. قانون‌گذار ما حتی از این شرط در قالب تحدید تعهد و شرط رزرو در مناسبات حقوقی خارجی بهره می‌‌‌برد. به گونه‌‌‌ای که در بند 1 ماده3 قانون الحاق به کنوانسیون نیویورک 1958 بر این شرط به عنوان حق تحفظ تصریح شده است. پس به طریق اولی در اسناد داخلی و منابع فروتقنینی باید از این قاعده پیروی شود.
قدر مسلم به رغم اهمیت موضوع، ارزش فراوان مبالغ و تعهدات موضوع مناقشه و تجربه چند دهه در رویارویی با این معضل؛ وزارت نفت نتوانسته سندی راهگشا و موثر در این زمینه وضع کند. موضع دادگاه‌‌‌ها هم در برخورد با آرا و تصمیمات هیات حل اختلاف با تلقی نظر ابرازی به رای، رد آن در همان گام نخست بررسی شکلی و گذر از کانال پذیرش است. خواه در مقام اعتراض دادباخته (پیمانکار) برابر مواد 488 و 493 ق.آ.د.م و خواه در مقام درخواست اجرای رای از سوی شرکت دولتی دادبرده برابر ماده 489 ق.آ.د.م. زیرا رای مزبور گذشته از ایرادهای دیگر و گاه نفی قوانین موجد حق، در مخالفت آشکار با اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی قرار داشته و درخور شناسایی و اجرا نخواهد بود.
--> اخبار مرتبط چشم‌‌‌‌انداز توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا افزایش کیفیت محصولات نفتی لزوم حمایت افکار عمومی در پروژه‌‌ میدان نفتی آزادگان تامین مالی ارزی طرح‌های وزارت نفت با همکاری بانک‌مرکزی بانک مرکزی اعلام آمادگی کرد/قرارداد 600 میلیون دلاری با وزارت نفت امضا می‌شود؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154765/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا مردم بیش از بیکاری از تورم متنفر هستند؟

محسن زنگنه: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد

تاثیر مدل اقتصادی ماهاتیر محمد بر برنامه هفتم توسعه کشور

معاون وزیر نفت: تعداد کالاهای ممنوعه برای واردات به 250 قلم رسید

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

چرا واردات خودرو همچنان با مشکل روبرو است؟

دلار وارد کانال 56هزار تومان شد

هزینه اخذ استاندارد جهانی در صادارت به ارواسیا حذف شد

مقایسه قیمت دلار، تورم و استقراض از بانک ها در دولت روحانی و رئیسی از زبان نوبخت /کاهش مشارکت در انتخابات، جمهوریت نظام را تضعیف کرده است

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

شهرداری پول اضافه از مردم گرفته است؟

توقف روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

پایان تیرماە 1٤03 آخرین زمان برای هزینە کرد اعتبارات عمرانی در کردستان

دریافت نات‌کوین رایگان در آبان‌تتر (فرصت محدود)

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر: صنف طلا دلال ندارد

مردمی‌سازی اقتصاد در مجموعه بنگاه‌های اقتصادی بوشهر انجام می‌شود

عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز

بازدید سرپرست بانک کشاورزی از بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور در خاورمیانه

زنگ خطر فدرال رزرو برای روند صعودی طلای جهانی

مشاوره ازدواج برای این افراد رایگان است

کاروان پیاده زائران سرخس در راه مشهد الرضا

رشد اقتصادی و بهره‌وری در طرح جامع شهری مورد توجه است

بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد

8 هزار خودروی وارداتی برقی آماده عرضه است/ امکان فروش خودروهای برقی خارج از سامانه وجود دارد

بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

پوتین: خودروهای برقی چینی بهتر از آمریکایی است

سفارش ویژه آیت الله بهجت برای رفع تنگناهای اقتصادی

رئیس‌کل بانک مرکزی: بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

فرودگاه سقز محور توسعه اقتصادی استان است

فرودگاه سقز محور توسعه اقتصادی کردستان است

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: 8.7 میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد

سخنگوی انجمن صنایع لبنی: طلب 1.5 همتی شرکت‌های لبنی بابت طرح "شیر مدارس"

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرماشاهی

تاثیرپذیری شاخصه های اقتصادی و فرهنگی در گرو پویایی صنعت کاغذ

وزارت اقتصاد: اقدامات مالیاتی در راستای عدالت است؛ نه فشار به مردم

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

اجرای سه کیسون از پل خلیج فارس تا پایان سال 1403

تعاون روستایی نقش مردم تیران در رشد اقتصادی را فعال کند

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از مسیر آذربایجان و گرجستان

پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه زاده» آسمانی شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه‌زاده»

چالش‌های صنعت خودرو در دهه 90

جانباز گرانقدر 70 درصد «باقری» به همرزمان شهیدش پیوست

پدر شهیدان والامقام « ملائکه زاده» آسمانی شد

مصرف سوخت خودروهای ایرانی، 2 برابر میانگین جهانی است

کسب رتبه نخست پایش ملی محیط کسب و کار

درخواست عراق از تجار ایرانی برای راه اندازی کارخانه

حرکت گمرک در مسیر هوشمندسازی و روان سازی تجارت کشور

تولید جایگزین صادرات در منطقه زاپاروژیا شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی