بازار آریا

آخرين مطالب

ترکیه تجارتش را با اسرائیل تعلیق کرد

پایان دودوزه‌بازی اردوغان؟ اقتصاد ايران

پایان دودوزه‌بازی اردوغان؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : ترکیه روز جمعه اعلام کرد که تمام تجارت با اسرائیل را تا زمانی که «آتش‌بس دائمی» در نوار غزه برقرار نشود، متوقف می‌کند؛ این جدیدترین تحریم علیه اسرائیل و تحریمی است که بر افزایش فشار جهانی برای پایان دادن به جنگ در این منطقه تاکید می‌کند. اعلامیه ترکیه بر اساس بیانیه‌های روز قبل مبنی بر توقف همه تجارت با اسرائیل تا زمانی است که «کمک‌های بشردوستانه بی وقفه و کافی به غزه اجازه ورود داده شود.» اما حتی زمانی که ترکیه این اقدامات را اعلام کرد، اسرائیل به هشدارهای مکرر خود مبنی بر آماده شدن برای حمله به شهر رفح در جنوب غزه ادامه داد که به گفته سازمان ملل می‌تواند منجر به «قتل عام» در غزه شود. «گلسین هارمن»، «آرون باکسرمن» و دیگران در گزارش 3مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، عمر بولات، وزیر بازرگانی ترکیه در اعلام تعلیق تجارت، از «نگرش سازش‌ناپذیر اسرائیل» صحبت کرد.
رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه در یک انجمن تجاری گفت که انتظار واکنش شدید کشورهای غربی را دارد؛ اما ترکیه تصمیم گرفته است «دوشادوش با آزار‌دیدگان بایستد». اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل با انتقاد از اردوغان به این اقدام واکنش نشان داد. کاتز در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «این نشان می‌دهد چگونه یک دیکتاتور رفتار می‌کند، منافع مردم و بازرگانان ترکیه را نادیده می‌گیرد و توافقات تجاری بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.»
بر اساس آخرین آمار سازمان ملل، ترکیه با 5.4میلیارد دلار صادرات به اسرائیل در سال گذشته و 16.4میلیارد دلار واردات، تجارت زیادی با اسرائیل دارد. اردوغان از بمباران غزه توسط اسرائیل انتقاد کرده و از حماس نیز دفاع کرده است. او در ماه آوریل با اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس دیدار کرد. او در آن زمان گفت: «اسرائیل مطمئنا روزی بهای جنایاتی را که علیه فلسطینی‌ها انجام داده است، خواهد پرداخت.» انزوای بین‌المللی اسرائیل با آغاز حمله نظامی ویرانگر این رژیم در غزه افزایش یافته است. برخی از کشورها سطح روابط خود را کاهش داده‌، درحالی‌که برخی دیگر آنها را بطور کامل قطع کرده‌اند. شرکای نزدیک مانند ایالات متحده، بریتانیا و آلمان، درحالی‌که همچنان قویا از اسرائیل حمایت می‌کنند، آشکارا از رفتار آن و سرعت ناکافی در ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه انتقاد می‌کنند.روز چهارشنبه، پس از بولیوی و بلیز، کلمبیا آخرین کشور در آمریکای مرکزی یا جنوبی بود که روابط خود را با اسرائیل قطع کرد. کلمبیا و شیلی و هندوراس سفیر خود را از اسرائیل فراخوانده بودند.
کشورهای عربی مانند اردن و بحرین که اسرائیل با آنها در زمینه امنیت همکاری نزدیک دارد نیز در اوایل جنگ در میان اعتراض عمومی نسبت به افزایش تلفات، سفرای خود را به کشور بازگرداندند. تغییر لحن اسرائیل به سمت جنگ دوباره نشان‌دهنده هزینه‌ای هنگفت برای فلسطینیان است.
دولت بایدن، مهم‌ترین متحد اسرائیل، اگرچه به اسرائیل درباره حمله به رفح هشدار داده اما هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی از حمایت نظامی نشان نداده است.«ینس لرکه» سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز جمعه در یک نشست خبری در ژنو گفت که تهاجم به رفح «می‌تواند به مثابه کشتار غیرنظامیان باشد» و هشدار داد که حمله زمینی به رفح نیز ممکن است منجر به «ضربه‌ای باورنکردنی به عملیات بشردوستانه در کل نوار باشد.» مقامات سازمان ملل رفح را که در مرز مصر قرار دارد به‌عنوان قلب عملیات امداد بشردوستانه در غزه توصیف می‌کنند.
اسرائیل و ترکیه در سال‌های اخیر از نزدیک شدن به یکدیگر بهره وافر بودند؛ در سال2022، دو طرف اعلام کردند که روابط دیپلماتیک کامل را احیا خواهند کرد؛ اما به نظر می‌رسد که امیدها برای گرم‌تر شدن روابط با جنگ از بین رفته است. اسپانیا و ایرلند، در میان دیگر کشورهای اروپایی، از اقدام نمادین به رسمیت شناختن کشور فلسطین حمایت کرده‌اند که اسرائیل با آن مخالف است.
--> اخبار مرتبط هشدار آنروا درباره آمار بالای کودکان کشته شده در غزه جنگ غزه بازی نتانیاهو را به‌هم ریخت/ حیات سیاسی « بی بی» به مو بند است ترکش های جنگ غزه به ترکیه/بازی خطرناک اردوغان بر زمینی لغزنده آمریکا زیر منگنه اقدام کم‌سابقه دبیرکل درباره جنگ غزه

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معامله بزرگ تهران و واشنگتن؟

مبل‌فروش متخلف در اردبیل جریمه شد

خروج بانک‌ها از بنگاهداری سرعت می‌گیرد؟

70 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار شد

گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

زهرا خوشکام به خاک سپرده شد

نمایش فیلم تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

موسیقی در اولویت نیست

هشدار فورد کاپولا درباره آینده آمریکا

کارزار نیم‌همتی کتاب

قهرمانی تکواندو در آسیا

دستمال کاغذی رکوردشکن مسی

برای اسمت بجنگ!

قول ‌شرف؛ یعنی چه؟

چرا اشکان را دوست داریم؟

بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

بازار لوازم خانگی در بحران

شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

سقوط کالای استراتژیک صادراتی ایران

اشتغال 162هزار نفری تهرانی‌ها در سال 1402

فراری، فراری از توربو شارژ

کنایه پوتین به اقدام تعرفه‌ای آمریکا

کانادا تعرفه خودروهای چینی را افزایش می‌دهد

کارنامه تولید و فروش خودرو و قطعه‌ در فروردین

شکستن رکورد واردات ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در چین

نفت روسیه همچنان به انگلیس می‌رود

تولید روزانه 3.3میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت

خواب روس‌ها برای بازار انرژی چین

نمونه‌‌‌ای از موفقیت سیاست‌‌‌های غیرقیمتی در حوزه‌‌ تخصیص سوخت دیزلی

6 دست‏‌انداز واردکننده‏‌های مواد اولیه شیمیایی

راهبرد ورود بخش خصوصی به نفت و گاز

جنگ ستارگان تمام‌عیار

اجاره‌بهای آپارتمان 100 مترمربعی در اصفهان

بازار - 1403/02/30

چراغ سبز انتخابات آمریکا به طلا

3 توافق جدید طلافروشان با وزارت صمت

چینش ETF بر اساس بیشترین تغییر مالکیت - 1403/02/30

جزر و مد تجارت آبی

بازار سهام - 1403/02/30

مثبت شکننده برای بورس

سهامداران در برزخ

عدلیه - 1403/02/30

بهارستان - 1403/02/30

راهبرد - 1403/02/30

ساختمان سفید - 1403/02/30

روزهای تاریک مشهد

موافقان و مخالفان تفکیک چه می‌گویند؟

حذف خرده‏‏‌فروشان با بورس انرژی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی