بازار آریا

آخرين مطالب

سالیوان شرط آمریکا برای امضای پیمان دفاعی با عربستان را تکرار کرد

مگا‌معامله؛ بدون اسرائیل هرگز اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : سایت فرست پست در گزارشی نوشت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا می‌‌‌گوید اگر اسرائیل و عربستان سعودی روابط خود را عادی نکنند، آمریکا با سعودی‌‌‌ها پیمان دفاعی امضا نخواهد کرد. ایالات متحده در حال کار روی یک «مگامعامله» سه‌جانبه برای خاورمیانه است که شامل یک پیمان دفاعی ایالات متحده و عربستان سعودی، عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی و مسیری برای تشکیل کشور فلسطین است. سالیوان در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال تایمز گفت: «پیمان دفاعی آمریکا و عربستان به صورت جداگانه امضا نمی‌شود زیرا شما نمی‌توانید یک قطعه را از بقیه جدا کنید.» پیش از این، دولت جو بایدن تاکید کرده بود که سه مولفه این توافق که تضمین می‌شود راه را برای صلح پایدار در خاورمیانه باز کند، به یکدیگر وابسته هستند و به صورت جداگانه پیش نمی‌روند.
سالیوان کلان‌توافقی را برای خاورمیانه مطرح کرد که امنیت اسرائیل و صلح را برای منطقه تقویت می‌کند. از زمان روی کار آمدن بایدن در سال 2021، او برای عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان تلاش می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دو طرف پیش از حملات تروریستی 7 اکتبر به عادی‌سازی روابط نزدیک بودند. اکنون سعودی‌‌‌ها علنا اعلام کرده‌‌‌اند که برای عادی‌‌‌سازی روابط با اسرائیل، یک مسیر «غیرقابل بازگشت» برای تشکیل کشور فلسطین ضروری است. سالیوان گفت: «دیدگاه یکپارچه تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی، همراه با گام‌های معنادار از طرف مردم فلسطین است. همه اینها باید با هم جمع شوند... شما نمی‌توانید یک قطعه را از بقیه جدا کنید.» سالیوان همچنین گفت که بایدن در روزهای آینده جزئیات بیشتری را به صورت عمومی به اشتراک می‌گذارد.
سالیوان گفت: «من انتظار دارم در ماه‌‌‌های آینده از رئیس‌‌‌جمهور از مسیری بشنوید که معتقدیم می‌تواند اسرائیل امن‌‌‌تر و منطقه‌‌‌ای آرام‌‌‌تر ایجاد کند. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است آنچه را که فکر می‌‌‌کنیم معقول است روی آن کار کنیم، [و] تلاش کنیم تا کشورهای منطقه را با آن همراه و سپس آن را ارائه کنیم و این رک و پوست‌کنده در نهایت به اسرائیل بستگی دارد.» سالیوان به فایننشال تایمز گفت: مردم می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا این راهی است که می‌خواهند طی کنند یا نه. برای مدت طولانی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که هر کشور فلسطینی برای امنیت اسرائیل در حکم دشمن خواهد بود. در حالی که او در گذشته گفته بود که برای راه‌حل پیشنهادی دودولتی آماده است، اما در گذشته اخیر به طور فزاینده‌ای نگرانی‌های امنیتی را برای نادیده گرفتن هرگونه حرکت فوری به سمت تشکیل کشور فلسطین مطرح کرده است.
دولت بایدن در حال کار روی یک معامله بزرگ برای خاورمیانه است که شامل سه مولفه است: پیمان دفاعی با سعودی‌‌‌ها که تضمین‌‌‌های امنیتی بیشتری را برای پادشاهی فراهم می‌کند، عادی‌‌‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، و مسیری برای تشکیل کشور فلسطین. این توافق در پی حمله حماس به اسرائیل صورت می‌گیرد که ادعا می‌شود باعث بی‌‌‌ثباتی بیشتر منطقه شده است. در برقراری صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی، ایالات متحده ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران را بیشتر تقویت خواهد کرد و همچنین حضور خود را در منطقه در زمانی که چین به شدت در تلاش است تا به آنجا نفوذ کند، تثبیت می‌کند. سی‌‌‌ان‌‌‌ان در گزارشی اعلام کرد که انتظار می‌رود عادی‌‌‌سازی بین اسرائیل و عربستان مطابق با توافق‌نامه ابراهیم باشد، مجموعه پیمان‌‌‌هایی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ امضا شد و روابط اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین و مراکش را عادی کرد.
--> اخبار مرتبط عادی‌سازی روابط؛ چرا که نه! اولین سفیر عربستان در فلسطین نرمش نتانیاهو در برابر تشکیلات خودگردان درخواست کمک ریاض از واشنگتن ادعای پمپئو درباره تمایل عربستان برای رابطه با تل آویو

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154731/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

زهرا خوشکام به خاک سپرده شد

نمایش فیلم تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

موسیقی در اولویت نیست

هشدار فورد کاپولا درباره آینده آمریکا

کارزار نیم‌همتی کتاب

قهرمانی تکواندو در آسیا

دستمال کاغذی رکوردشکن مسی

برای اسمت بجنگ!

قول ‌شرف؛ یعنی چه؟

چرا اشکان را دوست داریم؟

بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

بازار لوازم خانگی در بحران

شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

سقوط کالای استراتژیک صادراتی ایران

اشتغال 162هزار نفری تهرانی‌ها در سال 1402

فراری، فراری از توربو شارژ

کنایه پوتین به اقدام تعرفه‌ای آمریکا

کانادا تعرفه خودروهای چینی را افزایش می‌دهد

کارنامه تولید و فروش خودرو و قطعه‌ در فروردین

شکستن رکورد واردات ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در چین

نفت روسیه همچنان به انگلیس می‌رود

تولید روزانه 3.3میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت

خواب روس‌ها برای بازار انرژی چین

نمونه‌‌‌ای از موفقیت سیاست‌‌‌های غیرقیمتی در حوزه‌‌ تخصیص سوخت دیزلی

6 دست‏‌انداز واردکننده‏‌های مواد اولیه شیمیایی

راهبرد ورود بخش خصوصی به نفت و گاز

جنگ ستارگان تمام‌عیار

اجاره‌بهای آپارتمان 100 مترمربعی در اصفهان

بازار - 1403/02/30

چراغ سبز انتخابات آمریکا به طلا

3 توافق جدید طلافروشان با وزارت صمت

چینش ETF بر اساس بیشترین تغییر مالکیت - 1403/02/30

جزر و مد تجارت آبی

بازار سهام - 1403/02/30

مثبت شکننده برای بورس

سهامداران در برزخ

عدلیه - 1403/02/30

بهارستان - 1403/02/30

راهبرد - 1403/02/30

ساختمان سفید - 1403/02/30

روزهای تاریک مشهد

موافقان و مخالفان تفکیک چه می‌گویند؟

حذف خرده‏‏‌فروشان با بورس انرژی

لزوم پایش طرح جامع طلا

ریزش ذخایر استراتژیک آمریکا

چرا هدف‌گذاری تورمی به هدف نخورد؟

دیده‌‌بانی بورس از بازارها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی