بازار آریا

آخرين مطالب

نماینده مجلس:

حذف کارت سوخت جایگاهها کارشناسی نیست/ افزایش قیمت بنزین مطرح نیست نفت و گاز

حذف کارت سوخت جایگاهها کارشناسی نیست/ افزایش قیمت بنزین مطرح نیست
  بزرگنمايي:

بازار آریا - نماینده مجلس تاکید کرد برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

مصطفی نخعی، گفت: دولت برای اینکه مصرف سوخت را مدیریت کند می خواهد صورت مسئله را با حذف کارت جایگاهها پاک کند. سهمیه بنزین مردم 60 لیتر 1500 تومانی و صد لیتر 3 هزار تومانی مشخص شده است. حالا اگر کسی بیشتر نیاز داشت چکار باید کند؟ این کارت جایگاه را برای همین گذاشتند که این نیاز را برطرف کند. اینکه بخواهند این کارت را حذف کنند به صلاح کشور نیست. 
او افزود: در بحث بنزین متاسفانه دولت در این چند سال گذشته خیلی از اقداماتی که جنبه قیمتی نداشت و می توانست به مدیریت مصرف بنزین کمک کند را معطل نگه داشت و کار خاصی انجام نداد. در کمیسیون ما بارها این مسئله را تذکر دادیم.
وی اظهار کرد: خیلی برنامه ریزی مشخصی در بحث مدیریت مصرف بنزین ندیدیم. مثلا بحث توسعه جایگاه های سی ان جی و بحث افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز که مصوبه شورای اقتصاد را داشت اجرایی نشد و اقدام موثری در افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز انجام نشد. 

بازار آریا


نخعی تاکید کرد: متاسفانه ما هنوز از نسل چهار قدیمی سی ان جی استفاده می کنیم که خود باعث عدم استقبال مردم شد. مردم احساس می کنند موتورهای آنها دچار آسیب می شود یا قدرت و توان لازم را ندارد. متاسفانه شاهد برنامه مدونی نبودیم. با این که ما چندین بار بحث واردات خودرو را در مجلس تاکید کردیم و قانون گذاشتیم و اصلاح قانون ساماندهی خودرو را داشتیم اما با این حال متاسفانه دولت این را نیز عملیاتی نکرد. انتظار این بود که واردات خودروهای هیبریدی کم مصرف در کشور افزایش پیدا کند که به مدیریت مصرف سوخت کمک می کرد. 
وی افزود: سالانه تعداد زیادی از خودروهای کشور فرسوده می شوند و از طرف دیگر ورودی خودرو نداریم و برنامه ای برای خودروهای فرسوده وجود ندارد. با این اقدامات انجام نشده این حجم مصرف طبیعی است.
نخعی در مورد مجوز مجلس به دولت برای این کار، گفت: ما در مجلس حکمی گذاشته بودیم که دولت سیاستگذاری کند تا مردم ترغیب شوند از کارت های شخصی خود استفاده کنند و باید زیرساخت های آن را فراهم می کرد که این کار را انجام نداده است و می خواهد با حذف کارت ها صورت مسئله را پاک کند.
وی تاکید کرد: ما با یک بحران مصرف بنزین در کشور مواجهه هستیم.
در ایام عید عدد 150 میلیون لیتر مصرف بنزین در روز را نیز ذکر اعلام کرده اند. حداکثر تولید بنزین ما 103 میلیون لیتر در روز است و بقیه هم از ریفورمیت های پتروشیمی استفاده می کنیم و آن را میکس می کنیم و دوباره به عنوان بنزین استفاده می کنیم. این هم یک ضرر به اقتصاد است چراکه به پتروشیمی ها آسیب می زنیم. ریفورمیت ها می توانند برای کشور ارزآوری داشته باشند که ما اینها را حذف می کنیم. 

بازار آریا


عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین، گفت: مجلس فعلا برنامه ای برای تغییر قیمت و افزایش قیمت و سه نرخی شدن ندارد و هر گونه افزایش قیمت یعنی دولت می بایست منبع جدید را در بودجه می آورد که دولت در لایحه بودجه چنین منبعی را تعریف نکرده است. این به آن معنا است که دولت برنامه ای برای افزایش قیمت ندارد چون اگر می داشت باید منابع را در بودجه می آورد یا اینکه لایحه جدیدی برای اصلاح بودجه 1403بیاورد چون منبع جدید مصرفش هم باید مشخص شود.
وی در مورد شلوغی مراکز پلیس+10 و قطعی سیستم برای ثبت‌ نام کارت سوخت، گفت: اینها واقعیت های اجرایی هستند. افرادی که به وزیر نفت و تصمیم بگیران این حوزه مشاوره می دهند واقعیت های اجرایی را در نظر نمی گیرند. 
نخعی تاکید مرد: مجلس برای حذف کارت سوخت شروط گذاشته است که با تحقق آن شروط دولت بیاید برنامه ریزی و سیاستگذاری کند که ما هم بیشتر جنبه تشویق را مطرح کردیم که شما به گونه ای برنامه ریزی کنید من که می خواهم به جایگاه بنزین بروم یک جاذبه ای وجود داشته باشد که به جای کارت جایگاه، از کارت خودم استفاده کنم این به آن معنا نیست که شما کارت جایگاه را حذف کنید.
وی گفت: ما در کمیسیون انرژی حتما جلساتی با حضور وزیر نفت و مسئولان زیربط برگزار می کنیم و جنبه های مختلف را بررسی می کنیم چراکه معتقدیم نباید برای مردم مشکل ایجاد شود. بررسی می کنیم که آیا این ادعا که یک هفته ای کارت سوخت صادر می شود قابلیت اجرایی دارد یا نه؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147526/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف محموله قاچاق در پوشش مرسوله‌ های پستی

رونق اقتصادی با تعریف کد‌های جدید سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری

یارانه‌بگیران حتما بخوانند؛ شکل پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 7 خرداد

برپایی شب ایران‌شناس اتریشی

کارگردان ایرانی برنده جایزه فروم شد

نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در ارسباران

«مسوولیت و داوری» هانا آرنت در بازار کتاب

نخلی در سایه حاشیه‌ها

1371 دستگاه کمباین آماده برداشت محصولات کشاورزی لرستان است

واسطه‌‌‌های انتقال اطلاعات در عصر هوش مصنوعی

زندگی در دنیای فانتزی کار

ابعاد جدید فساد مالی

وداع با دبل

در اوج، مثل مهندس

قهرمان آسیا، ممنون یحیی!

غروب یک ستاره

ارتش آلمان با تیک‌تاک سرباز استخدام می‌کند

هوش مصنوعی به اپ جی‌میل می‌آید

تلاش پارلمان انگلیس برای دور کردن کودکان و نوجوانان از موبایل

خسارت 12 میلیارد دلاری حملات سایبری به بخش‌های مالی دنیا

احتمال تشدید قاچاق و افزایش قیمت آی‌فون

چرا برخی از بانک‌ها وام ازدواج 350 میلیون تومانی را پرداخت نمی‌‌کنند؟

چک دیجیتال 12 بانک نقدپذیر شد

روش‌های حقوقی برخی بانک‌ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن

حلقه مفقوده بازار قراضه فلزات

زنجیره فولاد - 1403/03/07

بازار فولاد - 1403/03/07

بازار آتی - 1403/03/07

آینده فلز سرخ درخشان است

عقبگرد قیمت‌های پایه در بازار داخلی

پرداخت بدهی بیمه سلامت به موسسات درمانی

واردات شمش طلا از مالیات معاف شد

تشریح اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم

نتایج سوزناک عملکرد «سوناک»

استقبال فوق‌العاده از موستانگ جدید

رقابت 140هزار متقاضی خودروی برقی

حفاری و تکمیل 20حلقه چاه در 2 ماه

تصویب طرح افزایش تولید نفت

یک بام و دوهوای آمریکا در ونزوئلا

رشد 8‌درصدی تجارت با اتحادیه اروپا

نا اطمینانی در بازار تجارت

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه

خانه‌تکانی پوتین در ارتش

7 اکتبر دوم

برآورد اولیه از قیمت مسکن در مناطق 9 تا 11 تهران

تسهیلات بانکی پنج‌ساله به بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود

بیش از یک‌چهارم مردم سوریه در فقر شدید زندگی می‌کنند

سکه در کف 2 ماهه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی