بازار آریا

آخرين مطالب

افزایش گرایش به خدمت وظیفه در میان بنیادگرایان یهودی

مفت‌خورها به سربازی می‌روند اقتصاد جهان

مفت‌خورها به سربازی می‌روند
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : در یکی از محله‌های قدس، ساکنان یهودی افراطی ارتدوکس سربازی را که از خدمت سربازی برمی‌گشت، تشویق کردند. در حوزه علمیه یهودی، دانشجویان مومن مشابهی گرد هم آمدند تا سخنان یک افسر را درباره وظایف نظامی خود بشنوند و در کنیسه‌ای که برخی از یهودیان طوماری از تورات را به یاد سربازی که در غزه کشته شد، تقدیم کردند.
«پاتریک کینگزلی» و «ناتان اودنهایمر» در گزارش 4مارس در نیویورک‌تایمز نوشتند، حمله حماس به اسرائیل در اکتبر گذشته، موجی از همبستگی بیشتر بین بخش‌هایی از اقلیت یهودی افراطی ارتدوکس اسرائیل و جریان اصلی سکولار را برانگیخت؛ زیرا ترس از یک تهدید مشترک، ادغام اسرائیلی‌ها را با یکدیگر تسریع کرده است. ازآنجاکه جنگ اسرائیل در غزه به درازا کشیده و نیروهای ذخیره اسرائیلی برای انجام ماموریت‌های طولانی یا اضافی فراخوانده می‌شوند، اختلافات طولانی‌مدت درباره معافیت‌های نظامی برای مذهبی‌ترین یهودیان در مرکز بحث‌های ملی قرار گرفته است. اما اکنون، در پی مرگبارترین حمله به یهودیان از زمان هولوکاست، بخش‌هایی از جامعه یهودیان افراطی ارتدوکس اسرائیل که به سرعت در حال رشد هستند (و به عبری به نام «حریدیم» شناخته می‌شوند) در حال تجدید نظر در نقش خود در ساختار اسرائیل هستند. بر اساس داده‌های نظرسنجی و آمارهای نظامی، تعداد نسبتا بالایی از خدمت سربازی یا علاقه به آن ابراز حمایت کرده‌اند؛ حتی درحالی‌که اکثریت قریب به اتفاق حریدیم هنوز امیدوارند معافیت خود را حفظ کنند.
از زمان تاسیس اسرائیل در 76سال پیش، حریدیم‌ها روابط پرتنشی با همسایگان سکولار خود داشته‌اند، تا حدی به‌دلیل مزایایی که برای این جامعه کوچک افراطی ارتدوکس در آن زمان در توافقی بین رهبران مذهبی و سکولار تضمین شده بود. برخلاف اکثر اسرائیلی‌ها که خدمت سربازی برای آنها اجباری است، حریدیم‌ها از خدمت اجباری معاف هستند تا بر مطالعات مذهبی تمرکز کنند. آنها همچنین یارانه‌های دولتی قابل توجهی برای حفظ یک سیستم آموزشی مستقل دریافت می‌کنند که از ریاضیات و علوم برای مطالعه کتاب مقدس اجتناب می‌کند.
از آنجا که تعداد یهودیان افراطی ارتدوکس افزایش یافته است –امروزه به بیش از یک‌میلیون نفر، تقریبا 13درصد از جمعیت اسرائیل، از حدود 40هزار نفر در سال1948 - این امتیازات و معافیت‌ها به خشم اسرائیلی‌های سکولار منجر شده است. بسیاری از اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند که خدمات نظامی و مالیات آنها هم حمایت فیزیکی و هم پاداش مالی را برای این جامعه کم‌کار و بیکار فراهم می‌کند که در ازای آن چیز کمی می‌دهند. تلاش‌های سکولار برای جذب ارتدوکس‌های افراطی به ارتش و نیروی کار خشم بسیاری از حریدیم‌ها را برانگیخته است که خدمت سربازی را تهدیدی برای زندگی مذهبی خود می‌دانند. سربازی ممکن است در نهایت برای برخی از حریدی‌ها هموار شود، چه دوست داشته باشند و چه نداشته باشند.
بنیامین نتانیاهو با مهلتی قریب‌الوقوع برای تمدید معافیت آنها یا گنجاندنشان در اعزام به خدمت مواجه است. این تصمیم (که برخی از قانون‌گذاران حریدی‌ها را در برابر مقامات سکولار مانند یوآو گالانت که می‌خواهد مشارکت حریدی‌ها در ارتش را افزایش دهد، قرار می‌دهد) کابینه ائتلافی را تهدید می‌کند. گالانت روز چهارشنبه در سخنرانی خود گفت: «چالش‌های امنیتی پیش روی ما ثابت می‌کند که همه، هر بخش از جمعیت، باید این‌بار را تحمل کنند.» نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جریان اصلی اسرائیل بیش از هر زمان دیگری مشتاق است تا حریدیم را مجبور به سربازی کند؛ به‌ویژه با توجه به تعداد فزاینده‌ای از سربازانی که از نبرد در غزه بازمی‌گردند و عدم حضور افراطی‌های ارتدوکس در خط مقدم را زیر سوال می‌برند. تمام اسرائیل با حمله حماس در ماه اکتبر متزلزل شد که انتظار می‌رود پیامدهای اجتماعی و سیاسی آن برای سال‌ها ادامه داشته باشد. بر اساس داده‌های یک نظرسنجی و گفته‌های کارشناسان حریدی و حتی برخی از سرسخت‌ترین منتقدان سکولار، برخی از برجسته‌ترین پیامدها در بخش‌های بیرونی‌تر جامعه حریدی رخ می‌دهد.
بر اساس نظرسنجی انجام‌شده در ماه دسامبر توسط موسسه امور عمومی حریدی، یک گروه تحقیقاتی مستقر در قدس، نزدیک به 30درصد از حریدی‌ها اکنون از خدمت اجباری حمایت می‌کنند که 20امتیاز بیشتر از قبل از جنگ است. تقریبا سه‌چهارم پاسخ‌دهندگان گفتند که احساس سرنوشت مشترک آنها با دیگر اسرائیلی‌ها از زمان حملات 7اکتبر تشدید شده است. آویگدور لیبرمن، رهبر یک حزب ملی‌گرا که مدت‌ها برای پایان دادن به امتیازات حریدی‌ها مبارزه کرده است، گفت: «ما شاهد تغییراتی در جامعه حریدی هستیم. آنها می‌دانند که ادامه این روند بدون مشارکت بیشتر در جامعه ما غیرممکن است.»
گنجاندن تعداد بیشتری از حریدی‌ها- یک جمعیت محافظه کار- در یک ارتش مدرن شامل مجموعه‌ای از چالش‌های خاص خود است؛ مانند رسیدگی به حساسیت‌های مربوط به مردانی که در کنار زنان خدمت می‌کنند. با این حال، بیش از 2000حریدی در 10هفته اول جنگ به دنبال پیوستن به ارتش بودند که نسبت کمی از ارتش در حال خدمت است؛ اما دو برابر میانگین سالانه این گروه. اسرائیلی‌های عرب بیشتری نسبت به افراطی‌های ارتدوکس به ارتش می‌پیوندند. آن معدود حریدی‌هایی که قبلا در ارتش حضور داشتند، گزارش کرده‌اند که در جوامع خود احساس خوشبختی بیشتری می‌کنند که همین باعث می‌شود آنها با یونیفرم در محله‌های خود قدم بزنند.
--> اخبار مرتبط اطلاعیه مهم درباره مدت خدمت سربازی خبر مهم سازمان وظیفه عمومی فراجا درباره مدت خدمت سربازی کالابرگ سال آینده می‌آید؟ توزیع گاز مایع مصرف‌کنندگان آزاد به قیمت فوب خلیج‌‌‌فارس پیشنهاد واریز یارانه بنزین به‌کارت ملی افراد رای نیاورد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1140802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف محموله قاچاق در پوشش مرسوله‌ های پستی

رونق اقتصادی با تعریف کد‌های جدید سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری

یارانه‌بگیران حتما بخوانند؛ شکل پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 7 خرداد

برپایی شب ایران‌شناس اتریشی

کارگردان ایرانی برنده جایزه فروم شد

نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در ارسباران

«مسوولیت و داوری» هانا آرنت در بازار کتاب

نخلی در سایه حاشیه‌ها

1371 دستگاه کمباین آماده برداشت محصولات کشاورزی لرستان است

واسطه‌‌‌های انتقال اطلاعات در عصر هوش مصنوعی

زندگی در دنیای فانتزی کار

ابعاد جدید فساد مالی

وداع با دبل

در اوج، مثل مهندس

قهرمان آسیا، ممنون یحیی!

غروب یک ستاره

ارتش آلمان با تیک‌تاک سرباز استخدام می‌کند

هوش مصنوعی به اپ جی‌میل می‌آید

تلاش پارلمان انگلیس برای دور کردن کودکان و نوجوانان از موبایل

خسارت 12 میلیارد دلاری حملات سایبری به بخش‌های مالی دنیا

احتمال تشدید قاچاق و افزایش قیمت آی‌فون

چرا برخی از بانک‌ها وام ازدواج 350 میلیون تومانی را پرداخت نمی‌‌کنند؟

چک دیجیتال 12 بانک نقدپذیر شد

روش‌های حقوقی برخی بانک‌ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن

حلقه مفقوده بازار قراضه فلزات

زنجیره فولاد - 1403/03/07

بازار فولاد - 1403/03/07

بازار آتی - 1403/03/07

آینده فلز سرخ درخشان است

عقبگرد قیمت‌های پایه در بازار داخلی

پرداخت بدهی بیمه سلامت به موسسات درمانی

واردات شمش طلا از مالیات معاف شد

تشریح اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم

نتایج سوزناک عملکرد «سوناک»

استقبال فوق‌العاده از موستانگ جدید

رقابت 140هزار متقاضی خودروی برقی

حفاری و تکمیل 20حلقه چاه در 2 ماه

تصویب طرح افزایش تولید نفت

یک بام و دوهوای آمریکا در ونزوئلا

رشد 8‌درصدی تجارت با اتحادیه اروپا

نا اطمینانی در بازار تجارت

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه

خانه‌تکانی پوتین در ارتش

7 اکتبر دوم

برآورد اولیه از قیمت مسکن در مناطق 9 تا 11 تهران

تسهیلات بانکی پنج‌ساله به بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود

بیش از یک‌چهارم مردم سوریه در فقر شدید زندگی می‌کنند

سکه در کف 2 ماهه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی